Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    Originally posted by nokonzok View Post
    Toinen on se, että se virkalija, jonka nimi on paperissa ei MARVO-tapauksissa käytä asiassa minkäänlaista harkintaa. Jos siis puhelimessa haluaa muutosta tapahtuvan, pitäisi olla marvoon yhteyksissä. Se onkin sitten oma projektinsa saada sinne yhteys. Vinkkinä voi sanoa, että helpoiten se onnistuu soittamalla vaihteeseen ja kysymällä Petrus Murolaa, joka on marvon päällikkö.
    Ei vai käytä harkintaa? Auto oli ilmoitettu 550 mallina ja mallimerkinnäksi ilmiotettu tuo sama mahdista löytyva 3.0 D 4WD AUT.

    Eli virkalija on katsonut mallin rekisteriotteesta jossa luki M 550d ja tehnyt oman harkintaansa ja pyytänyt Marvosta arvolausunnon.

    Sen jälkeen Marvon virkailija on tehnyt saman virheen ja katsonut hintapyynnit nettiauton perusteella 4 kpl ja 1 kpl netwheels.

    Ko. marvon markkina-arvo on johtanut isompaan yleiseen pyyntihintaan kuin mitä autolla ollut pyyntihinta, kyseinen auto oli yksi noista 4:stä nettiautosta otetusta hinnasta. Vaikka veropäätöksen perusteluissa on maininta:
    "Verotettavan ajoneuvon yleinen pyyntihinta on määritetty näiden hintojen
    keskiarvona , josta on ensin vähennetty 10 % menetelmään liittyvien
    epävarmuustekijöiden huomioimiseksi."

    Edit: Kaiken lisäksi päätöksellä hintalähteenä on mainittu Mahti vaikka pitäisi olla Marvo...
    Last edited by MajorDrake; 23-08-2019, 21:51.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      En minä sitä sano, etteikö siinä ole virhettä käynyt. Mutta kun Marvosta tulee lausunto, se päätöksen allekirjoittanut viskaali ei sitä enää muuta vaikka mitä tapahtuisi. On käsittääkseni ihan ohje ylempää.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        Originally posted by nokonzok View Post
        En minä sitä sano, etteikö siinä ole virhettä käynyt. Mutta kun Marvosta tulee lausunto, se päätöksen allekirjoittanut viskaali ei sitä enää muuta vaikka mitä tapahtuisi. On käsittääkseni ihan ohje ylempää.
        No se on totta.

        Muutaman kerran aiemminkin on käynyt niin että M550d mallille on keksitty hatusta verotusarvo, mm. pari kertaa siten että vuotta tai kahta uudemmalle mallille jonka arvo on mahdista löytynyt on ollut pienempi,
        ja tällöin oikaisivat heti arvon siihen mikä löytyi mahdista (vaikka se olikin uudemmalle mallille). Ja lopusta piti valittaa.

        Kerran taas kävi yhden mersun kanssa samalla lailla eli vuotta uudemmalle löytyi arvo ja verotusarvo oli taas temmattu ylemmäksi kuin uudemman arvo jolloin kyseisen päätöksen tehnyt totesi vain että hae oikaisua...

        Täytyy todeta että kyllä tuonne verottajan ja tullin leipiin pätyy jotenkin mielenvikaisia ihmisiä, tosin varmasti siellä joku yksittäinen järkeväkin ihminen on töissä...

        Vai miltä kuulostaisi jos maitokaupassa kauppias ottaisi purkista tuplahinnan ja kun menet valittamaan niin sanois että hae oikeudesta rahasi takaisin...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?



          Tämä kannattaa huomioida tuontiajoneuvon mittarilukemaa verottajalle ilmoitettaessa, siis jottei tule liian iso vero.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Autokauppias suomii alan lobbareita virheellisistä väittämistä: ”Verotus ei suosi vaan syrjii käytettyjä tuontiautoja”
            12.9.201910:30

            Päästöjen pienentäminen ei edellytä uusien autojen myynnin lisäämistä. Päästöjen pienentäminen edellyttää vähäpäästöisten autojen myynnin lisäämistä.

            Autoalan lobbarit Tero Kallio ja Hanna Kalenoja ovat väittäneet, että autoverotus suosii käytettyjä autoja ja että yhteismarkkinat ja tavaroiden vapaa liikkuvuus ovat kääntyneet Suomea vastaan, kun käytettyjen autojen tuonti on lisääntynyt (KL 30.8.). Molemmat väitteet ovat virheellisiä.

            Kallio ja Kalenoja väittävät, että verotus suosii käytettyjä autoja. Kallio perustelee väitettään sillä, että käytettyjen autojen verotusarvosta tehdään niin sanottu epävarmuusvähennys ja että lisävarusteet eivät sisälly käytetyn auton verotusarvoon. Väite on virheellinen. Päinvastoin, verotus suosii uusia autoja käytettyjen kustannuksella.

            Yli kaksi vuotta vanhojen käytettyjen autojen verotus perustuu yleensä tilastollisesti pyyntihintojen perusteella määritettyyn arvoon. Pyyntihintoja korjataan käyvän arvon eli verotusarvon saamiseksi. Pyyntihinnat sisältävät varaa ylihyvitykselle vaihtoautosta. Lisäksi ylisuuret pyyntihinnat painottuvat aineistossa, kun autot pysyvät markkinoilla pitkään. Autojen lisävarusteet sisältyvät markkinoilta kerättyihin pyyntihintoihin ja siten käytettyjen autojen verotusarvoon. Verotus ei suosi käytettyjä.

            Verotus syrjii uudehkoja autoja. Arvo määritetään usein uuden auton hinnan ja siitä tehtävän laskennallisen vähennyksen perusteella, ei suinkaan käyvän arvon perusteella. Tällöin noin vuoden vanhan auton verotusarvo on noin 15 prosenttia uuden auton kaikki lisävarusteet sisältävää verotusarvoa alhaisempi.

            Vapailla yhteismarkkinoilla auton ja varsinkin lisävarusteiden hinta laskee usein paljon enemmän, ja hyvin varusteltuja uudehkoja autoja voi saada hankittua jopa 30–40 prosenttia uutta alhaisemmalla hinnalla. Todellista arvoa suuremmaksi määritettävä verotusarvo poistaa kilpailuedun, estää tuonnin ja suojaa kotimaista autoalaa. Suomalainen kuluttaja ei tästä syystä hyödy yhteismarkkinoiden eduista täysimääräisesti. Jos verotus toimisi syrjimättömästi, kuluttajat voisivat saada uutta vastaavia käytettyjä autoja merkittävästi edullisemmin.

            Yhteismarkkinoiden hyötyjä Suomelle eivät määritä autotuojien intressit. Suomi elää viennistä. Suomi ei elä autotuonnista. Suomen etu on vapaa kilpailu, tavaroiden vapaa liikkuvuus ja toimivat yhteismarkkinat. Suomen etu on, että suomalaisia tuotteita ja osaamista voidaan myydä ulkomaille.

            Suomen etu on järkeviä valintoja tekevä kuluttaja, fiksu isä tai äiti. Fiksu isä tai äiti ei osta kallista uutta autoa, jos saa uudenveroisen auton selvästi uutta halvemmalla.

            Suomen etu ei ole, että tänne tuotaisiin muissa maissa valmistettuja tavaroita uusina, jolloin ne ovat kalleimmillaan. Suomessa ei ole sellaista autoteollisuutta, jonka intressejä ja työpaikkoja olisi suojattava.

            Tero Kallion ja Hanna Kalenojan kannanotto vaikuttaa Suomen oloissa harvinaiselta protektionismilta, joka sinänsä tuntuu olevan maailmalla muodissa.

            Autoala saa yleensä äänensä kuuluviin väittämällä, että päästöjen pienentäminen edellyttää uusien autojen määrän lisäämistä. Tässä väitteessä on looginen virhe. Päästöjen pienentäminen ei edellytä uusien autojen myynnin lisäämistä. Päästöjen pienentäminen edellyttää vähäpäästöisten autojen myynnin lisäämistä.

            Liikenteen päästöjä olisi tehokkainta alentaa poistamalla syrjivä arvonmääritys uudehkoilta, käytetyiltä autoilta – ei valtion tukemilla romutusmaksuilla. Päästöjä alennettaisiin markkinaehtoisesti.

            Suomen tulee luottaa verotuksen päästöohjaukseen ja antaa kuluttajan valita. Autoalan lobbareiden kannattaisi miettiä asiakkaan etua, ei Suomen etua. Voi olla, että kauppa kävisi paremmin ja Suomenkin etu huolettaisi vähemmän.

            Ossi Vuohtoniemi

            toimitusjohtaja, Autotalo Vuohtoniemi Oy

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              Originally posted by nullzwei View Post
              Autokauppias suomii alan lobbareita virheellisistä väittämistä: ”Verotus ei suosi vaan syrjii käytettyjä tuontiautoja”

              Tuossa oli myös jätetty huomoimatta se että esim. 2015 vuonna käyttöönotetun pienipäästöisen auton veroprosentti n. tuplat kuin uuden samoilla päästöillä olevan.

              Esimerkkinä vaikkapa 50g päästöillä oleva hybridi, 50 grammaista kun pidetään "ekoauton" rajana aika yleisesti:
              2019 käyttöönotto %4,7
              2018 %5,9
              2017 %7,1
              2016 %8,2
              2015 tai vanhempi %9,4

              Ts. 4 vuotta vanhasta vähän ajetusta hybridistä menee pahimmillaan veroa enemmän kuin uudesta samalla päästöllä olevasta hybridistä...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Kyllä, mutta jäljellä olevaa autoveron määrää arvioitaessa jne.

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Joitain aikoja sitten puhuttiin ns. peilikuvaperiaatteesta. Kysymys oli siis siitä, että kun yli 10-vuotiaista autoista ei saa vientipalautusta, ei niistä pitäisi joutua maksamaan verojakaan. Onko joku saanut tällaisesta valituksesta ratkaisua verottajalta tai kenties hallinto-oikeudesta?

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Prosessissa on jo muutama ollut, case Ferrari mm; KHO 11.9.2018 4133/18

                    Joku Audikuski oli hiljattain saanut autoverovilpistä linnatuomion, liekö ehdollista, Edilex ei kerro. Q7-kuskin asia on vailla lainvoimaa.

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Prosessissa on jo muutama ollut, case Ferrari mm; KHO 11.9.2018 4133/18

                      Joku Audikuski oli hiljattain saanut autoverovilpistä linnatuomion, liekö ehdollista, Edilex ei kerro. Q7-kuskin asia on vailla lainvoimaa.
                      Koho päätös ei näköjään löydy tuomioistuimen omilta sivuilta. Jos sinulla on Edilex tunnarit niin saatko postattua päätöksen tänne?

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by nokonzok View Post
                        Jos sinulla on Edilex tunnarit niin saatko postattua päätöksen tänne?
                        Tietenkin on mutta tietenkään en postaa. Ei kai ne nyt ihan huvikseen ole Edilexiä käyttäjätunnuksen ja salasanan taakse laittaneet.

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Tietenkin on mutta tietenkään en postaa. Ei kai ne nyt ihan huvikseen ole Edilexiä käyttäjätunnuksen ja salasanan taakse laittaneet.
                          Tiesit varmaan, että KHO:n päätöksillä ei ole minkäänlaisia tekijänoikeuksia ja niitä saa siten postata ihan niin paljon kuin huvittaa. Edilexin palvelu on järjestää ja luokitella tieto siten, että se on helposti löydettävissä.

                          Mutta jos ahdistaa niin voin toki pyytää sen kirjaamostakin.

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Koho päätös ei näköjään löydy tuomioistuimen omilta sivuilta. Jos sinulla on Edilex tunnarit niin saatko postattua päätöksen tänne?
                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Tietenkin on mutta tietenkään en postaa. Ei kai ne nyt ihan huvikseen ole Edilexiä käyttäjätunnuksen ja salasanan taakse laittaneet.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Tämä on hallinto-oikeuden ratkaisu. KHO on sitä jotenkin muuttanut ja olisi kiva nähdä miten. Jotain voi tietysti päätellä siitä, että päätöstä ei ole julkaistu edes "muut päätökset" otsikon alla, tuskin on merkittävästi muutettu kirjoitetun lain tulkintaa.

                              Olisi muutama valitus tehtävänä, mietin vain kannattaisi tuota vaatia vai ei. Periaatteessa siinä ei mitään menetä, mutta mutta...

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by nullzwei View Post
                                Prosessissa on jo muutama ollut, case Ferrari mm; KHO 11.9.2018 4133/18
                                Anteeksi, että nyt hieman valitan. Tässä tapauksessa etäisesti sivuttiin vientipalautusta, mutta koko keissin pihvi oli menettelytapakysymyksissä. Tällä ei siis ole minkäänlaista merkitystä varsinaisen asian kannalta. Kaikesta päätellen Nullzwei on tämän päätöksen lukenut ja nähnyt, mutta ei jostain syystä edes pyydettäessä postannut keskeisiä kohtia tai selventänyt muuten asiaa. Tosin Nullzwein oikeudelliset tulkinnat ovat muutenkin olleet kauniisti sanottuna luovia. Mikä motiivi on tällaiseen ihmeelliseen vääntämiseen? Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa niin olisiko parempi olla vaan hiljaa? Se, että on Edilexin tunnukset ei vielä tee kovin kovaa juristia.

                                Tässä puheena olevan tapauksen keskeisin anti:

                                2. Pääasia
                                2.1 Sovellettavat oikeusohjeet

                                Autoverolain 4 §:n (5/2009) 1 momentin mukaan velvollinen suorittamaan autoveroa on se, joka merkitään rekisteriin ajoneuvon omistajaksi. Osamaksukaupassa verovelvollinen on kuitenkin ostaja, joka merkitään rekisteriin ajoneuvon haltijaksi.
                                Autoverolain 67 §:n 1 momentin (971/2012) mukaan, jos asia on hakijalle erityisen tärkeä, Tulli tai Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa hakemuksesta ennakkoratkaisun siitä, miten tätä lakia sovelletaan hakijan ajoneuvon verotukseen. Ennakkoratkaisua ei kuitenkaan anneta verotusarvosta. Pykälän 2 momentin mukaan hakemuksessa on ilmoitettava yksilöitynä kysymys, josta ennakkoratkaisua haetaan, ja esitettävä asian ratkaisemiseksi tarvittava selvitys.

                                2.2 Asiassa saatu selvitys
                                A:n ennakkoratkaisuhakemus on tullut Tullissa vireille 1.10.2015. Ennakkoratkaisuhakemuksen mukaan Ferrari 456 -merkkinen ajoneuvo vuosimallia 1996 oli siirtynyt A:n omistukseen. Ajoneuvosta oli lokakuussa 2014 maahantuonnin yhteydessä kannettu autovero. A:lla oli ajoneuvolle ostajaehdokas toisessa jäsenvaltiossa, mutta ajoneuvosta vajaa vuosi sitten kannettu huomattava autoveron määrä oli vaikuttanut merkittävästi ajoneuvon hintaan ja siten myös myyntimahdollisuuksiin. A on pyytänyt Tullilta ennakkoratkaisua siitä, onko hänelle oikeus saada ajoneuvosta vientipalautusta, mikäli ajoneuvo myydään toiseen jäsenvaltioon.

                                Korkeimmalla hallinto-oikeudella on ollut käytettävissä ajoneuvoliiken- nerekisterin omistajatiedot kysymyksessä olevasta ajoneuvosta. Rekisteritietojen mukaan ajoneuvo on otettu käyttöön Suomessa huhtikuussa 2015, ja ajoneuvon on heinäkuussa 2015 lunastanut vakuutusyhtiö. Ajoneuvo on ollut ennakkoratkaisua haettaessa As B:n omistuksessa. As B on ostanut ajoneuvon vakuutusyhtiöltä
                                19.8.2015, ja ajoneuvo on siirtynyt yhtiöltä A:n omistukseen 6.5.2016. A on ollut ajoneuvon omistaja 6.5.–24.5.2016 ja 19.10.2016–22.6.2017. A on esittänyt asiassa 2.5.2018 päivätyn valtakirjan, jossa A As B:n puolesta muun ohella vahvistaa, että A yhtiön omistajana ja allekirjoitusoikeutettuna on ollut oikeutettu hakemaan autoverotuksen ennakkoratkaisua Ferrari 456 -merkkistä ajoneuvoa koskevassa asiassa.

                                2.3 Oikeudellinen arviointi
                                Asiassa on ensiksi ratkaistava kysymys siitä, ovatko ennakkoratkaisun antamiselle asetetut autoverolain 67 §:n 1 momentin (971/2012) edellytykset täyttyneet ja onko ennakkoratkaisu voitu siten antaa.

                                Korkein hallinto-oikeus toteaa, että autoverotuksessa ennakkoratkaisu voidaan antaa hakijan ajoneuvon verotukseen liittyvästä ja hakijalle erityisen tärkeästä asiasta. Jotta asialla olisi erityistä merkitystä hakijalle, ennakkoratkaisukysymyksen on liityttävä hakijan omaan autoverotukseen. Autoverovelvollisia ovat ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja ja osamaksukaupassa ajoneuvon rekisteriin merkitty haltija.

                                Ennakkoratkaisun hakijan on esitettävä asian ratkaisemiseksi tarvittava selvitys. Vaikka ennakkoratkaisu sitoo sen antajaa vain hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa, tulee selvityksen perustua tosiasioihin. Ennakkoratkaisun hakija vastaa antamastaan selvityksestä.

                                Nyt kysymyksessä olevassa asiassa A on hakenut Tullilta ennakkoratkaisua hänen oikeudestaan saada vientipalautusta Ferrari 456 -merkkisestä ajoneuvosta. Koska As B on ollut tuolloin ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, ennakkoratkaisuhakemus ei ole koskenut A:n omaa autoverotusta. Koska A on hakenut ennakkoratkaisua omissa nimissään, hakijaksi ei voida myöskään taannehtivasti katsoa As B:tä yhtiön jälkikäteen antaman valtakirjan perusteella. Näin ollen asiassa ei ole ollut autoverolain 67 §:n 1 momentissa säädettyjä ennakkoratkaisun antamisen edellytyksiä.

                                Hallintolain 6 §:n mukaan viranomaisten toimien on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia. Tulli on arvioinut ennakkoratkaisun antamisen edellytyksiä A:n hakemuksen yhteydessä antaman selvityksen perusteella. Koska A:n antama selvitys ei ole vastannut tosiasioita, A:lle ei ole voinut myöskään syntyä hänen tarkoittamaansa oikeutettua odotusta siitä, että ennakkoratkaisunantamisen edellytykset olisivat asiassa täyttyneet.


                                Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös on kumottava ja Tullin antama ennakkoratkaisu on poistettava.
                                Last edited by nokonzok; 25-09-2019, 11:26. Reason: Siistitty muotoilua

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎