Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • väkä_
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 5
    • Turku

    Itellä ois eessä toi venttiilikopan tiivisteen vaihto ja aattelin samalla sit siihen vanokseen ne o renkaat vaihtaa mut sit pisti silmään toi Double Vanos Rattle Repair Kit eli onk se pakollinen vaihtaa ko noita beisanin ohjeita kattellu mut toi o jääny kokonaa huomaamatta eli pitäiskö kans ne ostaa:think?

    Comment

    • Kissvesala
      Moderator
      • Jun 2010
      • 3110
      • Liminka

      Originally posted by väkä_ View Post
      Itellä ois eessä toi venttiilikopan tiivisteen vaihto ja aattelin samalla sit siihen vanokseen ne o renkaat vaihtaa mut sit pisti silmään toi Double Vanos Rattle Repair Kit eli onk se pakollinen vaihtaa ko noita beisanin ohjeita kattellu mut toi o jääny kokonaa huomaamatta eli pitäiskö kans ne ostaa:think?
      Ite laitoin aikanaan senki vaan en tiijä onko se sitte kuinka turhaa...
      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
      Kissvesala.fi
      Priva tai o443424479

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11120
        • Oulu

        ei oo pakollinen. Tarvii vain jos se vanos ääntää.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • väkä_
          Newbiemmer
          • May 2013
          • 5
          • Turku

          okke hyvä tietää. Mahtaakohan johtua tosta vanoksesta ku kierroksen seilaa aika paljon(500-2000rpm voi heitellä) kylmällä koneella jos lähtee pintakaasula tai ilman?

          Comment

          • Kissvesala
            Moderator
            • Jun 2010
            • 3110
            • Liminka

            Originally posted by väkä_ View Post
            okke hyvä tietää. Mahtaakohan johtua tosta vanoksesta ku kierroksen seilaa aika paljon(500-2000rpm voi heitellä) kylmällä koneella jos lähtee pintakaasula tai ilman?
            Tuo heittely voi toki johtua vanoksesta, nokkien asentotunnistimista, lambdasta, lämpötila anturista, tyhjäkäyntimoottorista jne. mutta ylivoimasesti yleisin syy silti on Imuvuodot.
            Tästä aiheesta löytyy x määrä juttua.
            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
            Kissvesala.fi
            Priva tai o443424479

            Comment

            • Samppale
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 140
              • Tuusula

              Profiilin autossa myös tuota "nuukahdusta" liikkeelle lähtiessä. Meinaa sammua ja kaasua pitää sitten painaa reilummin. Todella ärsyttävä "ominaisuus". Tekee vain lämpimällä koneella, Muutenkin tuntuu että alakierroksen vedot kateissa lämpimällä moottorilla. Kylmällä moottorilla toimii hyvin. Autolla ajettu 250tkm ja noin 70tkm sitten tehty vanosremppa,huohotin vaihdettu,haitariputkia,imusarjan kumitulpat. Perushuollot kunnossa. Tulpat vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten.

              Tyhjäkäynti ei heittele kylmänä eikä lämpimänä. Mitään vikakoodeja ei ole. Voiko Inpalla tutkia vanoksen toimintaa tarkemmin? Mistä muualta vikaa voisi etsiä?
              Last edited by Samppale; 09-04-2014, 20:35.
              F20 118iA M-sport 2016


              EX E91 335d M-sport 07´
              EX e39 02' 530i touring

              Comment

              • Slome
                Bimmer Rookie
                • Mar 2013
                • 53
                • Jyväskylä

                Morjes! Oon just suorittamassa ko. remppaa mut homma tyssäs nyt vähän ku vanoksen tulpat (8mm kuusiokolo) ennen punaisia tulppia ja kiinnitysruuveja ovat aivan perkeleen tiukassa. Mikäs toho vois auttaa ja onhan ne ihan normi kierteillä ja vasta kiinnitysruuvit vastakierteellä?

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  Originally posted by Slome View Post
                  Morjes! Oon just suorittamassa ko. remppaa mut homma tyssäs nyt vähän ku vanoksen tulpat (8mm kuusiokolo) ennen punaisia tulppia ja kiinnitysruuveja ovat aivan perkeleen tiukassa. Mikäs toho vois auttaa ja onhan ne ihan normi kierteillä ja vasta kiinnitysruuvit vastakierteellä?
                  Itse olen aina avannut tällaisella. Ja mielummin pieni isku räikkään kun väkisin vääntäen. Niissä on ihan normaali kierre ja kiristys 50Nm.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Slome
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2013
                    • 53
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Doni View Post
                    Itse olen aina avannut tällaisella. Ja mielummin pieni isku räikkään kun väkisin vääntäen. Niissä on ihan normaali kierre ja kiristys 50Nm.
                    Noniin nyt on hommat saatu valmiiksi! ei ne tiukassa ollut mutta kun oli vaan huonot työkalut...pyöräreissu rautakauppaan ja takasin helpotti tilannetta ja lähti heti auki. muihin ongelmiin en tömännyt. Ensikertalaisena kun tein niin tein rauhalliseen tahtiin ja tarkasti, aikaa meni sellanen 5,5h.

                    Vaikutuksista sen verran että peruuttaminen sujuu nyt täysin ongelmitta kun ennen nykivää ja kierrokset pomppailivat miten sattuu. Alhaalla jonkin verran enemmän vääntöä joten liikkeelle lähdöt sujuu helpommin ilman nykimisiä. Tein n. 15km lenkin ennen tiivisteiden vaihtoa ja sen jälkeen josta mittasin kulutuksen, kulutus laiski 11,1 -->9,7.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6937
                      • N/A

                      Sellainen huomio, että jos teette e39 korimalliin vanosremppaa olkaa erityisen varovaisia tuon paisarin ylivuoto nipan kanssa. Sitä ei saa bmw:ltä, mutta esimerkiksi ebaystä sen saa. Beisan systemsin ohjeessa se oli suositeltu hankittavaksi. Ostakaa se valmiiksi, paisarin letku kun pitää irroittaa siitä että saa viskon tuulitunnelin irroitettua.

                      Comment

                      • komonda
                        Newbiemmer
                        • Mar 2010
                        • 10
                        • Sotkamo

                        Tulipa tehtyä tiivisteiden vaihto omaankin kulkineeseen pitkän kuumottelun jälkeen. Lopulta ihan suoraviivainen homma, mutta näin ensikertalaiselle riitti kyllä jännitystä vaikka tehtiinkin kaverin kanssa, jolla on paljon kokemusta kaikenlaisten autojen ropaamisesta. Vanhat o-renkaat olivat kyllä aivan horot ja männät heiluivat aika reilusti siellä sylintereissään.

                        Pultteja ei onnistuttu katkomaan eikä muitakaan kommelluksia tullut vastaan. Hyvin lähti kone käymään ja kylmänä esiintynyt tyhjäkäynnin seilaaminen katosi tyystin (aiemmin IMM:n haitariletkuja ja imusarjan kumitulppia on vaihdeltu). Myös alavääntöön tuli parannusta eikä käynti nyöki ryömittäessä nyt niin kuin ennen tiivisteden vaihtoa. Venttiilikopan tiiviste ja tulpanreikien tiivisteet olivat aivan kivikovat, mutta eivät vielä olleet vuotaneet onneksi. Nyt pitäisi olla sitten aiempaakin tiiviimpää tuollakin suunnalla!

                        Hyvä kokemus oli tämä homma kaikkineen! Kävi vielä niinkin hyvin tiivisteitä ebaysta tilatessa, että vaikka hilppeet tuli jenkeistä niin myyjä (i6motorworks) oli laittanut paketin arvoksi 25 taalaa joten tullimaksuilta vältyttiin.
                        -00 e46 328Ci

                        Comment

                        • timant
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2014
                          • 58
                          • Helsinki

                          Tuosta sigun autosta vaihdatin vanoksen tiivisteet (kiitokset Rahulle) Beisanin tekeleisiin. Vanhat oli todennäköisesti tuon reilu 200tkm matkanneet ja olivat kuin kovaa muovia. Nyt 200km rempan jälkeen ero alaväännössä on huomattava ja vaikuttaisi että bensaakin palaisi hieman vähemmän
                          Jeep ZJ 5.9 ex e39 525 touring vm-02

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            Onko siitä nyt faktaa tarviiko Z4 (M54) ottaa alavesiletku termostaattikotelolta irti vai riittääkö pelkän anturin irroitus letkusta että vanos mahtuu irti?

                            Last edited by Antti O; 08-01-2015, 12:00.

                            Comment

                            • meteor
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2013
                              • 123
                              • Hämeenlinna

                              Pelkkä anturin irroitus riittää, itse vanospaketti on ahdas tulemaan pinnapulttien ohi, itse jouduin pakottamaan konetta taaksepäin noin 10mm muutoin ottaa kiinni tähän kuvassasi näkyvään tukirautaan.

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                Eli sillonhan sieltä ei karkaa juuri mitään vesiäkään ulos. Hyvä tietää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎