Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MikeDry
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    mitä ihmettä tällä haetaan? ei kai kukaan nyt pelaa sen varaan, että vehkeet ilman öljyä kestäis?
    on sillä öljyllä nyt siinä m20-öljykirnussakin merkityksensä, vaikkei venttiilikoneistossa sillä mikään _siinä_ suoraan liiku.
    Siis tarkoitan tuollaisessa vanhassa koneessa heikkoa voitelua esim venttilikoneistossa. Niin rvs tuo suojaa siihen, myös jos jostain syystä öljyt tulee pihalle tai öljy pumppu hajoisi, niin usen se öljynpainevalo mittaristossa syttyy, on liian myöhäistä. Niin se että saat rvs tai sen kaltaisella aineella suojan siihen tai siihen että esim öljykalvo pettää kun öljyt käy kuumana vaikka esim radalla. Kun tuo tribokeraaminen pinnoite suojaa sen hetken kun öljy kalvo pettää jostain syystä. Sen takia tribodyn öljyssä kun on tuota tribokeraamista ainetta öljyn seassa, niin suojaa, laskee öljyn pintapainetta, niin esim perässä laskee öljyn lämpö ja sitä myöten tarvii vähemmän kuormaa tms. Niin idea olisi hienoa testaa ihan käytännössä esim tribodyn öljyllä, että kuinka kauan moottori käy ilman öljyjä, noita rvs testejä on tehty, mutta senkin olisi mielenkiintoista kokeilla itse. Myös olen päässyt vertailee nokka-akselia M20 moottorista, molemmat nokat saman kuntoisia(historista ei ole tarkempaa tietoa), mutta toisessa oli rvs tuplakäsittely tehty ja ajettu n.30 tkm sen jälkeen, niin siinä rvs käsittelyssä nokka-akselissa oli sellainen liukas pinnoite kun vertasi toiseen, minkä näki silmillä ja tunsi, niin minusta se kertoo jo sen että pintapaineet on pienemmät, eli voisin kuvitella että liukuma on kevyempää. Juuri tämän takia olen kiinnostunut tutkimaan tälläistä omassa M20 moottorissa.

    Originally posted by aae30 View Post
    edit: lohduttaako hyvä pinta laakereis ilman öljyä, vaikka esim. kiristäjä sallii jaon hypätä ilman? mua ei.
    Sitten mun kommentti ei ollut tarkoitettu sulle, eli sun sitten pitää kokeilla jotain muuta "apua" siihen.
    Ainoa että moottoreissa missä ketju kuluu jostain syystä suhteellisen nopeasti("huonoja öljyjä" käytetään longlife öljyinä), niin esim parempi öljy vaikka tribodyn tai rvs käsittely on pidentänyt sitä, että ei jakoketju/rattaat kulu, jonka johdosta on mahdollista että jako hyppää.

    Originally posted by ritariässä View Post
    Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
    Eihän toi oo mitenkään mahdollista.
    Niin kuin naikou kiteyttää tuossa, mutta harmi kun ei ole päässyt testaa laboratoriassa, mutta testi tehty, niin että autolla ajettu vuosia ja laskettu että keskikulutus on noin. 10L/100km, nyt käsittelyn jälkeen, noi 2tkm jälkeen keskikulutus lähtenyt laskee ja laski siihen 9L/100km paikkeille(keskikulutus), tätä seurattu aktiivisesti n.6-9kk ajan, joku 8-10tkm matkalla ja edelleen keskikulutus on sen 1L vähemmän, kuin ennen ja tässä vain moottori tuplakäsitelty, noin 220tkm, 34 vuotta vanha m20b25 moottori.

    PS, olen pahoillani jos on kirjoitusvirheitä tai en osaa selittää asiaa kirjoittamalla mitä tarkoitan tai mitä haen takaa
    Last edited by MikeDry; 07-01-2022, 22:14.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Toisinpäin
    Ei pidä paikkaansa ainakaan näissä N-sarjan moottoreissa mitä olen kokemuksia lukenut. Toki voihan olla että öljymerkki vaikuttaa enemmän...

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Sitä saattaa kulua hieman enemmän kuin 0w-30...

    On kyllä BMW-suosituksilla todella vaikeaa löytää tuota vaan...:think
    Toisinpäin

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Mikä siinä 5w-40 on vikana ?
    Sitä saattaa kulua hieman enemmän kuin 0w-30...

    On kyllä BMW-suosituksilla todella vaikeaa löytää tuota vaan...:think

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post

    Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
    Eihän toi oo mitenkään mahdollista.
    Voi se siinä tapauksessa olla jos on niin horoksi ajettu motti että puristukset vähän hävinneet, näillä rvs ja monilla muilla öljyn lisäaineilla todistetusti puristukset palaa takas ainakin hetkeksi niin siihen perustuu tuo että polttoaineen kulutus laskee ja myös se että tuo tribokeraaminen pinnoite todistetusti vähentää kitkaa=voi ajaa kaheksaakymppiä pienemmällä kuormituksella

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Parempi öljy ja kiristäjä toimii pidempään= jako ei hyppää.

    Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
    Eihän toi oo mitenkään mahdollista.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Voisin koittaa puhua tuon laina-auton omistajan kanssa, jos kokeillaan omaa rvs käsittelyä tai tribodyn öljyllä, että käyttää moottoria tms, sitten öljyt pois ja käyntiin, mitä käy. Kuinka kauan käy..
    mitä ihmettä tällä haetaan? ei kai kukaan nyt pelaa sen varaan, että vehkeet ilman öljyä kestäis?

    on sillä öljyllä nyt siinä m20-öljykirnussakin merkityksensä, vaikkei venttiilikoneistossa sillä mikään _siinä_ suoraan liiku.

    edit: lohduttaako hyvä pinta laakereis ilman öljyä, vaikka esim. kiristäjä sallii jaon hypätä ilman? mua ei.
    Last edited by aae30; 07-01-2022, 14:58.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    En tiedä onko oikea topic.

    Mutta toisen merkkiseen autoon ja moottoriin. Ongelma oli että mäntien öljy renkaat karstaiset tai väljät, moottori vie 1000km n.1L moottori öljyä, 10w-40 pysyt paremmin sisällä, mutta 5w-30 ja 5w-40 paloi läpi. Sain työpaikalta tälläisen tuoteen koetestiin RESURS 3=1 Moottorin karstanpoisto- ja suojauskäsittelyn pakkaus
    Tottakai olin erittän skeptinen kun myyjällä oli aika kovat myyntipuheet, että vag moottoreissa todella hyviä tuloksia, öljyn kulutuksen suhteen(jokainen tietää että vag-konsernin moottoreissa jotkut kuluttavat öljyä isolla kädellä). Tein aluksi moottoriin puristuspainemittauksen, kyseinen mittari näyttiä n.13-14 lukemia mittarista(en ota kantaa siihen mikä on vakio lukema tai oliko mittaus tehty oikein, kaikki tulpat pois ja kaasuläppä selällään, niin kylmänä ja lämpimällä koneella, mittari taisi olla joku halpis)

    Tein tuon käsittelyn, heti käsittelyn jälkeen ei mitään muutoksia, öjlyä paloi, puristuspainemittaus tulokset samat. Mutta tuon käsittelyn mukana tulee tribokeraamista ainetta, eli voisin kuvitella että samaa kuin rvs, tribodyn öljyssä. Käsittelystä noin 4kk/lähelle 5000km sitten, olen tehnyt puristuspainemittauksen aikaisemmin, niin lukema on nyt kaikissa sylintereissä 15, moottorin luonne on paljon parempi, uskomatonta moottorissa tehoja verrattuna aikaisemmin, öljyn kulutus on laskenut nyt viimeisen mittauksen jälkeen 1000km 3dl, eli edelleen kuluu, mutta paljon vähemmän..Eli olen todalla tyytyväinen kyseiseen tuotteeseen, eikä rahat mennyt hukkaan vaikka tuote oli ilmainen.


    Myös haluan testata tuota rvs ainetta omassa m20b25 moottorissa/voimansiirrossa, kun saan sen valmiiksi käyttöön. Ihan testimielessä, sa nähdä toimiiko se esim tuleeko laskemaan kulutusta, tuossa omassa e30:sessä on keskikulutus omassa ajossa n.10L/100km, jos vaikka kulutus laskisi 1L/100km, niin se on jo iso säästö omasta mielestä, myös kokeilu mielessä venttiilikoneistos reakointi tms. Voisin koittaa puhua tuon laina-auton omistajan kanssa, jos kokeillaan omaa rvs käsittelyä tai tribodyn öljyllä, että käyttää moottoria tms, sitten öljyt pois ja käyntiin, mitä käy. Kuinka kauan käy..
    Last edited by MikeDry; 06-01-2022, 19:00.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Myönnän, menin itsekin tuohon rvs lankaan, haisun perä piti kohinaa ja fixusen myyjä kehotti kokeilemaan rvs käsittelyä, kuulemma hyvät kokemukset kuinka perät hiljenee (olis ehkä kannattanu itte juoda tämä taikaliemi). Eihän se mitään hiljennä, kun perässä on jokin sivuääni (kuvat) se ei katoa kuin korjaamalla tai vanhalla mannekikalla, sahajauhoa perä täyteen.

    Tribodynyä käytän mörrissä oikeastaan siksi että sitä oli edellinen omistaja käyttänyt ja sitä on käytetty tuossa alusta asti suomessa olon ajan. En viitsinyt alkaa vaihtopuuhiin. Joo, se ravistus on tärkeä ennen koneeseen kaatoa

    Rvs ~50€ ja uusi laakeri 72€.
    Joo kattelin tuota postausta silloin aikaisemmin..Tossa kohtaa se on kyllä myöhäistä ja nyt olet sen kokeillut että huonoa ainetta on.
    Kun mulla on taas erittäin positiivisia kokemuksia, 2 ohjausta saatu hiljaiseksi, yksi perä, vaihdelaatikko saatu toimimaan paremmin(kokeiltu vaikka mitä öljyä), m20 moottorissa kulutus laskenut about 1L, se on paljon, kun on käsitelty pelkkä moottori, jos käsittelisi vielä voimansiirron.
    Myös olen nähnyt tuloksia legends talli, jossa mekaanikko käyttää jo sisäänajon aikana rvs ainetta, on säästänyt moottori kuluissa, myös vaihdelaatikoissa. Yksi tallin kuljettalalla on huono tapa rikkoa laatikoita, niin sillä aineella saatu parempia tuloksia, myös kun öljynpaineet pettäneet, niin on säästänyt moottoreita, no tietysti voi olla kyseinen heppu on vaan pitänyt myynti puheita rvs aineen hyvyydestä. Myös tiedän asiakkaita jotka on halunneet kokeilla rvs käsittelyä, eikä ole ollut mitään tuloksia, niin ovat pettyneet tuotteeseen.

    Myös tiedän N54 moottorin missä epäilen että kyseinen aine toimii, koska rata-ajoa voi ajaa pidempää ennen kuin öljyn lämmöt ovat korkeat. Siihen en keksi mitään muuta syytä, myös kyseisessä moottorissa käytetään motoxi moottori öjlyä missä on rvs ainetta ylläpitämässä käsittelyä, moottori öljyt on n.10 astetta kylmemmät rata-ajossa, myös ei kuluta öljyä kun taas esim Castrol merkkinen öljy kului. No nää on mun kokemuksia ja uskon esim rvs aineeseen ja tällä tarkoitan sitä, että se suojaa moottoria kun menetät öljyn voitelun joko lämmön, öljypumpun takia tai että öljyt tulee pihalle. Myös tätä asia voi toimia tuossa tribodyn öljyssä, joka suojaa jos voitelu pettää


    Originally posted by naikou View Post
    Saahan sitä motonetistäkin motoxia missä rvs jo valmiiksi joukossa, ei tarvi ostaa kallista tribodynii Ite oon ajellut edelleenkin tebbanan silverillä n.5000 vaihtoväliä, niin edullista öljyä että vaihtaa vaik 1000 välein jos se mieltä huojentaa
    Siinä motoxin rvs öljyssä on pieni määrä sitä, että pelkällä öljyllä ei oo apua, se on vai ylläpitämiseen käsittelyn jälkeen, ettei tarvitse tehdä sitä käsittelyä jonkun ajan välein uusiksi.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Myönnän, menin itsekin tuohon rvs lankaan, haisun perä piti kohinaa ja fixusen myyjä kehotti kokeilemaan rvs käsittelyä, kuulemma hyvät kokemukset kuinka perät hiljenee (olis ehkä kannattanu itte juoda tämä taikaliemi). Eihän se mitään hiljennä, kun perässä on jokin sivuääni (kuvat) se ei katoa kuin korjaamalla tai vanhalla mannekikalla, sahajauhoa perä täyteen.

    Tribodynyä käytän mörrissä oikeastaan siksi että sitä oli edellinen omistaja käyttänyt ja sitä on käytetty tuossa alusta asti suomessa olon ajan. En viitsinyt alkaa vaihtopuuhiin. Joo, se ravistus on tärkeä ennen koneeseen kaatoa

    Rvs ~50€ ja uusi laakeri 72€.
    Tuossa on laakeri jo tiensä päässä ettei mitään ollutkaan tehtävissä enään. Tuosta rvs-lisäaineesta lukenut joskus aikoinaan kun kilpa-autoissa testattiin(oli joku tuuning-lehtijuttu) että vaihteiston/vetopyörästön ja moottorin lämpötila laskee hieman kun on tuota ainetta kaadettu öljyn sekaan eli todistetusti vähentää kitkaa.

    Saahan sitä motonetistäkin motoxia missä rvs jo valmiiksi joukossa, ei tarvi ostaa kallista tribodynii Ite oon ajellut edelleenkin tebbanan silverillä n.5000 vaihtoväliä, niin edullista öljyä että vaihtaa vaik 1000 välein jos se mieltä huojentaa

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Banaaninkuoret myös hyvä tuote ja todistetusti ( Aku Ankka ) omaa pienen kitkakertoimen

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    No mä en nyt oikein ymmärrä, oot kumminkin käyttänyt tribodyn öljyä, eli en usko että se olisi niin hyvää öljyä, jos siinä ei olisi tribokeraamista ainetta. Mitä myös rvs aineessa on, itsellä on tällä hetkellä paljon hyviä kokemuksia rvs aineesta, että se on riittänyt myymään mulle se toimii, on myös sellaisia tilanteita ollut missä se ei ole toiminut, niin se on kertonut että moottori on ollut kunnossa. Myös uskoin tuota trobodyn öljyä, kun Joni mulle näytti testejä, tuloksia tms. Myös testattiin muitakin öljyä..

    Et molemmat tuotteet on myyty mulle, tribodyn öljyssä on vain se, että aika kallista ihan perus käyttöautoon, niin sen takia suosin rvs aineen suojaamaan. Eikä se, että tuottaako mitään tuloksia, vaan se suoja, siihen että jos jostain syystä öljynpaineet häviää, niin sen muutaman sekunnin kun se suojaa moottoria täysi sulamiselta tms, niin riittää mulle, kun se maksaa sen 60-90€ purkki riippuen käsittelyn määrästä.


    Tribodyn on silloin oikea siihen, kun hakee sitä viimeistä voitelua öljyltä.
    Toi on hyvää ainettaa myös vaihdelaatikkoon, niin kuin perään tms..
    Myönnän, menin itsekin tuohon rvs lankaan, haisun perä piti kohinaa ja fixusen myyjä kehotti kokeilemaan rvs käsittelyä, kuulemma hyvät kokemukset kuinka perät hiljenee (olis ehkä kannattanu itte juoda tämä taikaliemi). Eihän se mitään hiljennä, kun perässä on jokin sivuääni (kuvat) se ei katoa kuin korjaamalla tai vanhalla mannekikalla, sahajauhoa perä täyteen.

    Tribodynyä käytän mörrissä oikeastaan siksi että sitä oli edellinen omistaja käyttänyt ja sitä on käytetty tuossa alusta asti suomessa olon ajan. En viitsinyt alkaa vaihtopuuhiin. Joo, se ravistus on tärkeä ennen koneeseen kaatoa

    Rvs ~50€ ja uusi laakeri 72€.
    Last edited by BMW525Xda; 07-01-2022, 20:09.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    10w-60 on hurja suositus talviöljyksi ja kun on itse ison osan elämää asunut kainuussa/Oulussa niin muistissa hyvin miten pakkanen kangistaa auton.

    Jos ei ohkasemmilla öljyillä kestä pakkaskäynnistystä, jossain vikaa oikeasti.

    Samalla logiikalla moottorin esilämmitys haitallista kun lämpenemisen yhteydessä öljy ohenee lisää.

    Nyt en puhu kilpakoneista joissa laakerivälykset voivat alakerrassa olla tuplat mitä samassa tehtaan jäljiltä.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post

    Nää on kyllä parasta itsehuijausta mitä rahalla saa
    No mä en nyt oikein ymmärrä, oot kumminkin käyttänyt tribodyn öljyä, eli en usko että se olisi niin hyvää öljyä, jos siinä ei olisi tribokeraamista ainetta. Mitä myös rvs aineessa on, itsellä on tällä hetkellä paljon hyviä kokemuksia rvs aineesta, että se on riittänyt myymään mulle se toimii, on myös sellaisia tilanteita ollut missä se ei ole toiminut, niin se on kertonut että moottori on ollut kunnossa. Myös uskoin tuota trobodyn öljyä, kun Joni mulle näytti testejä, tuloksia tms. Myös testattiin muitakin öljyä..

    Et molemmat tuotteet on myyty mulle, tribodyn öljyssä on vain se, että aika kallista ihan perus käyttöautoon, niin sen takia suosin rvs aineen suojaamaan. Eikä se, että tuottaako mitään tuloksia, vaan se suoja, siihen että jos jostain syystä öljynpaineet häviää, niin sen muutaman sekunnin kun se suojaa moottoria täysi sulamiselta tms, niin riittää mulle, kun se maksaa sen 60-90€ purkki riippuen käsittelyn määrästä.

    Originally posted by ritariässä View Post
    Nyt en hae mitään jatkoaikaa vaan ihan mitä öljyä koneeseen voitelutekniseltä kantilta ajatellen.
    Tribodyn on silloin oikea siihen, kun hakee sitä viimeistä voitelua öljyltä.
    Toi on hyvää ainettaa myös vaihdelaatikkoon, niin kuin perään tms..

    Leave a comment:


  • Jax_KiBez
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tuikku oli sitä mieltä että talvella kannattaisi käyttää 10-60 öljyjä juuri alakerran laakereiden takia, eivät pääse ottamaan kosketusta jne.
    Tähän voin kompata, että näin on neuvonut. Kun ostin Tuikun vanhan viritetyn 530xd:n niin neuvoksi/mukaan sain Kendallin 10W-60 öljyä ja on kuulemma ainoa öljy mitä suosittelee autoon.

    Lueskelin niin ilmeisesti todella sinkkipitoista kamaa ja suosittua mm. kilpa-autoissa.

    Sen verran kyllä oma "järki" puhui puolesta, että talven kylmimmille keleille tyrkkäsin 5W-40 Teboil Diamondit sisään, kuitenkin tuota "kovaa" rasitusta tulee moottorille tosi vähän talvella ja toi kylmästä käynnistäminen on vähän sellainen toimenpide, että mielestäni mielummin öljy on paremmin pumpattavissa eteenpäin, kuin hunajana laakereiden välissä.

    Yli 0°C lämpötiloissa hyvin voisi 10W-60 käyttää ympäri vuoden, ja miksei satunnaisesti pienillä pakkasilla, mutta yli -15°C pakkaset itsellä on semmonen, ettei mielellään kylmästä käynnistäisi.

    Ei sillä, että omassa M5:ssa oon orjallisesti käyttänyt Castrol 10W-60.
    Ja kun tuo jäykkyys huoletti niin testasin viime talvena, jätin n.-25°C pakkaseen yöksi vajaan purkin tota, niin ihan hölskyvää oli purkissa aamullakin. Eli ei toi ihan hunajaa ole kuitenkaan noissa lämmöissä, mitä moni luulee vaikkakin raskasta kylläkin pumpata.

    Nyt ajattelin M5:ssa testata 5W-50 öljyjä talvikäytössä, ja eka käsittely RVS:ää meni koneeseen ja SMG:hen tänään myös, niin koitetaan silläkin, jos saisi aina sen marginaalisen vähän parannettua autoa.

    Leave a comment:

Working...
X