Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2763
    • Tampere

    Originally posted by E39Fin View Post
    Näyttäis varsin palavan konetilan puolelta
    Paikalla sammutustöihin osallistuneen tuttavan lausunnon mukaan "pieni liikennevälinepalo tarkenteella dieselkäyttöisen ajoneuvon moottoritilasta äkillisesti alkanut tulipalo".

    Saattaisiko kyseisessä ajoneuvossa ollut käytetty erästä korealaisvalmisteista osaa, joka voisi liittyä palon syttymissyyhyn?
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      Originally posted by E39Fin View Post
      Näyttäis varsin palavan konetilan puolelta
      Mahtaakohan näitä olla palanut suomessakin jo enemmän kuin mitä koreassa... ?

      Uutta tietoa autopalosta Lahdentiellä: Bemarin 3-sarjan GT:n moottori liekehti – tilanne ohi, mutta liikenne voi vielä hidastella


      Originally posted by janilap
      Tästä BMW:n takaisinkutsuttavien automallien rajaamisesta varsin suppeaan otantaan jonkin monin tavoin puutteellisen tilastoinnin perusteella tulevat valitettavasti kärsimään periaatteessa kaikki kyseisellä harakiri-EGR-jäähdyttimellä varustetut autot. Sopii tovoa, että mukana olisi sen verran arkipäivän realismia, että tuollaiset keinotekoiset rajaukset harkittaisiin BMW:llä uudelleen ja kaikki potentiaalisesti paloalttiit ajoneuvot tarkastettaisiin, kuten koreassakin tehdään parhaillaan
      Teillä liikkuu vielä älytön määrä autoja mitä kampanja ei koske. Onkos tämä sitten se ratkaisu mikä oikeasti jo kestää? Vai sellainen millä järjestelmälle annetaan vain lisää elinikää?
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2763
        • Tampere

        Originally posted by fraatti View Post
        Teillä liikkuu vielä älytön määrä autoja mitä kampanja ei koske. Onkos tämä sitten se ratkaisu mikä oikeasti jo kestää? Vai sellainen millä järjestelmälle annetaan vain lisää elinikää?
        EURO6 -vaatimus on EGR-järjestelmän toimivuuden kannalta varsin haastava autonvalmistajille. Vertailun vuoksi esim. EURO4 -vaatimukset täyttävien moottoreiden kohdalla vastaavia ongelmia on ollut huomattavasti vähemmän.

        Oman tulkintani mukaan yksinomaan EGR:n avulla toimiva NOx-järjestelmä ei ole pitkäikäinen ja toimintavarma, vaan sen tueksi tarvitaan AdBlue tai siirtyminen kokonaan EGR-vapaaseen moottoriin, jolloin NOx-käsittely hoituu kokonaan SCR:n ja sitä tukevan uuden tekniikan avulla. AdBluehan on nykyisinkin jo käytössä BMW-moottoreissa, mutta EGR on identtinen non-SCR autoissa ja siksi periaatteessa yhtä paloaltis kuten muutkin.

        Tällä hetkellä kun BMW:llä ei ole saatavilla uudelleensuunniteltua EGR-jäähdytintä, huollossa voidaan ainoastaan siirtää ongelmaa eteenpäin vaihtamalla vastaavanlainen osa kuin autossa jo olikin. Palovaara toki pienenee, kun osa on uusi, mutta ennen pitkää yhtä palovaarallinen kuin edeltäjänsäkin.

        Mitä tulee tuohon BMW:n uuteen EGR-jäähdyttimeen, jota on tarkoitus asentaa korjattaviin autoihin, seurantaa ei ymmärrettävästi ole ollut mahdollista tehdä kovin pitkältä ajalta jotta syntyisi luottamus sen toimintavarmuudesta ja vaikuttavuudesta palovaaran alentajana.

        Toisaalta jos BMW:llä uskotaan vahvasti tuon uuden osan korjaavan palovaaraan liityvät ongelmat, silloin takaisinkutsun ulkopuolelle jäävien autoilijoiden kannattaa varmasti pohtia vaihtaisivatko tuon osan omakustanteisesti mikäli EGR-järjestelmä on käytössä. Muussa tapauksessa kaikki vikaantumisaltista EGR-jäähdytintä käyttävät moottorit ovat eräällä tavalla tiellä liikkuvia aikapommeja?
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          Originally posted by JaniLap View Post
          EURO6 -vaatimus on EGR-järjestelmän toimivuuden kannalta varsin haastava autonvalmistajille. Vertailun vuoksi esim. EURO4 -vaatimukset täyttävien moottoreiden kohdalla vastaavia ongelmia on ollut huomattavasti vähemmän.

          Oman tulkintani mukaan yksinomaan EGR:n avulla toimiva NOx-järjestelmä ei ole pitkäikäinen ja toimintavarma, vaan sen tueksi tarvitaan AdBlue tai siirtyminen kokonaan EGR-vapaaseen moottoriin, jolloin NOx-käsittely hoituu kokonaan SCR:n ja sitä tukevan uuden tekniikan avulla. AdBluehan on nykyisinkin jo käytössä BMW-moottoreissa, mutta EGR on identtinen non-SCR autoissa ja siksi periaatteessa yhtä paloaltis kuten muutkin.

          Tällä hetkellä kun BMW:llä ei ole saatavilla uudelleensuunniteltua EGR-jäähdytintä, huollossa voidaan ainoastaan siirtää ongelmaa eteenpäin vaihtamalla vastaavanlainen osa kuin autossa jo olikin. Palovaara toki pienenee, kun osa on uusi, mutta ennen pitkää yhtä palovaarallinen kuin edeltäjänsäkin.

          Mitä tulee tuohon BMW:n uuteen EGR-jäähdyttimeen, jota on tarkoitus asentaa korjattaviin autoihin, seurantaa ei ymmärrettävästi ole ollut mahdollista tehdä kovin pitkältä ajalta jotta syntyisi luottamus sen toimintavarmuudesta ja vaikuttavuudesta palovaaran alentajana.

          Toisaalta jos BMW:llä uskotaan vahvasti tuon uuden osan korjaavan palovaaraan liityvät ongelmat, silloin takaisinkutsun ulkopuolelle jäävien autoilijoiden kannattaa varmasti pohtia vaihtaisivatko tuon osan omakustanteisesti mikäli EGR-järjestelmä on käytössä. Muussa tapauksessa kaikki vikaantumisaltista EGR-jäähdytintä käyttävät moottorit ovat eräällä tavalla tiellä liikkuvia aikapommeja?
          Siitähän ei ole varmuutta onko valmista/valmistajat kehittäneet tuotetta eteenpäin niin että "heikkoa" lenkkiä olisi parannettu jotenkin. Luulisi tosin että tällöin voisi olla kyseessä eri varaosanumerolla oleva tuote. Jos tuote on identtinen niin epäilen onko kyseessä mikään pysyvä ratkaisu vai siirtyykö ongelma vain myöhemmäksi. Eikö tässä kampanjassa laiteta samat romut autoon kiinni kuin mitä siellä on ollutkin?

          Vieläkin jos jollain on tuollainen vuotava jäähdytin nurkissa niin voisin ottaa sen tutkittavaksi. Sahaisin sen vannesahalla kahteen osaan ja katsoisin löytyykö sisältä paikkaa mistä se alkaa vuotamaan.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2763
            • Tampere

            Originally posted by fraatti View Post
            Eikö tässä kampanjassa laiteta samat romut autoon kiinni kuin mitä siellä on ollutkin?
            Toistaiseksi kun saatavilla ei ole uudempaa ja paranneltua varaosaa (eri varaosanumerolla tietenkin), niin korjauskampanjan osalta tilanteessa jossa EGR-jäähdytin päätetään vaihtaa, tilalle laitetaan samanlainen kuin se vanha, jolloin tilanne vain siirtyy eteenpäin. Mikäli vaihto toistetaan kun uusi osa on saatavilla, niin silloin muutos saattaa olla pysyvämpi, mutta tästä ei tällä hetkellä ole tietoa. Jää siis kuluttajien testattavaksi.
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Ei kai tuossa ole muuta kestävää ratkaisua kuin puukottaa koko EGR kuikkaan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                Originally posted by Clavurion View Post
                Ei kai tuossa ole muuta kestävää ratkaisua kuin puukottaa koko EGR kuikkaan.
                Se on juurikin näin.
                Last edited by Bullitt; 13-06-2019, 14:48.


                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2763
                  • Tampere

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Ei kai tuossa ole muuta kestävää ratkaisua kuin puukottaa koko EGR kuikkaan.
                  Niinpä. Entäpä se typpidioksidi - kaasuna taivaalle? EGR:n käyttö kuitenkin alentaa typenoksidipäästöjä noin 20-50 %. Auton valmistajalle tämä ei ole vaihtoehto. Auton omistaja voi tietenkin tehdä melkein mitä lystää, mutta kaikkien muroihin siinä lopulta kustaan jos päästöjä sallitaan kasvattaa ilman huolta ja ymmärrystä huomisen maailmasta.
                  Last edited by JaniLap; 18-09-2018, 16:42. Reason: Ilmastopuhetta
                  IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                  Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • radiaani
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 131
                    • Etelä-Suomi

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    EURO6 -vaatimus on EGR-järjestelmän toimivuuden kannalta varsin haastava autonvalmistajille. Vertailun vuoksi esim. EURO4 -vaatimukset täyttävien moottoreiden kohdalla vastaavia ongelmia on ollut huomattavasti vähemmän.
                    Entäpä sitten tuohon väliin jäävä EURO5? Autojen ikärajauksen mukaan näyttää suunnilleen siltä, että 4-sylinteriset EURO5-autot eivät kuulu vaihtokampanjaan mutta 6-sylinteriset kuuluvat.

                    Kun EGR taitaa olla sama molemmissa, niin vähän vaikuttaisi siltä, että BMW uskoisi EGR:n kestävän 4-sylinterisissä EURO5-autoissa (tai rikkoutuvan ei-katastrofaalisella tavalla) mutta ei enää EURO6:ssa.

                    Onko EURO5-N47:ja palanut moniakin?

                    [EDIT]Jos imusarja syttyy, niin mitkä ovat ensioireet ja miten palo sammutetaan? Tekeekö esim. 2 kg jauhesammuttimella tilanteessa mitään?
                    Last edited by radiaani; 18-09-2018, 22:32.
                    Ajossa: F10 520d SE (2012)

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Niinpä. Entäpä se typpidioksidi - kaasuna taivaalle? EGR:n käyttö kuitenkin alentaa typenoksidipäästöjä noin 20-50 %. Auton valmistajalle tämä ei ole vaihtoehto. Auton omistaja voi tietenkin tehdä melkein mitä lystää, mutta kaikkien muroihin siinä lopulta kustaan jos päästöjä sallitaan kasvattaa ilman huolta ja ymmärrystä huomisen maailmasta.
                      Sä kun tykkäät netistä kaikkea etsiä, niin löytyiskö sellaista tietoa, että kuinka monen toimivan EGR-systeemin toiminnan tuommoinen yksi moottoripalo ulosmittaa? Entä kuinka paljon ympäristöä kuormittaa uusien korvaavien EGR-osien valmistaminen?


                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2763
                        • Tampere

                        Originally posted by radiaani View Post
                        Entäpä sitten tuohon väliin jäävä EURO5? Autojen ikärajauksen mukaan näyttää suunnilleen siltä, että 4-sylinteriset EURO5-autot eivät kuulu vaihtokampanjaan mutta 6-sylinteriset kuuluvat.

                        [EDIT]Jos imusarja syttyy, niin mitkä ovat ensioireet ja miten palo sammutetaan? Tekeekö esim. 2 kg jauhesammuttimella tilanteessa mitään?
                        Tämä EURO5 vs. EURO6 oli hyvä huomio. Itse tulkitsen BMW:n valintaperustetta niin, että EURO6 myötä EGR:n toiminta ja kuormitus ajon aikana muuttuivat selvästi vaativammaksi kun moottorinohjaimet päivittyivät uuteen EURO6-luokkaan vaikka EGR jäähdyttimineen on mekaanisesti edelleen sama. Toisin sanoen EGR-jäähdytin on yhtä hyvä (tai huono), mutta ongelmien esiintyminen on tilastollisesti epätodennäköisempää EURO5 -luokan moottoreissa, joissa EGR:n toiminnalta ei vaadita yhtä paljon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että EURO5 -luokan moottorit olisivat täysin suojassa palovaaralta.

                        Moottorikehityksessä päästöjen vähentämisessähän on käytännössä kaksi lähestymistapaa: joko vähentää päästöjen syntymistä tai tehostaa syntyneiden päästöjen puhdistusta. Useimmissa autoissa asia on ratkaistu jälkimmäisellä tavalla.


                        Moottoripalon sammutukseen 2 kg jauhesammutin on aivan toimiva alkusammutukseen ja palon etenemisen hidastamiseen - mikäli sellainen vain autossa on. Periaatteessa pidempi toiminta-aika ja suurempi jauhemäärä parantavat sammutustulosta, mutta jo 3 kg sammutin alkaa olla melko suuri pidettäväksi henkilöautossa.

                        Imusarjan syttymisestä aiheutuneiden moottoripalojen ensioireet ovat olleet ilmeisen vaihtelevia: osassa tapauksista paloa edeltävä ajo on ollut nykivää, savun hajua ilmaantunut, mutta myös hyvin nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti alkaneita ja edenneitä paloja on kuvattu. Toisaalta autoilijoiden huomiokin saattaa olla millon missäkin asiassa, jolloin moottorin toimintaa ei välttämättä tule seurattua tarkasti. Imusarjan osittainen ja vakavampaa moottoripaloa edeltävä sulaminenkin on mahdollinen, jolloin imusarjan kunnon silmämääräinen tarkastus saattaa auttaa ennakoimaan tilannetta.
                        Last edited by JaniLap; 19-09-2018, 07:46. Reason: EURO6 linkki
                        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2763
                          • Tampere

                          Originally posted by Bullitt View Post
                          ...kuinka monen toimivan EGR-systeemin toiminnan tuommoinen yksi moottoripalo ulosmittaa? Entä kuinka paljon ympäristöä kuormittaa uusien korvaavien EGR-osien valmistaminen?
                          Niinpä - tai Milankovichin sykleistä ja vulkaanisesta aktiivisuudesta nyt puhumattakaan.
                          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • arpuC
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 1377

                            Tämä koko päästöhihhulointi ja sen ihannointi on ihan sairasta. Se joka nämä idioottimaiset säädökset on keksinyt kuuluisi nuo korjatakkin. Sama pätee ituhihhuloiden kannattajiin.

                            Sairasta on nykyajan meno maailmalla.
                            Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                            En löydä enää sun luo
                            Teitkö sä tän tahallaan?
                            Nyt kaikki palaa.

                            Comment

                            • ThemeJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2005
                              • 997
                              • Turku/Raahe

                              Originally posted by arpuC View Post
                              Tämä koko päästöhihhulointi ja sen ihannointi on ihan sairasta. Se joka nämä idioottimaiset säädökset on keksinyt kuuluisi nuo korjatakkin. Sama pätee ituhihhuloiden kannattajiin.

                              Sairasta on nykyajan meno maailmalla.
                              Eli jos joku antaa rajat mihin moottorin pitää mennä, ja jos moottorivalmistaja ei osaa rakentaa konetta, niin rajojen antajien pitäis korvata se ettei valmistaja vaan osaa?
                              Bmw E30
                              Bmw 2000Touring Scrap
                              Ex. Bmw E30 316
                              Ex. Bmw E36

                              Comment

                              • jhelen
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2015
                                • 248
                                • Ulvila

                                Ja joku 20 vuotta vanha, linja-autolle haiseva, mustaa savua putkesta työntävä on hyvä juttu ja ilmastomuutos on satua?


                                Itse en edes koskaan harkinnut diesel auto kun haisivat niin järkyttävälle, nykyään eivät haise = päästörajoitukset on hyvä asia. Ilman niitä ei edes olisi tullut bensaturboja nykyisessä määrin tuotantoon. Pakko on hyvä kimmoke kehittää uutta.


                                Tottakai joku huonosti toimiva EGR on valmistajan osaamattomuutta jne. Ei rajojen asettajan. Nimittäin toisilla valmistajilla ei ole egrssä ollut mitään vikaa. Ettei vaan olisi säästetty taas vähän väärässä kohtaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎