Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samu_93
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 155
    • Espoo

    Puolat vaihdettu, ei vaikutusta. Sylinterit 4,5 ja 6 pimeänä tyhjäkäynnillä :think

    EDIT:

    Puristukset mitattu.

    Sylinteri, Bar
    1, 13
    2, 14
    3, 13
    4, 6
    5, 0
    6, 6

    Joten vikakin selvisi.. ei muuta kun hattua ylös ja kattomaan mitä on syönyt.
    Last edited by Samu_93; 14-09-2016, 23:43.
    e36 328 Cabriolet -95
    e36 318iS Coupe -92
    e36 325 Coupe -92

    Comment

    • ohhoh
      Bimmer Rookie
      • Aug 2014
      • 191
      • .

      Potilaana M50B25 vanoksella,

      Päästömittaus tyhjäkäynnillä:
      CO (%) 0.09
      HC (ppm) 147
      co2 (%) 14.9
      O2 (%) 0.16


      Kierroksilla:
      CO (%) 0.2
      HC (ppm) 36
      co2 (%) 14.8
      O2 (%) 0.34

      Eli HC pomppas tyhjäkäynnillä.
      Uudelleen konttorille tekemättä mitään, saatiin HC huudattamalla menemään nipin napin alle 100.

      Auto ei siltikään pelaa omasta mielestäni ihan niinkuin pitäisi.
      Ongelmat alkavat lähinnä auton lämmettyä:
      Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jäävät päälle joksikin aikaa (1-2sec)
      Kylmällä koneella pudottaa kierrokset heti.
      Tyhjäkäynnillä satunnaista tärähtelyä, putkea kuunneltaessa välillä jysähtää.
      Tärähtely ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin huomaa kun tärähtää.
      Kytkimellä auton liikuttelu lähes mahdotonta, pienestä kuormasta rupeaa veivaamaan tyhjäkäyntiä edestakaisin.

      Tähän mennessä tehtyä:
      Lambda, bosch
      ECU:lle menevä jäähdytysnesteen lämp. anturi
      Tyhjäkäyntimoottori putsattu, heiluteltaessa liikkuu ja virrat päällä tärisee
      Imuvuodot käyty läpi, alipaineletkuja ja haitariletku uusittu. Täysin tiivis imupuoli tällä hetkellä.
      Tulpat, NGK BKR6EK
      Kaikki puolat vaihdettu ja todettu toimiviksi.
      MAF vaihdettu purkuauton vastaavaan osaan.
      Bensansuodatin
      Puristuspaineet 13-13,5 barin välillä joka pytty.

      Sitten ehdotuksia mitä ruveta tutkimaan? :think
      Vika ei ole iso, autolla pystyy ihan normaalisti ajamaan, lukuunottamatta pientä takeltelua liikkeellelähdössä, johtuen tyhjäkäynnin oireilusta. Kierroksilla vetää hyvin eikä nyi ylimääräisiä.
      Ehdotuksia?

      Comment

      • RiZ3*
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 353
        • Helsinki

        M50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
        Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?
        The will to do - the soul to dare

        E93 M3

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16457
          • Asikkala

          Originally posted by RiZ3* View Post
          M50b25 vanoksella ei jaksa vetää rajoittimelle asti. Bpumppu on uusi 044 kopio, imuvuotoja en ole löytänyt, lambda ok, tulpat ok, kokeiltu toisilla puolilla. En keksi mikä on vialla, välillä myös pätkäisee ja jää miettimään kun nopeasti vaihtaa vaihdetta.
          Mitään ideoita mistä vikaa hakemaan ?
          Vikakoodit lukuun.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Kysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.

            Arvot kierroksilla:
            CO% 0,53
            CO2 15,00
            HC ppm 28
            O2 0,11
            Lambda 0,989

            Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16457
              • Asikkala

              Originally posted by markok View Post
              Kysytäänpä Tässä topicissa ihan yleisesti päästöihin liittyen mikä on pielessä kun CO arvo on koholla. Kyseessä ei siis ole BMW.

              Arvot kierroksilla:
              CO% 0,53
              CO2 15,00
              HC ppm 28
              O2 0,11
              Lambda 0,989

              Eikös tuo CO2 arvo ole ihanteellisen seoksen arvo, mutta miksi Lambda arvo on silti alle 1? Mitään vikakoodeja ei ole.
              CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Originally posted by jr66 View Post
                CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?
                0,2 on kuulemma CO:n raja ja hylkyhän tuosta katsastuksessa tuli. Katilla varustettu auto ja tarkemmin sanottuna Peugeot 206 1.4 koneella. Tosiaan hieman huono topic käsitellä tällaista autoa, mutta parempaa en löytänyt ja uutta en viitsinyt avata. Perusasiat on kuitenkin kaikissa autoissa samat päästöihin liittyen. Lambda tosiaan on rajoissa, mutta kertoo hieman rikkaasta seoksesta. Mielestäni CO2 puolestaan kertoo seoksen olevan täysin oikea. Sillä ajattelin näiden arvojen olevan ristiriidassa. Katsastuksessa mitattu lambda arvo on ilmeisesti jollakin tavalla laskennallinen arvo? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Tyhjäkäyntiarvoja ei tuon ikäisestä mitata, mutta sen verran testeriä katsoin, että HC alkoi kasvamaan yli sadan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16457
                  • Asikkala

                  Originally posted by markok View Post
                  0,2 on kuulemma CO:n raja ja hylkyhän tuosta katsastuksessa tuli. Katilla varustettu auto ja tarkemmin sanottuna Peugeot 206 1.4 koneella. Tosiaan hieman huono topic käsitellä tällaista autoa, mutta parempaa en löytänyt ja uutta en viitsinyt avata. Perusasiat on kuitenkin kaikissa autoissa samat päästöihin liittyen. Lambda tosiaan on rajoissa, mutta kertoo hieman rikkaasta seoksesta. Mielestäni CO2 puolestaan kertoo seoksen olevan täysin oikea. Sillä ajattelin näiden arvojen olevan ristiriidassa. Katsastuksessa mitattu lambda arvo on ilmeisesti jollakin tavalla laskennallinen arvo? Mitähän tuolle kannattaisi tehdä? Tyhjäkäyntiarvoja ei tuon ikäisestä mitata, mutta sen verran testeriä katsoin, että HC alkoi kasvamaan yli sadan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille.
                  Paljonko ajettu, katti hiipumassa, venttiilit tiiviit, tulpat ok ? Vanhaa bensaa ? Ilmansuodatin ?

                  Comment

                  • walde
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 947
                    • Melkein Espoo

                    Originally posted by jr66 View Post
                    CO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?


                    Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.

                    markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.
                    Last edited by walde; 13-06-2017, 19:14.
                    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Originally posted by jr66 View Post
                      Paljonko ajettu, katti hiipumassa, venttiilit tiiviit, tulpat ok ? Vanhaa bensaa ? Ilmansuodatin ?
                      180tkm ajettu, venttiilien tiiveyttä ei ole todettu. Tulpat äskettäin vaihdettu samoin kuin ilmansuodatin. Bensakin kuukauden sisään tankattua. Sytytyspuola vikoja näissä on nettikeskustelujen perusteella ollut, mutta sen tyyppisiä oireita ei ole tässä ollut.

                      Originally posted by walde View Post


                      Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.

                      markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.
                      Katalysaattoreita näistä on jonkinverran mennyt. Sitä en tarkemmin tiedä mikä ne on rikkonut. Itse vähän ollut kahden vaiheilla, joko lambda tai katti, mutta hakuammuntaa ja tuon hintaiseen pommiin ei viitsisi satasia upottaa osiin.

                      Yksi ihmetytystä herättänyt asia tässä autossa on se, että lämpöjä on vaikea saada nousemaan. Normaalissa maantieajossa lämmöt on vain hieman yli 70 astetta. Moottoritiellä kierrosten ollessa yli 3000rpm lämmöt nousevat normaaliin. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja termostaatti kahteen kertaan ja erimerkkisiin, mutta ei auta. Termostaatit olen vielä kehittänyt vedessä ja todennut avautuvan oikeassa lämpötilassa. Oma järki ei enää riitä mikä tuon alilämpöisyyden voi aiheuttaa. Tämäkin saattaa liittyä päästöongelmiin ja saattaa olla yksi syy lambdan tai katin rikkoutumiselle.

                      Auto-Com:llä livedataa katselin ja lambdojen käyrät on kohtuu tasaiset, mutta pieniä poikkeamia hetkittäin esiintyy. Onko normaalia, että lambdan taajuus kasvaa kierrosten kasvaessa? Tyhjäkäynnillä vaihteluväli on huomattavasti harvempi kuin korkeammilla kierroksilla.
                      Last edited by markok; 13-06-2017, 21:21.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • walde
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 947
                        • Melkein Espoo

                        Originally posted by markok View Post
                        180tkm ajettu, venttiilien tiiveyttä ei ole todettu. Tulpat äskettäin vaihdettu samoin kuin ilmansuodatin. Bensakin kuukauden sisään tankattua. Sytytyspuola vikoja näissä on nettikeskustelujen perusteella ollut, mutta sen tyyppisiä oireita ei ole tässä ollut.



                        Katalysaattoreita näistä on jonkinverran mennyt. Sitä en tarkemmin tiedä mikä ne on rikkonut. Itse vähän ollut kahden vaiheilla, joko lambda tai katti, mutta hakuammuntaa ja tuon hintaiseen pommiin ei viitsisi satasia upottaa osiin.

                        Yksi ihmetytystä herättänyt asia tässä autossa on se, että lämpöjä on vaikea saada nousemaan. Normaalissa maantieajossa lämmöt on vain hieman yli 70 astetta. Moottoritiellä kierrosten ollessa yli 3000rpm lämmöt nousevat normaaliin. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja termostaatti kahteen kertaan ja erimerkkisiin, mutta ei auta. Termostaatit olen vielä kehittänyt vedessä ja todennut avautuvan oikeassa lämpötilassa. Oma järki ei enää riitä mikä tuon alilämpöisyyden voi aiheuttaa. Tämäkin saattaa liittyä päästöongelmiin ja saattaa olla yksi syy lambdan tai katin rikkoutumiselle.

                        Auto-Com:llä livedataa katselin ja lambdojen käyrät on kohtuu tasaiset, mutta pieniä poikkeamia hetkittäin esiintyy. Onko normaalia, että lambdan taajuus kasvaa kierrosten kasvaessa? Tyhjäkäynnillä vaihteluväli on huomattavasti harvempi kuin korkeammilla kierroksilla.
                        Kärjistetysti Closed-Loop alueella lambdasignaali käyttäytyy juuri siten kuten pitkäaikainen sopeutuma-arvo ja pääasiassa lambda-integraattori määrittävät - ja nämä kaksi edellistä taas määrättyvät lähinnä lambda-signaalin mukaan. Lambda-signaalin uskottavuus on helppo todeta pakokaasuanalysaattorin avulla. Mikään ei tapauksessasi viittaa lambda-vikaan. Lambda-signaalin (tyypistä riippumatta) taajuus kasvaa luonnollisesti Closed-Lood alueella kun kierroksetkin kasvavat - säätötaajuus kasvaa palotapahtumien lisääntyessä aikayksikköä kohden.
                        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          Originally posted by walde View Post
                          Lambda-signaalin uskottavuus on helppo todeta pakokaasuanalysaattorin avulla.
                          Mitä tarkoitat tällä? Miten tämä käytännössä todetaan? Jos vika olisi katissa niin eikö katin jälkeisen lambdan käyrässä pitäisi näkyä vaihtelua samassa tahdissa kuin kattia ennen olevassa lambdassa, mutta pienempänä? Eli mitä pahemmin katti on rikki niin sitä lähempänä toisiaan nämä käyrät olisivat? Nyt katin jälkeinen lambda antaa kohtuu tasaista käyrää ja muistaakseni jännite oli luokkaa 800mV. Vuosiin en ole joutunut painimaan päästöongelmien kanssa niin omat tiedot ovat hieman hatarat, joten kiitos kaikille jotka jakavat tietoa asiasta.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • walde
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 947
                            • Melkein Espoo

                            Originally posted by markok View Post
                            Mitä tarkoitat tällä? Miten tämä käytännössä todetaan? Jos vika olisi katissa niin eikö katin jälkeisen lambdan käyrässä pitäisi näkyä vaihtelua samassa tahdissa kuin kattia ennen olevassa lambdassa, mutta pienempänä? Eli mitä pahemmin katti on rikki niin sitä lähempänä toisiaan nämä käyrät olisivat? Nyt katin jälkeinen lambda antaa kohtuu tasaista käyrää ja muistaakseni jännite oli luokkaa 800mV. Vuosiin en ole joutunut painimaan päästöongelmien kanssa niin omat tiedot ovat hieman hatarat, joten kiitos kaikille jotka jakavat tietoa asiasta.
                            Sitä, että mikäli lambda-tunnistin "näyttää rikasta", tulee seoksen olla rikkaalla myös pakokaasuanalysaattorin mukaan - ja vice versa. Jos esimerkiksi lambda-tunnistimen (oletetaan, että on Zr02 tunnistin, kuten autossasi) jännite on jatkuvasti 0,7-0,8V, ja CO: 0% ja happi ja lambda-arvo koholla, on tunnistin viallinen, jolloin integraattori yrittää ottaa säätörajoissa niin kauan polttoainetta pois, kunnes lambda-signaali laskee esimerkiksi alle 0,3V.

                            Silloin kuin seossäätely ja katalysaattori toimii, tulisi katalysaattorin jälkeisen tunnistimen signaalin olla melko tasaisesti 0,6-0,8V. Ihan näin yksinkertaista se ei ole todellisuudessa, ja tarina venyy melko pitkäksi, jos tuon käy yksiselitteisemmin läpi. Lambda-tunnistin mittaa happipitoisuus eroa kahden mitta pisteen välillä - niin kauan kuin katslysaattorin hapettava kenno toimii jollain tavoin, pysyy tuon katalysaattorin jälkeisen lambda-tunnistimen signaali myös järkevänä. Voi kuitenkin olla, että esimerkiksi katalysaattorin hapettavan kennon hapenvarauskyky on laskenut. Joissan moottorinohjauksissa tätä valvotaan tavalla x, joissain tavalla y.

                            Tuo liian alhainen käyntilämpötila voi kyllä myös vaikuttaa asiaan, kuten itsekin totesit.
                            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by walde View Post
                              Sitä, että mikäli lambda-tunnistin "näyttää rikasta", tulee seoksen olla rikkaalla myös pakokaasuanalysaattorin mukaan - ja vice versa. Jos esimerkiksi lambda-tunnistimen (oletetaan, että on Zr02 tunnistin, kuten autossasi) jännite on jatkuvasti 0,7-0,8V, ja CO: 0% ja happi ja lambda-arvo koholla, on tunnistin viallinen, jolloin integraattori yrittää ottaa säätörajoissa niin kauan polttoainetta pois, kunnes lambda-signaali laskee esimerkiksi alle 0,3V.

                              Silloin kuin seossäätely ja katalysaattori toimii, tulisi katalysaattorin jälkeisen tunnistimen signaalin olla melko tasaisesti 0,6-0,8V. Ihan näin yksinkertaista se ei ole todellisuudessa, ja tarina venyy melko pitkäksi, jos tuon käy yksiselitteisemmin läpi. Lambda-tunnistin mittaa happipitoisuus eroa kahden mitta pisteen välillä - niin kauan kuin katslysaattorin hapettava kenno toimii jollain tavoin, pysyy tuon katalysaattorin jälkeisen lambda-tunnistimen signaali myös järkevänä. Voi kuitenkin olla, että esimerkiksi katalysaattorin hapettavan kennon hapenvarauskyky on laskenut. Joissan moottorinohjauksissa tätä valvotaan tavalla x, joissain tavalla y.

                              Tuo liian alhainen käyntilämpötila voi kyllä myös vaikuttaa asiaan, kuten itsekin totesit.
                              Nämä on niin hyviä perusteluita, että taidanpa sitten katin tilata. Kokeilen vielä ensin antaa autolle kunnolla kenkää ja käyn korjaamolla ottamassa arvot ja jos edelleen ovat pielessä niin katin vaihto. Tuohon näyttäisi löytyvän Bosal:n tarvikekattia kohtuu hintaan. Luulisi olevan asiansa ajava pönttö.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • walde
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2008
                                • 947
                                • Melkein Espoo

                                Originally posted by markok View Post
                                Nämä on niin hyviä perusteluita, että taidanpa sitten katin tilata. Kokeilen vielä ensin antaa autolle kunnolla kenkää ja käyn korjaamolla ottamassa arvot ja jos edelleen ovat pielessä niin katin vaihto. Tuohon näyttäisi löytyvän Bosal:n tarvikekattia kohtuu hintaan. Luulisi olevan asiansa ajava pönttö.
                                Näillä tiedoilla veikkaisin katalysaattoria, mutta etänä diagnoosin tekeminen 100 % varmuudella on melko haastavaa. Toisaalta voisi myös pohtia tuota laskennalista lambda-arvoa, joka on katalysaattorin (hapetuksen) toiminnan kannalta hieman alle minimiarvon - miksi, mahdoton arvailla tutkimatta autoa tarkemmin.
                                Välillä, etenkin vanhemmissa autoissa, nämä ovat todella pienestä kiinni. Moni "ehjä" lambda-tunnistinkin paljastuu vialliseksi, tai "vialliseksi", kun tarkastellaan kuin piru raamattua taajuutta eri kierrosluvuilla, minimi- ja maksimijänniteitä, vasteaikaa rikkaan ja laihan seoksen tunnistukselle yms. Usein useampi koholla oleva toleranssi = pieni vika. Toivotaan parasta
                                E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                                F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎