Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    Sitä 10 vuotta seissyttä konetta ei sit kannata ruveta heti kokeilemaan että pyöriikö se. Renkaat ja nokka kuivuneet nii tulee rumaa jälkeä. Koppa auki ja öljyä yläkertaan ja tulpan reijistä kans ölppää mukien päälle.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • 1st
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 64
      • North-Karelia

      Originally posted by GOOFY View Post
      Sitä 10 vuotta seissyttä konetta ei sit kannata ruveta heti kokeilemaan että pyöriikö se. Renkaat ja nokka kuivuneet nii tulee rumaa jälkeä. Koppa auki ja öljyä yläkertaan ja tulpan reijistä kans ölppää mukien päälle.
      On noita pitkään seisseitä ennenkin herätelty, en siis ajatellutkaan suoraan antaa virtaa startille ja höräyttää käymään

      ... Kävin tänään kaverin pihassa sitä katsomassa ja mittailemassa, kyllä se äkkipäiten näyttäisi että sen saa kohtuutyöllä mahtumaan.

      Öljypohjaksi saattaa joutua etsimään sen vanhemman yksiosaisen mallin, mutta ihmetellään sitä sitten kun saadaan tekniikka omaan talliin ja amasta vanha tekniikka irti.
      Löytyykö niitä suomesta miten helpolla/kohtuu hinnalla?


      Ihmettelin sitä jäähdytinletkuhässäkkää, onko sillä kannesta alaletkuun menevällä haaralla mikä tarkoitus? Onko termari jotenkin vaiheittain aukeava ja päästää ensin pelkälle pumpulle uudestaan kiertoon jäähdyttimen ohi tms? Jos näin, niin pystyykö sitä yksinkertaistamaan perinteisen tyyliseksi?

      Hylsyllä pyöräytin kampuran päästä reippaan puoli kierrosta. Ihan herkästi tuntui liikkuvan ja puristuksetkin tuntui, eli kyllä se mahtaa ihan älyissään olla. Öljykorkista nokkia kurkin, sen vähän mitä näkyi, ei ne äkkipäiten kauhean kuluneet olleet:think

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        Siinä koneessa on ihan normaali kierto. Ei tarvi tehä mitään virityksiä.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Termari kiinni se imee nesteen pumpulle kannen vesilähdöstä, termari auki se imee alavesiletkusta. En keksi järkevää tapaa muuttaa sitä kiertoa, enkä syytä miksi näin pitäisi tehdä. Kattoo vaan että konehuoneessa paisari tai jäähdyttimen paisuntatila on korkeammalla kuin kone.
          Originally posted by 1st View Post
          B19, B21, B23, B200 ja B230, sitten vielä 16venaisena B234. Näin niinkuin off-topiccina.

          Eli bemarimiehetkö ei erityisemmin suosittele m10:iä tähän minun tapaukseen?
          Ei oo kyse siitä. Aloitit kirjoittamalla että nykyinen kone on väljä ja edellä kirjoitit, mahtaako 200tkm ajettu kone olla tolkuissaan. En tiedä mitä oot rakentamassa. Ja "ehjän" määritelmä tuntuu vaihtelevan harrastajasta toiseen. Mainitsit virittämisen. Mun mielipide on, että puristussuhteen nostaminen on oleellinen toimenpide M10:iä viilatessa. Vakiokepissä kun on jo asteita melkoisesti. Jos ruttua haluaa paljon lisää niin sen alakerran saa rakentaa korkeapuristeisilla mukeilla. Niin ei olla enää ihan avaamattomassa koneessa jolla pääsee vaan ajelemaan.
          Originally posted by 1st View Post
          Nämä ehkä kuuluisi enempi viritysosioon mutta kysyn kuitenkin..
          Kestääkö noissa alakerta miten? Jonkun käsityksen sain että on ahdettu vakiohiluillakin?

          Missäs hinnoissa kireämmät nokat yms. pyörii, koitin googlailla, mutta ilmeisesti käytettyinä aika vähän viriosaa tarjolla?
          Jos voitelu ei petä niin kampiakseli melko ikuinen. Muutenkin yläkerran kestävyys tulee ensin vastaan. Itsellä on koneessa käytetyt vakioveivit.
          Itse ostin uutena nokka-akselin Dbilasilta, laatutuote. Olivat ainakin silloin hieman halvempia kuin Schrickit. Eikä ne Schrickitkään ole ikuisia. On tullut vastaan kertaalleen uusiksi hiottuja sellaisia. Sinnepäin hiottuja kun tarkemmin katsoo.. Ja itse en halunnut koneeseen pienemmällä perusympyrällä olevaa keppiä.
          Last edited by petrolhead; 26-08-2018, 15:44.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • 1st
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 64
            • North-Karelia

            Originally posted by petrolhead View Post
            Termari kiinni se imee nesteen pumpulle kannen vesilähdöstä, termari auki se imee alavesiletkusta. En keksi järkevää tapaa muuttaa sitä kiertoa, enkä syytä miksi näin pitäisi tehdä. Kattoo vaan että konehuoneessa paisari tai jäähdyttimen paisuntatila on korkeammalla kuin kone.
            Okei, hyvä kun selvitit toimintaperiaatteen. Eli se saisi olla sitten semmoisenaan.

            Originally posted by petrolhead View Post
            Ei oo kyse siitä. Aloitit kirjoittamalla että nykyinen kone on väljä ja edellä kirjoitit, mahtaako 200tkm ajettu kone olla tolkuissaan. En tiedä mitä oot rakentamassa. Ja "ehjän" määritelmä tuntuu vaihtelevan harrastajasta toiseen. Mainitsit virittämisen. Mun mielipide on, että puristussuhteen nostaminen on oleellinen toimenpide M10:iä viilatessa. Vakiokepissä kun on jo asteita melkoisesti. Jos ruttua haluaa paljon lisää niin sen alakerran saa rakentaa korkeapuristeisilla mukeilla. Niin ei olla enää ihan avaamattomassa koneessa jolla pääsee vaan ajelemaan.
            Väljän määrittelen siten että puristuspaineet ovat vain n.9bar(tiedetään ettei sitä kannata sokeana tuijottaa ja on vain suuntaa-antava tulos), huohottaa jonkinverran ja tämän kesän n.3000km aikana on jo vajaa kaksi litraa saanut öljyä lisätä
            Ja kun kerran nykyinen on remppaa vailla niin miksei päivitä vähän peruskaavasta poikkavaksi kun on edullinen tekniikkapaketti tiedossa..

            Näissä minun projekteissa koitetaan edetä pienellä budjetilla ja niinkuin taisin aiemminkin mainita, alkuun tarkoitus sovitella tekniikka paikalleen ja muutoskatsastuksen jälkeen todennäköisesti ajella vakiona jonkin aikaa eli "ajaa viat ulos". Katsotaan sitten myöhemmin mitä tuleman pitää...

            Toki kansi pitää käyttää auki että näkee sylinterien kunnon ja öljypohjaa kun todennäköisesti joutuu muokkaamaan, voisi samalla vaivalla aukoa muutaman laakeriliuskan että miltä siellä näyttää.

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2560
              • .

              Otampa asian puheeksi, jos se vaikka ei olisi tiedossa. E30 Bemarissa on sähköinen nopeusmittaus perästä eikä laatikossa ole vaijerille paikkaa. Mites Volvossa? Perinteiseen tyyliin laatikosta vaijerilla? Jos näin, niin miten ajattelit tämän pikku epäkohdan ratkaista?
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                Voihan sitä ajella ilman nopeusmittariakin

                Taisi tulla pakolliseksi katsatusvarusteeksi 1.1.84:think

                Mutta tässä kohta rakennetaan koko vole, niin olisko vaikka ihan oman projekti-topiikin paikka? Kyllä niitä neuvoja ja jeesiä sinnekin tippuu. Niin ja kuvia sitten kehiin
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • 1st
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2005
                  • 64
                  • North-Karelia

                  Originally posted by Freak View Post
                  Otampa asian puheeksi, jos se vaikka ei olisi tiedossa. E30 Bemarissa on sähköinen nopeusmittaus perästä eikä laatikossa ole vaijerille paikkaa. Mites Volvossa? Perinteiseen tyyliin laatikosta vaijerilla? Jos näin, niin miten ajattelit tämän pikku epäkohdan ratkaista?
                  Vaijerillahan se ja olen tietoinen että e30:ssä on sähköinen. Tämä(kin) on vielä mietinnän alla, että miten ratkaista

                  Originally posted by Tzeimi View Post
                  Voihan sitä ajella ilman nopeusmittariakin

                  Taisi tulla pakolliseksi katsatusvarusteeksi 1.1.84:think

                  Mutta tässä kohta rakennetaan koko vole, niin olisko vaikka ihan oman projekti-topiikin paikka? Kyllä niitä neuvoja ja jeesiä sinnekin tippuu. Niin ja kuvia sitten kehiin
                  Eikai se pakollinen ole, mutta kyllä se orkkismittari pitää saada toimimaan, tavalla tai toisella..

                  Pidetään projekti-topiccia mielessä, jos tämä lähtee etenemään ja koitetaan tässä ketjussa pysyä m10-aiheessa. Siihenkin varmasti minulla vielä tulee riittämään kysyttävää
                  Last edited by 1st; 26-08-2018, 22:23.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    E28/30:ä vanhemmissa M10koneisissa on laatikossa paikka mittarinvaijerille. Volvon vaijeri tuskin sopii nakkaamalla, mutta varmasti toteutettavissa.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • ^tuge^
                      BTCF Member
                      • May 2011
                      • 140
                      • HML



                      Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta tarvike-öljypumpusta? Alustan osissa kyseinen merkki ei ole ainakaan vakuuttanut, mutta olisikohan moottorin osien kanssa toisin.
                      E87, E30 & E34
                      E34-purkuosia.

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        Onko M10 moottoreissa hirveesti erilaisii öljytikkuja?

                        Tein tuossa keväthuoltoa kesää varten ja vaihtelin vaihtomoottorista öljyt. Annoin hartaasti valua vanhat pois.
                        Lisäsin 4L kannun ja öljytikussa näyttää olevan ölppää koko mitta-asteikolla ja vähä yliki.. :think
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          Originally posted by peltone View Post
                          Onko M10 moottoreissa hirveesti erilaisii öljytikkuja?

                          Tein tuossa keväthuoltoa kesää varten ja vaihtelin vaihtomoottorista öljyt. Annoin hartaasti valua vanhat pois.
                          Lisäsin 4L kannun ja öljytikussa näyttää olevan ölppää koko mitta-asteikolla ja vähä yliki.. :think
                          Laita kerran käyntiin, niin öljynsuodatin saa osansa. Sitten pariminuuttia odotusta ja öljyntason tarkistus. Vai oliko sitä oikein huolella liikaa?
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Siellä saa olla aika paljon ylimääräistä. Maks tasolla öljynpinta on vielä todella kaukana alakerran liikkuvista osista ja lohkon paluukanavasta.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • vimmeri
                              Newbiemmer
                              • Jan 2013
                              • 25
                              • Pori

                              Öljypumppu

                              Pystyykö joku kertomaan tarkemmin liittessä olevasta m10 öljypumpusta? Etsin ko. pumpulle korvaavaa tuotetta, sopiiko tämä tilalle? Pumpussa 82 leima.

                              Moottori on ammattilaisen käsissä toisaalla ja meinasi, että öljypumppu kannattaa uusia..
                              Attached Files

                              Comment

                              • peltone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 8092
                                • Willähde

                                Originally posted by T3 View Post
                                Laita kerran käyntiin, niin öljynsuodatin saa osansa. Sitten pariminuuttia odotusta ja öljyntason tarkistus. Vai oliko sitä oikein huolella liikaa?
                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Siellä saa olla aika paljon ylimääräistä. Maks tasolla öljynpinta on vielä todella kaukana alakerran liikkuvista osista ja lohkon paluukanavasta.
                                Aikalailla petroolipään mukasesti löytyy öljyä ajeluitten jälkee. Hyvä tietää ni ei tarvi arvuutella et mikä homma.
                                E30 316 -87
                                E91 325i -06
                                E61 530d -06
                                F10 520d -14
                                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎