Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^Tonix^
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 641
    • Vaasa

    Originally posted by Maza View Post
    Itseasiassa jos tarkkoja ollaan niin ppf:n tarjoamassa 3.0 stroker paketissa on 89,6mm iskulla oleva akseli. Tuolla tulee vakioporauksella (84mm) n. 3000cc. M3 akselissa iskua on 91mm ja laakerikaulat on 48mm. Tietääkseni tuossa 89,6mm (x30i, x30d?) akselissa on 45mm kaulat. Kyllähän tuolla 89,6mm iskuisella akselillakin pärjäisi kovasti, mutta tuollainen 91mm iskuinen sattuisi olemaan sopivasti tiedossa.
    Eiköhän tuo s50b32 akseli ole samoilla kaula mitoilla kuin s50b30? :think
    Kuin noita s50b30 kampuroitakin on sovitettu m20 lohkoon.
    e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
    E30 318is
    E36 M3 Coupe

    Comment

    • Jukka81
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 1176

      Originally posted by ^Tonix^ View Post
      Eiköhän tuo s50b32 akseli ole samoilla kaula mitoilla kuin s50b30? :think
      Kuin noita s50b30 kampuroitakin on sovitettu m20 lohkoon.
      Oisko RK:n kaulat samat mutta KK:t eri mitoilla??
      -E30 325i M-TechII Turbo
      -E39 528iA M-Sport
      -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

      Comment

      • Maza
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 4319
        • Kannus/Kokkola

        Originally posted by Jukka81 View Post
        Oisko RK:n kaulat samat mutta KK:t eri mitoilla??
        RK ja KK kaulat on molemmissa S50 akseleissa samat. Erona muihin M50 yms vehkeisiin on KK kaulat, jotka siis ovat 48mm vs. 45mm. S50B30 akseli kyllä mahtuu lohkossa pyörimään, mutta se onkin 5mm !!! lyhyemmällä iskulla kuin B32 akseli. Tuo 5mm on jo paljon, kun liikutaan rajamailla.

        Joten edelleen kysytään - mahtuuko S50B32 akseli pyörimään m20 lohkossa ja kuinka pitkä kiertokanki on mahdollista laittaa (mittatilausmäntä luonnollisesti, mutta jossain niidenkin puristuskorkeuden raja tulee).

        Comment

        • ^Tonix^
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 641
          • Vaasa

          Originally posted by Maza View Post
          RK ja KK kaulat on molemmissa S50 akseleissa samat. Erona muihin M50 yms vehkeisiin on KK kaulat, jotka siis ovat 48mm vs. 45mm. S50B30 akseli kyllä mahtuu lohkossa pyörimään, mutta se onkin 5mm !!! lyhyemmällä iskulla kuin B32 akseli. Tuo 5mm on jo paljon, kun liikutaan rajamailla.

          Joten edelleen kysytään - mahtuuko S50B32 akseli pyörimään m20 lohkossa ja kuinka pitkä kiertokanki on mahdollista laittaa (mittatilausmäntä luonnollisesti, mutta jossain niidenkin puristuskorkeuden raja tulee).
          Pitäis selvittää paljoko sinne jää varaa sillä 89,6mm iskulla olevalla kampuralla kuin niissä ei ole kuin 1,4mm iskussa eroa.. En sitten tidä että eroaako muuten rakenteiltaan paljoa toisista.. :think

          Ja juu tuo 5mm on paljo b30 ja b32 välillä..
          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
          E30 318is
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • Jukka81
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 1176

            Originally posted by Maza View Post
            RK ja KK kaulat on molemmissa S50 akseleissa samat. Erona muihin M50 yms vehkeisiin on KK kaulat, jotka siis ovat 48mm vs. 45mm. S50B30 akseli kyllä mahtuu lohkossa pyörimään, mutta se onkin 5mm !!! lyhyemmällä iskulla kuin B32 akseli. Tuo 5mm on jo paljon, kun liikutaan rajamailla.

            Joten edelleen kysytään - mahtuuko S50B32 akseli pyörimään m20 lohkossa ja kuinka pitkä kiertokanki on mahdollista laittaa (mittatilausmäntä luonnollisesti, mutta jossain niidenkin puristuskorkeuden raja tulee).
            Jep, tuota tarkoitinki että RK sama S50 vs. M20/M50, ja KK:t eri mitoilla.

            Eli S50B30 akseli mahtuu pyörimään.. kertoileppas tähän kun/jos saat tuon 91mm akselin pyörimään lohkossa.

            Paljonkohan on muuten lohkon korkeus S50?? M50 on muistaakseni 5mm korkeampi kuin M20.
            -E30 325i M-TechII Turbo
            -E39 528iA M-Sport
            -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

            Comment

            • tony
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 165

              m20 ylikoko topic

              Terve.

              Omaa kilpurin moottoria kun rakentelin ja mahdollisimman pitkä kanki oli tavoitteena.

              Lohkon korkeus (2.5L M20) 206.7 mm
              isku 91mm
              min, männän lakikorkeus (wiseco n,25mm) varmaan myös muilla valmistajilla??
              tolla mitoituksella kangen max pituus 136.2mm eli esim 135mm vakio mitoilla.
              Kankisuhde tulee tolla kokoonpanola aika surkea... 1.48 eli toimivuudesta ei takeita.

              3.2L M3 kangen pituus 139mm isku 91mm kankisuhde 1.527 ei paljon eroa mutta neliventtiili kannella sylinteri "täyttyy" paremmin myös kovemmilla männän kiihtyvyyksillä!

              Tossa jotain ajatuksia...

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3059
                • Suomi

                tässä topicissa kannattaa myös joskus muistaa fakta että kun tilavuutta lisätään tarvitaan myös isompi palotila jottei puristussuhde nouse pilviin..
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4319
                  • Kannus/Kokkola

                  Originally posted by tony View Post
                  Terve.

                  Omaa kilpurin moottoria kun rakentelin ja mahdollisimman pitkä kanki oli tavoitteena.

                  Lohkon korkeus (2.5L M20) 206.7 mm
                  isku 91mm
                  min, männän lakikorkeus (wiseco n,25mm) varmaan myös muilla valmistajilla??
                  tolla mitoituksella kangen max pituus 136.2mm eli esim 135mm vakio mitoilla.
                  Kankisuhde tulee tolla kokoonpanola aika surkea... 1.48 eli toimivuudesta ei takeita.

                  3.2L M3 kangen pituus 139mm isku 91mm kankisuhde 1.527 ei paljon eroa mutta neliventtiili kannella sylinteri "täyttyy" paremmin myös kovemmilla männän kiihtyvyyksillä!

                  Tossa jotain ajatuksia...
                  Hyviä pointteja. Täytyy varmaan suosiolla etsiä tuollainen 86mm iskulla oleva akseli omaan projektiin. Tietysti jos jaksais alkaa värkkäilemään niin vois tehdä kannen ja lohkon väliin 5-10mm välipalan, jolloin männänrenkaat vois tulla aivan orkkis sylinteriputken ylälaitaan. Tuolla sais sen muutaman millin lisää pituutta kankeen. Olettaen, että olisi edes muilta osin mahdollista (tila sylinteriputken alaosassa yms).

                  Comment

                  • Lep1
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 396
                    • Keminmaa

                    Originally posted by jii.veivo View Post
                    Ihan etan omat männät mieluiten 11:1 puristeiset. Niin ja nämä sit 130mm kangilla.
                    kestäääkö noi männät turbotuksen
                    ??
                    ku tulis m20b25lohko ja b25kansi + dieselin kampura
                    Last edited by Lep1; 28-10-2008, 14:59.
                    e46 330xia 00
                    e3 3.0Sa 77
                    e30 325i 89 cabrio
                    e30 320i 88
                    e32 735iL 88
                    e30 318is 90
                    e28 520i 86
                    e30 320i 89

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      Originally posted by tony View Post
                      Terve.

                      Omaa kilpurin moottoria kun rakentelin ja mahdollisimman pitkä kanki oli tavoitteena.

                      Lohkon korkeus (2.5L M20) 206.7 mm
                      isku 91mm
                      min, männän lakikorkeus (wiseco n,25mm) varmaan myös muilla valmistajilla??
                      tolla mitoituksella kangen max pituus 136.2mm eli esim 135mm vakio mitoilla.
                      Kankisuhde tulee tolla kokoonpanola aika surkea... 1.48 eli toimivuudesta ei takeita.

                      3.2L M3 kangen pituus 139mm isku 91mm kankisuhde 1.527 ei paljon eroa mutta neliventtiili kannella sylinteri "täyttyy" paremmin myös kovemmilla männän kiihtyvyyksillä!

                      Tossa jotain ajatuksia...



                      Tossa linkin männässä on puristuskorkeus 28,3mm. Se tulee 135mm kangella ja jo 84mm iskulla aika lähelle M20 lohkon tasoa.

                      25mm puristuskorkeus on aika vitun vähän. En sano, että se olis mahdoton, mutta 22mm männäntapilla ollaan jo aika limitissä. Männäntappia pienentämällä saadaan tietysti puristuskorkeutta laskettua, mutta sehän tietysti vaatii muutoksia muuallekin, kuin mäntään. Ylimmän männänrenkaan päällekin sais vähän jäädä tavaraa. Sellasiakin mäntiä olen jossain kuvissa nähnyt, missä öljyrenkaat menee jo tapin päältä.
                      Last edited by Bullitt; 21-10-2008, 11:55.


                      Comment

                      • tony
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2003
                        • 165

                        Terve.

                        Tossa kuva uuteen koneeseen (M52) tulevista männistä.
                        puristuskorkeus muistaakseni 25.6mm
                        Männän tappi menee yläreunastaan kokonaan öljyrenkaan "sisään"
                        eli tapin yläreuna on öljyrenkaan yläreunan tasolla öljyrengas on 3mm paksu.
                        noihin mäntiin on täytynyt kiertokankea varten kaivaa hitusen jo männän laen sisäpuolta.

                        kyllä se 25 mm varmaan on toteutettavissa.
                        Attached Files

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          Juuri tuota tarkoitin, että tappi on öljyrenkaan sisällä. Sen takia toin asian esille, että kannattaa ottaa selvää mitoista ja osien saatavuudesta, ennen kuin rupeaa rakentamaan M20-moottoria jollain himopitkällä iskulla.


                          Comment

                          • Grov3
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 55
                            • Övitsböle

                            Ohi aiheen

                            Anteeksi kun lainaan tätä topikkia! pitäisi saada selville onko
                            m20b25 ja m20b27eta lohkojen välillä muuta eroa kuin sisuskalut? siis kampura veivit yms Eli saanko jos minulla on etan sisuskalut niin heitettyä ne suorilta
                            m20b25 lohkoon? onko esim sylinterien korkeudessa eroa? kiitos ja anteeks
                            Ex-jatkeet

                            E3 2500 -74
                            e30 318 -87
                            e30 320 cabriolet -87
                            nykyinen projekti e30 325e

                            +lukematon määrä muita romuja

                            Comment

                            • tony
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2003
                              • 165

                              Tuollainen "tieto" löytyy netistä...

                              Block:
                              M20B25, deck height = 206.7mm
                              M20B27, deck height = 206.2mm

                              Comment

                              • Jasu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2110
                                • Tampere / Isojoki

                                Mitenkä tunnistan m52b28 kampuran?
                                Volvo S80 V8
                                Mercedes C250d
                                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎