Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1669
    • vihti

    Originally posted by isolohko View Post
    molemmilla jarruttaen on lyhin ja vielä niin, että takajarrulle mennään inasen ennen etujarrua, pyörä menee tasaisemmin jousilleen eikä nyykkää niin paljon
    Suunnilleen tällä taktiikalla tulee itsekin jarruteltua, niin että jarrutuksen alussa takajarru mukana mutta sitten kun paino on jo siirtynyt etufillarille niin takajarrusta ei saa muuta kuin perää sivulle paitsi silloin jos pyörässä on ABS-jarrut.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      Originally posted by petrolhead View Post
      Jos ei samaan syssyyn kerro millä laitteella ja kumeilla ajaa, ei paljoa paljasta käyttääkö mitä jarruja.
      Mulla syntyy CBR:llä, Dunlopin D212 medium etukumilla 100% painonsiirtoa eteen jarruttaessa. Jollain muulla härvelillä tilanne on eri. Kun jarrutuksen jatkaa siihen asti kun kallistus alkaa ni takarengas lähtis alta jos takajarrua käyttäs.
      Homma toimii aivan samalla tavalla kun autoissa. Kuorman muutos riippuu akselivälistä, painopisteen korkeudesta ja hidastuvuudesta. Antipitch geometriat vaikuttaa käytännössä vain siihen kuinka paljon pystykuormasta kantaa tuenta ja paljonko jouset.
      Hyvä pointti muuten.

      Omalla kohdalla kyseessä oli Honda 1100XX, jolla tuli ajeltua enemmänkin, kunnes myin pois. Nykyään pyöräilyt on ihan satunnaista lainailua joko BMW F800R:llä tai K1600GTL:llä.

      Jossain kohtaa pitää laittaa omakin pyörä taas, kun opiskelut on ohi ja työkuviot taas jiirissä. Sellasta Bond-Bemaria tekis mieli jostain syystä. Oliko se nyt K1200C?
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        R1200C tais olla se cruiseri. On kyllä erikoisen näköinen ja erikoinen laite etujousituksineen päivineen. Joskus sellaistakin tuli vähän tuumittua, silloin toki tippui pois kun oli "liian mopo". Nyt menis ihan hyvin

        Comment

        • OVi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2016
          • 514
          • Oulu

          Kun tottuu Bemarin Telelever/Paralever jousituksiin, jollaiset R1200C:ssä on, niin tavalliset jarrutuksessa nyökkivät pyörät tuntuvat oudolta. Eihän tuo tietystikään ole täydellinen toteutus kaikkiin pyöriin, koska tunto eturenkaaseen huonontuu verrattuna tavalliseen haarukkaan ja ainakin RT pyrkii lisäksi ohjautumaan sisäkurviin päin hiljaisessa vauhdissa. Eli liikenneympyröissä pyörää pitää kammeta pystyyn sarvista ohjaamalla, tai ajaa ympyrät reilummalla vauhdilla.
          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

          Comment

          • samulis
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 440
            • Helsinki

            Mulla on talvisäilössä CB600F vm 08. Kaveri meinas että ostais pois joten käytiin tutustumassa pyörään, näyttäis että Honda vaihtaa omistajaa.

            Hetken aikaa on ollu kiikarissa GSX1400, onko kenelläkään omakohtaista kokemusta kyseisestä "muskelipyörästä"? Internet tuntuu tykkäävän ja kuuluis olevan kestävä perus pyörä.
            Last edited by samulis; 06-03-2021, 20:48.
            ex:e46 328Ci, e36 318Ti

            Comment

            • Daa Daa
              BTCF Member
              • Aug 2004
              • 908
              • Jyväskylä

              Mulla ei ole ole omakohtaista kokemusta 1400:sta, mutta samat etujarrut on ollut useammassakin pyörässä reilun 15vuoden aikana ja jokaisessa pelissä on tuntuma ollut jarrukahvassa todella huono, eli pehmeä, ihan kuin tennispalloa puristaisi. Tähän ei auta satuloiden herkistely, eikä se netin mukaan paras päivitys, eli terästunosletkut. Ne on vaan auttamattomasti huonot ja vanhemmiten aina on joku mäntä jumissa, uudet tiivisteet ja männät on kalliita.

              Jos mulla olisi tuollainen tallissa, niin vaihtaisin koko keulan johonkin moderniin missä olisi myös kunnon jarrut. Toisaalta jos tuollaisella kruisaa vaan kylillä niin tuskin tarvitsee parempia, mutta mutkatiellä varmasti harmittaa, varsinkin jos on ajellut nykypyörillä.

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 499
                • Kouvola

                Originally posted by Daa Daa View Post
                Mulla ei ole ole omakohtaista kokemusta 1400:sta, mutta samat etujarrut on ollut useammassakin pyörässä reilun 15vuoden aikana ja jokaisessa pelissä on tuntuma ollut jarrukahvassa todella huono, eli pehmeä, ihan kuin tennispalloa puristaisi. Tähän ei auta satuloiden herkistely, eikä se netin mukaan paras päivitys, eli terästunosletkut. Ne on vaan auttamattomasti huonot ja vanhemmiten aina on joku mäntä jumissa, uudet tiivisteet ja männät on kalliita.

                Jos mulla olisi tuollainen tallissa, niin vaihtaisin koko keulan johonkin moderniin missä olisi myös kunnon jarrut. Toisaalta jos tuollaisella kruisaa vaan kylillä niin tuskin tarvitsee parempia, mutta mutkatiellä varmasti harmittaa, varsinkin jos on ajellut nykypyörillä.
                Vanhoihin suikan jarruihin ei auta kun pääsylinterin vaihto, esim brembon RCS 19. Ei ne satulat huonot ole, jotenkin suikka vaan sössi satuloiden ja pääsylkyn välisen suhteen. Nuilla eväin sain jarrut -01 busaan ja -02 750 gixuun.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • sähköputkimies
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 64

                  Ihan ookoot ne gsx1400 jarrut on tavalliseen ajoon. Toki parempia on ja saa nuokin päivitettyä mutta eipä sillä silti ratakisoja koiteta voittaa. Semmoiseen on toisenlaisia pyöriä.

                  Mulla on ollut monia mopoja kuten uudempi R1 ja M1800r ja monta siltä väliltä. Ainoa minkä myynti harmittaa on gsx1400.
                  Hieno laite. Tykkään sen muotoilusta pyöreine valoineen ja tuplaiskareineen. Hyvä motti, ilma/öljyjäähdytteinen kuin oldschool suizissa mutta kuitenkin ruisku. Ja kuusilovinen laatikko toisin kuin joissain verrokeissa esim xjr.
                  Paperilla ei ole suuresti heppoja mutta hyvän ala- ja keskikierrosten väännön takia tuntuu voimakkaalta ja helppo ajaa ja kiihdytellä.
                  Ja oli varmatoiminen, ei kertaakaan mitään vikaa. Keväällä akku kiinni ja ykkösellä käyntiin.

                  Comment

                  • mmie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 499
                    • Kouvola

                    Originally posted by sähköputkimies View Post
                    Ihan ookoot ne gsx1400 jarrut on tavalliseen ajoon. Toki parempia on ja saa nuokin päivitettyä mutta eipä sillä silti ratakisoja koiteta voittaa. Semmoiseen on toisenlaisia pyöriä.

                    Mulla on ollut monia mopoja kuten uudempi R1 ja M1800r ja monta siltä väliltä. Ainoa minkä myynti harmittaa on gsx1400.
                    Hieno laite. Tykkään sen muotoilusta pyöreine valoineen ja tuplaiskareineen. Hyvä motti, ilma/öljyjäähdytteinen kuin oldschool suizissa mutta kuitenkin ruisku. Ja kuusilovinen laatikko toisin kuin joissain verrokeissa esim xjr.
                    Paperilla ei ole suuresti heppoja mutta hyvän ala- ja keskikierrosten väännön takia tuntuu voimakkaalta ja helppo ajaa ja kiihdytellä.
                    Ja oli varmatoiminen, ei kertaakaan mitään vikaa. Keväällä akku kiinni ja ykkösellä käyntiin.
                    Kyllä se jarrupäivitys on mielestäni paikallaan katukäyttöönkin, koska käytön keveys ja tuntuma parantuu niin paljon, että jarruttaminen on tosipaikassa reilusti paljon helpompi hallita. Suosittelen. Mutta se siitä aiheesta.
                    ex e36 325
                    ex e46 328
                    e92 335i FBO
                    Ducati 900S ie
                    KTM 640
                    Suzuki GT550
                    Honda CBR600

                    Comment

                    • -challenger-
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 2148
                      • L a h t i

                      Jarrut mallia 1972 ja vasta eturenkaan vaihdoin mallia 1992 pirelli phantom.
                      Kesällä laskettii kaverin kanssa sillä vmax tunattu malli ni mutkapätkää 120-140. Se on aika kova vauhti ei niin parhaalla asvaltilla pyörällä lähes olemattomilla jarruilla eikä ole ohjaustehostintakaan.
                      Näillä mennään

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 499
                        • Kouvola

                        Originally posted by -challenger- View Post
                        Jarrut mallia 1972 ja vasta eturenkaan vaihdoin mallia 1992 pirelli phantom.
                        Kesällä laskettii kaverin kanssa sillä vmax tunattu malli ni mutkapätkää 120-140. Se on aika kova vauhti ei niin parhaalla asvaltilla pyörällä lähes olemattomilla jarruilla eikä ole ohjaustehostintakaan.
                        Näillä mennään
                        Joo, kyllä kun itekkin käyn välillä -73 GT:llä laskemassa mutkapätkää "nykypyörän" jälkeen, niin huomaa, että nopeus ja vauhti on kaksi eri asiaa
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Teräspunosletkut.. Kerran kattelin oman mopon letkuihin merkittyä standardia. Ko. standardin mukaisen letkun paisuminen on samaa luokkaa mitä teräspunosten valmistajat lupaa. Food for thought.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Teräspunosletkut.. Kerran kattelin oman mopon letkuihin merkittyä standardia. Ko. standardin mukaisen letkun paisuminen on samaa luokkaa mitä teräspunosten valmistajat lupaa. Food for thought.
                            Kyllä punosletkuilla kuitenkin on suuri merkitys kahvatuntumaan, jokaiseen olen laittanut jos ei ole ollut tehdasasenteisena eikä ole kaduttanut. Abs jarrullisesta en sano mitään, onko punosletkuista mitään hyötyä.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5151
                              • Kuopio

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Kyllä punosletkuilla kuitenkin on suuri merkitys kahvatuntumaan, jokaiseen olen laittanut jos ei ole ollut tehdasasenteisena eikä ole kaduttanut. Abs jarrullisesta en sano mitään, onko punosletkuista mitään hyötyä.
                              Ainakin Yamahan crossipyörissä ensimmäinen "huolto" toimenpide on vaihtaa etujarruletku teräspunosletkuun.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • -challenger-
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 2148
                                • L a h t i

                                Originally posted by jani View Post
                                Ainakin Yamahan crossipyörissä ensimmäinen "huolto" toimenpide on vaihtaa etujarruletku teräspunosletkuun.
                                Mulla on myös yamaha 250 nelari ei oo tarvinu kyllä vaihtaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎