Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Tuplavanoskoneeseen tarvitsee työkalut jos jakopää on kokonaa auki. M52TU ja M54.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • lassiv
      BTCF Member
      • Nov 2015
      • 312
      • Lahti

      Tänään tehty tuohon 330ci -01 170tkm ajettuun Cabrioletteen Vanos remontti Beisanin tiivisteillä. Eipä mitään erikoista tullut vastaan pientä karstaa oli venakopassa mikä saatiinkin aika hyvin pois. Pääly tiivisteiden alla ei ollut ainakaan ruskeita (ylipäätään ns normaalin o renkaan näköisiä tiivisteitä vaan kummatkin tiivisteet oli ns kovia). Beisanin sarjassahan alemmat tiivisteet oli ns normaalit orenkaat mitkä oli vielä ruskeat ja päälle tuli nämä teflon päällysteiset mitkä on kovemmat.

      Muuta nyt huomattu kun selkeesti löysemmin/väljemmin meni tuo mäntä edestakas noilla vanhoilla tivareilla ja uusilla beisaneilla oli selvästi jämptimpi. Samalla kertaa vaihdettiin kyllä myös tulpat ja pa suodatin.

      Lyhyen ajon jälkeen jo huomasin että ainakin persdyno antaisi alakierroksille selkeesti virkeemmän koneen. Ennen tuntui alle 3000rpm todella mitättömältä tuo meneminen, eipä koskaan oo tällästä vaparia kutosta ollut eli vaikea oli vertailla mihinkään. Nyt kuitenkin selkeesti paremmin vetää tuolla pienillä kierroksilla kone. Eipä siis mennyt varmaan hukkaan tuo remontti, vaikka täyttä varmuutta ei ollutkaan oliko nuo joskus vaihdettu saksassa ja mitään selkeetä ongelmaa ei koneen toiminnassa ollut. Nähtäväksi jää vaikuttaako mitään tuohon noin 11-12litran kulutukseen.

      ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

      Comment

      • jariz
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 103

        Olisi tarkoitus vaihtaa nuo vanoksen tiivisteet. Mitä kaikkea tarvitsen O-renkaiden lisäksi? Venttiilikopan tiiviste löytyy O-renkaineen.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1840
          • Karjaa

          Tässä Beisanin mainiossa ohjeessa on kattava listaus kaikesta tarvittavasta: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm Huom! Rattle ringsien vaihdosta on oma ohjeensa, niitä ei tässä ohjeessa ole mukana.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            Originally posted by lassiv View Post
            Tänään tehty tuohon 330ci -01 170tkm ajettuun Cabrioletteen Vanos remontti Beisanin tiivisteillä. Eipä mitään erikoista tullut vastaan pientä karstaa oli venakopassa mikä saatiinkin aika hyvin pois. Pääly tiivisteiden alla ei ollut ainakaan ruskeita (ylipäätään ns normaalin o renkaan näköisiä tiivisteitä vaan kummatkin tiivisteet oli ns kovia). Beisanin sarjassahan alemmat tiivisteet oli ns normaalit orenkaat mitkä oli vielä ruskeat ja päälle tuli nämä teflon päällysteiset mitkä on kovemmat.

            Muuta nyt huomattu kun selkeesti löysemmin/väljemmin meni tuo mäntä edestakas noilla vanhoilla tivareilla ja uusilla beisaneilla oli selvästi jämptimpi. Samalla kertaa vaihdettiin kyllä myös tulpat ja pa suodatin.

            Lyhyen ajon jälkeen jo huomasin että ainakin persdyno antaisi alakierroksille selkeesti virkeemmän koneen. Ennen tuntui alle 3000rpm todella mitättömältä tuo meneminen, eipä koskaan oo tällästä vaparia kutosta ollut eli vaikea oli vertailla mihinkään. Nyt kuitenkin selkeesti paremmin vetää tuolla pienillä kierroksilla kone. Eipä siis mennyt varmaan hukkaan tuo remontti, vaikka täyttä varmuutta ei ollutkaan oliko nuo joskus vaihdettu saksassa ja mitään selkeetä ongelmaa ei koneen toiminnassa ollut. Nähtäväksi jää vaikuttaako mitään tuohon noin 11-12litran kulutukseen.
            Kyllä se yleensä myös bensankulutusta pudottaa, mulla 330ci avossa huomasi selvän eron remontin jälkeen. Se alavääntö kyllä parani melkoisesti.

            Comment

            • Grandy
              Bimmer Rookie
              • Mar 2016
              • 99
              • Ristiina

              Originally posted by Wespa View Post
              Tässä Beisanin mainiossa ohjeessa on kattava listaus kaikesta tarvittavasta: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm Huom! Rattle ringsien vaihdosta on oma ohjeensa, niitä ei tässä ohjeessa ole mukana.
              Onko nuo Rattle ringsit kuinka välttämättömät vaihtaa ja mikä niiden tehtävä on? Toinen kysymys on että mistä löytyy nuo Vanoksen o-renkaiden mitat vai löytyykö mistään? Itse ainakin haen hydr.liikkeestä kun tiedän vaan koot!

              Comment

              • walopower
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 294
                • Espoo

                Originally posted by Grandy View Post
                Onko nuo Rattle ringsit kuinka välttämättömät vaihtaa ja mikä niiden tehtävä on? Toinen kysymys on että mistä löytyy nuo Vanoksen o-renkaiden mitat vai löytyykö mistään? Itse ainakin haen hydr.liikkeestä kun tiedän vaan koot!
                Jos lyttyynpainuneiden tiivisteiden kanssa ei rallata, niin pelkät kumit voi riittää pitkäksi aikaa, uudet kumit kuitenkin tukee mäntää.
                Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                Comment

                • jariz
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2004
                  • 103

                  Kuuluuko rallatus yleensä koko kierrosaluella vai vain osalla?

                  Comment

                  • Forsmanni
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 146
                    • Turku, Finland

                    Originally posted by jpo View Post
                    Onko kellään kokemusta muista kuin Beisanin tekemistä Vanoksen tiivisteistä? Näyttäisi esim. MTT-Trading myyvän noita Vanoksen tiivisteitä (http://www.mtt-trading.fi/cat/produc...ils.php?p=1522 ). Onko näistä kenelläkään kokemusta vai ovatko ihan samoja kuin nuo Beisanin vastaavat?
                    Tosiaan onko joku ostanut MTT-Trading Vanos tiivisteitä? Ei paljoa hinta eroa Beisanin tiivisteisiin.
                    -e70 X5 -07 (M57TU2D30) "Space Grey"
                    -e38 730iA -95 (M60b30) "Orient Blue"
                    -Plancraft BMW Boat
                    (b130/m10b20-->m60b40)
                    EX: F11 520d -11 (N47d20c) "Alpin white"
                    EX: e53 X5 4.4i -00 (M62b44Tu) "Titan Silver"
                    EX: e39 Touring 530iA -01 M-sport (M54b30) "Titan Silver"
                    EX: e38 740iA -95 (M60b40) "Aspen Silver"
                    EX: e39 Touring 528iA -97 (M52b28) "Arctic Silver"

                    Comment

                    • Mosse
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2008
                      • 60

                      En nyt uutta ketjua vielä viitsinyt laittaa, mutta tällainen rallatus äänu kuuluu m54. Ei ilmeisemmin kuitenkaan vanos äännä vaan venttiili koneisto? Onko kellään mitään vinkkiä mistää ääni johtuu, alla video.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        Eihän ole disan läppä irti ja se resonoi?
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Mosse
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 60

                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Eihän ole disan läppä irti ja se resonoi?
                          Olet todennäköisesti oikeassa, kiitos hyvästä vinkistä

                          Otin läpän irti ja näyttäis että jotain vikaa siinä on. Eikös lpän pitäisi olla hieman jäykempi ja palautua keski asentoon eikä heilua väljästi? kts. video



                          Pitääkö ostaa kokonaan uusi vai voisko tota jollain lailla tekohengittää, että autolla voisi ajaa? Jotain korjaussarjoja tuohon myydään, korjaantuuko sillä ongelma?

                          Comment

                          • Bm-w
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2014
                            • 300
                            • Oulu

                            M54:sen tyyppivikahan tuo on. Korjaussarjalla sen saa kuntoon. Uusi disa maksaa noin. 200euroa ja korjaussarja taas reilusti alle 100e riippuen mistä tilaa.

                            Noin 1kk takaperin korjasin itseltä tuon, helppo homma joten suosittelen ostamaan vaan sen korjaussarjan niin säästyypä rahatkin.

                            Comment

                            • Mosse
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2008
                              • 60

                              Joo otin nyt sen läpän väliaikasesti pois, jätin vain sen keltaisen vivun kiinni ja lukitsin sokalla vivustoon. Ajellaan nyt näin, kunnes korjaussarja saapuu

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                Kyllä ne disat kannattaa korjata jos ne on muuten ok. Ite oon kolmesta korjannut ne ja ei ole sen jälkeen ollut minkäänsortin ongelmia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎