Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4644
    • Tampere

    #61
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ei kai siellä kuitenkaan pitäisi tuollaisia lämpötiloja esiintyä, jos EGR-bypass-venttiili toimii oikein. Toki siinä vaiheessa, kun paikat lämpee, niin siellä voi glykoli ja huohotuksen öljyt kärytä imusarjassa.
    Niin jos koneen lämpötila on ~90 astetta ja pakokaasu lämpötilan X niin kuinka viileäksi karstainen erg jäähdytin pystyy tuon tuotoksen jäähdyttämään?

    Toki auki jumahtava EGR saanee lämmöt raketoimaan mutta jos joissain on vielä lämpöanturi tuolle kaasun lämpötilallekin niin luulisi että jotain äkillistä on tapahduttava. Ja kait se vuotava EGR vikavalonkin luulisi sytyttävän?

    Onko kukaan kattonut livedatasta mitä tuo anturi mahtaa lämpötilaksi kertoa?


    Äkkiseltään katsottuna näyttää että jotta moottorinvikavalo syttyy niin se vaatii kaksi perättäistä häiriöitä eri ajokertojen välillä.






    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4644
      • Tampere

      #62
      Tuossa oli vielä EGR:n aukijämähtämisestä
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Osmis
        Moderator
        • May 2006
        • 5271
        • Lieksa, Middle of Nowhere

        #63
        Taas yksi vähemmän https://www.karjalainen.fi/uutiset/u...,-paloi-taysin
        Sawo-Karjala - connection

        @osmis_garage

        Harraste: E30 325i Cabriolet -86

        Käyttis: E39 528i M-Sport -99

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2794
          • Tampere

          #64
          Originally posted by Osmis View Post
          Taas yksi vähemmän
          Riskiryhmässä = N47TU = N47D20O1.

          Hyvin kesti Saksan ajot kuitenkin, mutta Suomen olosuhteissa vain n. 30 tkm.


          Jää nähtäväksi aletaanko Suomessakin rajoittaa BMW-merkkisten autojen pysäköintiä ja käyttöä kunnes auto on tarkastettu.

          Kuten BMW:n puolelta on kommentoitu "Earlier this month, BMW AG said its investigations had found similar malfunctions that could, "in rare cases," cause fires in some BMW diesel vehicles in the European market."
          Last edited by JaniLap; 25-08-2018, 20:40. Reason: Nekrologi ja takaisinkutsu
          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2794
            • Tampere

            #65
            Originally posted by fraatti View Post
            Tässä taas sanotaan että korealaisissa autoissa olis ollut paikallisen valmistajan egr. Ja muualla käytettäisiin jotain muuta. Mikähän on totuus ? Jossain uutisessa oli kuitenkin maininta että maailmanlaajuisesti käytetään samoja osia....

            Deciding to recall a total of 106,317 units of the 520d sedans and 41 other models, BMW Korea admitted that the cause of fire was a faulty exhaust gas recirculation module, used for lowering emissions. The part was manufactured by a Korean parts maker.

            "BMW Korea could have pointed out the EGR as the cause of the fire early, considering that it installed the faulty parts that were manufactured by a Korean parts maker, unlike vehicles sold in Europe," Ha said.

            http://www.asiaone.com/asia/bmw-kore...faulty-engines
            Tämä EGR-laitteistoja valmistavien alihankkijoiden rooli näissä autopaloissa on ainakin itseäni jäänyt vaivaamaan siinä määrin, että kaivelin vähän näyttöä onko näitä osia valmistettu useammassa paikassa?

            Siltä se tosiaan näyttää, että BMW on käyttänyt F-sarjan dieseleissä sekä saksalaista että korealaista alkuperää olevia osia:

            Saksalaisversio N-sarjalaisiin:





            Korealaisversio N-sarjalaisiin:




            Korealaisversio B47 -moottoriin:






            Saksalaista ja korealaista alkuperää näkyy olevan käytetty ainakin vuodesta 2011 alkaen, ja vielä esim. vuonna 2017.

            Saksalaisversio on varaosanumerolla 11717810751 (N47 ja N57 -moottorit) ja korealaiset varaosanumerolla 11717823210 (N47 ja N57 -moottorit) sekä 11718513691 (B47 -moottori).

            Paksua spekulointia vielä tässä vaiheessa, että onko noissa korealaista alkuperää olevissa se jumittumisriski merkittävästi suurempi ja saksalaisissa pienempi? Ainakin BMW Korea on ilmoittanut että se hankkii takaisinkutsun valmiiksi saattamista varten EGR:n osat Saksasta.

            Edelleen tuo aiemmin BMW:n tiedotteessa ilmoitettu tarkka rajaus takaisinkutsuttavien autojen valmistusajankohdasta (4/2015 - 10/2016 muille paitsi 6-sylinterisille erikseen 7/2012 - 6/2015) tuntuu suoraan sanottuna hatusta repäistyltä kun vertailee noita EGR-komponenttien valmistusajankohtia. Mihin se perustuu, vai tuotantoteknisiin ongelmiin korealaistehtaassa tuolla välillä, vaikka saksalaisosaa on varmasti käytössä N-sarjan koneissa? Itselleni on toistaiseksi mysteeri, miksi takaisinkutsu kuitenkin näyttää koskevan N-sarjan moottoreissa vain 6-sylinterisiä, vaikka myös N47 -moottorilla varustettuja on todistettavasti palanut useita ja korealaisosaa on asennettu niihinkin? Edelleen esim. B47 -moottoria on kuitenkin asennettu jo 2014 valmistuneisiin autoihinkin, mutta alkupään osatko ovat niin toimintavarmoja, ettei takaisinkutsuun ole nyt aihetta? Vai onko tuolla ajanjaksolla käytetty saksalaisosaa?

            Tällä välin voi ainakin jokainen asiasta kiinnostunut käydä vilkaisemassa onko omassa dieselissä saksalaista vai korealaista valmistetta? Löytyneekö keneltäkään saksalaisosaa noista B-sarjan EGR:stä?

            Loppupeleissähän ne on kaikki kuitenkin "Designed in Germany".
            Last edited by JaniLap; 27-08-2018, 03:05. Reason: Kuvien keräilyä ja varaosanumerot
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #66
              Ihan sama missä on valmistettu. Omasta autosta siivoan kaiken EGR:n liittyvän heti pois, kun tilaamani tulppasarja saapuu, toivottavasti ensi viikolla.


              Comment

              • radiaani
                Bimmer Rookie
                • Jul 2016
                • 131
                • Etelä-Suomi

                #67
                Originally posted by JaniLap View Post
                Tällä välin voi ainakin jokainen asiasta kiinnostunut käydä vilkaisemassa onko omassa dieselissä saksalaista vai korealaista valmistetta?
                Mistä päin moottoria EGR löytyy ja paljonko pitää purkaa edestä, että näkee tarrat?

                Kannattaako osa irrottaa ja puhdistaa vai onko paras vain antaa olla?
                Ajossa: F10 520d SE (2012)

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #68
                  ^^^Ei ole kaukaa haettua spekulointia.

                  Korealaisilla ja miksei muillakin on keinonsa saada tuotteitansa myyntiin esimerkiksi EU-alueelle. Jos ei muuten niin perustavat oman sertifiointilaitoksen johonkin Euroopan maahan, pyytämättä ja yllättäen tuli mieleen Kreikka.

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2794
                    • Tampere

                    #69
                    Originally posted by radiaani View Post
                    Mistä päin moottoria EGR löytyy ja paljonko pitää purkaa edestä, että näkee tarrat?

                    Kannattaako osa irrottaa ja puhdistaa vai onko paras vain antaa olla?
                    BMW on jo aiemmin myöntänyt, että EGR:n karstoittuminen ja korroosio liittyy toimintahäiriöihin, jolloin on loogista päätellä että puhdistaminen tai kokonaan uusiminen ei ainakaan huononna tilannetta, mikäli järjestelmä on ja halutaan pitää käytössä. Puhdistaminen voi ennalta ehkäistä ongelmia, muttei välttämättä poista teknisestä syystä johtuvaa taipumusta toiminnanhäiriöille. Toinen huomioitava puoli on että myös EGR-jäähdytin voi alkaa vuotamaan (nestekierto) tai vikaantua.

                    EGR sijaitsee moottorin etuosassa, yleensä siinä hihnapyörien seutuvilla. Moottorin suojamuoveja pois ja tähyilemään alaspäin, jolloin tuon EGR-jäähdyttimen kotelon erottaa yleensä helposti. Tarroja voi etsiä vaikka peileillä tai kännykän kameran avulla, mikäli ovat sopivasti piilossa.

                    Kuvissa edellä on näkyvissä tarran sijainti EGR-jäähdyttimen etupuolella, joten sen paikantaminen ei vaadi EGR-jäähdyttimen irroittamista.
                    Last edited by JaniLap; 26-08-2018, 22:12.
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • janne30
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 2198
                      • Vantaa

                      #70
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Ihan sama missä on valmistettu. Omasta autosta siivoan kaiken EGR:n liittyvän heti pois, kun tilaamani tulppasarja saapuu, toivottavasti ensi viikolla.
                      Mistä tilasit tulppasarjan? Minkä näköinen setti :think
                      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                      1 x F20
                      3 x E30
                      2 x E36
                      5 x E46
                      3 x E9X

                      Comment

                      • Bullitt
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 2786
                        • Turku

                        #71
                        Ebaysta tilasin. https://www.ebay.com/itm/263810837681

                        Aiemmin tilasin tämän, kun N57Z moottoriin ei ollut sopivaa tarjolla, mutta ei tästä sarjasta ollut mitään iloa. https://www.ebay.com/itm/113176953872

                        Mulla on tuo aiemmin tilaamani sarja ylimääräisenä, jos sattuu olemaan tarvetta. Ei siis sopinut mun N57Z, mutta pitäis sopia N47 ja N57. Linkistä ehkä selviää paremmin, ja on siellä ainakin hyvät kuvat.


                        Comment

                        • Heikkiher
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2009
                          • 94
                          • Vihti

                          #72
                          Tehdäänkös näitä takaisinkutsuja jo suomessa, kannattaako siis jo mennä merkkarille varaamaan aikaa?

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2794
                            • Tampere

                            #73
                            BMW lähettää autonomistajille kirjeen ja ohjeet takaisinkutsusta, mikäli auto kuuluu kampanjan piiriin. Asiakkaan oma-aloitteisuutta ei edellytetä eikä pyydetä.
                            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Bullitt
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 2786
                              • Turku

                              #74
                              Siihen saakka kerätään paskaa imusarjaan ja odotellaan, että alkaako jäähdytysnesteet valumaan pakoputkesta, palaako auto motarille vai tukehtuuko kuski pakokaasun käryyn. Hienoja vehkeitä nämä EGR:t.


                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1462
                                • Area 03

                                #75
                                Joo, tuo EGR on ihan järjenvastainen järjestelmä, mutta jotain piti joskus aikoinaan kehitellä. Vettä sinne olis pitänyt suihkuttaa jo aikojen alussa. Nythän Bosch on sen vasta liisannut...
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X