Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by nokonzok View Post
    Myytkö sen 2000 eurolla?
    Jono, AV
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • V11
      Bimmer Rookie
      • May 2016
      • 77
      • Helsinki

      Kun ei ole tarkoitus myydä vaan pitää niin en. Mutta jos myisin se olisi jotain 2600-2800 tuolla nettiautossa. Ei se vaan ole realistista myydä autoa jossa on pari suurempaa haalistumaa(uudelleen maalattuja kohtia) kyljissä, kaksi pientä ruhjetta, katossa kupruilua vaikka se ei hyvin näy, ja sisäkatossa kuskin kohdalla repeämä, ja vääristelyä 4000 eurolla. Katot tradecarview:tä niin siellä menee lähes samoilla kilsoilla parempi kuntoisia lähes samaan hintaan. Puhumattakaan saman kuntoisista jotka menee vielä halvemalla.

      Samankuntoinen Nissan Cube lähtee auktiosta lähes samalla hinnalla kun minäkin tuon sieltä ulos sain, 20,000 - 50,000 jenin hintaan. Oma oli 21,000. Siihen rahtikulut ja kaikki jotka tulli sisällyttää "arvoon" niin auto oli 2 tuhatta euroinen maahan päästessään. Siihen alv niin 2300. Verotuspäätös päälle niin 2800. Toki jos jotain voittoa haluaa tavoitella niin sitten hintahan olisi 3500 koska tähän piti uusi katalysaattori tilata.

      Autohan on teknisesti aivan mahtava muuta kuin tuo katalysaattori. Lähtee käyntiin kuin palmun alta jos sitä ei viikkokausia ole pakkasessa istuttanut. Mutta ulkoiset seikat tuossahan arvoa alas painavat. Ei nuo teidän Cubetkaan lähes noin paljon maksaisi jos kummallakin olisi kummassakin kyljessä iso harmaa läntti huonon maalauksen takia. Mustassa se ei onneksi niin hyvin näy kuvissa mutta paikan päällä kyllä.

      Voin toki tulla autoa näyttämään jos et usko omaan arviooni, mutta mun mielestä noi verottajan valinnat ei vaan osu samalle asteikolle.
      Last edited by V11; 25-01-2019, 11:48.

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        Verottajaa ei kiinnosta pätkääkään mitä sinä olet autosta maksanut. Päätöksen pohjaksi yritetään löytää mystistä yleistä markkinahintaa, joka on joskus helpompaa ja kuten tässä, joskus hieman vaikeampaa.

        En sinänsä ollenkaan epäile sinun arviotasi, mutta jos tuo nyt nettiautossa olisi kilvet kiinnitettynä kaupan niin kyllähän se kunnosta riippumatta lähtisi kolmeen tonniin ihan samantien.

        Comment

        • V11
          Bimmer Rookie
          • May 2016
          • 77
          • Helsinki

          Originally posted by nokonzok View Post
          Verottajaa ei kiinnosta pätkääkään mitä sinä olet autosta maksanut.
          Vastailin tuohon sinun epäilyksiin että niinkö halvalla lähtisi noilla luvuilla.

          En vaan nyt tajua miten 6-paikkainen auto jossa 1.4L moottori voi vastata arvoltaan autoa joka on 4-paikkainen jossa on 0.65L moottori ihan vain sen takia koska niillä oli lähellä oleva arvo uutena maassa joka ei ole Suomi. Ominaisuuksiltaan aivan eri puhumattakaan kuljetuskapasiteetista.

          Comment

          • nokonzok
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2013
            • 826
            • Espoo

            Originally posted by V11 View Post
            Vastailin tuohon sinun epäilyksiin että niinkö halvalla lähtisi noilla luvuilla.

            En vaan nyt tajua miten 6-paikkainen auto jossa 1.4L moottori voi vastata arvoltaan autoa joka on 4-paikkainen jossa on 0.65L moottori ihan vain sen takia koska niillä oli lähellä oleva arvo uutena maassa joka ei ole Suomi. Ominaisuuksiltaan aivan eri puhumattakaan kuljetuskapasiteetista.
            Juu ei se välttämättä ihan putkeen mennyt, en sitä sano. Mutta ei se sitä muuta, että arvonmäärityksessä ostohinnalla ja kuluilla ei ole mitään merkitystä. Ei toisaalta aina käy kateeksi verottajaakaan, niillä kuitenkin on ratkaisupakko ja jostain ne perustelutkin pitäisi keksiä.

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              Suomi on ollut EU:n jäsen jo lähes ikuisuuden. Markkinataloudessa hinnat pyrkii tasoittumaan siihen tasoon millä rahalla autoja myydään isommilla markkinoilla. Miten on mahdollista, että näin monen EU vuoden jälkeen Suomen hintataso voi erota esim. Saksan hinta + autovero + joku tonni tasosta niinkin radikaalisti, että eroa voi olla kymmeniä tuhansia euroja? Vastaus on autoveron laskukaava joka yksinkertaisesti antaa muutamalle yksittäiselle toimijalle jolla on jo samanlainen auto Suomessa mahdollisuuden määrittää kilpailevan tuojan verotaso niin paljon ylemmälle tasolle ettei tuonnissa ole käytännössä mitään järkeä.

              Käytännön esimerkki vaikka ensimmäisten vuosimallien Aston Martin DB9 tai Ferrari California koska näillä saadaan hintaero sen verran suureksi, että sen näkee sokeakin. Astonit maailmalla alkaen n. 40ke ja Suomessa verrokki 85ke. Fefet alkaen n. 90ke ja verrokit 170ke. Noiden alkutietojen mukaan kun laskee verot niin maksettavaa tulee merkittävästi enemmän kun jos markkinat toimisi niin kuin markkinataloudessa tapahtuu.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2842
                • Kyrsälä

                Jos verotan 5/2018 käyttöönotetun auton, niin minkä päästötietojen mukaan se verotetaan?. En ole yhtään kartalla näistä WLTP/NDEC jutuista.

                Transportstyrelsen kertoo:
                Testcykel NEDC
                Landsvägskörning
                116 g/km

                Stadskörning
                130 g/km

                Blandad körning
                120 g/km
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • Taski
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2009
                  • 380
                  • Tampere

                  Ja tähän vielä jatkona mielenkiintoinen pähkinä:
                  Jos tuot vaikkapa 10/2018 ensirekisteröidyn auton Saksasta, nähtävillä ei ole COC:ta vaan pelkkä rekisteriote esimerkiksi -> Mistä tiedät kummalla syklillä ko. auto on mitattu, WLTP vaiko NEDC? Käsittääkseni muissa maissa siirtymäaika WLTP mittaukseen vielä huomattavasti pidempi kuin Suomessa ja molemmilla tavoilla mitattuja autoja markkinoilla.
                  Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17847
                    • PKS

                    Dokumentti autoverosta -

                    "Autoveron poiston väitetty vihreys"

                    Katso MOT Yle Areenassa:
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                    ½
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Tuo oli aikamoinen pohjanoteeraus. Tuntui siltä että kässäritoimittaja ei ollut tehnyt kotiläksyjään lainkaan ja väritti tarinaa kuin umpimielinen. Haastateltavien valinta oli vähintäänkin outoa ja niiltä kysyttiin juuri ne asiat joihin tiedettiin saatavan omaa näkemystä tukevat vastaukset.

                      Autofirman tyypit olivat asiahemmoja.

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by Doni View Post
                        Jos verotan 5/2018 käyttöönotetun auton, niin minkä päästötietojen mukaan se verotetaan?. En ole yhtään kartalla näistä WLTP/NDEC jutuista.

                        Transportstyrelsen kertoo: NDEC

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1559
                          • Helsinki

                          Väliaikatietoja yhdestä prosenttiväännöstä. Kyseessä E39 Touring joka uitettu Sveitsistä joitain vuosia sitten. ALV:t maksettu Saksaan ja autoverotettu Suomeen. Veroprosentti oli poimittu päätökseen taulukoista normaaliin tapaan mutta tämä ei auton tuoneelle kelpaa ilman riittäviä todisteita. Tullilta pyydetty autojen VIN:it joita on käytetty prosentin muodostuksessa. Tulli kieltäytynyt antamasta niitä. Tästä kieltäytymisestä pyydetty kirjallinen päätös josta valitettu hallinto-oikeuteen. Tänään HO:sta tuli päätös jossa tulli velvoitettiin antamaan kyseiset tiedot ja maksamaan valittajalle 100e korvaus vaivasta. Valittaako tulli KHO:hon jää nähtäväksi. Jos vanhat merkit pitää paikkansa niin valittaa.

                          Olisi tosin ollut todella omituista mikäli oikeus ei olisi päättänyt tuojan eduksi. Tasan samalla Touringin tuoneella on jo usean vuoden takaa taskussa KHO:n päätös jossa E39 Sedan veroprosentista valitettiin laskettiin tasan samalla tavalla mitä tässä nyt on haussa. Eli tullin taulukon prosentti perustui tuolloin niin kun nytkin uutena tuotujen autojen maksettuihin autoveron määriin. Tullihallituksen autoinssi oli olettanut, että mallikohtaisesti kuukauden pienimmän autoveron sisältävä auto on aina ollut perusvarusteinen. Etenkin kalliimpien autojen osalta tämä pitää harvoin jos koskaan paikkansa. Oikea tapa olisi ollut selvittää kunkin auton yksilölliset lisävarusteet ja poistaa niiden osuus maksetun autoveron määrästä jotta tiedon perusteella saadaan laskettua varusteettoman auton veroprosentti jota sitten käytetään kaikille käytettynä tuotaville jotta ei vahingossakaan syrjitä tuojaa jonka autossa ei ole varusteita. Tullin virkamies ei tätä älynnyt tai halunnut aikoinaan tehdä ja on kuulemma jälkeenpäin kommentoinut ettei "kaatunutta maitoa saa takaisin lasiin" eli virhettä ei jälkikäteen korjata vaikka sen olemassaolo ainakin periaatteessa tiedostetaan. Sedanin tapauksessa tuoja sai aikoinaan VIN:it ihan pyytämällä mutta Touringin tietoja ei enää saanut. Nyt ne pitää HO:n päätöksen perusteella toimittaa ellei valtio valita tuomiosta. Vasta kun tämä on saatu loppuun voi tuoja edes alkaa tarkistamaan omaa veropäätöstään eli onko se oikeilla alkutiedoilla tehty.

                          Tässä kyseessä siis n. 500e autoverolla kilvitetty laite josta käyty vääntö on tähän mennessä maksanut jo moninkertaisesti tuon verran. Eikä vielä ole edes verovalituksen tarpeellisuutta päästy veroprosentin osalta arvioimaan. Jos menee vanhan kaavan mukaan prosentti putoaa lopulta KHO:ssa n. kolmen vuoden päästä muutaman pinnan joka pudottaa autoveron määrää max. 50e. Mutta periksi ei anneta ihan periaatteen vuoksi koska valtio on viimeisen 23+ vuotta toiminut autoverotuksen osalta niin kuin on toiminut. Jokainen kivi käännetään ja kääntäminen maksatetaan lopulta valtion kassasta. Normaalissa yrityksessä olisi ymmärretty muuttaa tapoja jo vuosikymmeniä sitten ihan pelkästään koska se olisi ollut taloudellisesti järkevää. Kun kyseessä on suomalainen virkamies joka pelaa valtion rahoilla niin kassa on pohjaton eikä mitään tulosvastuuta tunneta.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17532
                            • Turku

                            Mielenkiintoinen case. Hetken ihmettelin, miten tämä oikein menee oikeusasteissa. Lyhenteet olivat vain väärin, jatkoa ajatellen alla:

                            Hallinto-oikeus = HAO
                            Korkein Hallinto-oikeus =KHO
                            Käräjäoikeus = KO~KäO
                            Hovioikeus = HO
                            Korkein oikeus = KKO


                            Pahoittelut OT:stä, mutta oikeat termit helpottavat ainakin omaa luetunymmärtämistäni.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              Originally posted by Laku View Post
                              Hallinto-oikeus = HAO
                              Hyvä huomio. Tiedän kyllä tuon mutta viime vuosina näkynyt myös HO erinäisissä teksteissä niin tuli lipsuttua.

                              Tulli tietysti vetosi tässä liikesalaisuuteen vaikka firma jonka salaisuuksia suojellaan ei taida enää olla edes olemassa. Olisiko ollut -97 Weba-autolla BMW:n tuonti silloin vai oliko vielä tuossa vaiheessa Veholla. Jos tuo on kestävä peruste ilmeisesti tuojan pitää sitten tehdä ilmianto vanhasta virkavirheestä koska Sedanin tapauksessa se ei ollut tietojen toimittamisen este.

                              Tämä Touringin tuonti on jo sen verran vanha, että menee varsinainen verovalitusaikakin umpeen jos VIN pyynnön käsittelyssä kestää vielä pitkään. Eli tuoja joutuu mahdollisesti laittamaan valituksen sisään ns. varmuuden vuoksi ja vajailla tiedoilla ettei vaan mene vanhaksi. No aina siinä voi vaatia 13% käyttämistä niin ei suurella varmuudella syrjitä.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Ihailen kyllä tuollaista sitkeyttä! Muutoksia järjestelmään voi saada kahta reittiä: toinen on löytää ja sen pohjalta käräjöidä läpi joku iso periaatteellinen seikka, tyyliin Siilin. Toinen on se, että valituksia tehdään koko ajan ja mitä erilaisimmilla perusteilla. Ei ole edes niin väliä onko valituksen pohja vedenpitävä, riittävän paljon ylimääräistä paperityötä yleensä saa aikaan korjausliikettä viranomaisissa.

                                Jälkimmäinen tapa on autoverotuksen osalta osoittautunut ihmeen tehottomaksi, mutta ilman tappelua ei muutosta useinkaan tapahdu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎