Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel bemarit palaa?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cojama
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1421
    • www.e30m3.fi

    Tälläisten autojen omistajien kannattanee opettaa takapenkin pikkuväelle turvavöiden ja oven aukaisua pahimman varalle. Ainakin jos tarvetta jättää auto kylmien kelien aikaan käyntiin.

    Vai joko tekniikka osaa hoitaa tämänkin kaiken, mikäli havaitsee konehuoneessa savua.

    Comment

    • hietase
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 562
      • Espoo

      Originally posted by radiaani View Post

      Jos kiinnostusta riittää, niin käykääpä vähän tonkimassa, millaista tieteellistä faktaa löytyy NOx-rajoitusten tueksi. Vakuuttaako?
      Täällä kun viriää keskustelua jo hieman ohi otsikonkin, niin hämmennän minäkin sitten hieman. Typen oksidien päästöjen hankaluus ei liity niinkään (hengitys)ilman laatuun. NOx liukenee ilmakehässä veteen ja tulee märkälaskeumana alas, kenties aika kaukanakin päästöpaikastaan. Niinpä esim. Keski-Euroopan liikenteestä tulee lounaistuulien mukana Itämereen vuodesta riippuen 20-30% sen typpikuormasta. Ihan kuin sitä rehevöitymisongelmaa ei olisi ilmankin. Samaten sadevesi on NOx-päästöjen vuoksi happamampaa ja aiheuttaa happaman laskeuman kautta miljoonien eurojen kasvutappiot metsänomistajille joka vuosi, ekologisista ongelmista puhumattakaan.

      Mutta mitäs väliä näillä kaiken maailman NOxeilla on...

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2763
        • Tampere

        NOx-päästöihin liittyen vaikka EURO6-luokituksen pitäisi periaatteessa vetää päästötasoja alaspäin, eri autonvalmistajien välillä on silti varsin suuria eroja ja pahimmissa tapauksissa NOx-päästöt ylittyvät normaaliliikenteessä 15-kertaisesti, vaikka laboratoriokokeen mittausyklillä auto on päästörajan alittanutkin:



        Disclaimerina kuvan dataan liityen sen on koostanut puhtaan liikenteen lobbausjärjestö Transport & Environment.

        Vaatimusten saavuttaminen on ajoneuvoteknisesti haastavampaa, mistä nyt esimerkkinä vaikkapa tämänkin keskustelun moottoripalot. Tosin kyse on BMWn tapauksessa periaatteessa toimivan osan vikaantumisherkkyydestä.


        Vuorokauden yhtämittaisen työperäisen valvomisen rohkaisemana ja kieli poskessa nämähän voisi ristiä omaksi erikoismallistokseen:

        Die Neue BMW Edition Torch
        "Diese Ausgabe unterstreicht die hohe Funktionalität bei der Verwendung von profitablem, aber leicht entflammbarem Material. Und bietet ein außergewöhnlich aufregendes Fahrerlebnis bis zum Anzünden."
        Last edited by JaniLap; 24-09-2018, 21:53.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          Originally posted by hietase View Post
          Täällä kun viriää keskustelua jo hieman ohi otsikonkin, niin hämmennän minäkin sitten hieman. Typen oksidien päästöjen hankaluus ei liity niinkään (hengitys)ilman laatuun. NOx liukenee ilmakehässä veteen ja tulee märkälaskeumana alas, kenties aika kaukanakin päästöpaikastaan. Niinpä esim. Keski-Euroopan liikenteestä tulee lounaistuulien mukana Itämereen vuodesta riippuen 20-30% sen typpikuormasta. Ihan kuin sitä rehevöitymisongelmaa ei olisi ilmankin. Samaten sadevesi on NOx-päästöjen vuoksi happamampaa ja aiheuttaa happaman laskeuman kautta miljoonien eurojen kasvutappiot metsänomistajille joka vuosi, ekologisista ongelmista puhumattakaan.

          Mutta mitäs väliä näillä kaiken maailman NOxeilla on...
          Typen oksidit on eri asia kuin typpi. Samoin kuin hiilidioksidi on eri asia kuin hiili.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • hietase
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 562
            • Espoo

            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Typen oksidit on eri asia kuin typpi. Samoin kuin hiilidioksidi on eri asia kuin hiili.
            Menemättä enempää ohi otsikon, typen oksideista muodostuu mikrobien toimesta nitraatteja vesissä => rehevöityminen.

            Ilmakehässä typen oksidit liukenevat veteen ja muodostuu nitraatteja ja vetyioneja => hapan laskeuma.

            Perusbiologiaa. Kantsii olla hereillä oppitunneilla.

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              ^ mainitsit ylempänä että typen oksidit ei liity niinkään hengitysilman laatuun. Wikistä kopsattuna näyttäisi olevan haitallisia:

              Ympäristövaikutukset
              Koska typen oksidit reagoivat veden kanssa happoja muodostaen, ne kuuluvat happosateiden aiheuttajiin. Näin ollen ne happamoittavat maaperää, vesistöjä ja vaurioittavat kasvien lehtiä ja neulasia. Ne myös syövyttävät monia materiaaleja.[6]

              Typen oksidit edesauttavat haitallisen alailmakehän otsonin muodostumista. Nämä ympäristövaikutukset ovat kuitenkin useimmiten alueellisia.

              Terveysvaikutukset
              Kaasumaiset typen oksidit ovat myrkyllisiä.[2]. Niillä ei ole todettu olevan mutageenisiä tai karsinogeenisia vaikutuksia, mutta ne ovat voimakkaita hapettimia, jotka vaikuttavat hengitysteiden kudokseen haitaten luonnollisia puhdistus- ja puolustusmekanismeja. Typpidioksidi on ihmisille haitallisin, sillä se tunkeutuu syvälle hengityselimiin, supistaa keuhkoputkia ja lisää hengitysteiden herkkyyttä muille ärsykkeille, kuten siitepölylle tai kylmälle. Erityisen alttiita typen oksidien terveyshaitoille ovat lapset ja hengityselinsairauksista kärsivät sekä mahdollisesti hitsaus- ja polttoleikkaustöissä olevat työntekijät.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                Omassa autossa oli sellaista vikaa, että kun reilummin kiihdytin, niin ajoittain meni vikatilaan. Vikakoodien perusteella oli jotain vuotoa jossain, tai sitten ahtopaineet karkas liian ylös. Mitään järkevää vikaa tai syytä tähän en löytänyt, ja koska vika tuli vain ajoittain, niin en sen enempää aiheella päätäni vaivannut. Nyt sen jälkeen kun poistin tuon koko EGR-paskan, niin eipä ole tuotakaan vikaa enää esiintynyt, eli vähän niiku bonuksena tuli yksi ylimääräinen vikakin selvitettyä.


                Comment

                • john_anthony
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2008
                  • 55
                  • Kuopio

                  Originally posted by Bullitt View Post
                  Omassa autossa oli sellaista vikaa, että kun reilummin kiihdytin, niin ajoittain meni vikatilaan. Vikakoodien perusteella oli jotain vuotoa jossain, tai sitten ahtopaineet karkas liian ylös. Mitään järkevää vikaa tai syytä tähän en löytänyt, ja koska vika tuli vain ajoittain, niin en sen enempää aiheella päätäni vaivannut. Nyt sen jälkeen kun poistin tuon koko EGR-paskan, niin eipä ole tuotakaan vikaa enää esiintynyt, eli vähän niiku bonuksena tuli yksi ylimääräinen vikakin selvitettyä.
                  Vika on ollut varmaankin EGR venttiilissä. Ajan kanssa se likaantuu eikä enää kunnolla sulkeudu kun jännite häviää kelalta. Yleensähän se aiheuttaa drivetrain ilmoituksen.
                  E34 520i -90 Bronzitbeige metallic

                  Se on heikko mikä ei kestä! Mut miks se viimenen mutteri on aina jumissa?:think

                  Comment

                  • Titansilber
                    BTCF Member
                    • Apr 2006
                    • 526

                    Autoni 2013 F30 330d xDrive M Sport (N57-D30A, WBA3E31010F143855) kävi huollossa (Laakkonen Espoo).

                    Työtilauksessa luki: 10013890200 N57T N57Z Checking and, if required, replacing the exhaust-gas recirculation cooler, 981 AKTIO.

                    Ja siellä konetilassahan oli se 7 823 210 05 KORENS Korea -yksikkö.

                    No mitä tapahtui?

                    Auto tarkastettiin. Mitään ei vaihdettu/korjattu. Kuulemma kahdesta syystä: ensinnäkin minun autoni EGR-järjestelmä vaikuttaisi toistaiseksi toimivan oikein. Ja toiseksi, vaihto-osia ei ole tarjolla.

                    Laskua en ole vielä saanut. Siinä tehty työ on varmaan yksilöity tarkemmin, kerron kun saan laskun käsiini. (Autoon tehtiin muitakin korjauksia samalla, joten on sieltä lasku tulossa.)

                    Anssi

                    Comment

                    • b mutteri kasa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1462
                      • Area 03

                      Originally posted by Titansilber View Post
                      No mitä tapahtui?

                      Auto tarkastettiin. Mitään ei vaihdettu/korjattu. Kuulemma kahdesta syystä: ensinnäkin minun autoni EGR-järjestelmä vaikuttaisi toistaiseksi toimivan oikein. Ja toiseksi, vaihto-osia ei ole tarjolla
                      Tyypillistä Suomessa merkkarilla Olisivat voineet edes putsata sen EGR hässäkän ja imupuolen, mutta mitä turhaan kun ei ole vielä palanut putkeen reikää
                      Last edited by b mutteri kasa; 29-09-2018, 08:45.
                      BMW F11 530 dA VOLL
                      Carbon-schwarz Metallic

                      BMW E30 325i Sport

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        Originally posted by Titansilber View Post
                        Auto tarkastettiin. Mitään ei vaihdettu/korjattu. Kuulemma kahdesta syystä: ensinnäkin minun autoni EGR-järjestelmä vaikuttaisi toistaiseksi toimivan oikein. Ja toiseksi, vaihto-osia ei ole tarjolla.
                        No jo on turhaa touhua. :think
                        Jos ei oo osia niin mitä ihmettä sitten kutsua edes?

                        Tuolla jossain oli merkintä että 30%(jos muistan oikein) vaihdetaan cooleri. Onko tähän annettu joku ohjeistus että noin joka kolmannessa se vaihdetaan eikä automaattisesti kaikissa?

                        1. Removing and install mixing tube and clean it if necessary
                        2. Checking exhaust gas cooler for sooting and replace it if required (mixing tube replaced already)
                        3. Replacing parts for exhaust-gas recirculation cooler
                        Note: An exchange rate of about 30% is expected.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          Täällä on tietoa kuinka tuo egr toimii N57 koneessa ja miten se vaikuttaa päästöihin. Myös muuta tietoa tekniikasta on melko runsaasti:
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 2000
                            • Tampere/kainuu

                            Originally posted by fraatti View Post
                            No jo on turhaa touhua. :think
                            Jos ei oo osia niin mitä ihmettä sitten kutsua edes?

                            Tuolla jossain oli merkintä että 30%(jos muistan oikein) vaihdetaan cooleri. Onko tähän annettu joku ohjeistus että noin joka kolmannessa se vaihdetaan eikä automaattisesti kaikissa?
                            Kutakuinkin näin. Prosentit on vielä korimalli, vetotapa, moottori riippuvaisia kuten työmenetelmät.
                            Tässä autossa mixingtube putsataan ja coolerin kunto tarkastetaan. Vaihto jos vaihtokriteerit täyttyy.

                            Eri moottoriversioissa erilaiset toimenpiteet ja erinäinen määrä vaihdettavia osia.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • arpuC
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 1377

                              Onko teille tullut kutsuja kotiin. Merkkari sanoi ettei kutsuja tule vaan satunnaisesti huollon yhteydessä tarkistetaan aktiot. Jos et huollata merkkiliikkeessä niin mitään ei tehdä
                              Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                              En löydä enää sun luo
                              Teitkö sä tän tahallaan?
                              Nyt kaikki palaa.

                              Comment

                              • kallek77
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2018
                                • 66
                                • Turku

                                Originally posted by awd-69 View Post
                                Itselläni vin 5D31, ei ollut listalla. Välillä kabiiniin tulee pakokaasun/palaneen käryä. Vähän niinkuin dpf-polton käryä. Konepellin alta olen paikallistanut hajunlähteen.
                                Liekkö jo palanut jokin paikka puhki....
                                Vanhaan viestiin vastaten, vikahan siellä on jo...
                                Last edited by kallek77; 01-10-2018, 21:58.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎