Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by sierra4x4tbo View Post
    Omakohtainen kokemus Sukisuki vs. Ducati parin vuoden takaa:

    Valinnan järkevyyteen en ota kantaa, mutta mielestäni nuo laitteet pitää ostaa fiiliksen pohjalta; Ajaa sitten vaikka vähemmän (ja korjaa enemmän) mieleisellä pyörällä kuin seisottaa järkevää pyörää pihassa, kun ajamisesta puuttuu fiilis..
    Omakohtainen kokemus Yamaha FJR vs Ducati ST4 20 vuoden takaa.

    Kävin Klaukkalasta Ducatin ST4 koeajoon, pääsin vanhalle Hml tielle jossa vauhdiksi 80kmh ja suurin pykälä sisään, ajattelin että jos matka ajo on tämmöistä rynkytystä ja horisontin katoamista on prätkäily syvältä. Ducatilla joutui harkitsemaan kokoajan vaihdetta jota käyttää, kaupungissa hitaissa nopeuksissa meno oli kuin kengurulla ratsastamista ja maantiellä rynkytystä.

    FJR ajaessa voi keskittyä maisemiin, sama mikä vaihde ja nopeus. Alkupään fjärrissä pieni kaasukäden puutuminen tiheätaajuuksisesta värinästä ei haitannut.

    Edelliset kokemukset 3v vuotta vanhasta pyörästäni johon tuli 90tkm juuri mittariin tuolloin.

    Kokemuksia on erilaisia, jokaiselle jotakin
    Last edited by BMW525Xda; 02-10-2020, 09:24.

    Comment

    • JarppiR
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2010
      • 280
      • Pori

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Omakohtainen kokemus Yamaha FJR vs Ducati ST4 20 vuoden takaa.

      Kävin Klaukkalasta Ducatin ST4 koeajoon, pääsin vanhalle Hml tielle jossa vauhdiksi 80kmh ja suurin pykälä sisään, ajattelin että jos matka ajo on tämmöistä rynkytystä ja horisontin katoamista on prätkäily syvältä. Ducatilla joutui harkitsemaan kokoajan vaihdetta jota käyttää, kaupungissa hitaissa nopeuksissa meno oli kuin kengurulla ratsastamista ja maantiellä rynkytystä.

      FJR ajaessa voi keskittyä maisemiin, sama mikä vaihde ja nopeus. Alkupään fjärrissä pieni kaasukäden puutuminen tiheätaajuuksisesta värinästä ei haitannut.

      Edelliset kokemukset 3v vuotta vanhasta pyörästäni johon tuli 90tkm juuri mittariin tuolloin.

      Kokemuksia on erilaisia, jokaiselle jotakin

      Mahtoiko olla alkuperäiset välitykset ST:ssä? Ducati joutui ainakin 00-luvulla laittamaan pyöriinsä liian pitkät välitykset päästö (ja melu)-syistä. Esimerkiksi 999 on vakiovälityksillä lähes ajokelvoton kaupungissa. Sama koskee silti saman aikakauden RSV Milleä, jollaisen omistin aikoinaan. Pyörä herää eloon kun eturattaasta poistaa yhden piikin. Ihan vakiomodeja kaikissa aikakauden italialaisissa.

      Nykyään tallista löytyy Ducatit Monster 821 Stripe -15 sekä 900 SS -92. Eihän näitä voi fiilikseltään verrata tusinajapseihin mitenkään. Aloittelin moottoripyöräilyn Suzukeilla mutta aika pian huomasin, että tästä touhusta puuttuu kyllä jotain. Se jokin oli fiilis.

      Japanilaiset pyörät on niille, jotka haluavat vain "moottoripyörän", that's it.
      Iloisena poikkeuksena on juurikin WSBK-taistoon suunnitellut Honda VTR-SP sekä Suzuki TLR. Honda pystyikin pistämään Ducatille kampoihin superbikessa, Suzukin tarina ei ollut niin ruusuinen..
      Last edited by JarppiR; 02-10-2020, 11:06. Reason: Aivopieru
      BMW 325i E91 LCI "330i" -09
      BMW 530i E39 M-Sport -01
      Alfa Romeo GT 3.2 -05

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by JarppiR View Post
        Mahtoiko olla alkuperäiset välitykset ST:ssä? Ducati joutui ainakin 00-luvulla laittamaan pyöriinsä liian pitkät välitykset päästö (ja melu)-syistä. Esimerkiksi 999 on vakiovälityksillä lähes ajokelvoton kaupungissa. Sama koskee silti saman aikakauden RSV Milleä, jollaisen omistin aikoinaan. Pyörä herää eloon kun eturattaaseen lisää yhden piikin. Ihan vakiomodeja kaikissa aikakauden italialaisissa.

        Nykyään tallista löytyy Ducatit Monster 821 Stripe -15 sekä 900 SS -92. Eihän näitä voi fiilikseltään verrata tusinajapseihin mitenkään. Aloittelin moottoripyöräilyn Suzukeilla mutta aika pian huomasin, että tästä touhusta puuttuu kyllä jotain. Se jokin oli fiilis.

        Japanilaiset pyörät on niille, jotka haluavat vain "moottoripyörän", that's it.
        Iloisena poikkeuksena on juurikin WSBK-taistoon suunnitellut Honda VTR-SP sekä Suzuki TLR. Honda pystyikin pistämään Ducatille kampoihin superbikessa, Suzukin tarina ei ollut niin ruusuinen..
        Luulen että muutamia satoja ajetussa koeajopyörässä oli tehtaan rattaat paikallaan.

        Vai poistaa yhden ?

        Olen joskus jopa fiilistellyt moottoripyörällä, KTM rakensin itse supermoton jolla ajelin kesän ”mutterille” kahville

        Aikansa kutakin sano.
        Last edited by BMW525Xda; 02-10-2020, 10:11.

        Comment

        • A^A
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2168
          • Seinäjoki

          Kuskeja ja mieltymyksiä kun on niin monia.. Itse kuulun myös ehdottomasti tuohon fiilis ryhmään, ääntä ja ajamisen fiilistä täytyy olla. Ducatit on aina miellyttäneet mutta ovat pääasiassa liian ahtaita kun mittaa 195cm.. Tänä kesänä oli ajossa 600 kaasari hornetti mikä oli myös yllättävän kiva peli ajella kunnon slipareilla, moottorin luonnekkin miellytti kun voima ei ole niin tasapaksua, tykkäsin paljon enemmän kun edellisestä 955 speedtriple trumpasta. Silti tuohon hornettiinkin vaan turtui ja kyllästyi aika nopeasti. Supermotoja on ollut useita, lähinnä ktm lc4 motilla, kivoja mutta näissä taas fiilistä on turhankin paljon ja vähänkään pidemmälle ajaessa aivan kelvottomia, lisäksi menohalut loppuu nopeasti kesken kun alkaa nopeudet kasvaa, menee sellaiseen mopo/kevari vinguttamiseen mikä ei enää innosta

          Ainakin tämä talvi mennään nyt mönkkäri harrastuksen kanssa mutta aina keväällä se pyörä kuume nousee jos vanhat merkit pitää paikkansa. Harkinnassa seuraavaksi iso supermoto mielellään V2 motilla, ducatin hypermotard olisi unelma, myös kotarin superduke pitäisi kokeilla.
          EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5148
            • Kuopio

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Edelliset kokemukset 3v vuotta vanhasta pyörästäni johon tuli 90tkm juuri mittariin tuolloin.
            30tkm/kesä! (mikäli ymmärsin oikein). Hattua täytää nostaa mikäli on vielä töissäkin käyty välillä.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by jani View Post
              30tkm/kesä! (mikäli ymmärsin oikein). Hattua täytää nostaa mikäli on vielä töissäkin käyty välillä.
              Töissä oli pakko käydä. Toi pyörä on ollut pariin kertaan jo myytävänä alle 30tkm ajettuna parissa eri liikkeessä, seuraavat omistajat ne vasta on olleet mp kuskeja kun peruuttamalla on ajelleet

              Comment

              • JarppiR
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2010
                • 280
                • Pori

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Luulen että muutamia satoja ajetussa koeajopyörässä oli tehtaan rattaat paikallaan.

                Vai poistaa yhden ?

                Olen joskus jopa fiilistellyt moottoripyörällä, KTM rakensin itse supermoton jolla ajelin kesän ”mutterille” kahville

                Aikansa kutakin sano.



                Aivan näin, kävi aivopieru


                Apriliassa kun vaihtoi 16-piikkisen 15-piikkiseen, auttoi huomattavasti kaupunkiajossa.
                BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                BMW 530i E39 M-Sport -01
                Alfa Romeo GT 3.2 -05

                Comment

                • TON-III
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2018
                  • 480
                  • Turku

                  Originally posted by sierra4x4tbo View Post

                  Valinnan järkevyyteen en ota kantaa, mutta mielestäni nuo laitteet pitää ostaa fiiliksen pohjalta; Ajaa sitten vaikka vähemmän (ja korjaa enemmän) mieleisellä pyörällä kuin seisottaa järkevää pyörää pihassa, kun ajamisesta puuttuu fiilis..

                  -Timo
                  Itse teen melkeinpä jokaisen valintani kylmästi fiiliksen pohjalta, riittää kun on tehnyt 1-2 valintaa järkiperustein ja sitten alkanut vituttamaan se hankinta ....

                  8 vuotta sitten annoin itselleni 'luvan' palata motskarikantaan (noh, se edellinen oli ollut tasan 1/4-vuossata aiemmin ja oli piikkinen ), joitakin rivinelkkuja kävin kokeilemassa ja no go, sitten jutskailin yhden pitkän linjan motoristin kanssa ja hän sai tarinastani kiinni kyykkymallisen twinin, käväsin kokeilemassa Honda SP-1:stä ja tuntui ihan mukavalta, sitten jonkun vinkin johdosta vuoden 2004 Aprilia RSV Factory:ä ja se oli yksi korttelin väli ja asia oli selvä. Seuraavan 3 vuoden aikana sen katteet olivat käsissäni ainakin sata kertaa ties minkä vikojen vuoksi ( enimmäkseen sähkö-) ja opin sen metkut. Sitten kesällä 2015 silmiini osui ilmo v.2005 mallisesta samasta pyörästä vain 10 tkm. ajettuna ja hain sen pois, talven aikana tein siihen kaikki sähköupdeitit mitä tiesin ja nyt on mennyt 5 kesää ilman yhden yhtä ongelmaa

                  Twineissä on yleensä liian pitkät välitykset, omastakin on leikattu n. 10% pois ( 16/40 alk.p. ja nyt takana 44), oikein paljon parempi aina 200 km/h. asti.

                  Edit: Ja tällä hetkellä tuo SP-1:en malli on 2-pyöränä.
                  F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    -----
                    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 14:41.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Mulle taas sopis hienosti sellanen 765 Triumphin Moto2-Edition mikälie jos olis mania. Semmonen menis enemmän kuin mitä mä pystyn ajamaan.
                      Last edited by petrolhead; 02-10-2020, 16:55.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5148
                        • Kuopio

                        Tänään kävin istuu Ducati 748r ja kilosen kikserin vuosimallia 2018.

                        Pituutta minulla on 188cm ja fakta on että kikseri on liian ahdas minulle. Ducati taas.... :P
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                          Omakohtainen kokemus Sukisuki vs. Ducati parin vuoden takaa:

                          Olin jo käytännössä sopinut kaupat K7 kilo-Gigseristä duunikaverin kanssa. Sanoin kuitenkin, että pakkohan tätä on koeajaa ennen ostoa ja otin pyörän vkonlopuksi ajoon.
                          Jo ensimmäisen 10km aikana tuli fiilis, että ei perkele: jos prätkällä ajo on tällaista, niin en halua tehdä koko hommaa. Edelliset kokemukset piikkiajoilta yli 20v takaa.

                          Kaveri sitten vinkkasi, että hänen 1098 Duce on tyhjänpanttina veljen tallissa. Kuulemma sai hakea koeajoon. Jo jalalta pyörää pystyyn nostaessa tuli fiilis, että saatetaan alkaa olemaan alueella. Ne muutama sata kilometriä mitä ajoin Ducatilla jätti sellaisen fiiliksen, ettei muita merkkejä tarvitse edes katsella.

                          -Timo
                          Kaikissa on puolensa. Mulla siis ollut Tellu S ja just tuollanen K7 Gixxer. Tellulla kun ajelee paljon pätkää, kaupunkia tai ruuhkia niin on se aika raskasta. V2:ssa on aika kova moottorijarru ja siten saa ajosta aika kulmikasta. Kaasulla keuliminen oli toisaalta parasta sen kanssa kun vääntöä riitti. Tosin kadulla se vääntö hämää siten että tuntuu paukkua olevan riittävästi. Radalla sitten paljastuu että tehoa on vaan se n.120hv.

                          Gixerin ostin asuessani Italiassa. Olin Tellusta oppineena jo päättänyt että koneessa on 4 pyttyä ja valinta meni Gixxerin ja R1:n väliltä. Jälkikäteen olis ehkä ollut taloudellisempaa tuoda muuttopyöränä käytetty 999R mutta se oli aika arpapeliä minkälaisen yksilön olis saanut. Ei ollut niiden huolto halpaa edes Italiassa. No tuolla Gixxerillä tuli mentyä Alppien passot aika tarkkaan läpi. Tunti ovelta ja oli jo menossa serpenttiiniä johonkin suuntaan

                          Gixxerissä oli jo tarpeeksi paukkua ja kevyt kun vaihto slipareihin ja otti katin pois. Itselleni (188cm) se ei tuntunut sen ihmeellisemmän pieneltä. Ajo oli helppoa, Suitsat on aivan pomminvarmoja ja kymppitonnin jälkeen ei oikein ehdi vilkuilemaan kierroksia. Voisin ostaa uudelleenkin kun jäi aikoinaan hankkimani Ktech keula ja Marvicit hyllyyn.

                          Kovasti oli ostohousut tänä kesänä jalassa, mutta hinnat laukkasi Koronan takia ja jäi väliin. Onneksi ehti pari kertaa Hussella ajaa supermotoa ja juuri äsken tuli Englannista tilaamani 16.5 tuumanen rimmi ja pinnat joten kohta pitää opetella vanteen kasaamista että saa oikean supermotorenkaan eteen
                          Last edited by jokes911; 02-10-2020, 20:15.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6151
                            • Helsinki

                            Dream Ducatis: MCN tests the very best Bologna ever built
                            Toi 1299 ja viimeisin V4, tuon 1299 on livenä nähnyt, siis törkeen hieno moottoripyörä..
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by jani View Post
                              Tänään kävin istuu Ducati 748r ja kilosen kikserin vuosimallia 2018.

                              Pituutta minulla on 188cm ja fakta on että kikseri on liian ahdas minulle. Ducati taas.... :P
                              Onko niitten rungoissa tai perus koossa sitten paljon eroja. Mä oon ~189, en oo huomannut ihan suuresti eroja. Kaikki on mulle melko samanlaisia. Tuntuu että kahvoja pitäs kääntää reippaasti eteenpäin ainakin.

                              Ihmettelen itseasiassa muutenkin miten kyykyissä on ylipäätään kahvat melkein 45 astetta taaksepäin. Omasta oon kääntänyt melkein suoraan sivuille päin. 13 astetta on alaspäin viistot.
                              Last edited by petrolhead; 03-10-2020, 16:23.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • JarppiR
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2010
                                • 280
                                • Pori

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Onko niitten rungoissa tai perus koossa sitten paljon eroja. Mä oon ~189, en oo huomannut ihan suuresti eroja. Kaikki on mulle melko samanlaisia. Tuntuu että kahvoja pitäs kääntää reippaasti eteenpäin ainakin.

                                Ihmettelen itseasiassa muutenkin miten kyykyissä on ylipäätään kahvat melkein 45 astetta taaksepäin. Omasta oon kääntänyt melkein suoraan sivuille päin. 13 astetta on alaspäin viistot.

                                Eiköhän kaikkien ratakäyttöön suunniteltujen kyykkypyörien ajoasento ole optimoitu nimenomaan rata-ajoon. Jos cliparit sojottaisi suoraan sivuille, olisi mutkassa oikeaoppisen asennon saaminen hankalaa. Kun kahvat on n. 45 asteen kulmassa, ulkomutkan puoleinen käsi asettuu mukavasti tankin yli kun roikutaan polvi maassa . Katuajossa harvemmin täytyy pyörän päällä härvätä.
                                BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                                BMW 530i E39 M-Sport -01
                                Alfa Romeo GT 3.2 -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎