Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    Originally posted by Laku View Post
    Mistä löydätte Panamerat ym. hybridiluvut?
    En tiedä mistä ihan tieteellisellä tarkkuudella, mutta tuolla iltalehdessä jos hakukenttään kirjoittaa "Panamera", saa kaikki panamera-mallit, ja siitä sitten vain ynnäilee mitkä on hybridejä ja mitkä ei. Tosin vielä epätarkemmaksi menetelmän tekee ainakin panameran kohdalla se, että tuo pelkkä "panamera" saattaa myös sisältää hybridejä...
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Originally posted by 928 GTS View Post
      Jos tuo -20% pitää paikkansa on siinä jälleen yksi aihe mistä valittaa. Noin yksinkertainen kaavamainen vähennys ei voi mitenkään olla oikein jokaiselle normi postiautolle vs. vähänkin harvinaisemmalle laitteelle. Eroja automallien välillä pitää olla ja ne pitää myös verotuksessa huomioida. Lisäksi se, että tietoa ei ole yleisesti julkistettu on jo yksinään raskauttava todiste verovirkamiehen vilpillisestä mielestä.
      20% on ollut vuosikymmenen verran vakioalennus sellaisista RHD-autoista, joista löytyy LHD-vastine.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17847
        • PKS

        Originally posted by nokonzok View Post
        20% on ollut vuosikymmenen verran vakioalennus sellaisista RHD-autoista, joista löytyy LHD-vastine.
        Jos näin on, olisi kiva nähdä se asiakirja jossa tämä todetaan. Tuntuu aika mielivaltaiselle päätökselle että RHD auto on aina automaattisesti 20% edullisempi kuin LHD. VMP.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • j-a
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1522
          • PohojosPohojammaa

          Originally posted by j-a View Post
          Nuo sähkövehkeet / hybridit on kyllä 2018 aikana hypänneet perstuntumalta kalliimmissa vehkeissä melkoiseen yliedustukseen. GLC 350e -meisseliä näyttäisi olevan ~85kpl, suunnilleen puolet GLC:n kokonaistuontimäärästä. Porsche Panameraa hybridinä 54, muita versioita ~15. :think Ei ole yllätys että monilla niillä kellä on rahaa premium-auto ostaa, ymmärtävät minimoida veron osuuden auton hinnassa...
          Lakun kysymyksen innoittamana pohdin vielä tarkempia lukuja, ja hoksin että saahan ne kohtuuhelposti Ottoautosta. Lopputulemana tarkentuikin nuo määrät.

          Panamera viim.12kk aikana verotettuja yht. 68kpl:
          -62kpl vm.13 ja uudemmat hybridimallit joissa Vero-% alle 12.11%
          -2kpl vanhempaa ei-plugari-hybridiä
          -2kpl diesel
          -2kpl '10-'11 perusbensa

          Eli vielä merkittävästi suurempi osuus hybridejä kuin luulin. Syyn ehkä selkeimmin näyttää seuraavat maksettujen verojen määrällä nousevaan järjestykseen listalla sijoittuneet yksilöt:

          PANAMERA 2.9 4 E HYBRID 4D HB 4WD AUT 243KW bensa 1712 13 0.8 16 151487 143163.00 11023.50 1810 7.70
          PANAMERA 3.6 5D HB AUT 220KW bensa 1008 117 7.4 16 46159 43101.10 13576.80 1801 31.50

          Eli '10 117tkm ajettu 3.6 bensa, veroa 13,5k€
          vs
          '18 13tkm ajettu E-Hybrid, veroa 11k€

          Veikkaanpa että '10:n ostajalla seuraavan 2v:n pääomakulut autostaan tulee olemaan euromääräisesti suuremmat, vaikka molemmat olisi täysin lainarahalla hankittuja (oletukset: pankkilaina luottokelpoiselle henkilölle, korko ehkä 1,5% nykykorkotasolla, auto realisoidaan 2v kuluttua, makrotalous loivenevassa kasvussa).
          Last edited by j-a; 04-01-2019, 17:48.
          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

          Ylimääräisenä tarjolla:

          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            Originally posted by Dualfun View Post
            Jos näin on, olisi kiva nähdä se asiakirja jossa tämä todetaan. Tuntuu aika mielivaltaiselle päätökselle että RHD auto on aina automaattisesti 20% edullisempi kuin LHD. VMP.
            Vakioalennus on yksinkertaisesti laiton ihan jo ajatuksen tasolla kun puhutaan eri automalleista.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17532
              • Turku

              Originally posted by j-a View Post
              Lakun kysymyksen innoittamana pohdin vielä tarkempia lukuja, ja hoksin että saahan ne kohtuuhelposti Ottoautosta.

              Eli vielä merkittävästi suurempi osuus hybridejä kuin luulin. Syyn ehkä selkeimmin näyttää seuraavat maksettujen verojen määrällä nousevaan järjestykseen listalla sijoittuneet yksilöt:
              Niinpä. Juuri noista syistä rahamiehet miettivät autonsa ja verot tarkkaan. Esim. eräs toimari tuotti itselleen täysin ladatun vuoden vanhan MB S hybridin vuoden vanhana ja 20tkm ajettuna. Ison jällärin esittelyauto. Autoa tietysti ladataan firman piikkiin häntä varten varta vasten asennetulla latauspisteellä . Autohan ei ole firman... Ja edes kotiin ei pääse noilla akuilla
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • vaappu
                BTCF Member
                • Sep 2010
                • 1189
                • Rovaniemi/Pyhätunturi

                Ketkä ovat ihan lähi aikoina vero päätöksen saaneet. Kauanko meni ?
                Eli paljon viive ?
                mb 519 täys pitkä
                mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                e31 850i Miljoonan markan bmw.
                e21. Kimppa rassi.
                Awd corolla turbo.+420whp..

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Originally posted by vaappu View Post
                  Ketkä ovat ihan lähi aikoina vero päätöksen saaneet. Kauanko meni ?
                  Eli paljon viive ?
                  Siviilipuolella MARVO-keissi on ollut sisällä n. 2,5 kuukautta, ei ole vielä päätöstä tullut. Mutta nämä vaihtelevat ihan miten sattuu, yrityspuolellakin toiset autot tulevat MARVO:sta muutamassa päivässä, osassa on nytkin reilusti yli kuukauden verran odotusta takana.

                  Comment

                  • arben
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1123
                    • suomi

                    Originally posted by vaappu View Post
                    Ketkä ovat ihan lähi aikoina vero päätöksen saaneet. Kauanko meni ?
                    Eli paljon viive ?
                    Mahdista löytyvä peli oli juuri 3pvä.

                    Comment

                    • protoni
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2008
                      • 1365
                      • Tampere

                      Mahdista löytymättömän pelin päätös kesti noin 3 viikkoa.

                      Comment

                      • V11
                        Bimmer Rookie
                        • May 2016
                        • 77
                        • Helsinki

                        Jaaha, oma verotuspäätös kesti reippaan kuukauden(10.12.18 pistetty vireille), ja tulos on vähän outo.

                        Auto on semmoinen mitä ei ole Suomessa muita kappaleita, Mitsubishi Town Box.

                        Käyttivät verrokkina JDM Outletin kahta Nissan Cubea. Ainoa vaan, noi kaksi mallia ei ole mitenkään verrattavissa. Town Boxissa on 0.65L moottori, noissa kahdessa verrokki Cubessa on 1.4L moottorit. Ei läheskään saman kokoisia. Ainoa malli joka Nissanilla on sopiva verrokki on Nissan Clipper Rio, jota ei myöskään Suomessa ole. Meinasivat koska Nissan Cube on vähän halvempi Japanissa niin Suomeen tuotu Cube on suoraan verranollinen vain pelkästään sen takia että markkina arvot uutena ovat lähellä:

                        Verotettavan ajoneuvon uushankintahinta on 1447950 JPY. (www.goo.net)
                        Vertailuajoneuvoksi on valittu: NISSAN CUBE 1.4 5D AUT 72KW OHJ. OIK.
                        Uushankintahinta: 1341900 JPY. (www.goo.net)
                        Vertailuajoneuvon yleinen pyyntihinta: 5101 euroa
                        (1447950/1341900) * 5101 = 5504euroa.
                        Meinaavat että auto on 4000 euron arvoinen noiden kahden perusteella, kun auto on jotain 2000 eur reippaat arvoltaan.


                        HINTAHAVAINNOT
                        Hintalähde: www.nettiauto.com
                        Merkki: NISSAN
                        Malli: CUBE
                        Mallin tarkennin: 1.4 5D AUT 72KW OHJ. OIK.
                        Mallivuosi: 2005
                        Ajokilometrit (tuhansina km): 107
                        Hinta: 6990.0

                        Hintalähde: www.nettiauto.com
                        Merkki: NISSAN
                        Malli: CUBE
                        Mallin tarkennin: 1.4 5D AUT 72KW OHJ. OIK.
                        Mallivuosi: 2006
                        Ajokilometrit (tuhansina km): 135
                        Hinta: 6290.0
                        Last edited by V11; 25-01-2019, 09:16.

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Tuo on täysin normaali tapa, siitä voidaan toki keskustella kuinka hyvä se on. Välillä osuus vähän paremmin, välillä vähän huonommin. Tässä nyt sentään on valittu suunnilleen samanhintaiset autot, mutta olen törmännyt tapauksiin, jossa kerroin voi lähennellä kahta, 1,5 on ihan normaali ilmiö. Jos nyt lasketaan 10-15 vuotta vanhojen autojen hintoja, niin jokainen varmaan ymmärtää, että uutena mahdollisesti ollut 1,5 kerroin ei ihan välttämättä sellaisenaan ole enää kurantti...

                          Asiaa voi lähestyä niinkin, että millä hinnalla olisit valmis autosi myymään. Jos myyt kilvitetyn Town Boxin 2000 eurolla niin tulen heti hakemaan. Jos oma näkemys todellisesta myyntihinnasta on samalla kentällä verottajan kanssa niin sittenhän arvonmääritys on mennyt ihan oikein, kyseenalaisista metodeista huolimatta.

                          Comment

                          • V11
                            Bimmer Rookie
                            • May 2016
                            • 77
                            • Helsinki

                            Grade 3.5 oli se auto, ei paljoa yli 2000 mene ennen kuin auton maalipinta(autoa maalailtu vähän huonosti paikoista Japanissa) olisi uusittu, ja katosta möykyt suoristettu. Pitäisi vielä sisäkattokin vaihtaa kun siinä on katon painaumien takia vahinkoa.

                            Comment

                            • j-a
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 1522
                              • PohojosPohojammaa

                              Sinällään tuo verottajan käytännön toiminta ohjaa kyllä siihen että autokanta Suomessa olisi edes siistikuntoista, vaikka muutoin kannustettaisiinkin tuomaan vanhaa kalustoa. Kun verottajan näkemyksen mukaan se +10v auto on aikalailla yhtä arvokas jos kilsat mittarissa on samat kahdessa yksilössä, vaikka toisessa pellit ja sisusta olisi kuinka ruvella. Teknisestihän toki on ihan sama missä kunnossa se on kunhan on verotettaessa katsastuksen läpäisevässä kunnossa.
                              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                              Ylimääräisenä tarjolla:

                              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                Originally posted by V11 View Post
                                Grade 3.5 oli se auto, ei paljoa yli 2000 mene ennen kuin auton maalipinta(autoa maalailtu vähän huonosti paikoista Japanissa) olisi uusittu, ja katosta möykyt suoristettu. Pitäisi vielä sisäkattokin vaihtaa kun siinä on katon painaumien takia vahinkoa.
                                Myytkö sen 2000 eurolla?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎