Autotallin rakentamisesta vol 2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Kylkyl

    Asunto (ilmanvaihto)
    20,9C
    36%
    978hpa
    Ja ilmastoidussa asunnossa absoluuttinen kosteus 17% pienempi kuin ulkoilmassa.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Eli absoluuttinen kosteuden määrä tallissa 10% pienempi kuin ulkoilmassa.
    Kylkyl

    Asunto (ilmanvaihto)
    20,9C
    36%
    978hpa

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ulkona
    8,7C
    83%
    982hpa

    Talli (ei ilmanvaihtoa, mitään)
    15,9C
    48%
    979hpa
    Eli absoluuttinen kosteuden määrä tallissa 10% pienempi kuin ulkoilmassa.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Ulkona
    8,7C
    83%
    982hpa

    Talli (ei ilmanvaihtoa, mitään)
    15,9C
    48%
    979hpa

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Itse ajan käyttikseen lähes aina talliin, vuoden ympäri. Kännykällä kun seurailen tallin lämpötilaa ja kosteutta, niin talvella pakkasilla kosteus tipahti aina kun nosto-oven avasi (lämmin ilma pakeni ulos kosteus mukanaan), muutos oli tyypillisesti n. 45% -> 35%. Auton jos laittoi talliin märkänä, niin kosteus nousi hetkellisesti mutta tasaantui n. 1-2 tunnin aikana, esim eilen sateella talli oli 47%, sitten kun ajoi märän auton sinne, nousi 68%:iin n. tunnin aikana ja laski siitä n. 50% kieppeille. Usein pakkasilla/talvella näki myös sitä, että ensin kosteus laskee tervästi kun ovi on auki, sitten alkaa pikku hiljaa nousemaan kun auton mukana tuleva lumi alkaa sulamaan.

    Pläräsin huvikseni läpi koko viime talven päivä päivältä ja tyypillinen märän tai lumisen auton tuoma kosteuden nousu prosentteina oli n. 10-20%. Oven avaus siksi aikaa että ajaa auton ulos tai sisään pudottaa n. 5-10%. Sisäilmankosteus ilman auton vaikutusta ollut kovimpina pakkaspäivinä n. 35% muuten n. 40% molemmin puolin kun on lämmitystarvetta. Nyt kun ei aina ole lämmitys päällä (tai harvoin), kosteus on siinä 50% molemmin puolin. Painovoimainen ilmanvaihto, aika niukka näin mututuntumalla, tallin koko 60m2 mutta auto on omassa n. 24m2 tilassaan (ovet auki muihin sisätiloihin).

    Auto myös lämmittää tallia, eli luovuttaa koneen ja voimansiirron lämmöt sinne, mikä kai kuivattaa myös tallia (tai käppyröistä näkee kun lämpötila alkaa nousemaan, niin kosteus laskee).

    Nämä havainnot siitä kun tallin lämpöä pidetään minimissään 15 asteessa lämmityksellä, toki nyt päivisin aurinko ja esim. alkuillasta auto sen nostaa näillä keleillä n. 18-19 asteeseen.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jos autot on vaan säilössä puolilämpimässä tallissa, niin ei ne siellä ruostu. Eri asia jos käyttöauton parkkeeraa moiseen joka ajon jälkeen. Tulee melko hyvin kosteutta aina sisälle ja pääsee suola mytimään melko hyvin. Käyttöautoa varten katos on ainakin omasta mielestä paras vaihtoehto.
    Juurikin käyttöautoja olen pitänyt tallissa kun muita autoja ei taloudessa ole

    Esim. Entinen E46 ruostuis mielestäni E46 farkulle hyvin tyypillisesti takaluukusta, tosin ruosteen alut olivat jo tulleet Saksassa ja etukaaret menivät ruvelle kun renkaat hankas maalipinnan rikki. Näiltä osin auto oli jo jokatapauksessa "gameover". Muutoin esim. pohja oli autossa tosi hyvä. Samaisessa tallissa oli myös 5vuotta. Herkästi ruostuva Opel mutta uskallan väittää auto oli lajissaan poikkeuksellisen vähä ruosteinen.

    Joten aika vaikea tätä on allekirjoittaa, ainakin Opel olisi ruostunut takuulla enemmän jos talli olisi ruostuttanut sitä erityisesti lisää.

    Ehkä tämä kallameren merellinen ilmasto on kumminkin poikkeusellisen kuiva niin ei autot ruostu edes puolilämpimässä tallissa
    Last edited by jani; 06-05-2021, 16:13.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Sitä mä just tarkotin että ei voi väittää suoraan että se auto ruostuisi talvella siellä tallissa jos vaikka vertaa siihen että sitä pidettäisiin ympäri vuoden pihalla, pitäs tehä melekoset exeli taulukot aiheesta mutta väittäisin kuitenkin että jatkuvasti ulkona säiden armoilla oleva auto "kärsii" enemmän kosteudesta ja muusta kuin se talven tallissa oleva. Mut tuntuuhan nuo ruostuvan vaikka mitä tekis.
    Riippuu autosta miten ruostuu, e60 kun avattiin tarkistukseksi kaikki pohjamuovit niin ainoat ruostetäplät oli yhdessä jarruputken pidikkeessä, muuten kuin uusi auto, myös ne jarruputket siitä takaosan taitteesta. Tukivarret jne taitaa olla köykämiiniä 99% ja koripaneleista ja luukuista osa, loput mitä lie muovia.
    On kyllä minun autoistani ruostevapain ollut, pahimmat ruosteet on jarrulevyjen pinnoilla. Tätä yksilöä on myös kaltoin kohdeltu, ulkoruokinnalla ja joitakin talvia lämpimässä jne, miten nyt käyttöautoa kohdellaan. Konepellissäkin on maalissa tuhannen reikää muttei yhtään ruostetta.

    Aiheeseen, vienpä kosteusmittarin talliin niin katsotaan kuinka mätä ilmanvaihdoton talli nyt on.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Mulla on molemmissa talleissa kuivain ja pidän kaikki räppänät kiinni kun en ole tallissa. Sit kun menen sinne tekemään jotain avaan tuloilman ja laitan katossa olevat rupelit päälle niin ilma kiertää. En vaihda ilmaa turhaa kun ei siitä ole mitään hyötyä kosteuden poistossa.

    Kaikki aina vain selittää että ilmanvaihto pitää olla kunnosssa ja että se poistaa kosteutta mutta kukaan näin sanova ei oikeasti osaa sanoa että miten se sitä kosteutta poistaa ja toteutuuko se oikeasti kun ei seurata millään mittareilla. Mää oon seurannu ulko ja sisä lämpötiloja ja kosteuksia ny edellisen vuoden ajan aika tarkasti ja ulkona on melkein aina paljon kosteampi ilma sisäilmaan verrattuna niin en ole tarpeettomasti siirtäny kosteutta sisälle kun vain silloin kun itse olen tallissa.

    Monella mätänee lämmin talli kun sitä ei lämmitetä. Kovalla pakkasella sinne talliin jää se pakkanen sisälle kun ilma lauhtuu ja sit kun sinne ajetaan lämmin auto niin vesi alkaa valumaan seinistä. Ei niillä kahella satasen reijällä kovin nopeasti lämmöt tasaannu.
    Jep samalla systeemillä itsekkin vuosia toiminut. Ilmanvaihto hoituu tuulituulettimella ja korvausilman saantia rajoitan /suljen tarpeen mukaan. Rakennuskuivain 24h/7vrk päällä ja anturinsa mukaan toimii, alle 50% näyttää kosteus olevan. Toki märkä auto kosteutta hetkellisesti nostaa.

    Seuratkaapa maakunnissa noita seinäräppänöitä autotalleissa. Pääsääntöisesti AINA siinä ulkoseinässä räppänän ympäristössä "komea" musta homerengas. MIKSI ??
    se räppänä pitää just siihen seinään tehdä, kun voisi vesikatosta läpiviennillä tuulituulettimella laittaa poiston joka toimii jo luonnollisellakin ilmankierrolla sen verran ettei home kasvustoa synny.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Sitä mä just tarkotin että ei voi väittää suoraan että se auto ruostuisi talvella siellä tallissa jos vaikka vertaa siihen että sitä pidettäisiin ympäri vuoden pihalla, pitäs tehä melekoset exeli taulukot aiheesta mutta väittäisin kuitenkin että jatkuvasti ulkona säiden armoilla oleva auto "kärsii" enemmän kosteudesta ja muusta kuin se talven tallissa oleva. Mut tuntuuhan nuo ruostuvan vaikka mitä tekis.

    Leave a comment:


  • Nifa
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Miten autotallista poistetaan kosteaa ilmaa pelkällä ilmanvaihdolla muulloin kuin 20 asteen pakkasella?
    Tähän nyt jo aika moni vastasikin.

    Märkä autohan se on, joka sinne kosteuskuormaa tuottaa. Yleensähän tässä skenaariossa ulkoilman suhteellinen kosteus on pienempi kuin autotallin suhteellinen kosteus märän ajoneuvon kera.

    Jos auto ei ruostu ulkona katoksessa, jossa olisi siis sama suhteellinen kosteus kuin tallissa ilmanvaihdon ansiosta, niin miten tän asian ajattelit itse? (No kyllähän se tottakai jollain tasolla siellä katoksessakin ruostuu).

    Ihan esimerkkinä: Jos käyt suihkussa, niin sulla pomppaa minuutin jälkeen suhteellinen kosteus 100 % ja se pysyy 85 - 90% useammin tunnin ajan siinä suihkutilassa, jos et tuuleta sitä voimakkaasti jatkuvasti. Plus kuivaa heti kaikkea märkää seinältä ja lattiasta. Sama käy märän ja/tai kostean auton. Se pompauttaa tallin suhteellisen kosteuden ulkoilman suhteellista kosteutta suuremmaksi.

    Mulla on myös tallissa kosteusmittarit. Ja ulkona. Ja talossa. Ja IV-koneessa. Ja tallin IV-kanavassa. Ja kannettava mittari. Ja lämpökamera.

    Ja sitten tuo lämpöeristetyn rakennuksen lämpötilan sahaaminen kun ulkolämpötila muuttuu on jo oma keskustelunsa. Et ekana pitäisi nyt speksata se kiinni, että mistä fysikaalisesta ilmiöstä tässä halutaan keskustella. Löytyy multa siihenkin excel-kaavio. Mihin voidaan vielä vaikka simuloida se märkä auto. Mutta: ilmanvaihto, ilmanvaihto, ilmanvaihto. Ja omalla kokemuksella sanon vain sen, että typerintä mitä noin nyt yleensä on tehdä, on venyttää penniä ja sammuttaa / sulkea ilmanvaihtoa, kun "ei sitä nyt mihinkään tarvita".

    Kun teoria pitäs olla hanskassa, että voi soveltaa.

    Ja kyllä on olemassa ulkolämpötiloja ja ulko-ilman suhteellisia kosteuksia, jolloin se kosteuden poistaminen ei pelkällä tuulettamisella hetkellisesti poistu. Ihan yhtä lailla, kuin rossipohja vetää itsensä kondenssiin tiettyissä olosuhteissa, se on ihan fysikaalinen fakta.

    Ja riippuuhan se myös kosteuskuormasta, että jos sinne jokapäivä vuoden ympäri ajaa märän auton, niin ei varmaan pelkkä ilmanvaihto riitä.

    Mutta kun ei ole ihan mustavalkoinen asia (tämäkään) ja tässä on kymmenisen muuttujaa noin ainakin, niin ihan näin yleisellä tasolla, ensin ilmanvaihto kuntoon ja sitten sen jälkeen mietintä, että riittääkö se, riippuen omasta vehkeiden pesusta. Kun pertti perus pentsa ei pese sitä autoaan joka kauppareissun jälkeen ja aja talliin. Mutta pertti perus pentsalla ei ole tallissaan ilmanvaihtoa. Kun ei autotalli hengitä, niin mitäs se talli sillä ilmalla tekis. :think

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    tämän tyyppinen masiina ollut useamman vuoden talli käytössä.
    100% suositus. pois en anna ennen kuin puran tallin. todella hyvä keksintö.
    https://www.virtasenkauppa.fi/rakenn...-h-master-5923
    Mulla on molemmissa talleissa kuivain ja pidän kaikki räppänät kiinni kun en ole tallissa. Sit kun menen sinne tekemään jotain avaan tuloilman ja laitan katossa olevat rupelit päälle niin ilma kiertää. En vaihda ilmaa turhaa kun ei siitä ole mitään hyötyä kosteuden poistossa.

    Kaikki aina vain selittää että ilmanvaihto pitää olla kunnosssa ja että se poistaa kosteutta mutta kukaan näin sanova ei oikeasti osaa sanoa että miten se sitä kosteutta poistaa ja toteutuuko se oikeasti kun ei seurata millään mittareilla. Mää oon seurannu ulko ja sisä lämpötiloja ja kosteuksia ny edellisen vuoden ajan aika tarkasti ja ulkona on melkein aina paljon kosteampi ilma sisäilmaan verrattuna niin en ole tarpeettomasti siirtäny kosteutta sisälle kun vain silloin kun itse olen tallissa.

    Monella mätänee lämmin talli kun sitä ei lämmitetä. Kovalla pakkasella sinne talliin jää se pakkanen sisälle kun ilma lauhtuu ja sit kun sinne ajetaan lämmin auto niin vesi alkaa valumaan seinistä. Ei niillä kahella satasen reijällä kovin nopeasti lämmöt tasaannu.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Miten autotallista poistetaan kosteaa ilmaa pelkällä ilmanvaihdolla muulloin kuin 20 asteen pakkasella?
    tämän tyyppinen masiina ollut useamman vuoden talli käytössä.
    100% suositus. pois en anna ennen kuin puran tallin. todella hyvä keksintö.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Tää auton ruostuminen tallissa on jännä tinka. Jos epäilee auton ruostuvan tallissa niin kannattaa laittaa kosteusmittarit ulos ja talliin. Niiden lukemia kun vertailee vuoden läpi niin huomais että syksyn ja kevään aikana, sekä puolet talvesta ulkona on melko märkää verrattuna sen autotallin kosteuteen. Sit autoa pidetään kesällä ulkona eikä mietitä sitä että mitäs pahaa se aurinko sille autolle tekee ja kuinka paljon mukavampi on helteellä lähteä ajamaan viileässä tallissa olleella autolla.
    Kemiallinen reaktio hidastuu lämpötilan laskiessa ja käytännössä ruostumista ei juurikaan tapahdu pakkasella, vaikka ilman suhteellinen kosteus olisikin lähes 100 %, joten eri vuodenaikojen kesken ei voi tehdä suoria vertailuja. Syksyllä tallissa säilyttäminen on luultavasti parempi ratkaisu, kuin katoksessa, koska tallin korkeampi lämpötila laskee suhteellista kosteutta. Kesähelteillä, kun ulkoilman suhteellinen kosteus lähentelee 100 RH%:a tallin viileämpi lämpötila aiheuttaa suhteellisen kosteuden nousun, joten katos voi olla siinä tapauksessa parempi.

    Originally posted by GOOFY View Post
    Jos syksyllä ajaa märän auton talliin niin ei se ilmankosteus tallissa nouse kuin korkeintaan 70:een. Ulkona on sit 80-90 kosteus ja sisä ja ulkolämpötila ero on niin pieni ettei ilma vaihdu käytännössä ollenkaan painovoimaisesti niin miten se kosteus sieltä saadaan pois?
    Tämä johtuu lämpötilaerosta, eli suhteellinen kosteus nousee lämpötilan laskiessa, jos absoluuttinen kosteus pysyy samana, joten todellisuudessa tallissa voi olla enemmän vettä ilmassa, kuin ulkona. Ja tässäkin pitää huomioida se, että kemiallinen reaktio hidastuu lämpötilan laskiessa.

    Jos suhteellisen kosteuden pystyy pitämään n. 50 RH% tuntumassa, tai lämpötilan pakkasen puolella, niin korroosio loppuu, mutta tämä tietysti koskee auton rakenteita, eikä tallin lämpötilaa. Kylmän auton vienti talliin aiheuttaa sen, että tallin sisäilmassa oleva kosteus tiivistyy vedeksi auton rakenteisiin ja lämmin ilma edesauttaa ruostumista.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Taustoitan meidän projektia sen verran, että kyseessä tulee olemaan hirsitalo, joka suunnitellaan arkkitehdin avustuksella ja kyseessä tulee olemaan melko paljon tavanomaisesta poikkeavia uusvanhoja ratkaisuja, kuten tuulettuvaa alapohjaa, painovoimaista ilmanvaihtoa ja muovittomuutta muutaman mainitakseni. Toki nämä seikat painavat jonkin verran myös katoksen/tallin kohdalla, eli pyritään välttämään mm. muovia (rakennusmääräykset ja muut relevantit seikat huomioiden) myös tallin kohdalla.
    Kättä lippaan ainakin täältä aina kun joku uskaltaa tehdä vähän muuta kuin sen perus muovipussitetun elementtitalon. Sen verran tehokkaasti on Rakennusteollisuus lobannut kaikkea perinteistä rakentamista ja rakennusmateriaaleja vastaan että vaatii melko paljon enemmän vaivannäköä, mutta lopputulos palkitsee.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by jaskap View Post
    Ihan perinteisellä ilmanvaihdolla. Helpoimmillaan riittävästi lautasventtiileitä ylös ja alas, jotta ilma liikkuu.
    Asiaa voi demonstroida pienessä mittakaavassa avaamalla pesuhuoneen ikkunan suihkun jälkeen.
    Tossahan se toimii painovoimaisen avulla kun lämpötila on reilu 20 ja kosteus lähellä sataa. Mutta eipä se toimikkaan enää tallissa yhtä tehokkaasti. Harvalla on tallissa yli 20 lämmintä ja vielä harvemmin kosteus lähelläkään sataa. Jos syksyllä ajaa märän auton talliin niin ei se ilmankosteus tallissa nouse kuin korkeintaan 70:een. Ulkona on sit 80-90 kosteus ja sisä ja ulkolämpötila ero on niin pieni ettei ilma vaihdu käytännössä ollenkaan painovoimaisesti niin miten se kosteus sieltä saadaan pois?

    Leave a comment:

Working...
X