Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ritariässä
    replied
    Olis kiva tietää mikä muutos öljyssä jos muuten viskositeetti sama parantaa metalliketjun ja muovipinnan välistä toimintaa esimerkiksi.

    Leave a comment:


  • Vmatti
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Aiemmin BMW LL-04 -luokituksen omanneiden öljyjen koostumus ja ominaisuudet ovat ennallaan, ellei tuotteissa ole mainittu muutoksista. Tuotekehityksen ja markkinoinnin näkökulmasta valmistajat pyrkivät enemminkin tuoda uusia tuotteita myyntiin kuin muuttaa jo olemassa olevien koostumusta.

    BMW LL-04 -luokituksen osalta on tarpeen oikaista se yleinen väärinkäsitys, että luokituksen poistumisen syynä monista öljytuotteista olisi ollut raha. Todellisuudessa vuonna 2004 julkaistu BMW LL-04 -luokitus uudistui vuoden 2018 joulukuussa, ja tämä tarkoitti aiempaa tiukempia vaatimuksia LL-04 -luokituksen omaavan moottoriöljyn ominaisuuksille (esim. LSPI). Tämä tarkoitti että suuri osa aiemmin LL-04 -luokituksen omaavista öljyistä ei enää täyttäneet päivittyneitä vaatimuksia. Mikäli luokitus säilyi näissä tuotteissa, niiden tuli täyttää uudet vaatimukset laboratoriomäärityksiä myöten. Osa öljyistä on saattanut olla sellaisenaan tiukentuneet vaatimukset täyttäviä, osassa luokitus poistui, osassa koostumista ja ominaisuuksia on muutettu tai tuotu markkinoille kokonaan uusia tuotteita, jotka on speksattu suoraan uusiin vaatimuksiin (esim. Castrol Edge M). Yhtenä taustatekijänä vaatimusten muutokseen on ollut myös tiettyjen moottorityyppien jakoketjuongelmat, joita on pyritty välttämään öljyn koostumusta uudistamalla.
    JaniLap:lta taas faktaa - arvostan tällaista.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Aika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä...

    Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think
    Aiemmin BMW LL-04 -luokituksen omanneiden öljyjen koostumus ja ominaisuudet ovat ennallaan, ellei tuotteissa ole mainittu muutoksista. Tuotekehityksen ja markkinoinnin näkökulmasta valmistajat pyrkivät enemminkin tuoda uusia tuotteita myyntiin kuin muuttaa jo olemassa olevien koostumusta.

    BMW LL-04 -luokituksen osalta on tarpeen oikaista se yleinen väärinkäsitys, että luokituksen poistumisen syynä monista öljytuotteista olisi ollut raha. Todellisuudessa vuonna 2004 julkaistu BMW LL-04 -luokitus uudistui vuoden 2018 joulukuussa, ja tämä tarkoitti aiempaa tiukempia vaatimuksia LL-04 -luokituksen omaavan moottoriöljyn ominaisuuksille (esim. LSPI). Tämä tarkoitti että suuri osa aiemmin LL-04 -luokituksen omaavista öljyistä ei enää täyttäneet päivittyneitä vaatimuksia. Mikäli luokitus säilyi näissä tuotteissa, niiden tuli täyttää uudet vaatimukset laboratoriomäärityksiä myöten. Osa öljyistä on saattanut olla sellaisenaan tiukentuneet vaatimukset täyttäviä, osassa luokitus poistui, osassa koostumista ja ominaisuuksia on muutettu tai tuotu markkinoille kokonaan uusia tuotteita, jotka on speksattu suoraan uusiin vaatimuksiin (esim. Castrol Edge M). Yhtenä taustatekijänä vaatimusten muutokseen on ollut myös tiettyjen moottorityyppien jakoketjuongelmat, joita on pyritty välttämään öljyn koostumusta uudistamalla.
    Last edited by JaniLap; 28-01-2023, 14:57.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Käyttis fordiin sitä 5w30 fordin omaa
    Varsinkin jos on diesel.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Aika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä, ainakin Mobilin Super x3000 ja Shell Helix Ultra tulevat äkkiä mieleen, molemmat siis 5w40 ja M54:seen oikein käypiä öljyjä muutenkin. Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think
    Joo näin on käynyt. Mutta helpostihan tuo on tarkistettu kun katsoo vanhasta mitkä muut luokitukset on muille merkeille ja jos on samat kuin ennen niin samaa tavaraahan se on ei vaan BMW luokituksesta ole enään maksettu.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Aika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä, ainakin Mobilin Super x3000 ja Shell Helix Ultra tulevat äkkiä mieleen, molemmat siis 5w40 ja M54:seen oikein käypiä öljyjä muutenkin. Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Käyttis fordiin sitä 5w30 fordin omaa markettilitkua ja kesäkäyttikseen joka kulkee etanolilla niin castrol gtx 10w40 siitä kun tuo API SN-merkintä löytyy purkin kyljestä

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by junkkri View Post
    5W40 all climatea se oli.Jossakin kehuttu ja jossakin taas haukuttu.

    Öljyllä on monia ominaisuuksia, ja viskositeetti on vain yksi niistä. (esim. Se 10w-40)

    Viskositeettia tärkeämpi asia on se että koneessa on öljyä, joka on varustettu kyseisen auton vaatimalla hyväksynnällä esim vaikkapa bmw LL-04 tai vaikkapa VW 507.00 tai MB 229.51 jne.

    Suosittelen perehtymään öljyihin vähän viskositeettimerkintää syvällisemmin, niin ehkäpä koneeseen päätyy sinne kuuluvaa tavaraa.

    Netissä on paljon tietoa kyllä

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Shelliin tullu vaihdettua ku ei tebbanaa enää oikee saatavilla. Vompattiin kaatelin belco 5w40.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Mobil 5W50 meni E24:een juuri ja pari kk:tta sitten Kasiin. F11 laitoin Diamond Dieseliä ja E81:een meni Diamondia 5W40.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Jos purkissa on omaan autoon vaadittava hyväksyntä/luokitus, niin silloin toimii erinomaisesti. Mikäli hyväksyntää/luokitusta ei ole, niin vaatii syvällisempää perehtymistä öljyjen luokituksiin, että voi varmistaa toimivuuden, tai mahdollisesti paremman toimivuuden.

    Leave a comment:


  • junkkri
    replied
    Valvolinen

    5W40 all climatea se oli.Jossakin kehuttu ja jossakin taas haukuttu.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by junkkri View Post
    Olen käyttänyt N62:ssa Mobilin 0W40 ja nyt vaihdoin merkkiä (ei ollut pajalla Mobilia) Valvoline 5W40!! Onko mielipiteitä/kokemuksia Valvolinesta ??
    Toimii, vw 505.01 löytyy minkä 1.9 tdi vaatii, hintakin järkevä. Mitä laatua laitoit vaikka en minä niistä enempää osaa sanoa, on tuota 5w-40 muutamaa erilaista.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Harrasteautoissa SRS ViVA 1 SAE 10W-40

    Leave a comment:


  • junkkri
    replied
    Mobil vastaan Valvoline

    Olen käyttänyt N62:ssa Mobilin 0W40 ja nyt vaihdoin merkkiä (ei ollut pajalla Mobilia) Valvoline 5W40!! Onko mielipiteitä/kokemuksia Valvolinesta ??

    Leave a comment:

Working...
X