Oikein mukavasti helpotti miullakin autokuumetta kun sain samanhenkisen (sigun) auton alle... Vaikka bensakoneella oli hakusessa niin kyllähän tuo dieselin vääntö on vaan hunajata !! Talven liukkaita varsinkin odotellen...
En olis niinkään varmaa kerkeekö ne liukkaan tulla, ennenkun auto teikäläisellä taas vaihtuu...
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
En olis niinkään varmaa kerkeekö ne liukkaan tulla, ennenkun auto teikäläisellä taas vaihtuu...
Sellaista se krooninen autokuume on... tästä autosta kyllä tykkään niin paljon että eiköhän tätä pidetä vähän pidempään kuin edellistä !! Tätä on vielä mukava laitella, jotain pientä on taas ensi vkl tulossa...
Olen katsellut e61:tä nykyisen e46:n seuraajaksi mutta pirusti rahaa näistä useimmiten pyydetään. 15k€ tai yli pauttiarallaa 200000km ajetuista 2005 mallin autoista normaaleilla varusteilla? Tulee mieleen että ovatkohan kaikki myyjät katsoneet mikä vuosi nyt on. Auto vuodelta 2005 on jo 12 vuotta vanha...
Olen katsellut e61:tä nykyisen e46:n seuraajaksi mutta pirusti rahaa näistä useimmiten pyydetään. 15k€ tai yli pauttiarallaa 200000km ajetuista 2005 mallin autoista normaaleilla varusteilla? Tulee mieleen että ovatkohan kaikki myyjät katsoneet mikä vuosi nyt on. Auto vuodelta 2005 on jo 12 vuotta vanha...
Niin, myisitkö oman 17v vanhan 330xi vaikkapa 3500e jos tuollaisen 12v vanhan e61 saisi vaikkapa 9500e? Tuskinpa vain...
Se on se kuuluisa kysyntä ja tarjonta. Vaan onpa tuossa ihan perääkin. Uitin vajaa 3v sitten alle 200tkm työnnetyn E61 530d m-sportin ja hintaa kertyi muistaakseni jotain alle 12ke kilvitettynä. Nettiauton valintaa kun ihmettelee, niin tuntuu että olisi melko kilpailukykyinen hinta vielä nykyäänkin.
Oon monesti koittanut maksaa mitä tykkään, mutta myyjät on vaan lähinnä nauranut. Tiedä sitten minkä takia. Helpommin sanottu kun tehty.
Niin, kyllä kai meistä jokainen ostais mielellään kympillä satasen vehkeet, mutta aika harvoin niin käy. Kyllä kaupan toteutuminen vaatii sen molempia osapuolia tyydyttävän hinnan. Joku maksaa jostain kovasti haluamastaan tuotteesta mukisematta sen mitä pyydetään, joku toinen taas ei voi ymmärtää, miten joku voi maksaa jonkun tietyn summan jostain tavarasta. Se on se kysyntä ja tarjonta. Kyllähän jostakin tavarasta voi saada siltä yhdeltä tietyltä ostajalta hyvänkin hinnan, mutta ne on aika harvassa. Myyjän täytyy vain miettiä, kuinka paljon euroja haluaa ja jos haluaa niitä keskimääräistä enemmän, niin täytyy varautua myymään pidempään. Sama juttu, jos myytävä artikkeli on sellainen, että sille ei hirveästi kysyntää jostain muusta syystä löydy; sitä on joko myytävä pitkään tai sitten se on myytävä hinnalla (halvalla)
Jarruttaako kenelläkään muulla auton ostamista tällä hetkellä se, että odottaisi ensi helmikuuta ja Bernerin työryhmän loppuraporttia, jossa ehkä ehdotetaan autoveroon uudistuksia, jotka sitten ehkä tai ehkä ei vaikuttavat autoveroon? Kun mikään pakottava tarve auton ostolle ei ole, niin järki sanoisi, että odota nyt vielä nämä 4kk ja osta vasta sitten, kun on varmuus siitä onko tulossa muutoksia ja jos, niin millä aikavälillä. Mutta autokuume puskee pahasti päälle
Vai oletteko sitä mieltä, että turha sitä työryhmän loppuraporttia on jäädä odottelemaan, koska todennäköisesti, jos muutoksia tulee, ne ovat pieniä autoveroon ja tulevat voimaan useamman vuoden siirtymäajan puitteissa, eikä kerta heitolla?
Näitä on nyt joka vuosi odoteltu ja uutisoitu, ikinä ei ole tapahtunut mitään muuta konkreettista kuin autokaupan volyymin lasku hetkeksi uutisen julkistamisen jälkeen.
Tuskinpa tänäkään vuonna mitään mullistavaa yhtäkkiä tapahtuu.
Autoveron ongelma ei ole se, että autoista maksetaan jokin sattumanvarainen summa veroja ns. yhteiseen hyvään.
Ongelma on se, että menettely suojaa suomalaisia autokauppiaita ja autorahoittajia kilpailulta.
Kymmenien vuosien ajan kuluttajalla ei ole ollut mitään mahdollisuutta arvioida kuinka paljon suomiauton hintalisästä on veroja, ja kuinka paljon autokauppiaan lisäkatetta. Autoveron suuruus oli juuri tästä syystä pitkään liikesalaisuus. Jos ajatellaan, että jokaisessa tehdyssä autokaupassa on nykyrahassa esim. €200 ohuiden markkinoiden hintalisää, niin autokauppa on käärinyt autoveron avulla lisäkatteita miljarditolkulla.
Oma lukunsa on Volvo, joka myi tehtaalta omistamalleen Suomen jälleenmyyjälle autoja keksittyyn hintaan. Vero laskettiin tuosta keksitystä hinnasta. Jälleenmyyjä myi autot parhaaksi katsomaansa hintaan. Tämä paljastui vahingossa kun tiettyjen vuosimallien Volvojen hinnasta autoveroa oli tullin tilastojen mukaan 14%. Autoveroa oli siis siirretty valtion taskusta Volvon taskuun. Tuommoisen stuntin jos teet yksityishenkilönä niin häkki heilahtaa törkeästä veropetoksesta saman tien.
Tullimuurin todellinen kustannus on helppo arvioida yksityisliisereiden hinnoista:
1) Lasket jollekin autolle esim. ALD:n tai OP Kulku:n 48kk leasing-kokonaishinnan
2) Lasket saman vaikkapa sixt.de:n hinnoilla
3) Panet merkille että suomilisää jossain Nissan Leafissa on kaudelta yhteensä noin €10.000; tämä autossa jossa itse autoveron suuruus on tonni-pari.
Työsuhdeautoilijoiden firmat kippaavat luonnollisesti liisereiden suomilisät omiin hintoihinsa, joten muutkin pääsevät näitä suomilisiä maksamaan.
EU:n ajama yhtenäinen rekisteröintijärjestelmä tulee lopettamaan rahan mielipuolisen lypsämisen autoveroista, ajoneuvoveroista ja käyttömaksuista. Tästä syystä hallituksella on kiire pistää pystyyn korvaava rahastusautomaatti. Sille ei juuri muita vaihtoehtoja ole kuin maksut teiden käytön mukaan. Luonnollisesti se avaa valtavat mahdollisuudet kaiken maailman siltarumpupoliitikoille ja käärmeöljyjen kauppamiehille.
Sinänsä kilometripohjainen vero voisi olla hemmetin hieno juttu autokulttuurille ja harrasteautoilulle.
Itse en rahoita korruptiota, ts. uusien autojen ostoon palaan sitten kun niitä saa liisattua eurooppalaisella hintatasolla. Näistä muutoksista ei etukäteen tiedotella.
Silti itse en usko, että autoveron poistuminen johtaisi siihen että autot olisivat automaattisesti Suomessa saman hintaisia kuin esim. Saksassa.
Syitä on kaksi:
- Jokaista autoliikkeen myymää autoa kohden tulee sisään 0,7 vaihtoautoa. Eli 70 % ostajista on olemassa oleva auto. Tarjoappa sitä nykyistä kotteroa sinne Saksaan vaihdossa..
- Aika tarkalleen 50 % autoista myydään osamaksurahoituksella. Ostappa se auto osamaksurahoituksella suoraan sieltä Saksasta..
Eli jos autovero poistuisi, laskennallisesti n 15 % ostajista pystyisi saamaan täyden hyödyn mahdollisesta autoveroalennuksesta ja joutuisi silloinkin hakemaan autonsa ulkomailta, koska Suomen hintataso tuskin laskee Saksan tasolle.
Autovero on hyvä bisnes Suomen valtiolle, joskin vähän laskusuhdanteessa valtion näkökulmasta. Näin ollen se korvaava ratkaisu tulisi olemaan valtiolle "parempi" kuin nykyinen autovero, eli autoilijalle "kalliimpi". Vaikea saada läpi. Sitten jos vielä uhkaisi käydä niin, että uusi veromalli suosisi hyväosaisia niin ei tule kuuloonkaan tässä demarisuomessa. Pysytään vaan hyväksi todetussa autoverossa, jonka vaikutus pienenee päästöjen mukana ja kalliimpien autojen ostajat maksavat enemmän veroja.
Varsinaiseen topicin aiheeseen, krooninen autokuume painaa. Mutta ensimmäistä kertaa on vaikea keksiä mitä tilalle. Johan tällä on 3,5 kk ajettu.
Comment