Eilen tuli sitten 9viikkoa täyteen. Onpa mulle joskus käynyt niinkin, että 3kk:n ajolupa on mennyt vanhaksi, kun päätöstä ei ole tullut. Silloin päästelin vain menemään. Tulisikohan nyt omalle kohdalle uusi ennätys päätöksen odottelussa.
Mulla ollut nyt 4viikkoa i8 odottelemassa. Ei haittaa vaikkei ihan heti tulisi
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
kun viitataan päästöihin muun kuin EY tyyppihyväksytyn M1 luokan ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa:
"Tässä liitteessä tarkoitettu vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa seuraavilla tavoilla:
H: Hyväksytyn asiantuntijan pätevyysaluettaan vastaavalla selvityksellä."
Kun TÜV Nord on vieläpä Trafin hyväksymä EU:n virallinen luokan A tutkimuslaitos, niin heidän toimittamalla mittaustodistuksella ei luulisi asiassa paljon jäävän edes maalaisjärjellä tulkinnanvaraa... vai jääkö?
Niinhän sitä luulisi, mutta....
"I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä."
Eli kun japanilainen rekisteröintiviranomainen on tällainen toimivaltainen viranomainen, ja ne laittaa sen hyväksymismerkinnän aina otteeseen/vientitodistukseen, niin sen luulisi kelpaavan sellaisenaan Suomessa.
Mutta olen ihan itsekin ollut vääntämässä eräällä konttorilla tästä asiasta...
Point being: vaikka ohjeistus on olemassa, niin sitä tulkitaan miten halutaan.
Jos ohjeessa lukisi, että "merkintä nn on osoitus hyväksynnästä" tjsp, niin se menisi arimmallekin katsurille läpi. Mutta kun pitäisi käyttää sitä omaa järkeä, niin valitettavasti joillakin se toiminta loppuu siihen, ja sitten aletaan kysymään traficomilta lausuntoa, jota ne ei anna yksittäistapauksessa, jolloin katsuri nostaa kädet pystyyn, traficom ei ota kantaa edes oikaisuvaatimukseen ja vetoaa siihen että katsuri on vastuussa ja hyrrä pyörii maailman tappiin.
ja tämä on ihan suoraan verrannollinen siihen, että katsuri sanoo sinulle, ettei TUV laput kelpaa.
Verotin M550d sedanin 2014,
oli mennyt marvoon, verotusarvo 42683€.
Mahdista löytyy kuitenkin 550:lle (3.0 D 4D 4WD AUT 280KW)
verotusarvo joka on 38775€
Joten tästä voimme jälleen kerran päätellä että Marvon arvon on ihan mitä sattuu, ja verottajan toiminta muutenkin ihan mielivaltaista,
kun soitin perään heti kun sain päätöksen niin sanoivat että pitää tehdä ohjeen mukainen oikaisuvaatimus... Kun heillä olisi kuitenkin ollut mahdollista korjata heti vika jos olisi ollut valmis myöntämään että tuli virhe tehtyä. Mutta ei niin ei, odotellaan sitten vuosi sitä palautusta kunhan ensin vääntää valituksen.
Pitäisi myös lisätä valitukseen joku käsittelymaksu jonka vaatisi verottajalta, ei se valituksen vääntäminenkään "ilmaista" ole...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Verotin M550d sedanin 2014,
oli mennyt marvoon, verotusarvo 42683€.
Mahdista löytyy kuitenkin 550:lle (3.0 D 4D 4WD AUT 280KW)
verotusarvo joka on 38775€
Joten tästä voimme jälleen kerran päätellä että Marvon arvon on ihan mitä sattuu, ja verottajan toiminta muutenkin ihan mielivaltaista,
kun soitin perään heti kun sain päätöksen niin sanoivat että pitää tehdä ohjeen mukainen oikaisuvaatimus... Kun heillä olisi kuitenkin ollut mahdollista korjata heti vika jos olisi ollut valmis myöntämään että tuli virhe tehtyä. Mutta ei niin ei, odotellaan sitten vuosi sitä palautusta kunhan ensin vääntää valituksen.
Pitäisi myös lisätä valitukseen joku käsittelymaksu jonka vaatisi verottajalta, ei se valituksen vääntäminenkään "ilmaista" ole...
Oliko tuo verrokki minkä löysit samaa vuosimallia. Milloin se oli verotettu?
Verotin M550d sedanin 2014,
oli mennyt marvoon, verotusarvo 42683€.
Mahdista löytyy kuitenkin 550:lle (3.0 D 4D 4WD AUT 280KW)
verotusarvo joka on 38775€
Joten tästä voimme jälleen kerran päätellä että Marvon arvon on ihan mitä sattuu, ja verottajan toiminta muutenkin ihan mielivaltaista,
kun soitin perään heti kun sain päätöksen niin sanoivat että pitää tehdä ohjeen mukainen oikaisuvaatimus... Kun heillä olisi kuitenkin ollut mahdollista korjata heti vika jos olisi ollut valmis myöntämään että tuli virhe tehtyä. Mutta ei niin ei, odotellaan sitten vuosi sitä palautusta kunhan ensin vääntää valituksen.
Pitäisi myös lisätä valitukseen joku käsittelymaksu jonka vaatisi verottajalta, ei se valituksen vääntäminenkään "ilmaista" ole...
Kannattaakohan noihin sitten laittaa verotuksessa malliksi ihan 550 3.0D jos sitten tajuaisivat, että se on sama auto? Siis jos vastaava Mahdista löytyy.
Verotin M550d sedanin 2014,
oli mennyt marvoon, verotusarvo 42683€.
Mahdista löytyy kuitenkin 550:lle (3.0 D 4D 4WD AUT 280KW)
verotusarvo joka on 38775€
Joten tästä voimme jälleen kerran päätellä että Marvon arvon on ihan mitä sattuu, ja verottajan toiminta muutenkin ihan mielivaltaista,
kun soitin perään heti kun sain päätöksen niin sanoivat että pitää tehdä ohjeen mukainen oikaisuvaatimus... Kun heillä olisi kuitenkin ollut mahdollista korjata heti vika jos olisi ollut valmis myöntämään että tuli virhe tehtyä. Mutta ei niin ei, odotellaan sitten vuosi sitä palautusta kunhan ensin vääntää valituksen.
Pitäisi myös lisätä valitukseen joku käsittelymaksu jonka vaatisi verottajalta, ei se valituksen vääntäminenkään "ilmaista" ole...
Soita uudelleen. Tuo on virkavirhe. Lainsäädännössä sanotaan suoraan, ettei sellaisia tarvitse valitusprosessin kautta oikoa. Jos Mahdista löytyisi oikea arvo ja virkailija erehtyi laittamaan Marvoon niin se on ns. "näppäilyvirhe / käsittelyvirhe" (en muista termiä varmaksi) joka pitää korjata sulle samantien.
Jos taas taistelee siitä, että esim. mahdin arvo on väärin mielestään niin sitten tietysti se normaali valitusprosessi.
Soita takaisin ja mainitse taikasana virkavirhe. Minulle valitsivat mahdista väärän variantin ja menettelin samalla tavalla. Ensin sanoivat, että valita 3v kuluessa. Sanoin että ei se niin mene kun olet vaan Mahdista näpytellyt väärin eli virkavirhe jos nyt alat inttämään --> "Hetki, kysyn esimieheltä" --> Tunnin päästä tuli puhelu takaisin: "Uusi päätös tulee maanantaina postissa, odota sitä maksa sitten".
Itse puhuisin ensiksi näppäilyvirheestä mutta jos sama jorina 3v valitusajasta jatkuisi, niin sitten vaihtaisin termin virkavirheeksi... :think
Näin toki itsekin tein ja ihan kohteliaaseen sävyyn. Oli pakko sitten mainita, että "en haluaisi siihen viedä mutta sehän on sitten virkavirheen kuuloinen asia" kun ei muuten meinattu ymmärtää..
Kannattaakohan noihin sitten laittaa verotuksessa malliksi ihan 550 3.0D jos sitten tajuaisivat, että se on sama auto? Siis jos vastaava Mahdista löytyy.
ilmoitin auton 550:nä. Eihän mitään 550 dieseliä ole olemassa, kaikki on M550d malleja mutta olin kyllä huomannut että M550:lle ei ole verotusarvoa ja 550:lle löytyy...
Eli ei ne tullin tollot tiedä itsekkään mitä niillä on listoilla ja mitä ei.
Ja välillä mahdissa on verotusarvoja sellaisille autoille mitä ei ole valmistettu, esim. M550d manuaalivaihteiselle.
Tai esim. nyt 2012 malliselle M5:lle löytyy manuaalille ja automaatille verotusarvot vaikka kaikki on DKG:llä.
Manuaalille on hivenen pienempi verotusarvo...
Ja sama esim. X5:lle, löytyy verotusarvo 280kW manuaali diesel,
mistäs sellaisen saa ostaa? Tai 40d:n manuaaliaskilla?
Näyttää manuaalivaihteisille lasketut olevan järkeään pienemmällä verotusarvolla joten nuo lienee laskettu automaateista jollain kaavalla...
1,44% näyttää olevan automaatille isompi verotusarvo.
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Näin toki itsekin tein ja ihan kohteliaaseen sävyyn. Oli pakko sitten mainita, että "en haluaisi siihen viedä mutta sehän on sitten virkavirheen kuuloinen asia" kun ei muuten meinattu ymmärtää..
Kuten kaikessa asioinnissa, päättäväisen kohteliaalla lähestymisellä pääsee aina parhaaseen lopputulokseen. Virkavirheen mainitsemisella ei kyllä ole asiassa mitään merkitystä, siksi sitä ei kannata turhaan huudella.
Vaikka esim. tässä tapauksessa tilanne vaikuttaisi ihan selvältä virheeltä, siinä ollaan kuitenkin siinä määrin harmaalla vyöhykkeellä, että missään olosuhteissa viskaalille siitä ei mitään satikutia tule. Ohjeistus ylempää on, että näitä ei enää puhelimessa oiota, ellei nyt kysymys ole ihan oikeasti konkreettisesta näppäilyvirheestä. Ennen muinoin verotusarvoakin saattoi saada puhelimessa puhuttua alaspäin jos oikein onnisti.
Toinen on se, että se virkalija, jonka nimi on paperissa ei MARVO-tapauksissa käytä asiassa minkäänlaista harkintaa. Jos siis puhelimessa haluaa muutosta tapahtuvan, pitäisi olla marvoon yhteyksissä. Se onkin sitten oma projektinsa saada sinne yhteys. Vinkkinä voi sanoa, että helpoiten se onnistuu soittamalla vaihteeseen ja kysymällä Petrus Murolaa, joka on marvon päällikkö.
Comment