Passaako se täältä kysellä kun ei viiti nostella ikivanhoja..
Sattui käsiin e34 mihin vaihdettu m50b25nv rikkoutuneen tilalle. Auto käynnistyy ja sammuu sekunnin päästä. Käy suht normaalisti kun ottaa nokka-anturin töpselin irti?
On kokeiltu ehjällä anturilla ja toisella eculla. Mikähän mahtais vaivata?
Edit: kun tekniikan vaihdosta ei ollut tarkempaa tietoa, tarkistin myös että kiinni on varmasti m50 dampperi/triggeripyörä ja sitä kokeiltiin muokattuna myös tohon m50tu mallin pyörän asentoon jolloin ei sanonut mitään startatessa. Kiinni on myös varmasti nonvanos ecu + johtosarja & vr anturit. Myös puolat on käyneet irti, reijät putsattu ja tulpat uusia.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Pazi88 View PostMikä vikakoodi lamdalle? lämmitys? Säätörajat ylittynyt?
Lambda 1 202 koodi vaihettu juuri voltit 0,22-4,77 heittelee välillä ja lämmöt jossain 80.
Lambda 2 203 koodi lambda 2 kans heittelee samoilla arvoilla noin ja sama 45-100 lämmöissä.
Auto myös nakuttaa tällä hetkellä. Chmiedmanilta haettu tarvike nokan anturi oe-laatua ja väitti tiskillä että toimisi normaalisti. Eikö tuon nokan anturi vaikuta juuri vanokseen ja tuohon nakutukseen ainakin? Lambdoista en ole iha niin varma. Auto toimi anturin vaihdon jälkee vaivaiset 350km.Last edited by Nikke700; 25-08-2017, 08:46.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Nikke700 View PostMoro
M52b28 käy huonosti tyhjäkäynnillä ja rötää aikalailla,tehot aikalailla kadoksissa.
Inpalla katottu ja livedatalla ilmamassamittari näyttää omiaan ja ! Perässä. Imm vaihettu juuri toimiva ja toimi hyvin 300km
Vikakoodeja inpa antaa 1 ja 2 lambdasta + imm välillä.
Vanoksesta tulee vikakoodi sillon tällön kyllä mutta ei pitäs vaikuttaa tyhjäkäyntii röpötyksee tietääkseni.
Alkaa itsellä ideat loppumaan eikä viitsisi turhaa ostella osia.
Leave a comment:
-
-
Moro
M52b28 käy huonosti tyhjäkäynnillä ja rötää aikalailla,tehot aikalailla kadoksissa.
Inpalla katottu ja livedatalla ilmamassamittari näyttää omiaan ja ! Perässä. Imm vaihettu juuri toimiva ja toimi hyvin 300km
Vikakoodeja inpa antaa 1 ja 2 lambdasta + imm välillä.
Vanoksesta tulee vikakoodi sillon tällön kyllä mutta ei pitäs vaikuttaa tyhjäkäyntii röpötyksee tietääkseni.
Tekee tuota heti kun kone lämpiää vähänkin.
Alkaa itsellä ideat loppumaan eikä viitsisi turhaa ostella osia.Last edited by Nikke700; 23-08-2017, 15:06.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naukkis View PostVaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?
Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
Kylmällä koneella kierrokset tosiaan tipahtaa heti kun kytkimeen koskee, mutta lämpimänä on viivettä aika paljonkin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naukkis View PostVaikuttaa edelleen ihan imuvuodolta, nimenomaan tuo kierrosten jääminen ylös hetkeksi, tarkoittaa että moottori saa ylimääräistä ilmaa jostakin. Huohottimet huonossa kunnossa? Evap-venttiili jumiutunut auki?
Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ohhoh View PostEikö ole kellään mitään ajatusta :think heittäkää nyt jotain
Itsellä käyttäytyi juuri noin kun oli yksi ~2mm alipaineputki irronnut.Last edited by naukkis; 25-06-2017, 12:36.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ohhoh View PostPotilaana M50B25 vanoksella,
Päästömittaus tyhjäkäynnillä:
CO (%) 0.09
HC (ppm) 147
co2 (%) 14.9
O2 (%) 0.16
Kierroksilla:
CO (%) 0.2
HC (ppm) 36
co2 (%) 14.8
O2 (%) 0.34
Eli HC pomppas tyhjäkäynnillä.
Uudelleen konttorille tekemättä mitään, saatiin HC huudattamalla menemään nipin napin alle 100.
Auto ei siltikään pelaa omasta mielestäni ihan niinkuin pitäisi.
Ongelmat alkavat lähinnä auton lämmettyä:
Vaihdetta vaihtaessa kierrokset jäävät päälle joksikin aikaa (1-2sec)
Kylmällä koneella pudottaa kierrokset heti.
Tyhjäkäynnillä satunnaista tärähtelyä, putkea kuunneltaessa välillä jysähtää.
Tärähtely ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin huomaa kun tärähtää.
Kytkimellä auton liikuttelu lähes mahdotonta, pienestä kuormasta rupeaa veivaamaan tyhjäkäyntiä edestakaisin.
Tähän mennessä tehtyä:
Lambda, bosch
ECU:lle menevä jäähdytysnesteen lämp. anturi
Tyhjäkäyntimoottori putsattu, heiluteltaessa liikkuu ja virrat päällä tärisee
Imuvuodot käyty läpi, alipaineletkuja ja haitariletku uusittu. Täysin tiivis imupuoli tällä hetkellä.
Tulpat, NGK BKR6EK
Kaikki puolat vaihdettu ja todettu toimiviksi.
MAF vaihdettu purkuauton vastaavaan osaan.
Bensansuodatin
Puristuspaineet 13-13,5 barin välillä joka pytty.
Sitten ehdotuksia mitä ruveta tutkimaan? :think
Vika ei ole iso, autolla pystyy ihan normaalisti ajamaan, lukuunottamatta pientä takeltelua liikkeellelähdössä, johtuen tyhjäkäynnin oireilusta. Kierroksilla vetää hyvin eikä nyi ylimääräisiä.
Ehdotuksia?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markok View PostNämä on niin hyviä perusteluita, että taidanpa sitten katin tilata. Kokeilen vielä ensin antaa autolle kunnolla kenkää ja käyn korjaamolla ottamassa arvot ja jos edelleen ovat pielessä niin katin vaihto. Tuohon näyttäisi löytyvän Bosal:n tarvikekattia kohtuu hintaan. Luulisi olevan asiansa ajava pönttö.
Välillä, etenkin vanhemmissa autoissa, nämä ovat todella pienestä kiinni. Moni "ehjä" lambda-tunnistinkin paljastuu vialliseksi, tai "vialliseksi", kun tarkastellaan kuin piru raamattua taajuutta eri kierrosluvuilla, minimi- ja maksimijänniteitä, vasteaikaa rikkaan ja laihan seoksen tunnistukselle yms. Usein useampi koholla oleva toleranssi = pieni vika. Toivotaan parasta
Leave a comment:
-
-
Originally posted by walde View PostSitä, että mikäli lambda-tunnistin "näyttää rikasta", tulee seoksen olla rikkaalla myös pakokaasuanalysaattorin mukaan - ja vice versa. Jos esimerkiksi lambda-tunnistimen (oletetaan, että on Zr02 tunnistin, kuten autossasi) jännite on jatkuvasti 0,7-0,8V, ja CO: 0% ja happi ja lambda-arvo koholla, on tunnistin viallinen, jolloin integraattori yrittää ottaa säätörajoissa niin kauan polttoainetta pois, kunnes lambda-signaali laskee esimerkiksi alle 0,3V.
Silloin kuin seossäätely ja katalysaattori toimii, tulisi katalysaattorin jälkeisen tunnistimen signaalin olla melko tasaisesti 0,6-0,8V. Ihan näin yksinkertaista se ei ole todellisuudessa, ja tarina venyy melko pitkäksi, jos tuon käy yksiselitteisemmin läpi. Lambda-tunnistin mittaa happipitoisuus eroa kahden mitta pisteen välillä - niin kauan kuin katslysaattorin hapettava kenno toimii jollain tavoin, pysyy tuon katalysaattorin jälkeisen lambda-tunnistimen signaali myös järkevänä. Voi kuitenkin olla, että esimerkiksi katalysaattorin hapettavan kennon hapenvarauskyky on laskenut. Joissan moottorinohjauksissa tätä valvotaan tavalla x, joissain tavalla y.
Tuo liian alhainen käyntilämpötila voi kyllä myös vaikuttaa asiaan, kuten itsekin totesit.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markok View PostMitä tarkoitat tällä? Miten tämä käytännössä todetaan? Jos vika olisi katissa niin eikö katin jälkeisen lambdan käyrässä pitäisi näkyä vaihtelua samassa tahdissa kuin kattia ennen olevassa lambdassa, mutta pienempänä? Eli mitä pahemmin katti on rikki niin sitä lähempänä toisiaan nämä käyrät olisivat? Nyt katin jälkeinen lambda antaa kohtuu tasaista käyrää ja muistaakseni jännite oli luokkaa 800mV. Vuosiin en ole joutunut painimaan päästöongelmien kanssa niin omat tiedot ovat hieman hatarat, joten kiitos kaikille jotka jakavat tietoa asiasta.
Silloin kuin seossäätely ja katalysaattori toimii, tulisi katalysaattorin jälkeisen tunnistimen signaalin olla melko tasaisesti 0,6-0,8V. Ihan näin yksinkertaista se ei ole todellisuudessa, ja tarina venyy melko pitkäksi, jos tuon käy yksiselitteisemmin läpi. Lambda-tunnistin mittaa happipitoisuus eroa kahden mitta pisteen välillä - niin kauan kuin katslysaattorin hapettava kenno toimii jollain tavoin, pysyy tuon katalysaattorin jälkeisen lambda-tunnistimen signaali myös järkevänä. Voi kuitenkin olla, että esimerkiksi katalysaattorin hapettavan kennon hapenvarauskyky on laskenut. Joissan moottorinohjauksissa tätä valvotaan tavalla x, joissain tavalla y.
Tuo liian alhainen käyntilämpötila voi kyllä myös vaikuttaa asiaan, kuten itsekin totesit.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by walde View PostLambda-signaalin uskottavuus on helppo todeta pakokaasuanalysaattorin avulla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markok View Post180tkm ajettu, venttiilien tiiveyttä ei ole todettu. Tulpat äskettäin vaihdettu samoin kuin ilmansuodatin. Bensakin kuukauden sisään tankattua. Sytytyspuola vikoja näissä on nettikeskustelujen perusteella ollut, mutta sen tyyppisiä oireita ei ole tässä ollut.
Katalysaattoreita näistä on jonkinverran mennyt. Sitä en tarkemmin tiedä mikä ne on rikkonut. Itse vähän ollut kahden vaiheilla, joko lambda tai katti, mutta hakuammuntaa ja tuon hintaiseen pommiin ei viitsisi satasia upottaa osiin.
Yksi ihmetytystä herättänyt asia tässä autossa on se, että lämpöjä on vaikea saada nousemaan. Normaalissa maantieajossa lämmöt on vain hieman yli 70 astetta. Moottoritiellä kierrosten ollessa yli 3000rpm lämmöt nousevat normaaliin. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja termostaatti kahteen kertaan ja erimerkkisiin, mutta ei auta. Termostaatit olen vielä kehittänyt vedessä ja todennut avautuvan oikeassa lämpötilassa. Oma järki ei enää riitä mikä tuon alilämpöisyyden voi aiheuttaa. Tämäkin saattaa liittyä päästöongelmiin ja saattaa olla yksi syy lambdan tai katin rikkoutumiselle.
Auto-Com:llä livedataa katselin ja lambdojen käyrät on kohtuu tasaiset, mutta pieniä poikkeamia hetkittäin esiintyy. Onko normaalia, että lambdan taajuus kasvaa kierrosten kasvaessa? Tyhjäkäynnillä vaihteluväli on huomattavasti harvempi kuin korkeammilla kierroksilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jr66 View PostPaljonko ajettu, katti hiipumassa, venttiilit tiiviit, tulpat ok ? Vanhaa bensaa ? Ilmansuodatin ?
Originally posted by walde View Post
Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.
markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.
Yksi ihmetytystä herättänyt asia tässä autossa on se, että lämpöjä on vaikea saada nousemaan. Normaalissa maantieajossa lämmöt on vain hieman yli 70 astetta. Moottoritiellä kierrosten ollessa yli 3000rpm lämmöt nousevat normaaliin. Lämpötila-anturi on vaihdettu ja termostaatti kahteen kertaan ja erimerkkisiin, mutta ei auta. Termostaatit olen vielä kehittänyt vedessä ja todennut avautuvan oikeassa lämpötilassa. Oma järki ei enää riitä mikä tuon alilämpöisyyden voi aiheuttaa. Tämäkin saattaa liittyä päästöongelmiin ja saattaa olla yksi syy lambdan tai katin rikkoutumiselle.
Auto-Com:llä livedataa katselin ja lambdojen käyrät on kohtuu tasaiset, mutta pieniä poikkeamia hetkittäin esiintyy. Onko normaalia, että lambdan taajuus kasvaa kierrosten kasvaessa? Tyhjäkäynnillä vaihteluväli on huomattavasti harvempi kuin korkeammilla kierroksilla.Last edited by markok; 13-06-2017, 20:21.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jr66 View PostCO2:een en koskaan kiinnitä huomiota, se vaan on jotain. CO-raja 0,3 ? MIksi lambda pitäisi olla 1 kun katsastuksessa raja-arvot ovat 0,97-1,03 ? Katillinen auto ? Katsastuksessa tuli hylky ?
Hiilidioksidihan on nimenomaan tärkeimpiä pakokaasuanalyysissä tarkasteltavia arvoja, jonka määrä on suoraan verrannollinen moottorin toimintaan ja muiden mitattavien kaasujen määrään. Hiilidioksidi ei missään nimessä ole "vain jotain", vaan se on tarkka indikaattori palamisen tehokkuudesta.
markok:n ongelma voisi tarkemmin katsottuna selittyä ihan yksinkertaisesti viallisella katalysaattorilla.Last edited by walde; 13-06-2017, 18:14.
Leave a comment:
-
Leave a comment: