Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    Jos jotain sattuu kiinnostamaan kampiakseli, jolla 2,5-litraisen M20-moottorin saa vakioporauksella suurennettua 3-litraiseksi, niin viestiä privaan vaan.

    Kysyn kohta kampuralle hintaa, mutta se tulee hyvin todennäköisesti asettumaan jonnekin 600 - 800 euron väliin. Kampiakseli on uusi.

    Puheiden perusteella luulis kiinnostusta löytyvän, mutta katsotaan nyt. Yleensä nämä jutut loppuvat siihen, kun jostain pitäis pari euroa maksaa.

    Ja kannattaa ottaa huomioon, että kampiakselin lisäksi tarvitaan kokoonpanoon sopivat kiertokanget ja männät. 2,5-litraisen kiertokankia voi käyttää, mutta pakettiin sopivat männät pitää vielä jostain hommata, ja se tietää tietysti lisäkustannuksia.
    Last edited by Bullitt; 02-09-2006, 20:09.


    Comment

    • Lese
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 220
      • Lavia

      Nyt olis rakenteilla jääratarässiin kone ja tehoa tarvittais lisää vakioon nuhaiseen 2 litraseen kutoseen, mahdollisimman pienellä budjetilla.

      Nurkissa lojuu siis tollanen E28:sta peräisin oleva M20B20 pata K-jetillä, 20 6E A. Viittiskö joku kattoa mikä tollasen koneen puristussuhde on vakiona.

      Nurkissa olis myös M20B25 kampiakseleita jolla vois stroukattua ton 2,2 litraseksi. Iskun pituus kasvais siis 66mm -> 75mm, eli 9mm, eli mäntä tulee 4,5mm ylemmäs. Paljonko männistä kannattais vetää siivua pois, että puristussuhde asettuis välille 10-10,5:1?

      Vai olisko helpompi hommata 2,5 alakerta ja koneistaa noi kannen palotilat isommiksi? Täytyy järkeillä... :think

      Comment

      • voicecoil
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 66

        minkälaista nokkaa kannattas ajatella jos, kokoonpano olis tällanen:m20 vakio poraus,80 mm iskulla.kannen ajattelin duunailla ihan 2.0 kannensta.kanavat ja hieman rutistusta lisää sekä peltisarjan rakentaa.vauhtipyörä on aika kevyt.ruiskuna toimii l-jetronic, eli ihan jos oma kohtaisia kokemuksia löytys eikä mitään mutua..
        http://www.freewebs.com/petrikoo ex: e32 735i ,316 e30,318 e30.

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3058
          • Suomi

          Originally posted by voicecoil View Post
          minkälaista nokkaa kannattas ajatella jos, kokoonpano olis tällanen:m20 vakio poraus,80 mm iskulla.kannen ajattelin duunailla ihan 2.0 kannensta.kanavat ja hieman rutistusta lisää sekä peltisarjan rakentaa.vauhtipyörä on aika kevyt.ruiskuna toimii l-jetronic, eli ihan jos oma kohtaisia kokemuksia löytys eikä mitään mutua..
          No vähintään 292 jos päästöt ei pelota..kivoja laitteita tommoset hieman kireemmällä olevat. marginaalinen ero vakioon jollain 272 nokalla..kokemustakin on aiheesta.
          Nosto lähinnä aiheuttaa päänvaivaa noitten päästöjen suhteen. pääsee läpivirtaamaan venojen ohi palamatonta soppaa.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            Originally posted by voicecoil View Post
            m20 vakio poraus,80 mm iskulla.
            Pientä OT vittuilua tähän väliin

            m20 vakio porauksiakin on erikokoja, riippuen moottorin tilavuudesta, mutta ilmeisesti b25 lohko vakioporauksella koska 81mm iskulla olet kasaamassa?
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • voicecoil
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 66

              ei se oo b25 lohko,oliskohan ollut porraus 82mm.. en muista varmaks.mut alunperin ollut 2.0,pakko tehdä tuosta lohkosta koska kyseessä hieman erikoisempi viritelmä..
              http://www.freewebs.com/petrikoo ex: e32 735i ,316 e30,318 e30.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                3,0l

                Mahtaisiko mennä ihan metsään jos pistäisi b25 lohkoon m54b30 akselin, m20 130mm veivit ja m54b30 männät.... kampikulma ei olísi paras mahdollinen(1,45), mutta koneesta olisikin tarkoitus tehdä käyttömoottori ilman mitään 200tkm kesto haaveita.
                Yhdistelmän pitäisi olla jo sillä planeetalla mitoiltaan mikäli m20 ja m50 moottorissa on kampuran keskilinjasta lohkon ylätasoon sama etäisyys... Onko ketään mittaillut sitä?
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2497

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Mahtaisiko mennä ihan metsään jos pistäisi b25 lohkoon m54b30 akselin, m20 130mm veivit ja m54b30 männät.... kampikulma ei olísi paras mahdollinen(1,45), mutta koneesta olisikin tarkoitus tehdä käyttömoottori ilman mitään 200tkm kesto haaveita.
                  Yhdistelmän pitäisi olla jo sillä planeetalla mitoiltaan mikäli m20 ja m50 moottorissa on kampuran keskilinjasta lohkon ylätasoon sama etäisyys... Onko ketään mittaillut sitä?
                  Ensinnäkin, voiko alumiinilohkoon (valurautaisilla putkilla tosin) tarkoitettua mäntää käyttää valurautalohkossa?

                  No, jos unohdetaan tuo, niin mäntä jää reilu pari milliä lohkon tason alapuolelle ja kampi-kanki -suhde on todellakin turhan pieni. Kaikki yli 1,5 on oikeastaan ok, ainakin "vakio"moottorissa. Ja lopuksi pitäisi tarkistaa, että mahtuuko alakerta pyörimään.

                  Mutta jos ihan vakavissasi meinaat mahtavasti vääntävää käyttömoottoria rakentaa, niin M52B28-kampi, 130mm kanget ja M20B25-männät on oikeasti toimiva yhtälö. Kampisuhde noin 1,55 ja lohkosta puoli milliä plaanaamalla saadaa koneeseen hyvät puristukset, riippuen tietysti valituista männistä.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Racink
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 840
                    • Jkl

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Mahtaisiko mennä ihan metsään jos pistäisi b25 lohkoon m54b30 akselin, m20 130mm veivit ja m54b30 männät.... kampikulma ei olísi paras mahdollinen(1,45), mutta koneesta olisikin tarkoitus tehdä käyttömoottori ilman mitään 200tkm kesto haaveita.
                    Yhdistelmän pitäisi olla jo sillä planeetalla mitoiltaan mikäli m20 ja m50 moottorissa on kampuran keskilinjasta lohkon ylätasoon sama etäisyys... Onko ketään mittaillut sitä?
                    Ainakin m52 alulohko oli muistaakseni 3mm tai 5mm korkeampi kuin m20 lohko, voin käydä illalla mittaamassa tarkemmin.


                    Originally posted by Freak View Post
                    Mutta jos ihan vakavissasi meinaat mahtavasti vääntävää käyttömoottoria rakentaa, niin M52B28-kampi, 130mm kanget ja M20B25-männät on oikeasti toimiva yhtälö. Kampisuhde noin 1,55 ja lohkosta puoli milliä plaanaamalla saadaa koneeseen hyvät puristukset, riippuen tietysti valituista männistä.
                    Itsellä on tuommoinen tekeillä m52:sen männillä ja 135mm kangilla.
                    Last edited by Racink; 07-10-2006, 09:42.

                    Comment

                    • ZoMbiE
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2583
                      • Lohja, Virkkala

                      Originally posted by Suutari View Post
                      No vähintään 292 jos päästöt ei pelota..kivoja laitteita tommoset hieman kireemmällä olevat. marginaalinen ero vakioon jollain 272 nokalla..kokemustakin on aiheesta.
                      Nosto lähinnä aiheuttaa päänvaivaa noitten päästöjen suhteen. pääsee läpivirtaamaan venojen ohi palamatonta soppaa.
                      Tästä voin sanoa tämänhetkisenkin tilanteen perusteella, että täysin samaa mieltä! Kiva se kyllä on, mutta päästöt ei niin kivat...

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5857
                        • Joccis City

                        3,0-vs. 2,8

                        Originally posted by Freak View Post
                        Ensinnäkin, voiko alumiinilohkoon (valurautaisilla putkilla tosin) tarkoitettua mäntää käyttää valurautalohkossa?

                        No, jos unohdetaan tuo, niin mäntä jää reilu pari milliä lohkon tason alapuolelle ja kampi-kanki -suhde on todellakin turhan pieni. Kaikki yli 1,5 on oikeastaan ok, ainakin "vakio"moottorissa. Ja lopuksi pitäisi tarkistaa, että mahtuuko alakerta pyörimään.

                        Mutta jos ihan vakavissasi meinaat mahtavasti vääntävää käyttömoottoria rakentaa, niin M52B28-kampi, 130mm kanget ja M20B25-männät on oikeasti toimiva yhtälö. Kampisuhde noin 1,55 ja lohkosta puoli milliä plaanaamalla saadaa koneeseen hyvät puristukset, riippuen tietysti valituista männistä.
                        http://koti.mbnet.fi/esapaha/Kone/maentaesovitus.JPG

                        Tossa kuvassa m52b28 mäntä 135mm kangella m20b25 lohkossa. Matemaattisesti laskettuna 130mm kangilla ja m54b30 männillä pitäis tulla vielä n.05mm ylemmäs. Mistä tieto että jää lohkon alapuolelle ?
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2497

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Mistä tieto että jää lohkon alapuolelle ?
                          Laskettu yhteen (89,6mm/2) + 130mm + 28,32mm = 203,12mm.
                          M20B25: (75mm/2) + 135mm + 34,2mm = 206,7mm
                          M52B28: (84mm/2) + 135mm + 31,82mm = 208,82mm

                          M54B30 ja M52B28 -mäntien mitat otettu Mahlen luettelosta.

                          Tuon perusteellä jää aika paljon alle olettaen kuitenkin dekkikorkeuden olevan 206mm ja 206,7mm väliltä. Vai mitä mieltä itse olet?
                          Last edited by Freak; 07-10-2006, 16:22. Reason: Lisätty M52B28
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            Originally posted by Freak View Post
                            Laskettu yhteen (89,6mm/2) + 130mm + 28,32mm = 203,12mm.
                            M20B25: (75mm/2) + 135mm + 34,2mm = 206,7mm
                            M52B28: (84mm/2) + 135mm + 31,82mm = 208,82mm

                            M54B30 ja M52B28 -mäntien mitat otettu Mahlen luettelosta.

                            Tuon perusteellä jää aika paljon alle olettaen kuitenkin dekkikorkeuden olevan 206mm ja 206,7mm väliltä. Vai mitä mieltä itse olet?
                            Eli m52b28:sin männillä olisi lohkon tasalla..

                            Rullamitalla mitattuna m52 lohkon korkeus 212mm ja m20 lohkon 206.5mm
                            Last edited by Racink; 07-10-2006, 20:48.

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              Originally posted by voicecoil View Post
                              ei se oo b25 lohko,oliskohan ollut porraus 82mm.. en muista varmaks.mut alunperin ollut 2.0,pakko tehdä tuosta lohkosta koska kyseessä hieman erikoisempi viritelmä..

                              Millä männillä olet kasaamassa tuota??
                              Itsellä olisi sama projekti edessä talvella, eli b20 lohkoon 81mm kampura, tuntuu vaan nuo männät olevan ongelma.
                              Itse meinasin 82-83mm porauksella tehdä.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5857
                                • Joccis City

                                moka

                                Originally posted by Freak View Post
                                Laskettu yhteen (89,6mm/2) + 130mm + 28,32mm = 203,12mm.
                                M20B25: (75mm/2) + 135mm + 34,2mm = 206,7mm
                                M52B28: (84mm/2) + 135mm + 31,82mm = 208,82mm

                                M54B30 ja M52B28 -mäntien mitat otettu Mahlen luettelosta.

                                Tuon perusteellä jää aika paljon alle olettaen kuitenkin dekkikorkeuden olevan 206mm ja 206,7mm väliltä. Vai mitä mieltä itse olet?

                                Ei olisi pitänyt laskea kaljapäissään, nyt kun katsoin lappuja joihin olin yöllä tuhtaillut, olin kuitenkin käyttänyt laskuissani 135mm kankea. En tosin tiennyt kummankaan (m52b28 ja m54b30) männän mittoja. Laskin vain iskunpituuksilla ja sillä tiedolla että molemmissa koneissa on 135mm kanki jolloin m54 männän on pakostakin oltava matalampi. Ei ymmärrä miten sotki ton 130mm kangen mukaan laskuihin. Onhan loogisestikin selvää että molempien mäntien pitää tulla suurinpiirtein samalle korkeudelle koska pyörivät samoilla veiveillä ja molemmissa (m52 ja M54) on sama dekkikorkeus.. nyt hävettää...

                                Mutta nyt pitää sitten pistää m54 akseli ja männät tilaukseen ja löytää jostain 135mm m52 tai m54 veivit.. Tai kai ne m50 motin veivit käy kanssa jos vaan on yhtä sirot kun m52 ja m54 koneessa on. Onko jollain hyppysissä sellaiset?
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎