Announcement
Collapse
No announcement yet.
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Eli nyt olisi ajankohtaista vaihtaa aloituspostauksessa mainitut letkut (m50b20). Kysymys kuuluukin mistä ne saisi nopeiten ja halvalla turusta? Tilaaminenkin onnistuu mutta nopeasti pitäisi saada kun autossa enää loppukuu ajoaikaa. Voiko vika johtua jostain muusta? Eli hylsy tuli päästöistä, etenkin hc arvo oli koholla (noin 500 luokkaa)
-
-
Originally posted by Remotion View PostAutoni Z3C M52B28 on tehnyt nyt kalajoelle mennessä ja muutaman kerran myöhemmin sellaista että kesken ajon häviää silmänräpäykseksi kaikki sähköt. Mittarit tippuvat nolliin, tehostimet ei toimi, moottorin teho häviää kokonaan ja valot häipyy. ja siten taas muutaman sekunnin murto-osan jälkeen kuin ei ois mitään tapahtunut. Tämä on hieman pelottavaa kun se sattuu esim ohitusta tehdessä kaatosateessa tai sitten kesken tiukan kurvin.
Nyt ongelmaa ei kuitenkaan ole pariin viikkoon ollut. Mutta tänään oli ongelmia starttaamisen kanssa. Startti pyörittää kyllä hulluna mutta ei starttaa, kolmannella yrityksellä lähti, mutta sitten sammui seuraavissa valoissa itsestään.
Lisäksi JOS pidän ilmastointia päällä ja tulen esim valoihin ja auto on yhtäkkiä vapaalla ja tyhjäkäynnillä niin kierrokset humbaavat todella raikkaasti.
Tuota ensimmäistä vikaa luulen että voisi olla moottorin maadotus. Mutta muita en tajua. Ilmastoinnin ongelma liittyy varmaan siihen ilmastointiin, ikää on reilusti eikä sitä ole koskaan huollettu. Pahin on kuitenkin tämä jos auto ei rupea starttaamaan tai sammuilee yhtäkkiä jatkossa.
Kaikki anturit paitsi lambda on vaihdettu vastikään, iso kuminen imuputki on vaihdettu just...
Leave a comment:
-
-
Autoni Z3C M52B28 on tehnyt nyt kalajoelle mennessä ja muutaman kerran myöhemmin sellaista että kesken ajon häviää silmänräpäykseksi kaikki sähköt. Mittarit tippuvat nolliin, tehostimet ei toimi, moottorin teho häviää kokonaan ja valot häipyy. ja siten taas muutaman sekunnin murto-osan jälkeen kuin ei ois mitään tapahtunut. Tämä on hieman pelottavaa kun se sattuu esim ohitusta tehdessä kaatosateessa tai sitten kesken tiukan kurvin.
Nyt ongelmaa ei kuitenkaan ole pariin viikkoon ollut. Mutta tänään oli ongelmia starttaamisen kanssa. Startti pyörittää kyllä hulluna mutta ei starttaa, kolmannella yrityksellä lähti, mutta sitten sammui seuraavissa valoissa itsestään.
Lisäksi JOS pidän ilmastointia päällä ja tulen esim valoihin ja auto on yhtäkkiä vapaalla ja tyhjäkäynnillä niin kierrokset humbaavat todella raikkaasti.
Tuota ensimmäistä vikaa luulen että voisi olla moottorin maadotus. Mutta muita en tajua. Ilmastoinnin ongelma liittyy varmaan siihen ilmastointiin, ikää on reilusti eikä sitä ole koskaan huollettu. Pahin on kuitenkin tämä jos auto ei rupea starttaamaan tai sammuilee yhtäkkiä jatkossa.
Kaikki anturit paitsi lambda on vaihdettu vastikään, iso kuminen imuputki on vaihdettu just...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jope88 View PostHylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
co 4,9/3,0
co2 10,1/10,0
hc 460/240
02 0,3/0,4
eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?
Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
uudet arvot:
co 3,6/1,25
co2 12,4/13,8
hc 300/130
02 0,6/0,75
lambda 0,992
seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.
Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.
Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.
Eikä vieläkään mennyt läpi.
co: seilasi 0,3-1,7/0,54
co2: 12,7/14,3
hc: 228/89
o:2,9/0,8
lambda: 1,019
Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)
kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.
Testailin päästömittausta re85 kanssa. Ajoin lenkin ennen mittausta kokoajan kierrokset 5000rpm ja tyhjäläynti arvoksi saatiin:
co 0,05
co2 15,27
hc: 42
o2: 0,5
Kierroksia kun antoi arvot pysyivät samana ja tyhjäkäynti arvotkin muuttuivat samoiksi kuin ennen. Testailin lisäilmaluistin toimivuuden irtaallaan syöttämällä suoraa virtaa siihen ja se toimi niinkuin pitää. Mitään vikakoodeja ei löydetty. (lukuunottamatta kaasuläppäanturin vika, joka johtui siitä kun käytettiin johtoa irti)Last edited by jope88; 05-08-2015, 11:10.
Leave a comment:
-
-
Hylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
co 4,9/3,0
co2 10,1/10,0
hc 460/240
02 0,3/0,4
eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?
Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
uudet arvot:
co 3,6/1,25
co2 12,4/13,8
hc 300/130
02 0,6/0,75
lambda 0,992
seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.
Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.
Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.
Eikä vieläkään mennyt läpi.
co: seilasi 0,3-1,7/0,54
co2: 12,7/14,3
hc: 228/89
o:2,9/0,8
lambda: 1,019
Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)
kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.Last edited by jope88; 27-07-2015, 04:03.
Leave a comment:
-
-
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RiZ3* View Post
Tuli mieleen että kun autoni on vm85 ja lambdaa ei koskaan ole ollut ja nyt on niin saako tuo mitään ohjausta lambdalle mistään ? Kun katsoo kytkentä kaavioita niin faceliftissähän tuhon löytyy oma piuha mutta mullahan tuota ei ole...
Leave a comment:
-
-
Imuvuodot tukittu, putkea en ole vielä päässyt kattomaan. Ei vielä mitään vaikutusta.
Tuli mieleen että kun autoni on vm85 ja lambdaa ei koskaan ole ollut ja nyt on niin saako tuo mitään ohjausta lambdalle mistään ? Kun katsoo kytkentä kaavioita niin faceliftissähän tuhon löytyy oma piuha mutta mullahan tuota ei ole...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by herja View PostImuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.
Kiitos vinkeistä
Leave a comment:
-
-
Imuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.
Leave a comment:
-
-
e30 m50b25 nv käy rikkaalla (limp mode)
-Maf mitattu ok
-Kampuran ja nokan asentotunnistimet uusittu (oem)
-Moottorin lämpötila antura uusittu (bosch)
-Imu ilma antura uusi
-Uusi bosch lambda
-Puolat tarkistettu ja kumitutit myös
-Uudet tulpat
Kylmällä koneella käy välillä nätisti ja pehmeesti, viimeistään kun lämpeää niin menee rikkaalle ja on tehoton. Mikä tässä enään on mahdollista ?
Vikakoodeja on antanut maffista, lambdasta ja engine temp sensorista mutta ne on uusittu ja ei vaikutusta. Tänään kokeilin ajaa ilman lambdaa ja yhtä surkeasti kulkee, sama jos otti maffin irti, niin ei vaikutusta. En enää tajua mikä mättää...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Molotov View PostJoo, itelkin oli mielessä kampiakselin/nokan asentotunnistimet. Mulla onkoodinlukijat, mutta toistaseksi ei anna koodeja. Ostin mafin jälkeisen inuletkun. Muut letkut uusin ku tulevat laakkoselle. Pitää mittailla resistanssit ja puhistella nuo anturit
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Henkka992 View PostMulla korjaantu, ku vaihoin par viikkoo sitten imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen + samalla huohottimen putken ku oli rikki,katki,poikki
Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään
Samalla tuli vanostestiki tehtyä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Molotov View PostAuto on e39 m52b25. Ongelmana on väännön puute ennen 3500rpm, samalla esiintyy myös nykimistä tasakaasulla. Korkeammilla kiekoilla vetää normaalisti. Häiriö poistuu VAIN koneen uudelleen käynnistämisellä. Härö ilmenee uudelleen vasta kun kone on täysin jäähtynyt.
Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään
Samalla tuli vanostestiki tehtyä
Leave a comment:
-
Leave a comment: