M10 viritys ja rakennus topic

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Muumi
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post

    Ja se läppärungot+ahdin säätövaikeus tulee MAP-arvon rajusta muutoksesta läppärunkojen kanssa. Sama ongelma tulee jos kaasuläppä on liian suuri suhteessa imusarjan tilavuuteen. Läppärungot joutuu säätämään melkein aina Alpha-N algoritmilla ja se taas ei mahdollista suoraan ahtopaineiden summaamista suihkutusmäärän laskentaan. MS1:ssä on ns. hybrid alpha-n ja ms2 sekä ms3:ssa tuplakartat joissa pääkartassa on alpha-n ja erikseen ahtokartta joka "summataan" pääkarttaan. Lisäksi alipaineelta ahtopaineelle siirryttäessä tahtoo olla aina "kuollut kohta". Ne saa hierottua pois mutta työ ei ole läheskään niin helppo kuin yhdellä imusarjan tilavuuteen nähden sopivankokoisella kaasuläpällä.
    Omakohtaista kokemusta säätämisestä?

    Näin minuakin aikanaan peloteltiin. Ja mietin jo yhden kaasuläpän kokoonpanoa. Mutta onneksi on läpillä, on kyllä hieno ajaa, ei nyi eikä ryi! Hyvä oli/on säätäjä, kiitos vaan Samuli Ikinä mikään oma räpellys ole ollut noin hyvä ajaa.
    Eikä tuossa säätämisessä mennyt mitenkään kauaa. Toki hienosäätöä löyttyy ikuisesti.
    Moottorinohjain ei ole mega, mut liekkö merkitystä.

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tyhjkäyntimoottorista puheenollen, onko Vauhtivaunulla antaa näkemystä aiheeseen. Käyttäsin mielelläni MSII:n ja läppisten kanssa jotain Bemarin joutokäyntimoottoria. Megan kasaaja/mun konsultti tässä asiassa meinas ettei tarvii,vaikee säätää jos ei oo "baseline"-arvoja pulssisuhteelle, ja taajuuskin kuulemma pitäisi tietää millä sitä ohjataan. Vaatimuksena on joutokäynti lämpimänä alle 1000r/min ja ennen v. 1985 päästöarvot.
    Omat moottorit käyneet hienosti alle tonnin tyhjäkäyntiä ilman apumoottoreita, niin läppärungoilla kuin yhdellä läpällä. Tyhjäkäyntimoottori jäi kytkemättä kun toimii ilmanki.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by billy View Post
    Kyllä taitaa suositella käyttämään m50 kolminapasta megan kanssa.


    Toimii megan kanssa hyvin, mutta vielä helpommalla pääsee kun hommaa M40-koneen kaksinapaisen TK-venttiilin. Siihen ei tarvitse laittaa kun +12v ja ohjaus megalle. Tottelee melkein samoja asetuksia kun M50-koneen venttiili.


    Ja se läppärungot+ahdin säätövaikeus tulee MAP-arvon rajusta muutoksesta läppärunkojen kanssa. Sama ongelma tulee jos kaasuläppä on liian suuri suhteessa imusarjan tilavuuteen. Läppärungot joutuu säätämään melkein aina Alpha-N algoritmilla ja se taas ei mahdollista suoraan ahtopaineiden summaamista suihkutusmäärän laskentaan. MS1:ssä on ns. hybrid alpha-n ja ms2 sekä ms3:ssa tuplakartat joissa pääkartassa on alpha-n ja erikseen ahtokartta joka "summataan" pääkarttaan. Lisäksi alipaineelta ahtopaineelle siirryttäessä tahtoo olla aina "kuollut kohta". Ne saa hierottua pois mutta työ ei ole läheskään niin helppo kuin yhdellä imusarjan tilavuuteen nähden sopivankokoisella kaasuläpällä.

    Leave a comment:


  • billy
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Mikä siinä on hankalaa? Voiko johtua siitä että monista läppärungoista puuttuu synkronointi- ja säätömahdollisuuksia? Omissani on mekaaninen säätö (0-90 astetta), alipainesäätö synkkkausta varten, ja "jakotukissa" joutokäynnin säätöruuvi. Ja nuo kai on tarkoitettu tyhjäkäyntimoottorin kanssa toimiviksi.

    Tyhjkäyntimoottorista puheenollen, onko Vauhtivaunulla antaa näkemystä aiheeseen. Käyttäsin mielelläni MSII:n ja läppisten kanssa jotain Bemarin joutokäyntimoottoria. Megan kasaaja/mun konsultti tässä asiassa meinas ettei tarvii,vaikee säätää jos ei oo "baseline"-arvoja pulssisuhteelle, ja taajuuskin kuulemma pitäisi tietää millä sitä ohjataan. Vaatimuksena on joutokäynti lämpimänä alle 1000r/min ja ennen v. 1985 päästöarvot.
    Kyllä taitaa suositella käyttämään m50 kolminapasta megan kanssa.

    Leave a comment:


  • Maikkeli
    replied
    Eikös se l-jetin imusarja riitä ainakin 400hv saakka ja siihen saa pikkuvaivalla modattua isomman kaasuläpän.

    Itse ainakin käytän kyseistä imusarjaa m50 kaasuläpällä.

    Tosin mulla ei oo motti ollu ajossa, eikä ihan hetkeen tule joten omia kokemuksia ei ole. Mutua vaan...

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Läppärungot+ahdettu on säädön kannalta vaikea tapaus. Sen saa toimivaksi mutta siihen menee aikaa ja tupakkia. Jos joudut maksamaan jollekkin siitä säätämisestä niin mieti vielä.
    Mikä siinä on hankalaa? Voiko johtua siitä että monista läppärungoista puuttuu synkronointi- ja säätömahdollisuuksia? Omissani on mekaaninen säätö (0-90 astetta), alipainesäätö synkkkausta varten, ja "jakotukissa" joutokäynnin säätöruuvi. Ja nuo kai on tarkoitettu tyhjäkäyntimoottorin kanssa toimiviksi.

    Tyhjkäyntimoottorista puheenollen, onko Vauhtivaunulla antaa näkemystä aiheeseen. Käyttäsin mielelläni MSII:n ja läppisten kanssa jotain Bemarin joutokäyntimoottoria. Megan kasaaja/mun konsultti tässä asiassa meinas ettei tarvii,vaikee säätää jos ei oo "baseline"-arvoja pulssisuhteelle, ja taajuuskin kuulemma pitäisi tietää millä sitä ohjataan. Vaatimuksena on joutokäynti lämpimänä alle 1000r/min ja ennen v. 1985 päästöarvot.

    Leave a comment:


  • Eepo
    replied
    menee ohi aiheen "M10 viritys ja rakennus" topikista mutta mutta,

    kun se sinun patasi on vielä noinkin "kehitys" asteella, niin kirjotappas googleen "M42 stroker" is motin stroukkaamalla ja virittämällä 200hp tulee ihan itsestään, sitten jos se ahdin pitää sinne vielä saada niin ruvetaan puhumaan jo ihan eri teholukemista.

    mutta jätetään m42 jutut tähän, voihan joku avata uuden keskusteluosion ks moottorista

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by BMW323 View Post
    miettiny imupuolta jos laittaa läppärungot
    Läppärungot+ahdettu on säädön kannalta vaikea tapaus. Sen saa toimivaksi mutta siihen menee aikaa ja tupakkia. Jos joudut maksamaan jollekkin siitä säätämisestä niin mieti vielä.

    Leave a comment:


  • BMW323
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Millanen nokka, minkäkokoiset venat, millanen imupuoli tulee turbosetuppiin?
    Paljonko kiertää? Mitä enemmän siinä on vaparitehoa niin sen vähemmän sitä tarvii tehä paineella että pääsee tavoitteeseen.

    Oman ropposen osat riittnee 160 hepan nurkille tai säkällä yli jos vaan toimii.
    miettiny imupuolta jos laittaa läppärungot

    venttiilikoosta ei tietoa vielä
    nokaksi miettiny schrick 304

    tällä hetkellä tutkitaan ja haetaan tietoa ennen rakentelua.

    serkulta pitää kysellä kans tietoa sen omasta m10 koneesta. pitäis 600hv olla mut ei oo varmaa tietoa
    https://www.youtube.com/watch?v=cF9IqUK_6eI tuossa videon pätkä autosta

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Millanen nokka, minkäkokoiset venat, millanen imupuoli tulee turbosetuppiin?
    Paljonko kiertää? Mitä enemmän siinä on vaparitehoa niin sen vähemmän sitä tarvii tehä paineella että pääsee tavoitteeseen.

    Oman ropposen osat riittnee 160 hepan nurkille tai säkällä yli jos vaan toimii.

    Leave a comment:


  • BMW323
    replied
    siis joo b20 rakenteilla mut tarkoitus ois että ku nälkähän kasvaa syödessä niin kone kestäis tuplat nuista tehoista mitä suunnitellu mut kestävä ja luotettava kone tarkotus tehä

    rahaa tulee palamaan nuille tehoille jos haluaa mut sehän on vaan rahaa

    tällä hetkellä 89mm poraus lohkossa mutta pitää käyttää koneistamolla porauksessa ku ei saanu hoonattua löytyy kohtia mihin hooni ei ottanu juuri ollenkaan.

    on kumminki ylinmääräinen kone tämä josta teen niin ei oo kiirettä ku voihan tuolla autolla ajaa tuolla vanhalla kaasari m10b16:lla sen aikaa

    Leave a comment:


  • Topi08
    replied
    Originally posted by KingOnTheRoad View Post
    Ja jos hyvän haluaa niin varmistaa, että on vanhanmallin lohkolla
    Vakio männät kestää nuo tehot
    Eiköhän se uudemman mallinenkin b20 kestä noi tehot

    Leave a comment:


  • KingOnTheRoad
    replied
    Originally posted by Topi08 View Post
    Vaihtoehtona olisi ostaa m10b20 alakerta ja rakentaa siihen moottori...
    Ja jos hyvän haluaa niin varmistaa, että on vanhanmallin lohkolla
    Vakio männät kestää nuo tehot

    Leave a comment:


  • Topi08
    replied
    Vaihtoehtona olisi ostaa m10b20 alakerta ja rakentaa siihen moottori...

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Eepo View Post
    tarinahan ei kerro millainen m10 sulla siellä on rakenteilla?
    jos kyseessä 1.6 ladan kaasarilla ja holsetti kyljessä, niin aletaan liikkua jo hämärän rajamailla
    +1


    Mitkään männät ei kestä jos kone naulaa. Vakiomännätkin kestää nuo tehot kun moottorissa on säädöt kohdallaan. Jotkuthan on käyttäneet budjettiratkaisuna VW:n takomäntiä ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä :think

    Leave a comment:

Working...
X