Tässä täyttelen verohallinnon autoveroilmoitusta. Edellisestä on jo jokunen vuosi. Hieman on lomake muuttunut. Kyseessä käytettynä maahantuotu auto.
Muutama kysymys:
- kohdassa 2.16; kysellään auton varustetasoa. Mitä tähän kannnattaa laittaa vai ei mitään? olisko "normaali" hyvä vastaus :-)
- kohdassa 5/liitteet; Listaus lisävarusteista, jos ajoneuvossa on lisävarusteita.
- ihmetystä herättää auton mukana tullut CoC todistus, jossa ei ole mainittuna CO2 lukemaa ollenkaan. Miten sitten tulisi menetellä? ruksiko kohtaan "ei ole päästötietoa"?
Tässä täyttelen verohallinnon autoveroilmoitusta. Edellisestä on jo jokunen vuosi. Hieman on lomake muuttunut. Kyseessä käytettynä maahantuotu auto.
Muutama kysymys:
- kohdassa 2.16; kysellään auton varustetasoa. Mitä tähän kannnattaa laittaa vai ei mitään? olisko "normaali" hyvä vastaus :-)
- kohdassa 5/liitteet; Listaus lisävarusteista, jos ajoneuvossa on lisävarusteita.
- ihmetystä herättää auton mukana tullut CoC todistus, jossa ei ole mainittuna CO2 lukemaa ollenkaan. Miten sitten tulisi menetellä? ruksiko kohtaan "ei ole päästötietoa"?
Varustetiedot eivät vaikuta veron määrään. Voi jättää erittelemättä varusteet. Mikä auto kyseessä?
BMW suomi ei osaa/halua auttaa
TUV Nordilta ei löydy ko. autoon mittausdataa (EDIT... LÖYTYI SITTENKIN ja CO2 arvolla varustettu)
Pakettiautopojilta saisi lappusen, mutta siinä CO2 arvo laskettu samalla tavalla kuin konttorilla (eli perustuen massaan ja huipputehoon).
Katsurin laskukaava antoi 286 g/km.
Faktaa on kuitenkin se, että valmistajan ilmoittamat CO2 päästöt on alle
200 g/km sekä jenkkimallilla, että suomi(/EU) mallilla ja autot on täysin identtisiä molemmin puolen Atlanttia. vm. 2015.
Tämä ero näissä lukemissa tuo veromaksuihin erittäin tuskaisia ongelmia.
EDIT: TUV Nord Ilmoittikin, että todistus löytyy ja CO2 arvolla. Hyvä!
Last edited by tnurmine; 14-08-2019, 13:06.
Reason: Muutoksia tiedoissa
CO2-todistusta ei saa mistään muualta kuin valmistajalta tai hyväksytyltä tutkimuslaitokselta. Suomessa tällainen taho on VTT ja hintaa testillä on n. 3000€ + ALV.
Jos USA autoa koskee Californian päästömääräykset, niin ellei parempaa CO2 lukemaa ole todistetusti esittää, niin katsastuksessa niihin sovelletaan ns. CARB laskukaavaa, joka tehopirssissä antaa perhanan isot CO2 lukemat.
Laskukaavat:
Bensiinimoottori ja manuaalivaihteisto: CO2 = 0,047 m + 0,561 p + 56,621
Bensiinimoottori ja automaattivaihteisto: CO2 = 0,102 m + 0,328 p + 9,481
Bensiinimoottori ja sähköhybridi: CO2 = 0,116 m – 57,147
Dieselmoottori ja manuaalivaihteisto: CO2 = 0,108 m – 11,371
Dieselmoottori ja automaattivaihteisto: CO2 = 0,116 m – 6,432
missä ’CO2’ on CO2-päästöjen yhdistetty massa (g/km), ’m’ on ajokuntoisen ajoneuvon massa (kg) ja ’p’ on moottorin enimmäislähtöteho (kW).
Tuossa vaan alkoi mietityttämään, että ei tuota tehoakaan ole missään virallisesti ilmoitettu, mutta käyttävät sitä kuitenkin konttorilla laskukaavaan?
Last edited by tnurmine; 14-08-2019, 13:06.
Reason: poistettu epämääräistä jaarittelua
EDIT: TUV Nord Ilmoittikin, että todistus löytyy ja CO2 arvolla. Hyvä!
Löytyykö oikealla CO2-arvolla vai sillä samalla katsurin lukemalla? Taannoin etsin X6:een vastaavaa lappua ja Dekrat, Tuvit sun muut olisivat mielellään paperin kirjoittaneet, mutta lukemat olisivat olleet samat kuin vakiokaavoilla.
Löytyykö oikealla CO2-arvolla vai sillä samalla katsurin lukemalla? Taannoin etsin X6:een vastaavaa lappua ja Dekrat, Tuvit sun muut olisivat mielellään paperin kirjoittaneet, mutta lukemat olisivat olleet samat kuin vakiokaavoilla.
Valmistaja ei kyllä missään olosuhteissa anna EU-lukemia muiden markkina-alueiden autoille. Sinänsä tietysti ihan sama jos paperissa lukemat seisoo, mutta valmistajalta ne ei tule. Olin taannoin myös Nordiin yhteydessä, eikä apuja löytynyt. Pidä meidät ajan tasalla!
Valmistaja ei kyllä missään olosuhteissa anna EU-lukemia muiden markkina-alueiden autoille. Sinänsä tietysti ihan sama jos paperissa lukemat seisoo, mutta valmistajalta ne ei tule. Olin taannoin myös Nordiin yhteydessä, eikä apuja löytynyt. Pidä meidät ajan tasalla!
No miksei antaisi? Sama kottero se on 99.99%... ainoastaan eri mittaristo, taustapeili ja muutama tarra.
Mutta katsotaan mitä lappusessa lukee, kunhan se joskus saapuu (ens viikolla?)...
... ja jäljennös todistuksesta tulikin jo sähköpostiin.
Sisältö on pääpiirteittän seuraava:
Ensin on TÛVn yhteystiedot ja yleistä tekstiä.
Toisena on ajoneuvon yksilöidyt tiedot
Kolmantena otsikkona on "täyttää tekniikaltaan seuraavia normeja":
Hyväksyntäperuste EWG/EG/ECE
Polttoaineenkulutus 715/2007*136/2014
V.7 CO2 Emission xxx g/km (tuossa on siis se haluttu, oikea arvo)
Sitten on teksti "Tiedot vahvistetaan tehtaan toimittamalle alkuperäiskuntoiselle ajoneuvolle"
Päiväys, Inssin nimmari ja leima
Mitään tässä ei siis kerrota, että mistä tuo CO2 tieto on peräisin, mutta TÛV sen vakuuttaa oikeaksi. Ja kuten tuli todettua, auto on sama kuin EU versio, joten oikeahan tuo CO2 arvo on... lukeehanse autowikissäkin
Comment