Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16369
    • Leppävirta

    #91
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kyllähän tiivistepintojen pitäisi olla täysin suoria, että eivät varmasti vuoda. Kiristitkö momenttiavaimella vai näppituntumalla? Termarin kopat ku ovat muovia, niin aika tarkkana saa olla kiristysmomentista. Oliko lohkon pinta täysin puhdas?
    En ole momenttiin kirinyt vaan näppituntumalla. Paljonko momentti noihin olisi jos sopivan avaimen löydän huomenna? Tarkastan nyt vielä lohkon pinnan mutta ei siinä taatusti isoja kikkareita ole ollut ainakaan kun jonkun tovin kesti vuotamatta sitten taas alkoi vuotamaan.

    Jännä että nuo ei ole ole ollut suoria yksikään noista termarikoteloista joita olen tuon auton tiimoilta käsissäni pyöritellyt. Eli vanha jo autossa kiinni ollut oli kiero, uusi tarvike malli oli kiero ja uusi OEM osa myöskin kiero joskaan ei niin kiero kuin tarvikemalli.

    Mistäköhän se pitäisi ostaa että tulisi suora...
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #92
      Originally posted by Haju69 View Post
      En ole momenttiin kirinyt vaan näppituntumalla. Paljonko momentti noihin olisi jos sopivan avaimen löydän huomenna? Tarkastan nyt vielä lohkon pinnan mutta ei siinä taatusti isoja kikkareita ole ollut ainakaan kun jonkun tovin kesti vuotamatta sitten taas alkoi vuotamaan.

      Jännä että nuo ei ole ole ollut suoria yksikään noista termarikoteloista joita olen tuon auton tiimoilta käsissäni pyöritellyt. Eli vanha jo autossa kiinni ollut oli kiero, uusi tarvike malli oli kiero ja uusi OEM osa myöskin kiero joskaan ei niin kiero kuin tarvikemalli.

      Mistäköhän se pitäisi ostaa että tulisi suora...
      Kai se voi kieronakin pitää, kun varmaan se muovi joustaa sen verran, että suoristuu lohkoa varten. TIS: thermostat housing 10nm
      Last edited by HTK12; 18-02-2015, 23:22.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16369
        • Leppävirta

        #93
        Originally posted by HTK12 View Post
        Kai se voi kieronakin pitää, kun varmaan se muovi joustaa sen verran, että suoristuu lohkoa varten. TIS: thermostat housing 10nm
        Ei suoristu.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #94
          Originally posted by Haju69 View Post
          Ei suoristu.
          Niin siis varmasti on kiero kun sen otat uudestaan pois, mutta luulisi muovin joustavan sen verran, että "suoristuu" kiristettäessä lohkon pintaa vasten. Ellei suoristu niin sittenhän se tulee melko varmasti vuotamaan.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11150
            • Oulu

            #95
            Kannattaa tosiaan ne vastinpinnat kans tarkistaa. ne jos on päässy vuotamaan jo jonkin aikaa, niin ei varmasti pidä ehjälläkään termarikotelolla.



            Tällä potilaalla oli myös vesipumpun kolo melko pahasti hapettunu, että sitäkin sai työstää että rupesi pitämään. (huomaa ylemmässä kuvassa tummentunut alareuna, kun on tihkuttanut vesipumpun välistä).

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16369
              • Leppävirta

              #96
              Originally posted by HTK12 View Post
              Niin siis varmasti on kiero kun sen otat uudestaan pois, mutta luulisi muovin joustavan sen verran, että "suoristuu" kiristettäessä lohkon pintaa vasten. Ellei suoristu niin sittenhän se tulee melko varmasti vuotamaan.
              Siis kiero jo uutuuttaan ennen asennusta. Ja tässä nyt lopputulema.



              Edit: Laitan kuvaa miltä se näyttää kun kotelo on kiinni. Irvistää nimittäin...
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #97
                Originally posted by Haju69 View Post
                Siis kiero jo uutuuttaan ennen asennusta. Ja tässä nyt lopputulema.



                Edit: Laitan kuvaa miltä se näyttää kun kotelo on kiinni. Irvistää nimittäin...
                Jos kotelo irvistää niin turha on muualta vikaa etsiä. Ei se nesteitä tule luotettavasti pitämään sisällään. Kun sulla on toinen auto ottaa ajoon niin turha ruveta mitään virittelemään. Ellei olisi, niin tiivistemassalla varmaan saisi sen uuden osan tuloon asti pitämään.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16369
                  • Leppävirta

                  #98
                  Nyt siis ihan yleisenä tietona ihmisille jotka ovat aikomuksissa vaihtaa termostaatin M52 koneeseen ainakin E39/E38 mallit. Niin koteloiden laatu on äärimmäisen huono vaikka ostaa alkuperäistä laatua. Koteloita ei saa tiiviiksi ilman oikaisua. Olen kokeillut.... Ainakin KL-varaosien sekä tarvike että OEM osat olleet todella huonoja. Marmorille soiteltu ja siellä sama tilanne laadun suhteen. Palautetta kuulemma laittaavat osavalmistajalle.

                  Tämä ei koske E36 termostaatin koppaa M52 koneessa. Se on erilainen.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • ^henri^
                    Newbiemmer
                    • Sep 2007
                    • 13

                    #99
                    Kuuluuko E36 M52B28 öljytikku-systeemin olla kuinka timmisti kiinni koneessa? Käytin sen irti kun vaihdoin letkun siitä huohottimeen. En huomannu koittaa irrottaessa millanen se oli. Nyt tuntuis olevan aika väljästi siinä. O-rengas on paikoillaan.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11150
                      • Oulu

                      Kyllä sen aika tiivis pitäis olla, jos haluaa ettei vuoda öljyä. Vaihda uus o-rengas sinne ja jos oot vaihtanu, niin liekkö väärän kokonen sit. Ja varmista, että se on varmasti perillä asti. Toki ei sitä yläpään pulttia saa kiinni, jos se ite putki ei ole pohjassa.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Juhqi
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2013
                        • 46
                        • Turku

                        Onko M52 koneessa vesiventtilit auki moottorin ollessa sammuksissa? Olisi tarkoitus laittaa TT-Thermo letkulämppäri lämppärin kennon letkuun.

                        Comment

                        • Byge
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 249
                          • Oulu

                          520i syö öljyä aika paljon. ei savuta lämpimänä mutta aika ajoin tuoksahtaa palanut öljy hyvin sisälle. öljynkatku alkoi kun vaihdoin ohjaustehostimeen uudet ATFfät sisälle ja se on tiedossa että letkut vuotaa vähän. Toki se voi olla että tehostinöljyt tippasee laturin päälle ja sitä kautta haisee palanut öljy mutta moottoriöljyjen hupeneminen on mysteeri. venttiilikoppa ei näyttäisi vuotavan, kolmospytyn kohdalla pakosarja on vähän öljyinen, kannentiiviste? Separaattori?

                          Edittinä vielä tähän että venakoppa on joskus näköjään kasattu liimamassan kanssa joten se ainaskin menee nyt vaihtoon. Tehostajan säiliön letkuista toinen oli melkein irti joten vaihdoin siihen juuri uuden klemmarin. Noin viikko sitten lisäsin öljyä koneeseen mittatikun puoliväliin auton ollessa lämmin ja nyt kylmänä katsoin uudelleen niin öljyn pinta oli alarajassa. Lammikkoa ei ole jättänyt missään vaiheessa.
                          Last edited by Byge; 18-03-2015, 12:43.
                          Nykyiset:
                          520i

                          Entiset:
                          316i
                          520i

                          Comment

                          • Bolshoi Booze
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 21
                            • Kauhava

                            Paljonko on m52b28 normaali käyntilämpötila? Vaihdoin termarin, vesipumpun sekä syylärin ja näiden jälkeen on lämmöt noin 103 astetta salavalikosta katsottuna kun taas vanhalla oli 96 astetta. Molemmat termarit on 92 asteisia. Ja järjestelmä on ilmattu, puhaltaa kuumaa joka kierrosalueella eikä lämmöt seilaa. Analogisesta lämpömittarista katsottuna lämmöt ovat kyllä tasan puolessa välissä, mutta tuntuu vaan vähä hurjalle noi nykyiset lämmöt
                            E36 340i Coupe
                            E36 328i Cabriolet Turbo 496Hp/597Nm @ 1.0bar
                            Ex E36 325TDS Touring
                            Ex E34 525i M50 Turbo 438Hp/552Nm @ 0.9bar
                            Ex E38 728iA

                            Korvenperä///Motorsport

                            Comment

                            • Will_E39
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 920
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Bolshoi Booze View Post
                              Paljonko on m52b28 normaali käyntilämpötila? Vaihdoin termarin, vesipumpun sekä syylärin ja näiden jälkeen on lämmöt noin 103 astetta salavalikosta katsottuna kun taas vanhalla oli 96 astetta. Molemmat termarit on 92 asteisia. Ja järjestelmä on ilmattu, puhaltaa kuumaa joka kierrosalueella eikä lämmöt seilaa. Analogisesta lämpömittarista katsottuna lämmöt ovat kyllä tasan puolessa välissä, mutta tuntuu vaan vähä hurjalle noi nykyiset lämmöt
                              Ihan normaalilta kuulostaa, tuo meidän talouden 520 näyttää salavalikosta katsottuna myös yli 100 astetta tilanteesta riippuen
                              e39 520ia-96

                              Comment

                              • Byge
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 249
                                • Oulu

                                Originally posted by Bolshoi Booze View Post
                                Paljonko on m52b28 normaali käyntilämpötila? Vaihdoin termarin, vesipumpun sekä syylärin ja näiden jälkeen on lämmöt noin 103 astetta salavalikosta katsottuna kun taas vanhalla oli 96 astetta. Molemmat termarit on 92 asteisia. Ja järjestelmä on ilmattu, puhaltaa kuumaa joka kierrosalueella eikä lämmöt seilaa. Analogisesta lämpömittarista katsottuna lämmöt ovat kyllä tasan puolessa välissä, mutta tuntuu vaan vähä hurjalle noi nykyiset lämmöt
                                Paineen alla nesteen kiehumispiste on korkeampi kuin normaalisti, osaksi myös glykolipitoisuuden syytä. Mittari näyttää tietyllä toleranssilla tasan puoltaväliä mutta menee kyllä yli jos nesteet kuumenee liikaa. Onhan ilmaus tehty vähintään superhuolellisesti? Tuliko syylärin mukana uusi korkki? korkki toimii varoventtiilinä jos paineet pääsee karkaamaan liian kovaksi.
                                Nykyiset:
                                520i

                                Entiset:
                                316i
                                520i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎