Ei, se purkenee kun männän rungon puoliskot irrottaa toisistaan, mutta kannattaa ehkä vaan liotella ja puhallella. Huono jos puristusliitos löystyy. Ei siellä ole muuta liikkuvaa kun se kuula.
Ketjunkiristimen männässä on kuula ja hiluja sisällä. Pitäskö koko komeuden tulla pihalle männän peräpäästä ihan kopauttamalla? Puhalsin paineilmaa männän haarukassa olevasta reiästä sisään, tuntui jotenkuten ilma kulkevan.
129 milliä tasan molemmat. Tai no, joko mauseri ehti lämmetä kädessä tai sitte toi isotappinen on puoli pillumillin sadasosaa matalampi.
Tossa kuosissa, pikkukannen palotilan suurin halkaisija on 82,5mm ja siitä 90 astetta poikittain mitaten 72,5. Toisessa vastaavat on 88 ja 76 Pakko tarkastaa, tulee niin usein puhuttua läpiä päähäsä.
EDIT: Niin en suinkaan mitannut tosta kuvassa näkyvästä josta on palotilaa jyrsitty.
No sitä aattelin itekkin kun katselin. Enpähän tuota tullu mitanneeksi kuin korkee oli. Ei kyllä näyttäny himona plaanatulta . Pitää tutkii tarkemmin jos sattuu myöhemmin kiinnostamaan
Kyllä. En mitannu palotilan cc:itä kun ei ollu venat ja tulppa paikallaan mutta työntömitalla palotila on poikittain ja pittkittäin paljo pienempi . Ihmettelin ku seeti on aivan palotilan reunassa asti vaikka venat on 4 & 2mm pienemmät kuin toisessa.
Puhut siis kansista, joista löytyy merkinnät 1,6/2-1,8/2 ja 1,8i
Kyllä. En mitannu palotilan cc:itä kun ei ollu venat ja tulppa paikallaan mutta työntömitalla palotila on poikittain ja pittkittäin paljo pienempi . Ihmettelin ku seeti on aivan palotilan reunassa asti vaikka venat on 4 & 2mm pienemmät kuin toisessa.
Detalji niille joita se voi koskettaa. E30:n kansissa, kaasutinmoottorisessa näyttäs olevan selvästi pienempi palotila kuin ruiskuvehkeen. Ja imukanavan alapinta alkaa paljon korkeemmalta.
Puhut siis kansista, joista löytyy merkinnät 1,6/2-1,8/2 ja 1,8i
Detalji niille joita se voi koskettaa. E30:n kansissa, kaasutinmoottorisessa näyttäs olevan selvästi pienempi palotila kuin ruiskuvehkeen. Ja imukanavan alapinta alkaa paljon korkeemmalta.
Minä tekisin koekasauksen vanhalla pahvilla yhteen sylinteriin ja pyörittäisin ympäri. Löysillä jousilla, esim. keinuvipuakselin jousi, on helppo kokeilla käsin paljonko venttiilillä on varaa painua. Siinä voi samalla kokeilla kuinka paljon ajoitusta kärsii muuttaa.
Millä arvoilla olette kiristäneet ahdetun moottorin kannen? Tuntuu aika vähältä noi momentit tämän ohjeen mukaan.
Autodatan mukaan 1=35-45nm, 2 =60-65nm, 3=73-77nm.
Nopeella googlettamisella, yksi BMW:n ohje tarjosi ton päälle 25-30 astetta.
Jos sylinterikannen ruuvit on M12/10.9 niin ihan normi momenttitaulukko antaa ~137Nm niille.
Jos ne vetää ton about 100Nm niin mikään tuskin hajoo ja mikään tuskin vuotaa. Tai sit syy löytyy muualta. Mikä tossa kannen kiristämisessä on niin hankalaa kun sitä vatvotaan joka topikissa pitkin foorumia. Keskiverto kotitallin momenttiavainkin on jo sen verta persiillään että heittoja syntyy.
Leave a comment: