Tyhjkäyntimoottorista puheenollen, onko Vauhtivaunulla antaa näkemystä aiheeseen. Käyttäsin mielelläni MSII:n ja läppisten kanssa jotain Bemarin joutokäyntimoottoria. Megan kasaaja/mun konsultti tässä asiassa meinas ettei tarvii,vaikee säätää jos ei oo "baseline"-arvoja pulssisuhteelle, ja taajuuskin kuulemma pitäisi tietää millä sitä ohjataan. Vaatimuksena on joutokäynti lämpimänä alle 1000r/min ja ennen v. 1985 päästöarvot.
Voin myöntää, en osaa säätää moottorinohjausta juuri ollenkaan. Ainoastaan sen verta et se käy ja voi ajaa ja hakea leimaan voimaa. Ammattilaiset saa hoitaa loput.
Vielä tuosta läppärunkomoottorin säätämisen vaikeudesta, kun siitä mainitsit, ja oikeassa olet, onhan se vaikeampaa. Hyvähän siitä on mainita.
Mutta eipä tuo ammattimiehelle tuntunut olevan tekemätön paikka.
Nii juu, ilmaseksihan kaikki pitää saada.
Jos tekniikkaan on uponnut viisinumeroinen summa, onko esim. tonni liikaa hyvin säädetystä moottorista?
Ja tuo viittaus "ei kauaa", normityöpäivä. Ja voi ajaa osakaasulla, täyskaasulla jne. Voi painaa kaasun pohjaan esim. 60 vauhdista, kiihtyy nykimättä. Paremmin tuo pelaa kuin aikaisempi yksiläppä systeemi.
Todella mukava ajettava. Noihin hienosäätöihin saa menemään varmaan 6000 tuntia, jos haluaa.
Jokainen tekee omat virheensä. Halusin vain tuoda esille et kyllä sen läppärungot+ahdin paketinkin saa toimimaan.
Voisin olla kanssasi samaa mieltä kaikesta, mutta sitten oltaisiin molemmat väärässä
Tekaiseppa vähän showroomia autoistasi kun sinulla kuulostaa olevan ihan mielenkiintoisia pelejä tallissa
On sitä jonkunverran tullut harrastettua tässä kymmenen vuoden aikana mitä oon noita megoja rakentanu. Mitenkäs sulla?
Voin myöntää, en osaa säätää moottorinohjausta juuri ollenkaan. Ainoastaan sen verta et se käy ja voi ajaa ja hakea leimaan voimaa. Ammattilaiset saa hoitaa loput.
Vielä tuosta läppärunkomoottorin säätämisen vaikeudesta, kun siitä mainitsit, ja oikeassa olet, onhan se vaikeampaa. Hyvähän siitä on mainita.
Mutta eipä tuo ammattimiehelle tuntunut olevan tekemätön paikka.
Sulla on läppärungot ja ahdin varmaankin? Mikä on "ei kauaa"? Jos ammattilainen hieroo täyden työpäivän jarrupenkissä karttoja niin se maksaa. Jos saa osaavan kaverin kaljapalkalla säätämään ja se tehdään ajelemalla niin eihän se silloin tunnu miltään.
Ja kuten sanoit, hienosäätöä riittää. Sillä tehdään se lopullinen ajomukavuus.
Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta haluan tuoda keskustelussa esille myös vaihtoehdot. Läppärungot+ahdin ei edelleen ole se helppo vaihtoehto säätövaiheessa.
Nii juu, ilmaseksihan kaikki pitää saada.
Jos tekniikkaan on uponnut viisinumeroinen summa, onko esim. tonni liikaa hyvin säädetystä moottorista?
Ja tuo viittaus "ei kauaa", normityöpäivä. Ja voi ajaa osakaasulla, täyskaasulla jne. Voi painaa kaasun pohjaan esim. 60 vauhdista, kiihtyy nykimättä. Paremmin tuo pelaa kuin aikaisempi yksiläppä systeemi.
Todella mukava ajettava. Noihin hienosäätöihin saa menemään varmaan 6000 tuntia, jos haluaa.
Jokainen tekee omat virheensä. Halusin vain tuoda esille et kyllä sen läppärungot+ahdin paketinkin saa toimimaan.
Voisin olla kanssasi samaa mieltä kaikesta, mutta sitten oltaisiin molemmat väärässä
Tämähän se aina on se paras ratkaisu. Otin tuon VW:n männän esille kun jotkut on niitä käyttäneet. On se silti enemmän jokkismeininkiä.
Jos kunnolliset haluaa niin CP ja Wössner on aika varmoja valintoja.
Noissa mun Wössnereissä on koneistuskäpy joka häiritsee mua itteä, ei tod näk vaikuta sektoriaikoihin tai moottorin avaus-tiheyteen. Pyysin myyjää välittämään tiedusteluni kuvien kera Wössnerille että onko tämä virhe mielestänne vai ihan Fine, en saanut koskaan vastausta siihen. No, se on myöhästä nyt, mukit ja kansi on sorvari/CNC-ukon työpinossa . Ne Wössnerin "11,8:1 puristeiset" ei pyöri minkään kannen kanssa sellaisenaan ja pattia tosiaan on niin paljon ettei palotilaa pysty kairaamaan tarpeeksi osumatta seeteihin. Jos/kun ostan männät joskus niin ne on kustom-mukit sitten. You live and you learn
Edit: Ko. katalogimännissä on puristuskorkeuttakin sen verran että vaikka lohko on STD-korkeudessa ne tulee 0,9mm yli dekin joten vaki pahvillakaan ei pärjää. Enkä tiedä mistä se 11,8:1 ruttu on repäisty. Laskin että paksumman pahvin kanssa patit sorvattuna ja palotila avarrettuna ollaan lähempänä 12,77:1. Ei ehkä haittaa, mittailin nokkaa joka mulla on, imu menee niin myöhään kiinni että sain dynaamiseksi puristussuhteeksi ~8,6:1. Eikö se oo aikalailla tontilla?
Tämä oli varmaan vitsi? Meinaat että "tönkköjakajalla" on ennakkokäyrä ollut sopiva kaikilla kuormitusalueilla ja kapeakaistalambdalla seos kohdallaan?
On mulla omakohtaistakin kokemusta mekaanisesta jakajasta kaasariturbossa eikä sitä voi missään olosuhteissa suositella kuin erittäin maltillisille paineille (alle 0.5bar). Kunnollisen ennakkokäyrän hierominen mekaanisella vaatii jakajapenkin jota ei kovin monella ole.
Eiköhän se ole nakutus joka ne männät tuhosi.
No jos et hymiöistä ymmärtänyt, oli tarkoitettu huumoriksi!
Nakutus ja hehkusysytys ovat tietysti syyllisiä. Ovat kyllä ilkeitä tyyppejä, vasiten rikkovat kaiken.
Mitkään männät ei kestä jos kone naulaa. Vakiomännätkin kestää nuo tehot kun moottorissa on säädöt kohdallaan. Jotkuthan on käyttäneet budjettiratkaisuna VW:n takomäntiä ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä :think
Niillä ei tule minkäänlaisia puristuksia vaikka plaanaisi kaiken ihan kuoliaaksi.
Männät on minun mielestä aika ylenkatsottu komponentti moottorien rakentamisessa. Miten tollanen 50 heppaseen ilmajäähdytteiseen moottoriin tarkoitettu muki toimii paljon tehokkaammassa vesijäähdytteisessä koneessa. Mikä on oikea muki-sylinterivälys? Minkä mukaan männänrenkaan välykset? Onko tollanen mäntä enemmän vai vähemmän kartiokas tai tynnyrinmuotoinen kuin M10:n? Mä en osaa antaa noihin ainakaan vastausta. Siksi itte laitoin kättä taskuun ja hankin mukit jotka oletettavasti toimii ja puristussuhteen saa about tontille. Nää nyt on vaan tällasia virtuaalivirittäjän hajatelmia.
Tönkköjakaja ja tupladellortot. Ainoa moottorista tuleva informaatio oli vedenlämpömittari, kapeakaistalambda, ja omat korvat. Eli säädöt oli varmasti kohdallaan
Ei kestäny kuplan "takomahlet". Männänlaet painu kuopalle ja tapit taipu.
Oli ne vaan huonoja
Tämä oli varmaan vitsi? Meinaat että "tönkköjakajalla" on ennakkokäyrä ollut sopiva kaikilla kuormitusalueilla ja kapeakaistalambdalla seos kohdallaan?
On mulla omakohtaistakin kokemusta mekaanisesta jakajasta kaasariturbossa eikä sitä voi missään olosuhteissa suositella kuin erittäin maltillisille paineille (alle 0.5bar). Kunnollisen ennakkokäyrän hierominen mekaanisella vaatii jakajapenkin jota ei kovin monella ole.
Näin minuakin aikanaan peloteltiin. Ja mietin jo yhden kaasuläpän kokoonpanoa. Mutta onneksi on läpillä, on kyllä hieno ajaa, ei nyi eikä ryi! Hyvä oli/on säätäjä, kiitos vaan Samuli Ikinä mikään oma räpellys ole ollut noin hyvä ajaa.
Eikä tuossa säätämisessä mennyt mitenkään kauaa. Toki hienosäätöä löyttyy ikuisesti.
Sulla on läppärungot ja ahdin varmaankin? Mikä on "ei kauaa"? Jos ammattilainen hieroo täyden työpäivän jarrupenkissä karttoja niin se maksaa. Jos saa osaavan kaverin kaljapalkalla säätämään ja se tehdään ajelemalla niin eihän se silloin tunnu miltään.
Ja kuten sanoit, hienosäätöä riittää. Sillä tehdään se lopullinen ajomukavuus.
Jokainen tekee omat ratkaisunsa, mutta haluan tuoda keskustelussa esille myös vaihtoehdot. Läppärungot+ahdin ei edelleen ole se helppo vaihtoehto säätövaiheessa.
Toimii megan kanssa hyvin, mutta vielä helpommalla pääsee kun hommaa M40-koneen kaksinapaisen TK-venttiilin. Siihen ei tarvitse laittaa kun +12v ja ohjaus megalle. Tottelee melkein samoja asetuksia kun M50-koneen venttiili.
Ja se läppärungot+ahdin säätövaikeus tulee MAP-arvon rajusta muutoksesta läppärunkojen kanssa. Sama ongelma tulee jos kaasuläppä on liian suuri suhteessa imusarjan tilavuuteen. Läppärungot joutuu säätämään melkein aina Alpha-N algoritmilla ja se taas ei mahdollista suoraan ahtopaineiden summaamista suihkutusmäärän laskentaan. MS1:ssä on ns. hybrid alpha-n ja ms2 sekä ms3:ssa tuplakartat joissa pääkartassa on alpha-n ja erikseen ahtokartta joka "summataan" pääkarttaan. Lisäksi alipaineelta ahtopaineelle siirryttäessä tahtoo olla aina "kuollut kohta". Ne saa hierottua pois mutta työ ei ole läheskään niin helppo kuin yhdellä imusarjan tilavuuteen nähden sopivankokoisella kaasuläpällä.
No semmonen M40:n tyhjäkäyntimoottori juurikin löytyy. Kiitos vinkeistä.
Wisecoissahan itsessään ei mitään vikaa ole.
Kuhan koneistukset tehty kunnolla, poraukset oikeisiin mittoihin yms.
Ainakin mulla on kestänyt +10tkm +2barin ahdoilla ilman ongelmia
Ei huohota, eikä syö yhtään öljyä taisavuta tms.
Mulla on niillä paksuilla olikohan volvon männäntapeilla omat männät ja sorvattu männänlaesta ylimmälle männänrenkaalle muuan kymppi pienemmäksi, ettei männänlaki ala lämmöstä ja paineesta ahdiistamaan.
Good for you
Juu ei ole ei, täydelliset puolivalmisteet.
Ja kyllä, oli oikeat käyntivälykset, olinhan ne itse tehnyt. Ja oli myös pyöritetty sorvissa suunnilleen kuin sinullakin.
Ei savuttanut, huohottanut, kilissyt eikä syöny öljyä.
Tapit oli vakiot, ne mitkä niissä tuli mukana. Ja poikki meni.
Kun katsoo männän pohjaa, sitä kangen yläpään "pesää" , huomaa yhden ison vian mikä saattaa aiheuttaa isoja ongelmia.
Tai siis pitäs huomata, itse en tajunnut. Kuten en oo tajunnu enkä osannu monta muutakaan asiaa. Mut nämä onkin täysin omia kokemuksia, ei keltään kuultuja. Ja kohta tähän tulee vinkumaan eräs kaikkitietävä läski turkulainen...
Mut se ja sama. Tuolla wiseco rahalla saa parempaakin tavaraa.
Tai oikeastaa ihan sama mitkä laittaa, kunhan ei missään tapauksessa laita niitä yleismallin wisecoja mitä eräs nimeltä mainitsematon risto myy.
Wisecoissahan itsessään ei mitään vikaa ole.
Kuhan koneistukset tehty kunnolla, poraukset oikeisiin mittoihin yms.
Ainakin mulla on kestänyt +10tkm +2barin ahdoilla ilman ongelmia
Ei huohota, eikä syö yhtään öljyä taisavuta tms.
Mulla on niillä paksuilla olikohan volvon männäntapeilla omat männät ja sorvattu männänlaesta ylimmälle männänrenkaalle muuan kymppi pienemmäksi, ettei männänlaki ala lämmöstä ja paineesta ahdiistamaan.
Mitkään männät ei kestä jos kone naulaa. Vakiomännätkin kestää nuo tehot kun moottorissa on säädöt kohdallaan. Jotkuthan on käyttäneet budjettiratkaisuna VW:n takomäntiä ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä :think
Tönkköjakaja ja tupladellortot. Ainoa moottorista tuleva informaatio oli vedenlämpömittari, kapeakaistalambda, ja omat korvat. Eli säädöt oli varmasti kohdallaan
Ei kestäny kuplan "takomahlet". Männänlaet painu kuopalle ja tapit taipu.
Oli ne vaan huonoja
Mut joo, itse laittaisin vakiomännät ennen kuplan mahleja.
Tai oikeastaa ihan sama mitkä laittaa, kunhan ei missään tapauksessa laita niitä yleismallin wisecoja mitä eräs nimeltä mainitsematon risto myy.
Leave a comment: