Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 ylikoko-topic -yhdistetty

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TNT
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 3522

    M20B20 -> M20B23 männät + kampiakseli. Järkee vai pelkkää rahan tuhlaamista turhaan ?
    Originally posted by Jube
    Eihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124

    Comment

    • Ezpej
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2012
      • 252
      • Pilkanmaan ylipaineistaja

      Originally posted by TNT View Post
      M20B20 -> M20B23 männät + kampiakseli. Järkee vai pelkkää rahan tuhlaamista turhaan ?
      Harjoitus/harraste mielessä eipä hassumpaa. eipä tuo nyt kovinkaan kallis panostus ole jos yhtään innostaa puuhastella.

      Comment

      • Magirus
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 875
        • Keski-Suomi und Sawo

        Noniin arvon moottoriwelhot, muutamaan asiaan kaivattais mielipidettä ja mahdollisesti neuvojakin..

        Tällä hetkellä siis rakenteilla jonkun sortin välimaaston budjetti vapari moottori cabrioon. Perusmoottorina M20B23, laakeroituna ja hoonattuna sekä uusillä männänrenkailla.

        Kysymykyset liittyykin lähinnä yläkertaan. Kerkesin tuossa viime syksynä kunnostamaan tuon B23 moottorin vakio kannen, joka oli tarkoitus sellaisenaan laittaa paikoilleen. Kävi kuitenkin niin että nokkakeppiä haettaessa tuli ostettua tuommonen (Forssan tehokannen?) tekemä -200 loppuinen etan kansi, joka on siis ollut oletettavasti Endurance bemarissa. Ostin kannen ilman venttiilejä (opiskelija budjetti) ja hommasin sitten vakio B25 venttiilit joihin kävin pidot hakemassa Kuopion Venttiilipajalta, samalla myös oikaisivat kannen.

        Mittasin tuossa aamutuimaan palotilojen koot ja "vakio" B23 kannesta sain tilavuudeksi n. 37-38 ml kun taas B27 kannen tilavuudeksi sain 38-39 ml.

        Tässä välissä muutamat kuvat kansista sekä kanavista (muokatut kanavat siis tässä -200 loppuisessa ETA:n kannessa):



        Kysymykset liittyykin lähinnä siihen, mitä imusarjaa olisi viisainta käyttää tuon -200 loppuisen kannen kanssa? Aiemmin paikallaan on ollut hieman "avarrettu" ETA:n imusarja mikä on tosin helvetin pitkä ja varmaan verottaa ylärekisteristä tehoja jo lajinsa verran.. Tallista löytyy myös B20 ja B25(modattu?) imusarja joista tuli mieleen että tämä B25 imusarja lienee olisi paras ratkaisu. Jos sitä aikoisi käyttää, olisi tuosta kannesta otettava portattaessa imupuolelta melkoinen määrä tavaraa suulta (kts. kuva jossa tiiviste antaa osviittaa). Mikä lienee sitten paras vaihtoehto ja uskaltaako tuota 200- loppuista kantta portata tuolle B25 imusarjalle (riittääkö tavara)?

        Tässä välissä parit kuvat imusarjoista, mitä olisi tarjolla:



        Lopuksi vielä sitten kysymys liittyen noihin M20 moottoreissa käytettyihin kaasuläppiin, järkevintä lienee päivittää B25 kaasuläppä käyttipä sitten mitä imusarjaa hyvänsä?. Tämän modatun B25 imusarjan mukana tuli myös (modattu?) B25 kaasuläppä:



        Mittasin suulta tuon halkaisijaksi rapiat 63mm kun taas B20 läpästä reilut 55mm. Lisäksi huomasin että läppä on melko "väljä" tuohon reikään, valo paistaa läpi kun taas B20 läppä oli tasaisesti tiivis. Mahtaako aiheuttaa ongelmia?

        Kiitoksia etukäteen heille, jotka vaivautuvat valaisemaan hieman tällaista noviisia!

        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


        O: E24 osasia

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16457
          • Asikkala

          Laittaisin b20/23 imusarjan (sama osa) kanteen kohdistettuna ja saman koneen kaasuläpän, olen ajanut ko. osilla olevalla vaparikoneella jossa oli oikeasti voimaa, eivät ole ensimmäisenä tehoa rajoittamassa.

          Comment

          • Throttle
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 793
            • -

            Tunnistaako kukaan minkä valmistajan satsi on?

            Myytävänä, jos ketään kiinnostaa.
            Last edited by Throttle; 22-09-2014, 19:34.

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              Originally posted by Throttle View Post
              Tunnistaako kukaan minkä valmistajan satsi on?

              Myytävänä, jos ketään kiinnostaa.
              ANSA :think
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Ahdinko
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 227
                • Kerava

                Originally posted by Magirus View Post
                Mittasin suulta tuon halkaisijaksi rapiat 63mm kun taas B20 läpästä reilut 55mm. Lisäksi huomasin että läppä on melko "väljä" tuohon reikään, valo paistaa läpi kun taas B20 läppä oli tasaisesti tiivis. Mahtaako aiheuttaa ongelmia?

                Kiitoksia etukäteen heille, jotka vaivautuvat valaisemaan hieman tällaista noviisia!
                Katsoppa onko sitä pientä kuusiokolo ruuvia kiristetty siitä läpän vivustosta. Siis se b25 läppä, josta paistaa valo. Jos on niin läppä ei mene kokonaan kiinni (siksi ei ole tiivis) ja tyhjäkäynti ei pelaa kunnolla jos käyttää alkuperäistä tyhjäkäyntimoottoria.
                Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                Käyttis 535i GT F07
                Ex: X1 E84 28i Xdrive
                Ex: E90 325

                Comment

                • Throttle
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 793
                  • -

                  Originally posted by T3 View Post
                  ANSA :think
                  Aika samanäköinen löytyi..
                  Last edited by Throttle; 22-09-2014, 19:34.

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    Originally posted by Throttle View Post
                    Aika samanäköinen löytyi..
                    HARTGE:n sarjoissa laipat on erillään.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Ahdinko
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 227
                      • Kerava

                      Mistähän mahtaisi johtua kun öljy vuotaa kannen ja lohkon välistä kannen etureunasta / kulmasta?

                      Moottori on M20 stroukki 2,7l. Lohko on koneistettu vantaan moottorikoneistamolla jo aiemmin (madallettu) ja kansi plaanattu (jne.) JR-tehokannella. Sen jälkeen kone kasattu Glaeserin tiivisteellä ja toiminut ok. Tässä oli kuitenkin alkuun ongelmia kun ohjausholkit kantoi ja vedet meni palotilaan. Myöhemmin tämä ongelma siis korjaantui holkkeja madaltamalla mutta otin kuitenkin kannen pois noin 2tkm ajon jälkeen ja vein tarkistettavaksi vantaan moottorikoneistamoon. Sanoivat, että oli vähän mutkalla, pahimmilla 0,2mm. Sitten kone kasaan Glaeserin tiivisteellä, jota oli kiristelty parikertaa tuon holkkiongelman yhteydessä sekä uudet pultit. Siitä oli vähän reunan tiivistepalko rikki, joten laitoin tiivistemömmöä kaveriksi. Tulos, vuotaa kannen etukulmasta ja vuodossa oli tiivistemömmöä seassa. Luulin, että ongelma johtui tiivisteestä ja siitö ettei mömmö pitänyt, joten hain uuden Elringin tiivisteen ja vaihdoin (ja taas uudet pultit). Mutta ongelma ei poistunut, vuotaa samalla lailla eli tihuttaa ihan jonnii verran. Kun pyyhkii kuivaksi ja käynnistää koneen niin noin minuutissa tulee tippa koneen kylkeä pitkin alas.

                      Voiko olla, että vantaan moottorikoneistamossa olis menny jotain vikaan ja vuotaa sen takia?
                      Attached Files
                      Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                      Käyttis 535i GT F07
                      Ex: X1 E84 28i Xdrive
                      Ex: E90 325

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 875
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        Originally posted by Ahdinko View Post
                        Mistähän mahtaisi johtua kun öljy vuotaa kannen ja lohkon välistä kannen etureunasta / kulmasta?

                        Moottori on M20 stroukki 2,7l. Lohko on koneistettu vantaan moottorikoneistamolla jo aiemmin (madallettu) ja kansi plaanattu (jne.) JR-tehokannella. Sen jälkeen kone kasattu Glaeserin tiivisteellä ja toiminut ok. Tässä oli kuitenkin alkuun ongelmia kun ohjausholkit kantoi ja vedet meni palotilaan. Myöhemmin tämä ongelma siis korjaantui holkkeja madaltamalla mutta otin kuitenkin kannen pois noin 2tkm ajon jälkeen ja vein tarkistettavaksi vantaan moottorikoneistamoon. Sanoivat, että oli vähän mutkalla, pahimmilla 0,2mm. Sitten kone kasaan Glaeserin tiivisteellä, jota oli kiristelty parikertaa tuon holkkiongelman yhteydessä sekä uudet pultit. Siitä oli vähän reunan tiivistepalko rikki, joten laitoin tiivistemömmöä kaveriksi. Tulos, vuotaa kannen etukulmasta ja vuodossa oli tiivistemömmöä seassa. Luulin, että ongelma johtui tiivisteestä ja siitö ettei mömmö pitänyt, joten hain uuden Elringin tiivisteen ja vaihdoin (ja taas uudet pultit). Mutta ongelma ei poistunut, vuotaa samalla lailla eli tihuttaa ihan jonnii verran. Kun pyyhkii kuivaksi ja käynnistää koneen niin noin minuutissa tulee tippa koneen kylkeä pitkin alas.

                        Voiko olla, että vantaan moottorikoneistamossa olis menny jotain vikaan ja vuotaa sen takia?
                        Ilmottaudun saman ongelman kanssa, talven jäljiltä oli jopa alkanut parin kuukauden seisonnan jälkeen lätäkköä tekemään tallin lattialle. Moottorin etuosa pakosarjojen puolelta yltäpäältä öljyssä. Kasattu suoristetulla kannella ja elringin tiivisteellä :think Tulossa jossain välissä (kun jaksaa ja malttaa kasata loppuun) täysin läpikäyty B23 johon tehty kansityöt yms. Olisi kiva saada ongelmaan selvitys ettei sekin alkaisi heti "uutuuttaan" vuotamaan..

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1010
                          • e-suomi

                          Mulla kusi uusilla tiivisteillä ne puolikuut. Ne joutui liimaamaan vaikken meinannut millään uskoa.

                          Comment

                          • Ahdinko
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 227
                            • Kerava

                            Noniin, oli väärä hälyytys. Nokka-akselin stefa vuotaa vaikka sekin on uus. Tarvike on tarvike
                            Öljy valuu stefasta sopivasti kannen ja lohkon saumaan ja siitä kannen etukulmaan kun konehan on vinossa. Näytti kyllä erehdyttävästi siltä että kannentiiviste vuotaa kun se mitä kannen etuosaa näkee on ihan kuiva. Mutta onneksi vika on tuossa eikä k-tiivisteessä.

                            Magiruksella ei taida olla sama syy :think
                            Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                            Käyttis 535i GT F07
                            Ex: X1 E84 28i Xdrive
                            Ex: E90 325

                            Comment

                            • Magirus
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 875
                              • Keski-Suomi und Sawo

                              Nyt kun mainitsit asian niin muistelisin että viime kansirempan jäljiltä jäi vanha, kulahtaneen näköinen stefa paikoilleen kun ei ollut uutta silloin uutta. Mietin vielä silloin että tuo se varmasti luovuttaa kun kaikki muu vaihdettu. Voiskohan se minullakin vuotaa sitten tuosta.. Täytyy myös tarkastaa ne puolikuut kun ensi kerralla venoja säätelee.

                              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                              O: E24 osasia

                              Comment

                              • m20power
                                BTCF Member
                                • May 2013
                                • 102
                                • Raahe

                                Moro, mulla on tuommoinen M20B27 turbokone rakenteilla ja oon miettiny että minkä mittaiset kiertokanget siihen laittais. Männät on cp tasalakiset ja tulee 135 mm kiertokangilla aikalailla lohkon tasoon ,ehkä hivenen yli. Taitaa olla liian kovat puristukset jos noita käyttää. Kansikin on 2 litrasen. Mites jos laittas 130 mm kanget niin onko hyvä kun sitten männät jää lohkon tasosta sen 5mm? :think Tai toimisko 135 mm kanget ja 3mm paksu vaikka cometic
                                E91 320d -07
                                E30 316 2d -88
                                E30 320 4d -85
                                E28 524 td -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎