Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 -aiheisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maverick999
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 919
    • Rauma

    Originally posted by GOOFY View Post
    Eikös sen säädön tekeminen onnistu myös poraamalla. Tekee millin, puoltoista isommat reijät ja rälläkällä hivasee kohistus tapista saman verran pois?
    No joo tää on hyvä idea näin kotikonstein. Tosin otin jo sen kohistustapin kokonaan pois.
    Kaipa sitä uudenki ketjun vois tilailla kun nyt 90% koko koneesta näköjään pitää uusia.
    Respect your elders

    Comment

    • MH motorsport
      BTCF Member
      • Sep 2011
      • 2301
      • Turku

      Originally posted by maverick999 View Post
      No joo tää on hyvä idea näin kotikonstein. Tosin otin jo sen kohistustapin kokonaan pois.
      Kaipa sitä uudenki ketjun vois tilailla kun nyt 90% koko koneesta näköjään pitää uusia.
      Muista tilata myös uusi kampiakselin ratas ja samoin nokkapyörään kun uusit ketjun.
      Autopalvelu MH-motor
      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
      Maxxecu myynti ja asennus
      www.mh-motor.fi
      0503218217
      Kulkineet:
      E6 2000 touring
      E6 2002 touring
      E30 318is ///Mtechnic 2
      E34 ///M5 nürburgring
      E34 S62b50 turbo dct
      E39 523i ///Msport
      F30 320d

      Comment

      • maverick999
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 919
        • Rauma

        Originally posted by MH motorsport View Post
        Muista tilata myös uusi kampiakselin ratas ja samoin nokkapyörään kun uusit ketjun.
        Joo tää meikäläisen huolto menee jo sellaseks että orkkista jää enää lohko/kansi/venakoppa ja venat sekä kampiakseli. Kai kiertokanget sentään voi uusiokäyttää? Entä kk-pultit?
        Respect your elders

        Comment

        • MH motorsport
          BTCF Member
          • Sep 2011
          • 2301
          • Turku

          Originally posted by maverick999 View Post
          Joo tää meikäläisen huolto menee jo sellaseks että orkkista jää enää lohko/kansi/venakoppa ja venat sekä kampiakseli. Kai kiertokanget sentään voi uusiokäyttää? Entä kk-pultit?
          Eipä niitä tarvitse vaihdella jos kunnossa. Näissä vanhoissa ei ole venyviä pultteja.
          Autopalvelu MH-motor
          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
          Maxxecu myynti ja asennus
          www.mh-motor.fi
          0503218217
          Kulkineet:
          E6 2000 touring
          E6 2002 touring
          E30 318is ///Mtechnic 2
          E34 ///M5 nürburgring
          E34 S62b50 turbo dct
          E39 523i ///Msport
          F30 320d

          Comment

          • maverick999
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 919
            • Rauma

            Hyvä. Kiitti tiedoista
            Respect your elders

            Comment

            • MH motorsport
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 2301
              • Turku

              Setup:
              M10b20.
              80mm iskunpituus porattu 90mm sylinterit, tilavuus 2035.76cc
              E12 520 kansi ja pattimännät palotilan tilavuudeksi laskin 64.5cm3 1.4mm kannentiivisteellä puristuneena
              Puristus suhde 8.89:1
              Nokka schrick 304
              2x weber 45dcoe.
              Venttiileistä oli matkaa mäntiin joten mietin jos lohkosta poistaisi vaikka millin saisi puristus suhteen 9.8:1
              Dynaamisia puristus suhteita en ole laskenut mutta onko todella hyödyllistä vielä nostataa puristus suhdetta huipputehon kannalta vaikka tuosta 8.89 sinne kympin tuntumaan?
              123 ignition virranjakaja joten sytkäkartta saadaan tehtyä halutunlaiseksi.
              Autopalvelu MH-motor
              Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
              Maxxecu myynti ja asennus
              www.mh-motor.fi
              0503218217
              Kulkineet:
              E6 2000 touring
              E6 2002 touring
              E30 318is ///Mtechnic 2
              E34 ///M5 nürburgring
              E34 S62b50 turbo dct
              E39 523i ///Msport
              F30 320d

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                Tuning your engine using your own tablet or smartphone? The TUNE+ is the first wireless electronic ignition that you can program yourself using your iOS or Android Bluetooth 4.0 devices. The free App enables you to adjust the advance curve. It shows an electronic dashboard. Within the settings there is also an immobilzer integrated to secure your car with an anti-theft system! The "BMW" model will replace as used in combination with BMW M10 engines that don't need a trigger pulse for injection. Please check dimensions and installation manual before ordering.


                Käykö tämä ny tohon uudempaan m10:iin? Tostahan puuttuu ratas ja sen voi ilmeisesti laittaa vanhasta?

                Ku nuo kaikki muut setit on tarkotettu vanhenpaan koneeseen jossa eri pyörimis suunta.
                Last edited by GOOFY; 06-07-2020, 12:59.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16465
                  • Asikkala

                  Originally posted by MH motorsport View Post
                  Setup:
                  M10b20.
                  80mm iskunpituus porattu 90mm sylinterit, tilavuus 2035.76cc
                  E12 520 kansi ja pattimännät palotilan tilavuudeksi laskin 64.5cm3 1.4mm kannentiivisteellä puristuneena
                  Puristus suhde 8.89:1
                  Nokka schrick 304
                  2x weber 45dcoe.
                  Venttiileistä oli matkaa mäntiin joten mietin jos lohkosta poistaisi vaikka millin saisi puristus suhteen 9.8:1
                  Dynaamisia puristus suhteita en ole laskenut mutta onko todella hyödyllistä vielä nostataa puristus suhdetta huipputehon kannalta vaikka tuosta 8.89 sinne kympin tuntumaan?
                  123 ignition virranjakaja joten sytkäkartta saadaan tehtyä halutunlaiseksi.
                  Milli lohkosta nostaa ruttuja melk. yhdellä ? Voihan se olla.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Kaikki pultit on venyviä. Kaikki ne venyy joka kiristyksellä. Kysymys on vain siitä miten tiukkaan ne kiristetään. Jos pysytään elastisen muodonmuutoksen alueella ne voi käyttää uudelleen. Jos kiristetään plastisen muodonmuutoksen asti on eri asia.

                    Olen käyttänyt vanhoja vakiomuttereita ja pultteja veiveissä. Kone kierti 7001rpm. Veivit oli uudenmalliset (kevyemmät kuin ne Breznevin aikaiset) ja männät oli n. 200g kappale vakioita kevyemmät.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by MH motorsport View Post
                      Setup:
                      M10b20.
                      80mm iskunpituus porattu 90mm sylinterit, tilavuus 2035.76cc
                      E12 520 kansi ja pattimännät palotilan tilavuudeksi laskin 64.5cm3 1.4mm kannentiivisteellä puristuneena
                      Puristus suhde 8.89:1
                      Nokka schrick 304
                      2x weber 45dcoe.
                      Venttiileistä oli matkaa mäntiin joten mietin jos lohkosta poistaisi vaikka millin saisi puristus suhteen 9.8:1
                      Dynaamisia puristus suhteita en ole laskenut mutta onko todella hyödyllistä vielä nostataa puristus suhdetta huipputehon kannalta vaikka tuosta 8.89 sinne kympin tuntumaan?
                      123 ignition virranjakaja joten sytkäkartta saadaan tehtyä halutunlaiseksi.
                      Todella alhainen puristussuhde jos noi numerot pitää paikkansa. Huomioitko puristussuhteessa paljonko muki jää alle dekin/tulee yli, ja patin tilavuuden? Jos otat lohkosta pois niin mäntä käy sitä lähempänä kannen sileää osaa. Lisäksi jos muki tulee yli dekin niin kansipahvissa sais olla isompi reikä. En osaa sanoa paljonko on turvallinen väli männästä kansitasoon mutta osaan kertoa että 0,55-0,6mm on liian vähän.

                      Mulla toimi 13 puristuksilla rutun puolesta OK, imuvena menee aikaisemmin vielä kiinni kuin sinulla.
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Milli lohkosta nostaa ruttuja melk. yhdellä ? Voihan se olla.
                      Kyllä.
                      Lisäksi, jos mikään ei muutu muuten, ylikokoon poraaminen nostaa puristussuhdetta vähäsen.
                      Lohkosta 1mm pois, 90mm porauksella, pienentää palotilaa 6,36cm³
                      Last edited by petrolhead; 09-07-2020, 11:11.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • MH motorsport
                        BTCF Member
                        • Sep 2011
                        • 2301
                        • Turku

                        Kannen palotilan olin mitannun väärin koska en käyttänyt aiemmin pleksilevyä mittauksessa. Lohkon tasopinta plaanattiin ja siitä otettiin - 1.2mm.
                        Männän reuna tulee nyt 0.9-1mm dekin yli ja siihen laitetaan 1.8mm kannentiiviste.
                        Puristukset olisi 1.5 pahvilla 11:1 eli nyt 0.3 paksummalla pahvilla karvan alle. Katotaan täytyykö venttiilikoloja syventää vielä, meinasin ajoittaa ilman kannentiivistettä ja katsoa jos venttiili ei ota kiinni se on ok.
                        Autopalvelu MH-motor
                        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                        Maxxecu myynti ja asennus
                        www.mh-motor.fi
                        0503218217
                        Kulkineet:
                        E6 2000 touring
                        E6 2002 touring
                        E30 318is ///Mtechnic 2
                        E34 ///M5 nürburgring
                        E34 S62b50 turbo dct
                        E39 523i ///Msport
                        F30 320d

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          0,8 jää männästä kanteen. Se on aika hyvä. Noi vakiomännät ei varmaan keinukaan niin paljon, 0,04 kai niissä on välys sylinteriin?
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • MH motorsport
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 2301
                            • Turku

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            0,8 jää männästä kanteen. Se on aika hyvä. Noi vakiomännät ei varmaan keinukaan niin paljon, 0,04 kai niissä on välys sylinteriin?
                            Joo kylmänä.
                            Autopalvelu MH-motor
                            Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                            Maxxecu myynti ja asennus
                            www.mh-motor.fi
                            0503218217
                            Kulkineet:
                            E6 2000 touring
                            E6 2002 touring
                            E30 318is ///Mtechnic 2
                            E34 ///M5 nürburgring
                            E34 S62b50 turbo dct
                            E39 523i ///Msport
                            F30 320d

                            Comment

                            • maverick999
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 919
                              • Rauma

                              Jos laskin yhtään sinne päin niin 0,5mm poraus nostaa puristusta 0,1
                              Tosin mun laskuilla mäntä tulisi vähän yli 0,3mm päähän kannesta vakiona ykk:ssa joten voi olla että pientä epätarkkuutta oli palotilan tilavuuden mittauksessa (lääkeruisku+reikälevy). Lisäksi laskin männän patin tilavuuden muovailuvahamuotilla ja laskukaavoissa yksinkertaistin sen lieriönä, mutta oikeassa elämässä se vaikuttaa enemmän kannen alapuolen tilavuuteen kuin kannessa olevan palotilan tilavuuteen...

                              Edit:
                              Jos jotakuta auttaa tulevaisuudessa, niin mittailin/laskin, että

                              kannen palotila 63ml
                              männän patti 13ml (laskukaavoissa yksinkertaistettu 4,6mm korkeaksi r=30mm lieriöksi)
                              YKK: mäntä käy 0,317mm kansipahvista alas (eli pientä epätarkkuutta laskussa)
                              AKK: 71,317mm pahvista alas
                              Näillä tuli vakio puristus 1/9,5

                              Jos sylinterin poraa 0,5mm ylikokoon, tulisi 0,1 lisää ruttua
                              Last edited by maverick999; 17-07-2020, 09:24.
                              Respect your elders

                              Comment

                              • maverick999
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 919
                                • Rauma

                                Ööh, tuo mäntä tulee näköjään jo dekkiin vakiona. Eli kansipahvin verran patin ulkopuolella pyöreesti jää palotilaa pyttyyn. Männän päällä on karstaa jonkinverran, näyttää tulevan jopa yli.
                                Respect your elders

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎