Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 vanos remontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ismopetteri
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 71
    • Turku

    Ei ole tosiaan mitään syytä käyttää eritoten 3/8" räikkää ja hylsyjä.

    Omassa pakissa vain 1/4" ja 1/2" räikät. Tuntuu että 3/8" on moneen pieneen hommaan liian iso ja taas enemmän voimaa vaativissa jo turhan pieni/varsi lyhyt (en omista edes 3/8" karalla olevia työkaluja). IMO 3/8" osittain turha on välimallin koko, toki hienoahan olisi jos ostaisi kaikille karoille kaikki hylsyt, ei bilteman sarjaa osaa hylsyt porrastettu eri karoille...


    Beisanin ohjeet on perusjenkkiohjeet, jokainen vaihe, nippeli, nappula ja lähes työkalun merkkikin on speksattu.

    Kandee joko tehdä ajatuksella homma oman pään mukaan tai sitten seurata tosi orjallisesti Beisanin ohjeita ettei jää jotain tekemättä jos pelkästään paperista lunttaa.

    Pienen momenttiavaimen löytäminen on tosiaan ollut varsin haastellista jos siihen ei rahaa halua upottaa satasia. Ei ole tullut hetkeen vastaan haarukalla 10-50Nm olevaa momenttiavainta mistä ei tarvitsisi maksaa satasia.
    E61 523i Touring -09

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by ismopetteri View Post
      IMO 3/8" osittain turha on välimallin koko, toki hienoahan olisi jos ostaisi kaikille karoille kaikki hylsyt, ei bilteman sarjaa osaa hylsyt porrastettu eri karoille...
      Minusta taas 3/8" on juuri sopiva koko moniin kohtiin. 1/4" on tuntumaltaan liian rimpula ja 1/2" liian suuri. Siksipä ostinkin kaksi Bilteman sarjaa jotta on kaikki kolme kokoa ilman portaita.

      Pieniä momenttiavaimia on IKH:lla ja Motonetissä. Kannattaa sitten tarkistaa, että momentti toimii myös väärään suuntaan olevilla kierteillä. Minulla ei toiminut...
      E39 528iA

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6936
        • N/A

        Olikos nyt niin että samat osat käy m54 koneessa vanosremppaan oli se sitten m54b25 tai m54b30? Kun tilasin aikanaan tuohon b25 koneeseen bmw:ltä tiivisteet jne.. niin samat kävisi myös 3 litran versioon?
        Last edited by Antti O; 30-05-2012, 14:42.

        Comment

        • Petteri80
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 578
          • Joensuu

          Originally posted by Antti O View Post
          Olikos nyt niin että samat osat käy m54 koneessa vanosremppaan oli se sitten m54b25 tai m54b30? Kun tilasin aikanaan tuohon b25 koneeseen bmw:ltä tiivisteet jne.. niin samat kävisi myös 3 litran versioon?
          Kyllä käy.

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6936
            • N/A

            Originally posted by Petteri80 View Post
            Kyllä käy.
            Kiitoksia, asia selvä

            Comment

            • mikkod
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 5202
              • Stadi

              No niin tuli Donin suosituksesta tilattua osat tohon vanokseen. Katotaan auttaako mitenkään.

              M54 2.5 E61 osat oli:

              11 12 0 030 496
              11 36 1 433 817
              32 41 1 093 596 * 2 kpl
              11 36 1 748 745 * 2kpl
              Double Vanos Seals Repair Kit (6-cyl) beisansystemsiltä.
              Helkama S3000
              Myydään kutosen alustaosia
              This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

              Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

              Comment

              • jouskari318is
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 215
                • Tampere

                Nyt on e39iin tehty tuo tiivisteiden vaihto, vaihdoin samalla venttiilikopan tiivisteet. Aikaa meni reilu 6h, josta melkein tunti meni tuulettimen kanssa taistellessa kun ei ollut sopivaa kiintolenkkiä ja piti tehdä työkalu jolla sai pidettyä nokkapyörää paikoillaan. Mutta muuten meni kyllä juuri kuten Beisanin ohjeissa. Jo nyt muutaman kymmenen kilometrin jälkeen moottorin toiminta on jotenkin tasaisempaa alakierroksilla ja kylmänä ei esiintynyt pientä nykimistä mitä aiemmin. Saas nähdä vaikuttaako kulutukseen ...

                Tiivisteet muuten tuli Beisanilta viikossa, eli hyvin ripeää oli toiminta.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Ylihuoltaminen jatkuu, joten täytyypä tehdä lähiaikoina myös uusi Vanos-remontti (edellisestä 4 vuotta/50tkm) ja tutkia koko Vanos kunnolla. Minulla on yksi Vanos varalla ja yhdet käyttämättömät Beisanin tiivisteetkin on jossain. Joten puran molemmat osiksi, tutkin millaisessa kunnossa Beisanin tiivisteet nyt ovat ja vertailen solenoidien ja solenoidien alla olevien venttiilien toimintaa yms.

                  Voihan jopa olla, että toisella kerralla tuolla remontilla on jotain vaikutustakin. Vitsi, vitsi, ei se kuitenkaan minun autossa vaikuta mihinkään...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • mijuko
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 951
                    • ۩□□۩

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ylihuoltaminen jatkuu, joten täytyypä tehdä lähiaikoina myös uusi Vanos-remontti (edellisestä 4 vuotta/50tkm) ja tutkia koko Vanos kunnolla. Minulla on yksi Vanos varalla ja yhdet käyttämättömät Beisanin tiivisteetkin on jossain. Joten puran molemmat osiksi, tutkin millaisessa kunnossa Beisanin tiivisteet nyt ovat ja vertailen solenoidien ja solenoidien alla olevien venttiilien toimintaa yms.

                    Voihan jopa olla, että toisella kerralla tuolla remontilla on jotain vaikutustakin. Vitsi, vitsi, ei se kuitenkaan minun autossa vaikuta mihinkään...

                    Onkos noita muuten mitenkään todellisuudessa tutkittu?
                    Etteivät todellisuudessa paljastu "placebo O-renkaiksi"

                    Comment

                    • jouskari318is
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 215
                      • Tampere

                      Originally posted by mijuko View Post
                      Onkos noita muuten mitenkään todellisuudessa tutkittu?
                      Etteivät todellisuudessa paljastu "placebo O-renkaiksi"
                      Sen verran voi vahvistaa tuosta ongelman "todellisuudesta" että kun avasin vanoksen niin ne männät olivat kyllä väljät tuntuiset ja alkuperäiset O-renkaat olivat kuin muovia eli sen puolesta ongelma on kyllä olemassa.

                      Se että miten suuria ongelmia tuo tiivistysongelma aiheuttaa taitaa sitten vaihdella autosta ja sen tarkkailijasta Mutta tällä hetkellä 400 km matka-ajoa takana ja ensimmäistä kertaa pariin vuoteen pääsin alle 7l matka-ajossa, ja toisaalta mitään negatiivista vaikutusta tiivisteiden vaihdosta ei ole ainakaan vielä tullut.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by jouskari318is View Post
                        Sen verran voi vahvistaa tuosta ongelman "todellisuudesta" että kun avasin vanoksen niin ne männät olivat kyllä väljät tuntuiset ja alkuperäiset O-renkaat olivat kuin muovia eli sen puolesta ongelma on kyllä olemassa.
                        Väljät ovat tuossa minun vara-Vanoksessakin, mutta toisen männän tiivisteet kuitenkin riittää pitämään männän paikallaan (vaikka sitä painaa alaspäin) kun sen männän sylinteriin tulevan öljyputken tukkii. Toisessa, jossa on jousi, öljyputken tukkiminen ei riitä kumoamaan jousen voimaa. Mutta en tiedä miten tuo toimii, siis onko jousen voimaa edes tarkoitus kumota öljynpaineella. Täytyy testailla eri variaatioita...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Nyt on purettu ja tutkittu tuo 50tkm sitten korjattu Vanos. Beisanin tiivisteet olivat yhä täysin kunnossa, solenoidit toimii ja niiden männät myös. Vertasin myös noita kahta Vanosta, toisessa siis oli alkuperäiset tiivisteet, taisi olla 100tkm ajettu. Imupuolella tiivisteissä ei ollut paljonkaan eroa mutta pakopuolella Beisanin tiivisteet jaksoi pitää männän paikallaan jousesta huolimatta. (tuo siis silloin kun sylinterin reiät tukki)

                          Laitan nyt kuitenkin tuon toisen Vanoksen autooni uusilla Beisanin tiivisteillä. Ainakin se on sisältä hienomman näköinen kuin tuo öljymössöstä ruskeaksi muuttunut alkuperäinen... Olisi pitänyt tilata Vanos rattle repair kit, sen olisi tuossa samalla asentanut. Mutta onpahan joku tekosyy tehdä huolto taas joskus uudestaan.

                          Venttiilikanteen tulevaa huohottimen putkea irrottaessa jäi siitä koko mutkaosa käteen, repesi siis irti loppuputkesta Melkoisen rapeassa kunnossa tuntui olevan (tuo osa siis kuitenkin on vaihdettu uuteen eristettyyn malliin muutama vuosi sitten) ja näytti myös kuin olisi ollut tuosta kohdasta osittain irti jo pidempään. Mutta tuskin tuonkaan korjaaminen minun autossa mihinkään vaikuttaa...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            Ylihuolto sai yliotteen ja tallissa tuli harrasteltua 3 päivää paikkoja puunaten. Vanoksen tiivisteet vaihtuivat venakopan tiivisteen, vesipumpun, termarin, moniurahihnojen, kiristimien ja ketjun kiristinjousen lisäksi 127tkm ajettuun 530i:hin. Uudet öljytkin tuli laitettua.

                            Kilometrejä pitää vielä saada lisää, mutta nyt 30 km jälkeen voi jo sanoa, että tyhjäkäynti tasottui, eikä auto tärise enää juurikaan. Koneen ääni myös tasoittui, hiljeni ja täsmentyi ajossa ja kiihdytyksissä. 3 tonnin kohdalla on tosin edelleen jonkinmoinen tehopiikki. Ehkä tuo poistuu vielä ja vääntö alhaalla lisääntyy? Remonttia tehdessä tuli puhdisteltua kaikki liittimet ja paikat huolellisesti. Pakonokan anturi oli purkaessa lievä yllätys, kun sen kiinnitysreikä oli todella likainen ja liittimen kontaktit uivat öljyssä. Saattoi selittää satunnaiset lievät nykimiset / alavääntöjen puutteet. Täytyy nyt vain ajella ja toivoa hieman lisää alavääntöjä, kun tiivisteet asettuvat. Vanos-männät olivat orkkistiivisteillä aika väljät, imupuolen mäntä hieman väljempi kuin pakopuolen.

                            Ketjun kiristinjousi oli myös halpa ja nopea vaihtaa. Vanha jousi oli n. 2.5 mm uutta lyhyempi. Näistä on myös raportoitu, että voi hiljentää koneen ääntä.
                            Last edited by Bomb5; 13-07-2012, 23:23.
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • melkir
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 29
                              • Oulu

                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Ketjun kiristinjousi oli myös halpa ja nopea vaihtaa. Vanha jousi oli n. 2.5 mm uutta lyhyempi. Näistä on myös raportoitu, että voi hiljentää koneen ääntä.
                              Hieman offtopiccina voitko laittaa tuon kiristimen numeron ja hieman tietoa miten se vaihdetaan? Eikös näissä ole muuten useampia noita kiristimiä?

                              Oma pirssi mielestäni 1-2 sek rallattaa kylmäkäynnistyksessä ja jos tuon helposti vaihtaisi niin voisi taas nukkua yönsä paremmin :think

                              Edit: Hmm, onko se sittenkin näin helppoa: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/32/65 Eli pultti auki ja vaihdetaan osat 2-4? Eihän tuossa voi ajoitus mennä pieleen tai muuta?
                              Last edited by melkir; 14-07-2012, 14:55.
                              E46 320i 05/2000 sedan man

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Originally posted by melkir View Post
                                Hieman offtopiccina voitko laittaa tuon kiristimen numeron ja hieman tietoa miten se vaihdetaan? Eikös näissä ole muuten useampia noita kiristimiä?

                                Oma pirssi mielestäni 1-2 sek rallattaa kylmäkäynnistyksessä ja jos tuon helposti vaihtaisi niin voisi taas nukkua yönsä paremmin :think

                                Edit: Hmm, onko se sittenkin näin helppoa: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/00/32/65 Eli pultti auki ja vaihdetaan osat 2-4? Eihän tuossa voi ajoitus mennä pieleen tai muuta?
                                Joo, laitoin just nuo osat 2-4. Se jousi on jotain 3 euroa ja tiivisterengas euron. Kallein osa on se alumiininen mäntä, jotain 25 euroa, kun se on hieman monimuotoinen osa. Sitä ei ole pakko vaihtaa, mutta vaihdoin senkin, niin ei tartte miettiä. Oli sen pinnassa kulumisjälkiä verrattuna uuteen. Osa 1 vain 32-millisellä auki, n. 0,5 dl tulee öljyä. Uudet osat tilalle ja momenttiin. Laitoin jotain 70 Nm, kun M54. Laahaimien vaihto on sitten eri juttu, tää on helppo. Täällä lisää aiheesta: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=552536
                                Last edited by Bomb5; 14-07-2012, 23:22.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎