memebuy23buy

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jr66
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Öljyjen hinnat tuskin tulee alas nyt niin voisi ostaa varastoon kesän öljyt.

    BMW suosittaa Shelliä nykyään ja Castrolilla ei ole enään luokituksia.

    5w30 tuo N53 kait haluaa mieluiten?

    Shelliltä se olisi sitten tätä:



    Mutta jos nyt Castrolia haluaisi laittaa niin mikäköhän olisi lähinnä sitten?


    Tämä?
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/590065/Castrol-Edge-FST-Ti-5W-30-LL-4l-VAG-5040050700

    Edit:
    Puuilo tarjoaa 0w30 vielä BMW luokituksella (vanhat sivut?)
    https://www.puuilo.fi/castrol-edge-0w-30-4l

    Mitä mahtaisi N53 tykätä tuosta 0W öljystä?
    Eli tuohon f10:iin öljy ? Vanha bensakone, sama mitä laittaa. "Castrolilla ei ole enään luokituksia" Ei kai jos ne ei halua niistä maksaa ? Entäs mobil https://www.motonet.fi/fi/tuote/5950...1-ESP-5W-30-4l ?

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Jaahas nyt joutuu miettimään uuden öljyn mitä käyttää kun vuosia käytin ainoastaan diamond tai silver(Teboil)

    Comma 5w50, kai tällasella uskaltaa ajella jotain 5-10tkm vaihtoväliä?
    Eikös sitä teboilia vielä saa?

    Comma toiminut myös hyvin talouden audeissa.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Jaahas nyt joutuu miettimään uuden öljyn mitä käyttää kun vuosia käytin ainoastaan diamond tai silver(Teboil)

    Comma 5w50, kai tällasella uskaltaa ajella jotain 5-10tkm vaihtoväliä?

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Öljyjen hinnat tuskin tulee alas nyt niin voisi ostaa varastoon kesän öljyt.

    BMW suosittaa Shelliä nykyään ja Castrolilla ei ole enään luokituksia.

    5w30 tuo N53 kait haluaa mieluiten?

    Shelliltä se olisi sitten tätä:



    Mutta jos nyt Castrolia haluaisi laittaa niin mikäköhän olisi lähinnä sitten?


    Tämä?
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/590065/Castrol-Edge-FST-Ti-5W-30-LL-4l-VAG-5040050700

    Edit:
    Puuilo tarjoaa 0w30 vielä BMW luokituksella (vanhat sivut?)
    https://www.puuilo.fi/castrol-edge-0w-30-4l

    Mitä mahtaisi N53 tykätä tuosta 0W öljystä?
    Last edited by TheRipper; 11-03-2022, 15:29.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Tribodynen kyselyyn ei koskaan vastattu, joten varmaan Puuilosta ostaman halvinta 5w-30 GM luokiteltua öljyä. Viskositeetti ( S62 ) 3/2000-> suositeltu, joten extrakatteelliset öljyt tuskin tuo mitään etua kun normaalissa kesäajelussa viisarin mukaan öljyt pysyy alle 100 asteen ja kaikki peruslaatuiset synteettiset toimii siinä kohtaa loistavasti.
    Last edited by ritariässä; 05-02-2022, 12:32.

    Leave a comment:


  • Iku
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Öljymolekyylien tasapaino voi hiukan häiriintyä, mutta uskaltaisin silti pienen lorauksen tarvittaessa lisätä ilman että jakoketju nyrjähtää taikka kiertokangen laakereilta tinat sulaa
    Heh..no näinhän se on...ennen vanhaan en olis edes kysellyt mut nykyään ku tulee liikaa googleteltua niin tietotulva sekoittaa pään. Ja kun katsoin manuaalia niin siellähän lukee BMW Longlife-04 jota toi GM öljykin siis on....joten ei varmaankaan öljymolekyylien tasapaino järky jos tuon purkillisen sinne laittaa..

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Iku View Post
    Huomasin että tässä ketjussa oli juttua GM öljystä...mulla hyllyssä avaamaton GM-longlife 1L purkki jonka ostin aikoinaan Insigniaa varten varaöljyksi.
    Eli siis tätä


    Uskaltaako tota laittaa B48B20A jos sattuu tarve tulee ennen öljynvaihtoa? Vai onko parempi kattella jotain muuta...itsellä ei kylläkään tietoa et mitä edellisessä huollossa koneeseen lykätty.
    Öljymolekyylien tasapaino voi hiukan häiriintyä, mutta uskaltaisin silti pienen lorauksen tarvittaessa lisätä ilman että jakoketju nyrjähtää taikka kiertokangen laakereilta tinat sulaa

    Leave a comment:


  • Iku
    replied
    Huomasin että tässä ketjussa oli juttua GM öljystä...mulla hyllyssä avaamaton GM-longlife 1L purkki jonka ostin aikoinaan Insigniaa varten varaöljyksi.
    Eli siis tätä


    Uskaltaako tota laittaa B48B20A jos sattuu tarve tulee ennen öljynvaihtoa? Vai onko parempi kattella jotain muuta...itsellä ei kylläkään tietoa et mitä edellisessä huollossa koneeseen lykätty.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tribodynystä, kuinkahan toi käyttäytyy pitkän talviseisonnan jälkeen, onko ne lisäaineet paakkuna öljypohjassa eriytyneenä nesteestä ?

    Purkissahan ne jää pohjalle jos ei ravista kunnolla pitkään seissyttä purkkia.

    Entäs öljynsuodatin, tukossa ?
    Mulle vastattiin että ei ole ongelmia, kun tuota samaa mietin, että en tiedä.
    Joku sanoi muualla, että perseestä kun on avannut moottorin, kun sitä jäteöljyn näköistä mömmöä joka paikassa. Mut niin kuin oon aikaisemmin sanonut, että jos tuon öljyn käytössä tulisi jotain ongelmia ja sen pystyisi näyttää toteen, niin ei se myisi kauaan sitä. Tuotakin pitäisi kysellä joltain ketä käyttää sellaisessa moottorissa missä on ollut ongelmia voitelun takia, vaikka venttilikoneistossa, että millaisia tuloksia on..Kun ainakin ne mitä tribodyn nettisivuilla kirjoitettu, tuskin väritettyjä öljyn puolesta

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Tribodynystä, kuinkahan toi käyttäytyy pitkän talviseisonnan jälkeen, onko ne lisäaineet paakkuna öljypohjassa eriytyneenä nesteestä ?

    Purkissahan ne jää pohjalle jos ei ravista kunnolla pitkään seissyttä purkkia.

    Entäs öljynsuodatin, tukossa ?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    mitä ihmettä tällä haetaan? ei kai kukaan nyt pelaa sen varaan, että vehkeet ilman öljyä kestäis?
    on sillä öljyllä nyt siinä m20-öljykirnussakin merkityksensä, vaikkei venttiilikoneistossa sillä mikään _siinä_ suoraan liiku.
    Siis tarkoitan tuollaisessa vanhassa koneessa heikkoa voitelua esim venttilikoneistossa. Niin rvs tuo suojaa siihen, myös jos jostain syystä öljyt tulee pihalle tai öljy pumppu hajoisi, niin usen se öljynpainevalo mittaristossa syttyy, on liian myöhäistä. Niin se että saat rvs tai sen kaltaisella aineella suojan siihen tai siihen että esim öljykalvo pettää kun öljyt käy kuumana vaikka esim radalla. Kun tuo tribokeraaminen pinnoite suojaa sen hetken kun öljy kalvo pettää jostain syystä. Sen takia tribodyn öljyssä kun on tuota tribokeraamista ainetta öljyn seassa, niin suojaa, laskee öljyn pintapainetta, niin esim perässä laskee öljyn lämpö ja sitä myöten tarvii vähemmän kuormaa tms. Niin idea olisi hienoa testaa ihan käytännössä esim tribodyn öljyllä, että kuinka kauan moottori käy ilman öljyjä, noita rvs testejä on tehty, mutta senkin olisi mielenkiintoista kokeilla itse. Myös olen päässyt vertailee nokka-akselia M20 moottorista, molemmat nokat saman kuntoisia(historista ei ole tarkempaa tietoa), mutta toisessa oli rvs tuplakäsittely tehty ja ajettu n.30 tkm sen jälkeen, niin siinä rvs käsittelyssä nokka-akselissa oli sellainen liukas pinnoite kun vertasi toiseen, minkä näki silmillä ja tunsi, niin minusta se kertoo jo sen että pintapaineet on pienemmät, eli voisin kuvitella että liukuma on kevyempää. Juuri tämän takia olen kiinnostunut tutkimaan tälläistä omassa M20 moottorissa.

    Originally posted by aae30 View Post
    edit: lohduttaako hyvä pinta laakereis ilman öljyä, vaikka esim. kiristäjä sallii jaon hypätä ilman? mua ei.
    Sitten mun kommentti ei ollut tarkoitettu sulle, eli sun sitten pitää kokeilla jotain muuta "apua" siihen.
    Ainoa että moottoreissa missä ketju kuluu jostain syystä suhteellisen nopeasti("huonoja öljyjä" käytetään longlife öljyinä), niin esim parempi öljy vaikka tribodyn tai rvs käsittely on pidentänyt sitä, että ei jakoketju/rattaat kulu, jonka johdosta on mahdollista että jako hyppää.

    Originally posted by ritariässä View Post
    Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
    Eihän toi oo mitenkään mahdollista.
    Niin kuin naikou kiteyttää tuossa, mutta harmi kun ei ole päässyt testaa laboratoriassa, mutta testi tehty, niin että autolla ajettu vuosia ja laskettu että keskikulutus on noin. 10L/100km, nyt käsittelyn jälkeen, noi 2tkm jälkeen keskikulutus lähtenyt laskee ja laski siihen 9L/100km paikkeille(keskikulutus), tätä seurattu aktiivisesti n.6-9kk ajan, joku 8-10tkm matkalla ja edelleen keskikulutus on sen 1L vähemmän, kuin ennen ja tässä vain moottori tuplakäsitelty, noin 220tkm, 34 vuotta vanha m20b25 moottori.

    PS, olen pahoillani jos on kirjoitusvirheitä tai en osaa selittää asiaa kirjoittamalla mitä tarkoitan tai mitä haen takaa
    Last edited by MikeDry; 07-01-2022, 21:14.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Toisinpäin
    Ei pidä paikkaansa ainakaan näissä N-sarjan moottoreissa mitä olen kokemuksia lukenut. Toki voihan olla että öljymerkki vaikuttaa enemmän...

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Sitä saattaa kulua hieman enemmän kuin 0w-30...

    On kyllä BMW-suosituksilla todella vaikeaa löytää tuota vaan...:think
    Toisinpäin

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Mikä siinä 5w-40 on vikana ?
    Sitä saattaa kulua hieman enemmän kuin 0w-30...

    On kyllä BMW-suosituksilla todella vaikeaa löytää tuota vaan...:think

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post

    Ps, RVS moottoriin ja kulutus tippuu litralla, todettu laboratoriossa vai toisella kertaa ajettu vastatuuleen?
    Eihän toi oo mitenkään mahdollista.
    Voi se siinä tapauksessa olla jos on niin horoksi ajettu motti että puristukset vähän hävinneet, näillä rvs ja monilla muilla öljyn lisäaineilla todistetusti puristukset palaa takas ainakin hetkeksi niin siihen perustuu tuo että polttoaineen kulutus laskee ja myös se että tuo tribokeraaminen pinnoite todistetusti vähentää kitkaa=voi ajaa kaheksaakymppiä pienemmällä kuormituksella

    Leave a comment:

Working...
X