Mitä moottoriöljyä käytätte part II
Collapse
X
-
Olis kiva tietää mikä muutos öljyssä jos muuten viskositeetti sama parantaa metalliketjun ja muovipinnan välistä toimintaa esimerkiksi.
-
-
Originally posted by JaniLap View PostAiemmin BMW LL-04 -luokituksen omanneiden öljyjen koostumus ja ominaisuudet ovat ennallaan, ellei tuotteissa ole mainittu muutoksista. Tuotekehityksen ja markkinoinnin näkökulmasta valmistajat pyrkivät enemminkin tuoda uusia tuotteita myyntiin kuin muuttaa jo olemassa olevien koostumusta.
BMW LL-04 -luokituksen osalta on tarpeen oikaista se yleinen väärinkäsitys, että luokituksen poistumisen syynä monista öljytuotteista olisi ollut raha. Todellisuudessa vuonna 2004 julkaistu BMW LL-04 -luokitus uudistui vuoden 2018 joulukuussa, ja tämä tarkoitti aiempaa tiukempia vaatimuksia LL-04 -luokituksen omaavan moottoriöljyn ominaisuuksille (esim. LSPI). Tämä tarkoitti että suuri osa aiemmin LL-04 -luokituksen omaavista öljyistä ei enää täyttäneet päivittyneitä vaatimuksia. Mikäli luokitus säilyi näissä tuotteissa, niiden tuli täyttää uudet vaatimukset laboratoriomäärityksiä myöten. Osa öljyistä on saattanut olla sellaisenaan tiukentuneet vaatimukset täyttäviä, osassa luokitus poistui, osassa koostumista ja ominaisuuksia on muutettu tai tuotu markkinoille kokonaan uusia tuotteita, jotka on speksattu suoraan uusiin vaatimuksiin (esim. Castrol Edge M). Yhtenä taustatekijänä vaatimusten muutokseen on ollut myös tiettyjen moottorityyppien jakoketjuongelmat, joita on pyritty välttämään öljyn koostumusta uudistamalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Wespa View PostAika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä...
Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think
BMW LL-04 -luokituksen osalta on tarpeen oikaista se yleinen väärinkäsitys, että luokituksen poistumisen syynä monista öljytuotteista olisi ollut raha. Todellisuudessa vuonna 2004 julkaistu BMW LL-04 -luokitus uudistui vuoden 2018 joulukuussa, ja tämä tarkoitti aiempaa tiukempia vaatimuksia LL-04 -luokituksen omaavan moottoriöljyn ominaisuuksille (esim. LSPI). Tämä tarkoitti että suuri osa aiemmin LL-04 -luokituksen omaavista öljyistä ei enää täyttäneet päivittyneitä vaatimuksia. Mikäli luokitus säilyi näissä tuotteissa, niiden tuli täyttää uudet vaatimukset laboratoriomäärityksiä myöten. Osa öljyistä on saattanut olla sellaisenaan tiukentuneet vaatimukset täyttäviä, osassa luokitus poistui, osassa koostumista ja ominaisuuksia on muutettu tai tuotu markkinoille kokonaan uusia tuotteita, jotka on speksattu suoraan uusiin vaatimuksiin (esim. Castrol Edge M). Yhtenä taustatekijänä vaatimusten muutokseen on ollut myös tiettyjen moottorityyppien jakoketjuongelmat, joita on pyritty välttämään öljyn koostumusta uudistamalla.Last edited by JaniLap; 28-01-2023, 14:57.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Wespa View PostAika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä, ainakin Mobilin Super x3000 ja Shell Helix Ultra tulevat äkkiä mieleen, molemmat siis 5w40 ja M54:seen oikein käypiä öljyjä muutenkin. Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think
Leave a comment:
-
-
Aika monen hyvän öljyn kyljestä on viime vuosina kadonnut nimenomaan tuo Bemarin ll04-hyväksyntä, ainakin Mobilin Super x3000 ja Shell Helix Ultra tulevat äkkiä mieleen, molemmat siis 5w40 ja M54:seen oikein käypiä öljyjä muutenkin. Tuskinpa öljyjen koostumuksessa on muutoksia tapahtunut, eivät vaan ole enää halunneet maksaa sertifioinnista. :think
Leave a comment:
-
-
Käyttis fordiin sitä 5w30 fordin omaa markettilitkua ja kesäkäyttikseen joka kulkee etanolilla niin castrol gtx 10w40 siitä kun tuo API SN-merkintä löytyy purkin kyljestä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View Post5W40 all climatea se oli.Jossakin kehuttu ja jossakin taas haukuttu.
Öljyllä on monia ominaisuuksia, ja viskositeetti on vain yksi niistä. (esim. Se 10w-40)
Viskositeettia tärkeämpi asia on se että koneessa on öljyä, joka on varustettu kyseisen auton vaatimalla hyväksynnällä esim vaikkapa bmw LL-04 tai vaikkapa VW 507.00 tai MB 229.51 jne.
Suosittelen perehtymään öljyihin vähän viskositeettimerkintää syvällisemmin, niin ehkäpä koneeseen päätyy sinne kuuluvaa tavaraa.
Netissä on paljon tietoa kyllä
Leave a comment:
-
-
Shelliin tullu vaihdettua ku ei tebbanaa enää oikee saatavilla. Vompattiin kaatelin belco 5w40.
Leave a comment:
-
-
Mobil 5W50 meni E24:een juuri ja pari kk:tta sitten Kasiin. F11 laitoin Diamond Dieseliä ja E81:een meni Diamondia 5W40.
Leave a comment:
-
-
Jos purkissa on omaan autoon vaadittava hyväksyntä/luokitus, niin silloin toimii erinomaisesti. Mikäli hyväksyntää/luokitusta ei ole, niin vaatii syvällisempää perehtymistä öljyjen luokituksiin, että voi varmistaa toimivuuden, tai mahdollisesti paremman toimivuuden.
Leave a comment:
-
-
Valvolinen
5W40 all climatea se oli.Jossakin kehuttu ja jossakin taas haukuttu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by junkkri View PostOlen käyttänyt N62:ssa Mobilin 0W40 ja nyt vaihdoin merkkiä (ei ollut pajalla Mobilia) Valvoline 5W40!! Onko mielipiteitä/kokemuksia Valvolinesta ??
Leave a comment:
-
-
Mobil vastaan Valvoline
Olen käyttänyt N62:ssa Mobilin 0W40 ja nyt vaihdoin merkkiä (ei ollut pajalla Mobilia) Valvoline 5W40!! Onko mielipiteitä/kokemuksia Valvolinesta ??
Leave a comment:
-
Leave a comment: