Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Labomba
    replied
    Eli nyt olisi ajankohtaista vaihtaa aloituspostauksessa mainitut letkut (m50b20). Kysymys kuuluukin mistä ne saisi nopeiten ja halvalla turusta? Tilaaminenkin onnistuu mutta nopeasti pitäisi saada kun autossa enää loppukuu ajoaikaa. Voiko vika johtua jostain muusta? Eli hylsy tuli päästöistä, etenkin hc arvo oli koholla (noin 500 luokkaa)

    Leave a comment:


  • jope88
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Autoni Z3C M52B28 on tehnyt nyt kalajoelle mennessä ja muutaman kerran myöhemmin sellaista että kesken ajon häviää silmänräpäykseksi kaikki sähköt. Mittarit tippuvat nolliin, tehostimet ei toimi, moottorin teho häviää kokonaan ja valot häipyy. ja siten taas muutaman sekunnin murto-osan jälkeen kuin ei ois mitään tapahtunut. Tämä on hieman pelottavaa kun se sattuu esim ohitusta tehdessä kaatosateessa tai sitten kesken tiukan kurvin.

    Nyt ongelmaa ei kuitenkaan ole pariin viikkoon ollut. Mutta tänään oli ongelmia starttaamisen kanssa. Startti pyörittää kyllä hulluna mutta ei starttaa, kolmannella yrityksellä lähti, mutta sitten sammui seuraavissa valoissa itsestään.

    Lisäksi JOS pidän ilmastointia päällä ja tulen esim valoihin ja auto on yhtäkkiä vapaalla ja tyhjäkäynnillä niin kierrokset humbaavat todella raikkaasti.

    Tuota ensimmäistä vikaa luulen että voisi olla moottorin maadotus. Mutta muita en tajua. Ilmastoinnin ongelma liittyy varmaan siihen ilmastointiin, ikää on reilusti eikä sitä ole koskaan huollettu. Pahin on kuitenkin tämä jos auto ei rupea starttaamaan tai sammuilee yhtäkkiä jatkossa.

    Kaikki anturit paitsi lambda on vaihdettu vastikään, iso kuminen imuputki on vaihdettu just...
    päävirta sulake tai toi maadoitus?

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Autoni Z3C M52B28 on tehnyt nyt kalajoelle mennessä ja muutaman kerran myöhemmin sellaista että kesken ajon häviää silmänräpäykseksi kaikki sähköt. Mittarit tippuvat nolliin, tehostimet ei toimi, moottorin teho häviää kokonaan ja valot häipyy. ja siten taas muutaman sekunnin murto-osan jälkeen kuin ei ois mitään tapahtunut. Tämä on hieman pelottavaa kun se sattuu esim ohitusta tehdessä kaatosateessa tai sitten kesken tiukan kurvin.

    Nyt ongelmaa ei kuitenkaan ole pariin viikkoon ollut. Mutta tänään oli ongelmia starttaamisen kanssa. Startti pyörittää kyllä hulluna mutta ei starttaa, kolmannella yrityksellä lähti, mutta sitten sammui seuraavissa valoissa itsestään.

    Lisäksi JOS pidän ilmastointia päällä ja tulen esim valoihin ja auto on yhtäkkiä vapaalla ja tyhjäkäynnillä niin kierrokset humbaavat todella raikkaasti.

    Tuota ensimmäistä vikaa luulen että voisi olla moottorin maadotus. Mutta muita en tajua. Ilmastoinnin ongelma liittyy varmaan siihen ilmastointiin, ikää on reilusti eikä sitä ole koskaan huollettu. Pahin on kuitenkin tämä jos auto ei rupea starttaamaan tai sammuilee yhtäkkiä jatkossa.

    Kaikki anturit paitsi lambda on vaihdettu vastikään, iso kuminen imuputki on vaihdettu just...

    Leave a comment:


  • jope88
    replied
    Originally posted by jope88 View Post
    Hylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
    co 4,9/3,0
    co2 10,1/10,0
    hc 460/240
    02 0,3/0,4
    eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?
    Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
    uudet arvot:
    co 3,6/1,25
    co2 12,4/13,8
    hc 300/130
    02 0,6/0,75
    lambda 0,992
    seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
    puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.
    Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.
    Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.
    Eikä vieläkään mennyt läpi.
    co: seilasi 0,3-1,7/0,54
    co2: 12,7/14,3
    hc: 228/89
    o:2,9/0,8
    lambda: 1,019
    Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)
    kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.
    Arvot pysyivät edelleenkin samana. Mitähän seuraavaksi?
    Testailin päästömittausta re85 kanssa. Ajoin lenkin ennen mittausta kokoajan kierrokset 5000rpm ja tyhjäläynti arvoksi saatiin:

    co 0,05
    co2 15,27
    hc: 42
    o2: 0,5

    Kierroksia kun antoi arvot pysyivät samana ja tyhjäkäynti arvotkin muuttuivat samoiksi kuin ennen. Testailin lisäilmaluistin toimivuuden irtaallaan syöttämällä suoraa virtaa siihen ja se toimi niinkuin pitää. Mitään vikakoodeja ei löydetty. (lukuunottamatta kaasuläppäanturin vika, joka johtui siitä kun käytettiin johtoa irti)
    Last edited by jope88; 05-08-2015, 11:10.

    Leave a comment:


  • jope88
    replied
    Hylky päästöistä lukemat seuraavanlaiset
    co 4,9/3,0
    co2 10,1/10,0
    hc 460/240
    02 0,3/0,4
    eli käy epäpuhtaasti ja liian rikkaalla? Mitä muuta huomioitavaa? auto m50b25tu. Autoon vaihdettu entisen omistajan toimesta katti ja tarviku lambda. Imuvuotoja en löytänyt ja lambdan vaihdoin aitoon bochiin. Autolla en pystynyt ajelemaan sen kummosemmin kuin 15km moottoritietä (leimamennyt pitkäksi) katsastukseen kierrokset n. 5000 kokomatkan ja katsastuksessa ruuhkaa ja joduin rekisteröimään auton omiin nimiin joten auto oli "kylmänä" n.45min. Auto käy tasaisesti eikä kone tärise pahemmin. Paitsi just katsastuksessa jotain oikutteli. Kierrokset putosi 2000rpm alueelta tyhjäkäynnille n. 5sec syklissä. Hallille kun pääsin taas toimi ihan normaalisti. Mitähän kaikkea kannattaisi tarkastaai?
    Tulpat ja venttiilikopantiivisteet vaihdettu. kierrokset ei tällä kertaa enää mitään oikutellut.
    uudet arvot:
    co 3,6/1,25
    co2 12,4/13,8
    hc 300/130
    02 0,6/0,75
    lambda 0,992
    seuraavaksi ajattelin mittailla puristukset ja ohivuodot. Tuli hommattua motonetin halpis mittari mutta kait se ajaa asiansa.
    puristukset 200-220psi tasaisesti tuulilasilta syylärillepäin. eli ei kannentiivistekkään luultavasti vettä päästä palotilaan. paineet eivät laskeneet mitatusta tuloksesta ennenkun vapautti venttiilin. Pitänee käyttää jossain vikakoodin luvussa että jos sieltä selviäisi jotain.
    Putkistosta löytyi pieni vuoto tiivisteestä ennen lambdaa. vuoto niin ppieni että löytyi vasta kun tukittiin kummatkin putket ja toinen etsi mistä viheltää. Jospas se nyt menisi päästöiltään läpi.
    Ei vieläkään mennyt läpi. Katit rälläkällä pois ja sieltä löytyi vika. Toisesta katista oli kalvot revennyt niin että läpi näkyi. Huomenna uusi yritys leimalle.
    Eikä vieläkään mennyt läpi.
    co: seilasi 0,3-1,7/0,54
    co2: 12,7/14,3
    hc: 228/89
    o:2,9/0,8
    lambda: 1,019
    Nyt loppui ideat kesken. Kansi aukikko ja tarkastamaan sen sisältö? katsuri oli kyllä sitä mieltä ettei pahvikaan olisi mahdollinen syllinen. (bemari miehiä hänkin)
    kansi oli suora ja pahvikin ihan ok kunnossa. Vikaakin löytyi pakopuolen venttiilin ohjurikumit oli hioutuneet ajan saatossa väljiksi vuoti aavistuksen palotilaan öljyä. Kaikki vaihtoon imu ja pakopuolelta. Jospa se nyt kun kasaan saan menisi päästöiltään läpi.
    Last edited by jope88; 27-07-2015, 04:03.

    Leave a comment:


  • Playpig
    replied
    Apujaa?

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Hä ? Eikö se lambda siis ole kytketty mihinkään ?
    On se kytkettynä, ja putkessa kiinni. Mihin väliin laitan hyppy langan että saa esilämmityksen pakotettua päälle. Lambdan rele oli vissiin se ruskea?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by RiZ3* View Post

    Tuli mieleen että kun autoni on vm85 ja lambdaa ei koskaan ole ollut ja nyt on niin saako tuo mitään ohjausta lambdalle mistään ? Kun katsoo kytkentä kaavioita niin faceliftissähän tuhon löytyy oma piuha mutta mullahan tuota ei ole...
    Hä ? Eikö se lambda siis ole kytketty mihinkään ?

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    Imuvuodot tukittu, putkea en ole vielä päässyt kattomaan. Ei vielä mitään vaikutusta.

    Tuli mieleen että kun autoni on vm85 ja lambdaa ei koskaan ole ollut ja nyt on niin saako tuo mitään ohjausta lambdalle mistään ? Kun katsoo kytkentä kaavioita niin faceliftissähän tuhon löytyy oma piuha mutta mullahan tuota ei ole...

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    Originally posted by herja View Post
    Imuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.
    Alipaineletkun kiinnike joka on imusarjassa vuoti nyt ainakin, huomenna metsästämään uusi o-rengas siihen. Pakoputkessa pari pientä vuotoa mutta nämä noin 10cm labdan jälkeen putken liitoksessa, täytyy laitta aluksi vaikka putkipastaa ja kokeilla sillä.

    Kiitos vinkeistä

    Leave a comment:


  • herja
    replied
    Imuvuotoa varmaan. Ota vaikka bensanpaineensäätimen päästä alipaineletku irti ja puhalla siihen, ei saisi vuotaa painetta pois. Samalla kuulet mihin se hukkaa ilman, jos näin on. Toinen mikä voi kiusata ja menee varmasti rikkaalle on, jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa ja mukaan pääsee happea niin säätö sekoaa kokonaan.

    Leave a comment:


  • RiZ3*
    replied
    e30 m50b25 nv käy rikkaalla (limp mode)
    -Maf mitattu ok
    -Kampuran ja nokan asentotunnistimet uusittu (oem)
    -Moottorin lämpötila antura uusittu (bosch)
    -Imu ilma antura uusi
    -Uusi bosch lambda
    -Puolat tarkistettu ja kumitutit myös
    -Uudet tulpat

    Kylmällä koneella käy välillä nätisti ja pehmeesti, viimeistään kun lämpeää niin menee rikkaalle ja on tehoton. Mikä tässä enään on mahdollista ?
    Vikakoodeja on antanut maffista, lambdasta ja engine temp sensorista mutta ne on uusittu ja ei vaikutusta. Tänään kokeilin ajaa ilman lambdaa ja yhtä surkeasti kulkee, sama jos otti maffin irti, niin ei vaikutusta. En enää tajua mikä mättää...

    Leave a comment:


  • Molotov
    replied
    Originally posted by Molotov View Post
    Joo, itelkin oli mielessä kampiakselin/nokan asentotunnistimet. Mulla onkoodinlukijat, mutta toistaseksi ei anna koodeja. Ostin mafin jälkeisen inuletkun. Muut letkut uusin ku tulevat laakkoselle. Pitää mittailla resistanssit ja puhistella nuo anturit
    Vika oli nokan asentotunnistimessa.

    Leave a comment:


  • Molotov
    replied
    Originally posted by Henkka992 View Post
    Mulla korjaantu, ku vaihoin par viikkoo sitten imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen + samalla huohottimen putken ku oli rikki,katki,poikki

    Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
    Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään Samalla tuli vanostestiki tehtyä
    Joo, itelkin oli mielessä kampiakselin/nokan asentotunnistimet. Mulla onkoodinlukijat, mutta toistaseksi ei anna koodeja. Ostin mafin jälkeisen inuletkun. Muut letkut uusin ku tulevat laakkoselle. Pitää mittailla resistanssit ja puhistella nuo anturit

    Leave a comment:


  • Henkka992
    replied
    Originally posted by Molotov View Post
    Auto on e39 m52b25. Ongelmana on väännön puute ennen 3500rpm, samalla esiintyy myös nykimistä tasakaasulla. Korkeammilla kiekoilla vetää normaalisti. Häiriö poistuu VAIN koneen uudelleen käynnistämisellä. Härö ilmenee uudelleen vasta kun kone on täysin jäähtynyt.
    Mulla korjaantu, ku vaihoin par viikkoo sitten imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen + samalla huohottimen putken ku oli rikki,katki,poikki

    Samassa yhteydessä tuli kyllä vaihettuu nelospytyn puola, ku anto siitäki vikakoodia ja uudet tulpat.
    Vikakoodien luvulla näkee jo aika paljon. Joensuusta nimimerk. HTK12 sillä oli hyvät laitteet millä luettiin, ku tuo mun yleismallinen vikakoodin lukija ei näyttänyt kaikkea tarpeeks selvään Samalla tuli vanostestiki tehtyä

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎