Onko öljyllä oikeasti vaikutusta modernin suoraruiskukoneen nakutusherkkyyteen (LSPI-ilmiö) ? Siis sikäli, kun kone on kunnossa...
LSPI on seurannaisilmiö moottorin suunnittelusta. On kuitenkin kokeellista näyttöä että sopivalla moottoriöljyn lisäaineistuksella voidaan alentaa LSPI:n todennäköisyyttä. API-luokituksessa SN plus ja SP täyttävät nämä vaatimukset.
LL 14 JA 17 on fuel economy oljyjä jotain ihme testejä varten. Että on saatu joku kulutus testaus hyväksi. Eikai niitä kukaan käytä missään kun ovat kalliitakin.
LL 04 0w-30 on hyvä kun käy käytännössä kaikkiin nyky bemareihin.
S55 kaipaa valmistajan mukaan ACEA A3/B3 luokituksen. Tuokin lienee päivittynyt A4/B5 luokkaan.
Aiemmin pitkään käyttämääni Mobil 1 ESP 5W30 öljyä laitan luultavasti tuohon B47 koneeseenkin. Sopii myös toisen auton TDI koneeseen, luokitukset kun löytyy molempiin, sekä MB ym.
Aiemmin BMW LL-04 -luokituksen omanneiden öljyjen koostumus ja ominaisuudet ovat ennallaan, ellei tuotteissa ole mainittu muutoksista. Tuotekehityksen ja markkinoinnin näkökulmasta valmistajat pyrkivät enemminkin tuoda uusia tuotteita myyntiin kuin muuttaa jo olemassa olevien koostumusta.
BMW LL-04 -luokituksen osalta on tarpeen oikaista se yleinen väärinkäsitys, että luokituksen poistumisen syynä monista öljytuotteista olisi ollut raha. Todellisuudessa vuonna 2004 julkaistu BMW LL-04 -luokitus uudistui vuoden 2018 joulukuussa, ja tämä tarkoitti aiempaa tiukempia vaatimuksia LL-04 -luokituksen omaavan moottoriöljyn ominaisuuksille (esim. LSPI). Tämä tarkoitti että suuri osa aiemmin LL-04 -luokituksen omaavista öljyistä ei enää täyttäneet päivittyneitä vaatimuksia. Mikäli luokitus säilyi näissä tuotteissa, niiden tuli täyttää uudet vaatimukset laboratoriomäärityksiä myöten. Osa öljyistä on saattanut olla sellaisenaan tiukentuneet vaatimukset täyttäviä, osassa luokitus poistui, osassa koostumista ja ominaisuuksia on muutettu tai tuotu markkinoille kokonaan uusia tuotteita, jotka on speksattu suoraan uusiin vaatimuksiin (esim. Castrol Edge M). Yhtenä taustatekijänä vaatimusten muutokseen on ollut myös tiettyjen moottorityyppien jakoketjuongelmat, joita on pyritty välttämään öljyn koostumusta uudistamalla.
Onko öljyllä oikeasti vaikutusta modernin suoraruiskukoneen nakutusherkkyyteen (LSPI-ilmiö) ? Siis sikäli, kun kone on kunnossa...
ymmärrän, että jokin vanha 500t ajettu lousku päästää venttiilivarsien ja öljyrenkaiden läpi (ja tietenkin VW TDI uutenakin) öljyä siinämäärin palotapahtumaan, että laadullakin voi olla väliä. Vai tuleeko tuo vaikutus jostain huohotuskoneistosta?
Juuri näin. Mutta öljynvaihtoa ei ole vielä tehty, asia on vielä harkinnassa. Ehkä kysyn vielä maahantuojan mielipidettä sähköpostitse (jää ainakin vastauksesta jälki). Jos eivät suosittele tuon jo ostetun öljyn käyttöä B58:ssa, niin laitetaan se sitten pojan M54:een.
Itse ymmärsin että marmorilta ostettiin öljyt jota marmorillakin käytetään kyseisessä moottorissa...
Juuri näin. Mutta öljynvaihtoa ei ole vielä tehty, asia on vielä harkinnassa. Ehkä kysyn vielä maahantuojan mielipidettä sähköpostitse (jää ainakin vastauksesta jälki). Jos eivät suosittele tuon jo ostetun öljyn käyttöä B58:ssa, niin laitetaan se sitten pojan M54:een.
Itse elänyt siinä käsityksessä että oikea suositeltu viskositeetti ja ACEA-luokitus on tärkein ja autobrändin oma hyväksyntä vain plussaa(muutamia poikkeuksia tässäkin esim. ne moottorit missä on hihna jakopää öljytilassa)
LL 14 JA 17 on fuel economy oljyjä jotain ihme testejä varten. Että on saatu joku kulutus testaus hyväksi. Eikai niitä kukaan käytä missään kun ovat kalliitakin.
LL 04 0w-30 on hyvä kun käy käytännössä kaikkiin nyky bemareihin.
Kirjoituksesta jäi käsitys että ostettiin väärää öljyä eikä teetetty öljyvaihtoa marmorilla, luinkohan oikein?
Ripperin kirjoituksista heijastuu aina, marmorit paskoja, helppoheikkikorjaamot jees, mielipide sekin
Itse ymmärsin että marmorilta ostettiin öljyt jota marmorillakin käytetään kyseisessä moottorissa.
Ja ihan puhtaasti omiin ja tuttujen kokemuksiin pohjautuu merkkikorjaamojen huono laatu. Ei siinä sen kummempaa. En ole mielestäni, mitä nyt sitten ikinä tarkoitatkaan "helppoheikkikorjaamolla", erityisesti kehunut...ellei sitten JW Serviceä sellaiseksi lasketa...
Eli koneeseen meni sellaista öljyä mikä ei täytä tämän auton osalta valmistajan öljyvaatimuksia, ymmärsinkö oikein?
Aika rohkeaa kun kuitenkin takuullinen auto. Toisaalta jos vaihto tehdään itse eikä huoltohistoriassa näy tämä vaihto, sitten sitä ei tiedä tehtaan takuuosastokaan jos joskus vahinko tulee.
Tuskinpa tuolla nyt suurta vahinkoa saa aikaan varsinkin kun puolitetulla vaihtovälillä mennään.
Mutta on kyllä outoa ja suorastaan käsittämätöntä että virallinen merkkihuolto ei myöskään käytä sitten oikeaa tehtaan suosittelemaa öljyä...Tämä kyllä lisää taas luoton puutetta merkkihuoltoon ihan kympillä.
Päätin tehdä sigun M440i autoon ylimääräisen moottoriöljyn vaihdon 15tkm kohdalla (tosin siihen on vielä matkaa reilu 2tkm). Auton ohjekirja mainitsi ensisijaiseksi moottoriöljyn viskositeettiluokaksi SAE 0W-20 ja toissijaisesti SAE 0W-30. Mutta joka tapauksessa laatuluokka pitäisi olla BMW Longlife- 12 FE- tai BMW Longlife- 17 FE+
Bemarilla on olemassa oma BMW TwinPower Turbo SAE 0W-20 öljy, mutta yllättäen sitä ei tuntunut Euroopan varaosaliikkeistä löytyvän (USA:sta olisi löytynyt). Joten soitin Bavaria Espoon varaosamyyntiin ja kyselin öljyä heiltä. Vaikka kyseessä on BMW:n virallinen myynti/ huoltopiste, niin ei heidän kauttakaan ole ko. öljyä tällä hetkellä saatavana (osanumero ilmeisesti löytyi, mutta saatavuus näytti tyhjää). Kun kysyin, mitä öljyä he itse laittavat B58 moottoriin, niin vastaus oli BMW TwinPower Turbo SAE 0W-30. Seuraavaksi tiedustelin onko ko. öljyssä siis BMW Longlife- 12 FE- tai 17 FE+ luokitus. Vastaus oli, ettei siinä ole kuin BMW Longlife- 04 luokitus.
Tuli siis hankittua ylimääräiseen moottoriöljyn vaihtoon tuota Longlife- 04 öljyä. Ei se varmaan huono ole, mutta kovasti silti ihmettelen, miksi BMW:n virallisen huoltokanavan kautta ei saa sitä öljyä jota BMW itse suosittelee
Eli koneeseen meni sellaista öljyä mikä ei täytä tämän auton osalta valmistajan öljyvaatimuksia, ymmärsinkö oikein?
Aika rohkeaa kun kuitenkin takuullinen auto. Toisaalta jos vaihto tehdään itse eikä huoltohistoriassa näy tämä vaihto, sitten sitä ei tiedä tehtaan takuuosastokaan jos joskus vahinko tulee.
Päätin tehdä sigun M440i autoon ylimääräisen moottoriöljyn vaihdon 15tkm kohdalla (tosin siihen on vielä matkaa reilu 2tkm). Auton ohjekirja mainitsi ensisijaiseksi moottoriöljyn viskositeettiluokaksi SAE 0W-20 ja toissijaisesti SAE 0W-30. Mutta joka tapauksessa laatuluokka pitäisi olla BMW Longlife- 12 FE- tai BMW Longlife- 17 FE+
Bemarilla on olemassa oma BMW TwinPower Turbo SAE 0W-20 öljy, mutta yllättäen sitä ei tuntunut Euroopan varaosaliikkeistä löytyvän (USA:sta olisi löytynyt). Joten soitin Bavaria Espoon varaosamyyntiin ja kyselin öljyä heiltä. Vaikka kyseessä on BMW:n virallinen myynti/ huoltopiste, niin ei heidän kauttakaan ole ko. öljyä tällä hetkellä saatavana (osanumero ilmeisesti löytyi, mutta saatavuus näytti tyhjää). Kun kysyin, mitä öljyä he itse laittavat B58 moottoriin, niin vastaus oli BMW TwinPower Turbo SAE 0W-30. Seuraavaksi tiedustelin onko ko. öljyssä siis BMW Longlife- 12 FE- tai 17 FE+ luokitus. Vastaus oli, ettei siinä ole kuin BMW Longlife- 04 luokitus.
Tuli siis hankittua ylimääräiseen moottoriöljyn vaihtoon tuota Longlife- 04 öljyä. Ei se varmaan huono ole, mutta kovasti silti ihmettelen, miksi BMW:n virallisen huoltokanavan kautta ei saa sitä öljyä jota BMW itse suosittelee
Leave a comment: