"The company hastened to say that there's no reason to believe that the cars added this week had been posing any significant risk to customers."
Joo saatto tosiaan olla. Jotenkin sain käsityksen tuosta laajenemisesta että se eka kutsu oli egr venttiilin jumiminen mutta sekin taisi olla egr coolerin vuoto ja siitä johtuva erittäin harvinainen palo
Jos omistaja ei toimita ajoneuvoa korjattavaksi, lähettää Trafi omistajalle erillisen kehotuksen ja tallentaa rekisteritietoihin merkinnän keskeneräisestä takaisinkutsukampanjasta. Merkintä estää ajoneuvon hyväksymisen katsastuksessa. Jos ajoneuvoa ei toimiteta kehotuksista huolimatta korjattavaksi, Trafi voi määrätä ajoneuvolle ajokiellon.
420d B47 2016, EGR jumissa ja imusarja sulanut puhki. Merkkiliikkeen eka kanta oli, että ei takuuta, artisti maksaa.
Täsmentyikö valmistajan kanta/takuuasia myöhemmin, vai jäikö ratkaisu pysyväksi? Vai oliko kyseessä jonkin takuukorjauksen huomiotta jättäminen artistin toimesta, jonka perusteella asianosainen liike pesee kätensä tapauksesta?
Protokollaan saattaa kuulua, ettei reklamaatioita/takuukorjausta myönnetä merkkiliikkeessä ennen kuin asiasta on "virallisesti" kysytty valmistajan edustajalta, jolloin vältetään tilanne että ratkaisut ovat ristiriitaisia.
Yleisellä tasolla, jos vastaavat tapaukset jäävät lopulta artistin maksettavaksi, niin mikä on BMW:n intressi ylipäätään kutsua autoja tarkastettavaksi EGR:ään liittyen? Kustannustehokkaampaahan tällaisessa tilanteessa olisi antaa ajan kulua ja odottaa artistin yhteydenottoa, mikäli maksaja on jo ennalta tiedossa? Vauroiden korjaamisestakin kertyisi suuremmat tuotot, kun palovaara yms. etenevät riskit eivät ainakaan vähene odottamalla.
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Edelleen mietin tätä asiaa sen EGR tulppaamisen kantilta, onko kellään näkemystä?
Maallikkona tulkitsen kysymystäsi siten, että mikäli auto tuodaan takaisinkutsun/teknisen kampanjan johdosta merkkihuoltoon EGR:n tarkastukseen/vaihtoon ja siellä todetaan EGR osineen poistetuksi kokonaan, niin periaatteessa kait silloin huollossa tulisi asentaa uusi EGR paikalleen/DDE uudelleenohjelmointi asiakkaan laskuun, kun auto ei muuten täytä tyyppihyväksyntävaatimusta?
Huollon jälkeen auton tietoihin merkitään takaisinkutsu/tekninen kampanja tehdyksi ja tieto menee Trafille. Tämän jälkeen asia tuskin kiinnostaa ketään ja auton omistaja voi poistaa EGR:n uudelleen kenenkään kysymättä tai tarkastamatta kuten muutoinkin voisi.
Mutta saako merkkilikke jättää auton tyyppihyväksyntävaatimuksen huomiotta, mikäli korjaus kohdistuu nimenomaisesti sellaiseen komponenttiin, joka kuuluu kyseisen automallin tyyppihyväksyntävaatimukseen? Auton valmistajahan saa myydä vain tyyppihyväksyttyjä ajoneuvoja ja valmistaja todennäköisesti edellyttää että merkkihuolto toteuttaa kaikki korjaus- ja huoltotoimenpiteensä siten, että kaikki autolle asetetut tekniset vaatimukset täyttyvät.
Muiden tuunausten (madallussarjat tms.) johdosta asia ei oletettavasti kuulu merkkiliikkeen tarkastettavaksi täyttääkö tyyppihyväksynnän vai ei, vaan kuuluu katsastusviranomaiselle.
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Täsmentyikö valmistajan kanta/takuuasia myöhemmin, vai jäikö ratkaisu pysyväksi? Vai oliko kyseessä jonkin takuukorjauksen huomiotta jättäminen artistin toimesta, jonka perusteella asianosainen liike pesee kätensä tapauksesta?.
Protokollaan saattaa kuulua, ettei reklamaatioita/takuukorjausta myönnetä merkkiliikkeessä ennen kuin asiasta on "virallisesti" kysytty valmistajan edustajalta, jolloin vältetään tilanne että ratkaisut ovat ristiriitaisia.
Auto yli 2 vuotta vanha, eli ei takuuta. Asiakas varmaan on asiasta jotain muuta mieltä, mutta liikuttaako se valmistajaa/edustajaa, niin jää nähtäväksi.
Yleisellä tasolla, jos vastaavat tapaukset jäävät lopulta artistin maksettavaksi, niin mikä on BMW:n intressi ylipäätään kutsua autoja tarkastettavaksi EGR:ään liittyen? Kustannustehokkaampaahan tällaisessa tilanteessa olisi antaa ajan kulua ja odottaa artistin yhteydenottoa, mikäli maksaja on jo ennalta tiedossa? Vauroiden korjaamisestakin kertyisi suuremmat tuotot, kun palovaara yms. etenevät riskit eivät ainakaan vähene odottamalla.
Eikö nämä tähän mennessä tarkastukseen kutsutut autot ole kaikki N-moottoreilla?
Itse kerroin tästä juuri sen takia, kun täällä on näistä EGR-vioista ollut puhetta, että vikoja on ehkä muissakin moottoreissa, ja nimen omaan uudemmissa, eikä vain N47 ja N57-moottoreissa.
Auto yli 2 vuotta vanha, eli ei takuuta. Asiakas varmaan on asiasta jotain muuta mieltä, mutta liikuttaako se valmistajaa/edustajaa, niin jää nähtäväksi.
Eikö nämä tähän mennessä tarkastukseen kutsutut autot ole kaikki N-moottoreilla?
Kommentistasi oletan, että asia on siis edelleen kesken?
Tarkastukseen kutsutut/kutsuttavat ovat sekä N- (N47 ja N57) että B-moottoreilla (B47).
Nyt BMW käytännössä laajentaa tarkastettavien autojen määrää Euroopassa vastaamaan Koreassa jo aiemmin tarkastettavaksi otettavien/otettujen autojen mallisarjoja ja mallivuosia. Aiemmin ihmettelinkin (ja kritisoin) tässä keskustelussa jo sitä tapaa, jolla BMW ensin päätti lähteä tarkastamaan selvästi suppeamman otannan kuin Koreassa. Sinällään moottorista riippumatta se ongelma on EGR-jäähdyttimessä, erityisesti korealaisvalmisteisissa (Korens), joita on asennettu varsinkin vuodesta 2011 alkaen N47, N57 ja B47 -moottoreihin.
Auto on kestokulutushyödyke, joten siihen liittyy takuuasioita ja erinäisiä virhevastuita. Maahantuoja (ja valmistaja) voi olla kuluttajalle vastuussa takuun antajana aikaisemman myyntiportaan edustajana takuun päättymisen jälkeen. Takuun päättyminen ei tarkoita sitä, että myyjän tai maahantuojan virhevastuu päättyy, vaan se jatkuu takuun jälkeenkin virhevastuun perusteella. Erona takuuseen on se, että kuluttajan pitää pystyä osoittamaan, että kysymyksessä on virhe.
Tuollainen imusarjan puhkisulaminen on mielestäni varsin ilmeinen virhevastuun peruste, vaikka autolle myönnetty takuu olisikin jo päättynyt. Oletettavassti imusarjan tulee kestää koko auton eliniän palamatta puhki.
Keskusteluissa puhutaan usein takuusta, kun sillä todellisuudessa tarkoitetaan monenlaista myyjän tai maahantuojan/valmistajan osallistumista edellyttävää toimintaa. Ja käytetystä sanamuodosta huolimatta lopputulema on se asia joka kiinnostaa useimpia lukijoita = artisti maksaa kaiken vs. valmistaja tai myyjä maksaa/osallistuu kustannuksiin.
Valmistusvirheen eräänä määritelmänä on asiantuntevasti arvioitu poikkeama kyseisen automallin normaalista laadusta tai valmistajan antamista ohjearvoista ottaen huomioon auton iän ja sillä ajetut kilometrit. Virheeksi katsotaan esimerkiksi valmistus- ja rakenneviat ja muut takuuaikana ilmenevät auton käyttökelpoisuutta heikentävät viat ja puutteet.
Virheenä ei pidetä vanhenemista, kulumista, korroosiota ja maalipinnan vanhentumista, eikä poikkeamaa normaalista laadusta, jos se aiheutuu ulkopuolisista tekijöistä, kuten poikkeuksellisesta laskeumasta, hiekan ja kivien iskemistä, nastarengasmetallista tai tiesuolasta.
Takuunantaja ei kuitenkaan vastaa virheestä, jos hän saattaa todennäköiseksi, että auton laadun tai käyttökelpoisuuden poikkeaminen normaalista johtuu ostajan puolella olevasta syystä. Syy voi olla esimerkiksi tapaturma, käyttö- tai hoito-ohjeiden vastainen tai muu auton vääränlainen käsittely tai auton valmistajan tai maahantuojan laatiman Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaan tehtävien huoltojen laiminlyönti taikka puutteellinen toteuttaminen.
Last edited by JaniLap; 23-10-2018, 18:39.
Reason: Täsmennyksiä
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Moi
Mites Laakkonen on suhtautunut näihin?
Mulla puhaltaa tällä hetkellä konehuoneeseen imusarjasta eli ilmeisesti puhki palanut jo. Huolto aika varattu 08,11,18 kaverin huoltoliikkeeseen.
Nyt löysin tämän viestiketjun ja rupes ahistaan kun näitähän on palanut sinne tänne.
Onkohan mahiksia saada takuuseen tämä projekti?
T.Timo Jyväskylä
Kyllä on !
Auto meni huoltoon. Ainoa vaan että voivat tilata osat vasta kun auto seisoo siellä, noin 2-3 viikkoa.
Onkohan mahiksia saada takuuseen tämä projekti?
T.Timo Jyväskylä
Rohkeasti vain puhelin käteen ja soittelemaan Laakkoselle. Kysymällä nämä yleensä selviää ja suoraan merkkihuollosta, kun täällä foorumin puolella meillä ei valitettavasti ole valtuutusta myöntää puoltoja maahantuojan suoritamiin korjauksiin.
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Koskeeko takaisinkutsu myös N57tu2 moottorisia ja onko näitä jo palanut ?
Oma kärry on -08 Lci.
Eikös se mallisarjojen suhteen mene osimoilleen niin, että äffät palaa moottoritilasta ja eemelit perästä. Jos joku näistä palaa keskeltä, pyrokoira puhalletaan vierelle
Autoni meni viime torstaina vikatilaan Drivetrain ja moottorivalo syttyi. Käynti oli todella hapuilevaa ja tuntui, että kone saattaa jopa sammua kotipihaan.
Sain auton kuitenkin tänä aamuna nilkutettua huoltoon (Laakkonen Espoo) ja siihen vaihdettiin EGR-venttiili, joka kuulemma oli jumiutunut. Nyt pelaa taas.
Threadia tarkkaan lukeneet muistavat, että autoni EGR-järjestelmä tarkastettiin vain hieman aiemmin (26.9.) ja silloinhan siitä ei löydetty mitään vikaa.
Anssi
(2013 F30 330d xDrive M Sport N57-D30A, WBA3E31010F143855, 782321005 KORENS Korea)
Comment