Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista vol. 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1964
    • Seinäjoki

    Originally posted by -TPI- View Post
    Missä kunnossa autokouluautot yleensä on? Olettasin, että ovat aika tukossa, kun opetetaan ajamaan aina isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, mutta toisaalta kun ovat paljon ajossa, niin moottorit pääsee lämpenemään kunnolla. Kytkimet/2-massavauhtpyörät vaihtokunnossa jne?


    Toisena kyssärinä VAG konsernin 1.6 TDI:stä kokemuksia? EA189 suvun moottorit oman kokemuksen mukaan aika varmoja, mutta mitenkäs nämä toisen sukupolven EA288:t? Ainakin 2-massa vp on muuttunut kiinteäksi.
    Äidille ostin joskus autokoulun vanhan volkkarin 1.9tdi ja manuaali. 130 ajettu ja olisko se ollut joku 3 tai 4v vanha ostaessa. Massapyörän ja kytkimen sai vaihtaa kohta oston jälkeen mutta muuten on hyvin tehnyt työnsä. Ollut nyt kohta jo 10 vuotta meillä ajossa. Kaiketi tuo 1.9tdi on sellainen kone että sitä ei ihan heti ajamalla saa rikki
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • Tuonela
      BTCF Member
      • Sep 2004
      • 368
      • Tampere

      Originally posted by Juppe View Post
      Se on diesel-kone, missä on bensan ja dieselin huonot puolet yhdessä paketissa. Ihan olematon alavääntö jopa hyvään bensakoneeseen verrattuna. Alle 1500r se meinaa sammua risteyksiinkin, jonka johdosta jokaisen risteyksen kaupungissa saa aja ykkösellä. Moottoritiellä saa ajaa neloseella, jos ei ole vakkaria, kun vauhti soutaa edes takas koko ajan. Jos turbo herää, kerää jo liikaakin vauhtia ja jos sei ei tee painetta, vauhti alkaa hiipua. Töissä noita 1.6 tdi octavioita oli ja on kyllä yks kamalimmista keksinnöistä, jolla on tulut ajettua.
      Oli n. kuukauden sijaisautona Passat 1.6tdi -11, en tiedä oliko vanhempaa vai uudempaa sukupolvea (eikä edes kiinnosta). Kauhea laite, muutaman kerran oli lähellä isompi kolari tuon hengettömyyden takia. Varsinkin alussa tuli vahingossa vaihdettua keskellä risteystä 1->2 ja tilanne päälle.... Kakkosella tukehtui ja ykköstä ei meinannut saada sisään vauhdissa. Ja tuota ne kehuu TMssä munat vaahdossa. Ei kyllä ymmärrä tuota, varsinkin jos vertaa tuohon omaan perhevankkuriin Prius Plussaan, kuluttaakin enemmän jopa maantiellä...

      Comment

      • Matuh
        BTCF Member
        • Apr 2013
        • 3701
        • Kouvola

        Juu kyllä se kannattaa vaan ottaa 2.0tdi, eikä mitään 1.6tdi/1.4tdi.
        On kyllä hengetön tuo sigun 1.9tdikin alle 1300rpm mutta kuuluu vissiin asiaan
        E36 328i M50B30 turbo
        Skoda vRS
        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5252
          • Pirkkala

          1.9tdi on todella laaja käsite.

          Esim. 100hv ja 115hv ovat luonteeltaan täysin erilaisia.

          Lisäksi on ne parikymmentä muuta moottorikoodia.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            1.9tdi on todella laaja käsite.

            Esim. 100hv ja 115hv ovat luonteeltaan täysin erilaisia.
            Tai vaikka se 90hv, jossa ei ole luonnetta oikeastaan ollenkaan.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5252
              • Pirkkala

              Ei olekkaan mutta se on täydellinen ikiliikkuja.

              Ajoin vuosia -99 vuoden passatilla. Kyllä sillä ohi pääsi ja huiput 180
              Kulutus keskimäärin ehkä 5,5l/100

              Meinasin jo äsken sanoa että ne ensimmäiset tdi:t eli 90hv oli kaikkein kestävimpiä.

              Pumppusuutinkoneesta en pidä henk. Koht. Mutta isäukolla on 550tkm kelattu jossa kiinni alkuperäinen ahdin eikä yhtään suutinta ole tarvinnut vaihtaa eikä kantta nostaa.
              10tkm öljynvaihtoväli....
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                Njoo, onhan se vähän noinkin. Itsellä ollut noita 100hv:n pumppusuutinkoneita, eikä niissäkään mitään ole tarvinnut moittia. 10tkm välein öljynvaihto ja ne vaan jaksaa raksuttaa. Tiedän useita, joilla on päästetty jo 500-600tkm, jopa yli. Nykyinen Golf IV on ihan viimeisiä neloskoppaisia, kun on -06. Viimeisin pidempi reissu reilun viikon takaa 902km ja 42L. Tankattu siis ennen ja jälkeen reissun ihan putken täydeltä. Kulutus 4,65L/100km. Normaaliajossa tuo 100hv riittää täysin ja hienosti pääsee ohi ilman kauhunhetkiä. Huollon helppous suorastaan naurattaa. Hehkut vaihtaa 5min, eikä öljynvaihtoonkaan saa kulumaan 15min kauempaa. Mutta taas toisaalta ajovalopolttimoiden, tai etuparkkien vaihto on itse saatanasta.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  -06 uutena ostamani 105hv 1.9tdi on kulkenut 470tkm ilman moottoriin kohdistuvia remontteja,LL huoltoväli ja moottori on lastutettu 150/380. Kyllä voi aika kestävänä moottorina pitää. Muutenkin koko tekniikka on kestänyt pl. kuluvat osat.

                  Comment

                  • [Snowboarder]
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 2184
                    • Karstula

                    Tällä hetkellä 99vm octavia 1.9tdi 621tkm mittarissa, ostaessa oli 613tkm ja muuta oo tarvinnu kun tankata n. 4kk ollu ja öljynvaihto ja jakopää olis ollu jo ajankohtanen mut ajetaan sen minkä pääsee. Huollot ylittää auton ostohinnan niin ei kiinnosta panostaa äkkiä laskettuna omistus ajalle vero+vakuutus+polttoaine+"huollot" +ostohinta n 13snt/km onko se sit paljon vai vähän��toki autosta ei mitään hyvää löydy edes keksimällä
                    Last edited by [Snowboarder]; 08-12-2018, 00:08.
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                    Comment

                    • HC-Tuning
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 267
                      • Itärajalla

                      Kertokaapa kokemuksia jos löytyy tuollasesta audi a4 2.0tfsi manuaali quattrosta. Tuollanen nousi esille yhdeksi vaihtoehdoksi korvaamaan tuo e39. B8 korimallia ja vuosimallia 2008 kyseinen yksilö. Tehty mäntä/kampi päivitys ja jakopää samalla. Minkälaiset kulutukset tuollasessa on? Ajot lähinnä maantie painotteista työmatkaa noin 60km/per päivä. Reilu 12tkm tulee vuoteen niin ei viittis toista dieseliäkään laittaa nuille kilsoille.

                      Comment

                      • Matuh
                        BTCF Member
                        • Apr 2013
                        • 3701
                        • Kouvola

                        Originally posted by T3 View Post
                        Njoo, onhan se vähän noinkin. Itsellä ollut noita 100hv:n pumppusuutinkoneita, eikä niissäkään mitään ole tarvinnut moittia. 10tkm välein öljynvaihto ja ne vaan jaksaa raksuttaa. Tiedän useita, joilla on päästetty jo 500-600tkm, jopa yli. Nykyinen Golf IV on ihan viimeisiä neloskoppaisia, kun on -06. Viimeisin pidempi reissu reilun viikon takaa 902km ja 42L. Tankattu siis ennen ja jälkeen reissun ihan putken täydeltä. Kulutus 4,65L/100km. Normaaliajossa tuo 100hv riittää täysin ja hienosti pääsee ohi ilman kauhunhetkiä. Huollon helppous suorastaan naurattaa. Hehkut vaihtaa 5min, eikä öljynvaihtoonkaan saa kulumaan 15min kauempaa. Mutta taas toisaalta ajovalopolttimoiden, tai etuparkkien vaihto on itse saatanasta.
                        Joo hyvin piisaa normiajossa mutta ei tolla kyllä ohi pääse mitenkään turvallisesti tietty kun tottuu siihen 400hv+ niin ohan toi 100hv jyystöä. Oppi hyvin kyllä ekalla viikolla kattomaan jo että tohon väliin ois kerenny 530d ja 1.9tdi katteli jo vähän pidempää ohitusväliä
                        Muutaman kerran meinannut paska halvaus tulla ohittaessa
                        E36 328i M50B30 turbo
                        Skoda vRS
                        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                        Comment

                        • m.h
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2015
                          • 45
                          • Jns

                          Originally posted by HC-Tuning View Post
                          Kertokaapa kokemuksia jos löytyy tuollasesta audi a4 2.0tfsi manuaali quattrosta. Tuollanen nousi esille yhdeksi vaihtoehdoksi korvaamaan tuo e39. B8 korimallia ja vuosimallia 2008 kyseinen yksilö. Tehty mäntä/kampi päivitys ja jakopää samalla. Minkälaiset kulutukset tuollasessa on? Ajot lähinnä maantie painotteista työmatkaa noin 60km/per päivä. Reilu 12tkm tulee vuoteen niin ei viittis toista dieseliäkään laittaa nuille kilsoille.
                          Uskaltaisin ostaa, jos kerta mäntä/ketjujumppa on tehty. Kulutus mulla oli pari vuotta vanhemmassa saman tyyppisessä ajossa 8l/100 ja b8:n pitäisi aavistuksen vähemmällä mennä. Kaaret kannattaa katsoa tarkkaan läpi. Näissä on kaaria paljon maalailtu takuuseen.

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            Originally posted by Matuh View Post
                            Joo hyvin piisaa normiajossa mutta ei tolla kyllä ohi pääse mitenkään turvallisesti tietty kun tottuu siihen 400hv+ niin ohan toi 100hv jyystöä. Oppi hyvin kyllä ekalla viikolla kattomaan jo että tohon väliin ois kerenny 530d ja 1.9tdi katteli jo vähän pidempää ohitusväliä
                            Muutaman kerran meinannut paska halvaus tulla ohittaessa
                            No jo on vertailukohdat... tollasen 1.9TDI:n ostaja tuskin kuvittelee sen vehkeen kiihtyvän kuin M3 ja siten sopeuttaa ajonsa siihen. Ne hankintaperusteet on jossain aivan muualla kuin siinä kiihtyvyydessä (pienet käyttökulut). Vai ostitko itse omasi hurjan ohituskiihtyvyysen takia?
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • Zeta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7508
                              • Kotona

                              Originally posted by HC-Tuning View Post
                              Kertokaapa kokemuksia jos löytyy tuollasesta audi a4 2.0tfsi manuaali quattrosta. Tuollanen nousi esille yhdeksi vaihtoehdoksi korvaamaan tuo e39. B8 korimallia ja vuosimallia 2008 kyseinen yksilö. Tehty mäntä/kampi päivitys ja jakopää samalla. Minkälaiset kulutukset tuollasessa on? Ajot lähinnä maantie painotteista työmatkaa noin 60km/per päivä. Reilu 12tkm tulee vuoteen niin ei viittis toista dieseliäkään laittaa nuille kilsoille.
                              Itsellä on vain etuveto 2.0 TFSi -10 mutta kulutus on ainakin automaatilla maantieajossa kohtuullista eikä tuo kaupungissakaan niin paljon vie kuin esim e90 325i. En tarkemmin ole mittailut, kun kulutus ei itseä niin kiinnosta mutta arvio on sekalaissa ajossa 7-8l/100km, maantiellä toki vähemmän

                              Itsellä kanssa tehty tuo mäntä/jakopääremppa enkä todellakaan ostaisi mitään 2.0TFSi ilman tätä. Vaikka myyjä kuinka väittäisi, että "ei vie öljyä"

                              Onko tuota Audia jota katsoit ohjelmoitu? Jos on niin kannattaa testata, ettei kytkin luista tai ravista
                              -
                              Käyttöautona: F20
                              Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                              Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                              -

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3701
                                • Kouvola

                                Originally posted by BeamR View Post
                                No jo on vertailukohdat... tollasen 1.9TDI:n ostaja tuskin kuvittelee sen vehkeen kiihtyvän kuin M3 ja siten sopeuttaa ajonsa siihen. Ne hankintaperusteet on jossain aivan muualla kuin siinä kiihtyvyydessä (pienet käyttökulut). Vai ostitko itse omasi hurjan ohituskiihtyvyysen takia?
                                Noo 95km työmatkaa päivässä eipä siinä ajatellut kuin luotettavaa moottoria+pientä kulutusta
                                Bmw ei tarjonnut kyseistä yhdistelmää millään tasolla :think

                                Halvin käyttöauto tuo on ollut kyllä. Kaikki pyöränlaakerit+jarrut ja jakopään tehny. Silti halvempi kuin kumpikaan E39 530d. Ja ajaa saman asian. Paikasta A paikkaan B ja takaisin.

                                Kesällä töihin 33min, talvella 38min. Että ei tolla matkalla kyllä tartte edes ohitella. Ja jos ajaa 80km/h oikee nopeutta kulutus siinä 4.5litraa. Mutta tottunut ajamaan sen 89-92km/h vakkaria vasten niin kulutus jo 5.5litraa
                                Last edited by Matuh; 08-12-2018, 10:56.
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎