Päästömittaus tyhjäkäynnillä:
CO (%) 0.09
HC (ppm) 147
co2 (%) 14.9
O2 (%) 0.16
Kierroksilla:
CO (%) 0.2
HC (ppm) 36
co2 (%) 14.8
O2 (%) 0.34
Eli HC pomppas tyhjäkäynnillä.
Uudelleen konttorille tekemättä mitään, saatiin HC huudattamalla menemään nipin napin alle 100.
Auto ei siltikään pelaa omasta mielestäni ihan niinkuin pitäisi.
Ongelmat alkavat lähinnä auton lämmettyä:
Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jäävät päälle joksikin aikaa (1-2sec)
Kylmällä koneella pudottaa kierrokset heti.
Tyhjäkäynnillä satunnaista tärähtelyä, putkea kuunneltaessa välillä jysähtää.
Tärähtely ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin huomaa kun tärähtää.
Kytkimellä auton liikuttelu lähes mahdotonta, pienestä kuormasta rupeaa veivaamaan tyhjäkäyntiä edestakaisin.
Tähän mennessä tehtyä:
Lambda, bosch
ECU:lle menevä jäähdytysnesteen lämp. anturi
Tyhjäkäyntimoottori putsattu, heiluteltaessa liikkuu ja virrat päällä tärisee
Imuvuodot käyty läpi, alipaineletkuja ja haitariletku uusittu. Täysin tiivis imupuoli tällä hetkellä.
Tulpat, NGK BKR6EK
Kaikki puolat vaihdettu ja todettu toimiviksi.
MAF vaihdettu purkuauton vastaavaan osaan.
Bensansuodatin
Puristuspaineet 13-13,5 barin välillä joka pytty.
Sitten ehdotuksia mitä ruveta tutkimaan? :think
Vika ei ole iso, autolla pystyy ihan normaalisti ajamaan, lukuunottamatta pientä takeltelua liikkeellelähdössä, johtuen tyhjäkäynnin oireilusta. Kierroksilla vetää hyvin eikä nyi ylimääräisiä.
Ehdotuksia?
Eikö ole kellään mitään ajatusta :think heittäkää nyt jotain
Eikö ole kellään mitään ajatusta :think heittäkää nyt jotain
Vaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?
Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
Vaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?
Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
Vaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?
Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
Niin se kyllä vaikuttaa siltä, mutta imupuolen saan paineistettua imm kohdalta, kaasuläppä auki ja paineet pysyy hyvin imupuolella, joten ei se kyllä mistään falskaa.. Vai voiko vuotoa olla jossain muualla ja tuo kikka ei sitä paljastaisi?
Kylmällä koneella kierrokset tosiaan tipahtaa heti kun kytkimeen koskee, mutta lämpimänä on viivettä aika paljonkin.
Mikä vikakoodi lamdalle? lämmitys? Säätörajat ylittynyt?
Vanokselle 212 koodia
Lambda 1 202 koodi vaihettu juuri voltit 0,22-4,77 heittelee välillä ja lämmöt jossain 80.
Lambda 2 203 koodi lambda 2 kans heittelee samoilla arvoilla noin ja sama 45-100 lämmöissä.
Auto myös nakuttaa tällä hetkellä. Chmiedmanilta haettu tarvike nokan anturi oe-laatua ja väitti tiskillä että toimisi normaalisti. Eikö tuon nokan anturi vaikuta juuri vanokseen ja tuohon nakutukseen ainakin? Lambdoista en ole iha niin varma. Auto toimi anturin vaihdon jälkee vaivaiset 350km.
Passaako se täältä kysellä kun ei viiti nostella ikivanhoja..
Sattui käsiin e34 mihin vaihdettu m50b25nv rikkoutuneen tilalle. Auto käynnistyy ja sammuu sekunnin päästä. Käy suht normaalisti kun ottaa nokka-anturin töpselin irti?
On kokeiltu ehjällä anturilla ja toisella eculla. Mikähän mahtais vaivata?
Edit: kun tekniikan vaihdosta ei ollut tarkempaa tietoa, tarkistin myös että kiinni on varmasti m50 dampperi/triggeripyörä ja sitä kokeiltiin muokattuna myös tohon m50tu mallin pyörän asentoon jolloin ei sanonut mitään startatessa. Kiinni on myös varmasti nonvanos ecu + johtosarja & vr anturit. Myös puolat on käyneet irti, reijät putsattu ja tulpat uusia.
Passaako se täältä kysellä kun ei viiti nostella ikivanhoja..
Sattui käsiin e34 mihin vaihdettu m50b25nv rikkoutuneen tilalle. Auto käynnistyy ja sammuu sekunnin päästä. Käy suht normaalisti kun ottaa nokka-anturin töpselin irti?
On kokeiltu ehjällä anturilla ja toisella eculla. Mikähän mahtais vaivata?
Edit: kun tekniikan vaihdosta ei ollut tarkempaa tietoa, tarkistin myös että kiinni on varmasti m50 dampperi/triggeripyörä ja sitä kokeiltiin muokattuna myös tohon m50tu mallin pyörän asentoon jolloin ei sanonut mitään startatessa. Kiinni on myös varmasti nonvanos ecu + johtosarja & vr anturit. Myös puolat on käyneet irti, reijät putsattu ja tulpat uusia.
E34 ecuboksin vieressä on 3 relettä joista 2 oli laitettu ristiin, tiedoksi vaan jos jonkun autossa sattuu jostain kumman syystä olemaan sama perseily tehtynä. Säästyy 20h naaman raapimista kummasti.
M50b20 vanoksella vm.94 kiukuttelee. Tyhjäkäynti heijaa ja kierroksilla tuntuu täristämistä ihan kuskin penkkiin asti.
Imuvuotoja ei ole, tyhjäkäyntiventtiiliä tutkittu ja puhdistettu.
Tietokoneella ja delphi-ohjelmalla luettu koodeja ja livedataa. Moottorinohjaimen mielestä imuilma ja moottorin lämpö -48 astetta. Molemmat anturit vaihdettu, ei muutosta (paitsi tyhjäkäynti parani, ennen vaihtoa humppasi oikein kunnolla).
Vikakoodeja 2: 81 ja 85 joista molemmat ohjelman mukaan "unknown"
Ecu on Siemens ms40.1.
Syksyllä toimi vielä ihan normaalisti ja katsastuskin meni läpi. Auto seisonut sisällä kuivassa tallissa melkein koko talven ja nyt on sitten tällainen vika ilmestynyt.
Että oisko mitään vinkkiä, kuinka tilannetta alkaisi selvittämään?
M50b20 vanoksella vm.94 kiukuttelee. Tyhjäkäynti heijaa ja kierroksilla tuntuu täristämistä ihan kuskin penkkiin asti.
Imuvuotoja ei ole, tyhjäkäyntiventtiiliä tutkittu ja puhdistettu.
Tietokoneella ja delphi-ohjelmalla luettu koodeja ja livedataa. Moottorinohjaimen mielestä imuilma ja moottorin lämpö -48 astetta. Molemmat anturit vaihdettu, ei muutosta (paitsi tyhjäkäynti parani, ennen vaihtoa humppasi oikein kunnolla).
Vikakoodeja 2: 81 ja 85 joista molemmat ohjelman mukaan "unknown"
Ecu on Siemens ms40.1.
Syksyllä toimi vielä ihan normaalisti ja katsastuskin meni läpi. Auto seisonut sisällä kuivassa tallissa melkein koko talven ja nyt on sitten tällainen vika ilmestynyt.
Että oisko mitään vinkkiä, kuinka tilannetta alkaisi selvittämään?
BMW Siemens MS40 Fault codes.
Engines: BMW M50 petrol engine fault codes.
Model code: (E34 5 series, E36 3 series.)
1 Ignition Fault Cylinder 1
2 Ignition Fault Cylinder 3
3 Ignition Fault Cylinder 5
5 Injector Fault Cylinder 6
6 Injector Fault Cylinder 4
8 Park/Neutral Switch
9 AirCon Compressor
10 AirCon Pressure Switch
12 Vehicle Speed Signal
14 EGS/DME Connection Error
15 EWS
22 Injector Fault Cylinder 3
23 Injector Fault Cylinder 1
24 AirCon Compressor
25 Vanos
27 Idle Speed Controller
29 Ignition Fault Cylinder 2
30 Ignition Fault Cylinder 4
31 Ignition Fault Cylinder 6
33 Injector Fault Cylinder 5
49 Power Supply Control Unit
50 Injector Fault Cylinder 2
51 Tank Ventilation
52 Fuel Pump
53 Lambda Sensor Heater
62 Ignition Signal Resistor
63 Knock Sensor Fault Bank 2
64 Knock Sensor Fault Bank 1
68 Air Flow Sensor (HFM)
75 Lambda Sensor Voltage
77 TPS
79 Cam Position Sensor 81 Coolant Temperature Sensor
84 Camshaft Sensor 85 Intake Air Temperature Sensor
97 Tank Ventilation Valve
98 Idle Speed Controller
99 Lambda Regulation
100 Control Unit Fault
200 Lambda Sensor Control
201 Idle Speed Controller
203 TPS
204 Ignition Signal Resistor
206 Vanos Mechanical Fault
207 Vehicle Speed Signal VSS
209 EWS Intervention
Eli lämpöanturit siinä nyt kiukuttelee. Syytä en osaa sanoa tarkemmin. Mutta koska kummatkin näyttää -48 astetta, on vastus ääretön. Että oisko noille kummallekkin sama jaettu maapiuha ja se esim. poikki.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Kerkesin viimein tutkimaan tuota ylläolevaa ongelmaa lisää. Maadoitus löytyy kyllä molempien antureiden liittimistä. Putsasin myös johtosarjojen maadoituspaikkoja sekä moottorin maakaapelin liitokset; ei vaikutusta käyntiin. Tietokonetta ei ollut nyt saatavilla, joten tarkempaa analyysiä ei saanut tehtyä.
Bensa on syksyllä tankkiin jäänyttä, venäjältä tullutta kamaa. Sillä on ajeltu koko viime kesä ilman havaittuja ongelmia.
Niin ja yritin myös ruiskia aerosolin ponnekaasuja imusarjan liitoksiin ja alipaineletkujen sekaan. Ei vaikutusta.
Kerkesin viimein tutkimaan tuota ylläolevaa ongelmaa lisää. Maadoitus löytyy kyllä molempien antureiden liittimistä. Putsasin myös johtosarjojen maadoituspaikkoja sekä moottorin maakaapelin liitokset; ei vaikutusta käyntiin. Tietokonetta ei ollut nyt saatavilla, joten tarkempaa analyysiä ei saanut tehtyä.
Bensa on syksyllä tankkiin jäänyttä, venäjältä tullutta kamaa. Sillä on ajeltu koko viime kesä ilman havaittuja ongelmia.
Niin ja yritin myös ruiskia aerosolin ponnekaasuja imusarjan liitoksiin ja alipaineletkujen sekaan. Ei vaikutusta.
Nykysin bensan säilyvyys ei ole kummoista. 3kk ja voi olla jo käyntihäiriöitä.
Comment