Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by JJT View Post
    Kesällä ostin tuollasen alumiiniversion, kiero sekin oli heti paketista.
    Tosin onhan se ikuinen jos viittii oikaista.
    No alumiiniversion kanssa voi käyttää paksumpia tiivisteitä(o-renkaita) tarvittasssa eli ei sen tarvitse edes suora ollakaan. Saa Schmiedmanniltakin.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #62
      No ite ennemmin oikaisen niin ei tarvii sen profiilitiivisteen tilalle/lisäksi mitään o-renkaita soveltaa. Schmiedmannilta tuokin kotelo oli.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #63
        Originally posted by JJT View Post
        No ite ennemmin oikaisen niin ei tarvii sen profiilitiivisteen tilalle/lisäksi mitään o-renkaita soveltaa. Schmiedmannilta tuokin kotelo oli.
        No ei kai se profiilitiiviste ikinä vuodakaan, termostaatin o-rengas kun painumavara on noin 0.1mm ja bakeliittikoppa ei paljon paksumpaa o-rengasta kestä.

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2062
          • Pirkanmaa

          #64
          Nyt otettais kaikki vinkit ja vihjeet vastaa. Edessä olisi kansipahvin vaihto M52B28 koneeseen.

          Itseä jäi mietityttää että purkaisinko nokat ja muut hilut kannesta vai jätänkö koneistamolle, en vain tahtonut mitään to-do tai not-to-do ohjeita kannen hilujen purkamiseksi.

          Sit toki itse kannen irroituksen ja kiinnityksen vinkit otetaan vastaan, liika info ei ole koskaan liikaa, ensikertalaisena liikenteessä.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11150
            • Oulu

            #65
            Nosta nokat pukkeineen ja nostimineen irti ennen koneistamolle vientiä. Helppo ja nopea homma. Ne voi sen kannen plaanata venttiilit paikallaan.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2062
              • Pirkanmaa

              #66
              Okei, toi oli kyl hyvä vinkki. Juuri tuo venttiileiden purkaminen tuntuis pahimmalta hommalta kun ei siihen työkaluja ole.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2062
                • Pirkanmaa

                #67
                Ja voihan vitulla päähän, kansi on nyt irti. Ainoa kämmi kävi kun pyöritin kampiakselia enkä huomannut kaverille sanoa että kannattelee jakoketjua, jakoketju meni rullalle koteloon ja tietenkin rikkoi kuljettajan puolen laahaimen.
                En tiedä haluanko edes tietää miten mahtava projekti on kalastaa osaset pohjalta ja vaihtaa tuo laahain?
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Originally posted by Jax_KiBez View Post
                  Ja voihan vitulla päähän, kansi on nyt irti. Ainoa kämmi kävi kun pyöritin kampiakselia enkä huomannut kaverille sanoa että kannattelee jakoketjua, jakoketju meni rullalle koteloon ja tietenkin rikkoi kuljettajan puolen laahaimen.
                  En tiedä haluanko edes tietää miten mahtava projekti on kalastaa osaset pohjalta ja vaihtaa tuo laahain?
                  Kannattaa nyt taas miettiä kuinka mielekästä koko kansiremontti on jos kerran vettä vuotanut kannen ja lohkon välistä ulospäin?
                  Näinhän ei tapahdu ilman että jotakin pettää, eli mitä on tapahtunut lohkotasossa kansipultin kierteille (nyt ja jo aiemmin = edellisestä rempasta?).
                  Löytyykö jo aiempia helicoileja?
                  Eli kuinka uusi kansipahvi sieltä löyty ja oliko kannenpultit kaikki normaalissa aukivetomomentissa?
                  Entä nyt mahdollisesti avauksessa syntyneet vauriot, eli kuinka avasit kannenpultit?
                  Nimittäin jos/kun se on jo kertaalleen ”rempattu” ja lopputulos on tämä, ei se kyllä kovin helposti enään oikeasti korjaannu ainakaan kovin pitkäikäiseksi ilman hieman isompaa remppaa kuin vain kansipahvinvaihto?
                  Ei muuten, mutta se turhaan korjaukseen hukattu pääoma olisi kuitenkin pääomaa koskaan avaamattomassa vaihtomoottorissa.

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2062
                    • Pirkanmaa

                    #69
                    Joo, elikkäs kansipahvi oli Victor Reinz, eikös tuo ole ainakin orkkismerkki(?) ja todella käytetyn näköinen, hajosi ihan joka puolelta kun irroitteli. Oli lähtenyt kesimään siitä vesikanavasta se pahviosa ulospäin. Kaikki pultit oli normaalissa momentissa. Eikä mikään viitannut että näin syvällä koneessa olisi ikinä käyty. (EDIT: Kansipahvissa oli vuosiluku 96, eli ellei joku ole pistänyt kasaan vanhalla pahvilla avattuaan, niin olettaisin että on avaamaton.)
                    Kierteissä en nähnyt mitään erikoista joten tuskin helicoilejakaan on.

                    Myöskään huoltokirjaan ei kukaan ole mitään viittauksia merkinnyt mistään moottorin avaamisesta.

                    Avasin kannen pultit kuten on ohjeistettu eli kiristysjärjestyksessä ja aina vain n. 10-20° kerrallaan, aina yhden narahduksen verran, jonkun 5-6 kertaa jouduin käymään pultit läpi ennenkuin olivat sormilöysyydessä
                    Last edited by Jax_KiBez; 08-01-2015, 16:40.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by Jax_KiBez View Post
                      Joo, elikkäs kansipahvi oli Victor Reinz, eikös tuo ole ainakin orkkismerkki(?) ja todella käytetyn näköinen, hajosi ihan joka puolelta kun irroitteli. Oli lähtenyt kesimään siitä vesikanavasta se pahviosa ulospäin. Kaikki pultit oli normaalissa momentissa. Eikä mikään viitannut että näin syvällä koneessa olisi ikinä käyty. (EDIT: Kansipahvissa oli vuosiluku 96, eli ellei joku ole pistänyt kasaan vanhalla pahvilla avattuaan, niin olettaisin että on avaamaton.)
                      Kierteissä en nähnyt mitään erikoista joten tuskin helicoilejakaan on.

                      Myöskään huoltokirjaan ei kukaan ole mitään viittauksia merkinnyt mistään moottorin avaamisesta.

                      Avasin kannen pultit kuten on ohjeistettu eli kiristysjärjestyksessä ja aina vain n. 10-20° kerrallaan, aina yhden narahduksen verran, jonkun 5-6 kertaa jouduin käymään pultit läpi ennenkuin olivat sormilöysyydessä
                      Ok, eli kaikki tähän asti näyttäisi olevan ok sen suhteen että remontti voi kannattaa.
                      Ainoa kummastuksen aihe on vain se mitä siellä takapäässä on tapahtunut että pahvi alkaa vuotamaan ulospäin?
                      Eli oliko se veden ulos vuotaminen ainoa oire pahviviasta?

                      Comment

                      • Jax_KiBez
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 2062
                        • Pirkanmaa

                        #71
                        Mitään muuta vikaa ei ollut, ainoastaa kadotti nestettä, tihkutti sitä pisara kerrallaan juuri siitä vesikanavan kohdalta, ei paineita väärissä paikoissa, eikä nesteitä sekaisin eikä vettä sylintereissä eikä lämpöjen kanssa mitään ongelmaa. Ainoa oire tuo vuotaminen.

                        En itsekkään kyl keksinyt mikä voisi olla syy tälle. Ainoa huoltokirjassa oleva remontti millä on tekemistä yhtään minkään kanssa niin yhdessä huollossa vaihdettu vesipumppu, termari + kotelo, nokka- ja kampiakselintunnistin. Eli vois kuvitella että autossa on varmaan ollut jotain huolta kun tommonen remppa tehty, olisko keittänyt? Onko mitään ideoita miten kansipahvi pääsis haperoon kuntoon?

                        Sä olit vissiin sitä mieltä että M52 kansi ei mee kieroon tai rupea vuotaa tai mitään muutakaan vaikka kone keittäis?

                        Niin yksi ainoa asia mikä tuli mieleen purkaessa joka oli erilaista niin kannen pultti nro. 14 eli juuri tuo vesikanavan kohdalla oleva oli pari kierrosta pidempää nahkeampi pyörimään kuin muut kannen pultit. Oletin että johtui siitä kun vuotanut juuri niiltä kohtia nestettä että on vaan vähän jotain päässyt pultin juureen/kierteisiin. Miten pystyis fiksusti koittaa että onko lohkossa mitään muodonmuutosta siinä kohtaa, meneekö ihan jollain viivaimella että onko suora siitä kohtaa?
                        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                        _____________________________________
                        Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                        Tästä mun kaluston showroomiin
                        Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                        Comment

                        • Electroid
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 992
                          • Jyväskylä

                          #72
                          Tästä mielipiteitä (M52B28):
                          Alaväännöt mielestäni jonkun verran kateissa ja kulutus on mielestäni noussut pikkusen jo pitemmän aikaa. Korjausarvot 2. bankissa jonkun verran koholla verrattuna 1. bankkiin...

                          - E36 328iA Touring 4/97 -
                          Myynissä:
                          - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2062
                            • Pirkanmaa

                            #73
                            Heittäkääs pieni vinkki tohon kannen kasaukseen, miten tuo lohkon pinnan putsaus kannattaa toteuttaa?

                            Mä jo tossa putsasin sen jarruputsarilla ja karhunkielellä. Tuli semmonen ettei tunnu sormelle oikeastaan mitään pinnasta, mutta vanhan pahvin muoto vähän pinttynyt pintaan. Tarvisko toi saada ihan peilipinnaksi vai riittääkö ettei vanhaa pahvia ole enää pinnassa ja on rasvaton?
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1996
                              • Tampere

                              #74
                              Originally posted by Electroid View Post
                              Tästä mielipiteitä (M52B28):
                              Alaväännöt mielestäni jonkun verran kateissa ja kulutus on mielestäni noussut pikkusen jo pitemmän aikaa. Korjausarvot 2. bankissa jonkun verran koholla verrattuna 1. bankkiin...

                              Voisit tsekata Test-O:lla onko lambdat kunnossa. Piirtää graafia josta näkee onko ne kunnossa.. Veikkaisin kuitenkin imuvuotoa.

                              Comment

                              • deemu79
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2011
                                • 453
                                • Helsinki

                                #75
                                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                                Heittäkääs pieni vinkki tohon kannen kasaukseen, miten tuo lohkon pinnan putsaus kannattaa toteuttaa?

                                Mä jo tossa putsasin sen jarruputsarilla ja karhunkielellä. Tuli semmonen ettei tunnu sormelle oikeastaan mitään pinnasta, mutta vanhan pahvin muoto vähän pinttynyt pintaan. Tarvisko toi saada ihan peilipinnaksi vai riittääkö ettei vanhaa pahvia ole enää pinnassa ja on rasvaton?

                                Eiköhän tuo riitä hyvin ja aina niistä vanhoista jää pientä painauma/syöpymä/kulumajälkeä, vaikka pinta olisikin jo puhdas ja suora.
                                sigpic
                                328i Coupe M-Sport -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎