Polttoainelitran pumppuhinnassa on siihen ollut jo toimiva konsti iät ja ajat
.
Jos ja kun sähköautojen ja hybridien määrä jatkaa kasvua ja perinteisten polttomoottoriautojen kulutuskin koko ajan pienenee, niin tuo johtaisi tasaisesti laskevaan tulovirtaan.
Tuolla mallilla siis halutaan välttää ylläoleva skenaario, ja ehkä toivottavasti ajatellaan myös niin pitkäjänteisesti, että saadaan kerralla malli, joka toimii vuoteen 2050 asti, jolloin EUssa on ymmärtääkseni tavoite kieltää polttomoottoriautot lopullisesti.
Se on eri asia onko tuo malli paras vaihtoehto. Jos haluttaisiin selkeästi vähentää autojen (toki vain autojen) CO2-päästöjä niin oikea tapa olisikin verottaa vain polttoainetta, mutta harvaan asutussa maassa se on ongelma, ja mistä valtio saa miljardit kun kaikki vaihtaa sähköautoihin.
Hyvähän tuo autoveron poistuminen on. Saa jatkossa uudempaa vähän edullisemmin. Vähän vaan kyrsii nykyisen auton arvon laskeminen, mutta sekin tapahtuu vain tässä autossa, eikä enää seuraavissa.
Väylämaksu on kyllä ihan perseestä, koska on keskivertokuluttajalle noin suuri. Ajan kanssahan tuo pienenee, kun nämä nykyiset krematoriot ajetaan loppuun ja siirrytään vähäpäästöisempiin. Sen myötä kerättävät määrät tietysti vähenee ja hintaa täytyy nostaa, joten nyt olisi vissiin se rako jolloin vähäpäästöisellä ajo kannattaisi oikeasti. Siihen asti on kyllä meikäläiselle sen verran kallista hupia, että pakko keksiä jotain vippaskonstia. Ajoa tulee sen verran vähän, että bensan hinnan alenemisella ei ole käytännön merkitystä. Nyt joutuisi käytöstä maksamaan helkkaristi enemmän, vaikka auto seisoo pääasiassa tallissa.
- Valtionvarainministerin tarvitsee kelpuuttaa LVM:n ehdotus jotta se etenisi. Mutta ei lakiesityksen tarvitse olla kirjoitettu VM:ssä. Autoverolakia on muutettu ennenkin muun tahon tekemän lakiesityksen perusteella kun pelkästään VM:n hallintosihteerin.
- VM:n autovero virkamiehet Sandell ja Teräväinen eivät ole osallistuneet tämän LVM:n selvitysporukan työskentelyyn. He on tunnettuja jarruja, etenkin Sandell. VM:n muuta väkeä on ollut mukana eli ei tämä täysin Bernerin omaa kivaa ole.
- Hallituspuolueet saa ajettua lähes minkä vaan esityksen läpi. Äänestyksissä puolueen linja pitää vaikka tupailloissa kuinka itketään. Niin se on ollut monessa muussakin asiassa.
Eli siis mikä ei pidä paikkaansa?
Tämä antaa ihan eri kuvan asiasta kuin aiempi viestisi, jossa Berner päätti yksin autoveron kumoamisesta ("riittää kun ministeri hyväksyy").
Bernerin esitys saa kyllä mennä roskiin ei siinä mitään. Ennen kun edes siihen pisteeseen ehditään on autoveron tuotto lähes nollassa ja autoliikkeissä YT:t käynnissä. Tätä ei koko kevättä tarvitse varttua. Eli esitys kuoppaan ja multaa päälle mutta autoveroa ei enää ihan helpolla pelasteta.
Täytyy myöntää että en alkuunkaan ymmärrä ajatuksenkulkuasi siitä, että aiheuttamalla tällainen markkinahäiriö saataisiin autovero kaadettua. Jos autokauppa hyytyy niin autoveron tuotto on nolla, jos autovero lakkautetaan niin autoveron tuotto on sama nolla. Nyt kyllä autokauppa löi itseään kirveellä kipeästi jalkaan, mikäli kauppiaat (suuret maahantuojat) ovat selvityksen taustapiruina. Mahtaa olla melkoinen krapula kun tämä strateginen virhearvio paljastuu kaikessa karmeudessaan. Kuinka kukaan voi edes kuvitella, että hieman ennen huhtikuun kuntavaaleja voitaisiin ajaa tällainen asia läpi? Kepeät mullat.
Täytyy myöntää että en alkuunkaan ymmärrä ajatuksenkulkuasi siitä, että aiheuttamalla tällainen markkinahäiriö saataisiin autovero kaadettua. Jos autokauppa hyytyy niin autoveron tuotto on nolla, jos autovero lakkautetaan niin autoveron tuotto on sama nolla. Nyt kyllä autokauppa löi itseään kirveellä kipeästi jalkaan, mikäli kauppiaat (suuret maahantuojat) ovat selvityksen taustapiruina. Mahtaa olla melkoinen krapula kun tämä strateginen virhearvio paljastuu kaikessa karmeudessaan. Kuinka kukaan voi edes kuvitella, että hieman ennen huhtikuun kuntavaaleja voitaisiin ajaa tällainen asia läpi? Kepeät mullat.
Tarpeeksi isot liikkeet varmaan laskevat pystyvänsä tietyn ajan kestämään myynnin sakkauksen, ja/tai niillä on ennakotietoa, että jokin välimalli tulee vuoden 2017 loppuun asti vaikka.
Tuohan on hyvä keino saada pienet liikkeet pois häiritsemästä kilpailua, tai saada ostettua ne halvalla.
Esim. Keskolla ja S-ryhmällä on varaa ottaa takkiin tietty aika, jos sen jälkeen voi "räjäyttää pankin". Keskolla autokaupan liikevaihdon osuus on koko liikevaihdosta n. 8%. Eli jos tulevaisuudenluvut näyttää järkeviltä niin yhden vuoden voi vetää kuralle.
Meidän perheelle tämä esitetty malli olisi ihan hyvä. Molemmat ajetaan työajoa aika paljon ja vaimon "tonnin pommia" ollaan päivittämässä uudempaan. Mutta kyllähän tuo aika paljon nostaa kuluja esimerkiksi pienipalkkaiselle joilla on halpa auto ja vähän ajoja. Esimerkiksi huonojen liikenneyhteyksien päässä asuva pienituloinen perhe ei varmaan tuuleta ilosta.
Mutta jos joku on varmaa SSS/SOS hallituksen kanssa nin mikään ehdotus ei mene kuten he tiedotustilaisuuksissa sen ilmoittavat. Minun veikkaus on että tästä alkaa helvetillinen sekamelska joka kestää vähintään 2019 vaalien yli. Tänä aikana autojen kauppa on täysin jäissä ja lopulta joskus 2021 saadaan aikaan päätös. Sitä odotellessa uusien rekisteröintien myötä tulevat verotulot romahtavat ja tiestön kunnostamiseen on entistä vähemmän rahaa. Ja lienee sanomattakin selvää että se 2021 päätös on kaikkia vituttava kompromissi joka ei tue päästövähennyksiä tai muutakaan tavoiteltua. Varsinkin kun suomen autokannan keski-ikä on odotellessa painunut pari vuotta lisää vanhempaan päin. Niin ja tuskin siinä vaiheessa on enää montakaan autokauppiasta isojen ketjujen lisäksi autoja myymässä.
Tässä kun liikennettä uudistetaan ja kehitetään ja teiden kuntokin saadaan paremmaksi (ainakin esityksen mukaan), pitäisikö vähän päivittää myös nopeusrajoituksia tämän päivän/tulevaisuuden autojen/teiden tasolle.
Tätä mietin juuri eilen TKU-HKI moottoritiellä - kuiva tie, auriko paistaa, on muuttuvat nopeusrajoituskyltit ja 100 kmh on rajoitus. Mitä järkeä?
Muuten koko esitykseen suhtaudun varauksella, enkä ikinä usko sen menevän läpi tuollaisenaan.
Ja tuo autoveron poisto, mitkä vaikutus silläkin on jos pienipäästöisessä autossa nyt esim. 23 ke hinnassa on veroa 3 ke. Miten se 3 tonnia tuossa rahassa enää vaikuttaa kenekään (uuden) auton hankintaan lopulta?
Ja tuo autoveron poisto, mitkä vaikutus silläkin on jos pienipäästöisessä autossa nyt esim. 23 ke hinnassa on veroa 3 ke. Miten se 3 tonnia tuossa rahassa enää vaikuttaa kenekään (uuden) auton hankintaan lopulta?
Kyllähän jokainen euro joka kerralla viedään sinun lompakosta sattuu. Kipeää tekee itsellekin kolmen auton kanssa, ei siitä mihinkään pääse. Sehän olisi toki ihan liikaa vaadittu, että autot joista jo verot maksettu voisivat jatkaa nykyisillä matalammilla vuosimaksuilla ja autoverotta ostetut uudet ja tuodut käytetyt olisivat uusien maksujen piirissä :think
Tässä kun liikennettä uudistetaan ja kehitetään ja teiden kuntokin saadaan paremmaksi (ainakin esityksen mukaan), pitäisikö vähän päivittää myös nopeusrajoituksia tämän päivän/tulevaisuuden autojen/teiden tasolle.
Tätä mietin juuri eilen TKU-HKI moottoritiellä - kuiva tie, auriko paistaa, on muuttuvat nopeusrajoituskyltit ja 100 kmh on rajoitus. Mitä järkeä?
Tässä olen samaa mieltä, mutta kun se ei ole esim turvallista, trafi/poliisi on sitä mieltä, myös ei saada kerättyä niin paljoa/helposti sakko tuloja
Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment