Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • estervainaa
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 665
    • Kuopio

    No varmasti, heppoinenhan tuo on. Pistää vaikka vanerin päälle talvella, jos pihassa säilyttää.

    Originally posted by pazq View Post
    Huonosti kantaa kun lumet katolla on painanu luukun sisään joskus
    -89 "m5" rataprojekti
    -02 transporter syncro
    -01 e53 3.0i
    -93 318is rataprojekti nro II

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3167
      • 47200

      Originally posted by estervainaa View Post
      No varmasti, heppoinenhan tuo on. Pistää vaikka vanerin päälle talvella, jos pihassa säilyttää.
      Viittasin tuohon kantavaan rakenteeseen että huonosti kantaa..

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15257
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by peltju36 View Post
        Pitäis muutoskatsastaa 05/91 Bmw e36 325 turbolle.
        Katsurille jo aiemmin soittelin ja sanoivat et vertailuajoneuvo todistus mallisarjan tehokkaimpaan eli 328 tarvitaan. Mut mitens asia menee kun 91 ei tietääkseni edes 328 ollut vielä tuotannossa? Oonko käsittänyt väärin sen, että samana valmistusvuotena tehokkaampaan verrataan?
        <kritiikki>Jos minimaalinen bolton etujarrupäivitys jonka kokonaiskustannus on joku satanen - 250€ tuntuu liialta vaivannäköltä kun laitetaan 500-600hp tehoa tasan 30 vuotta vanhaan bemariin niin koko turbottaminen pitäisi kieltää.
        </kritiikki>

        Eikä niillä 328 jarruillakaan mihinkään kuuhun tuon tehoisessa mennä, tuommoinen turbo E36 ottaa kuitenkin sen 300kmh vauhtia ni niistä jos pitäis saada pysähtymään ripeästi ni se on ihan sama kun siellä ois Ruisanterot pyörimässä kaliiperin välissä.
        Last edited by Remotion; 24-04-2021, 00:04.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3105

          Originally posted by Remotion View Post
          <kritiikki>Jos minimaalinen bolton etujarrupäivitys jonka kokonaiskustannus on joku satanen - 250€ tuntuu liialta vaivannäköltä kun laitetaan 500-600hp tehoa tasan 30 vuotta vanhaan bemariin niin koko turbottaminen pitäisi kieltää.
          </kritiikki>

          Eikä niillä 328 jarruillakaan mihinkään kuuhun tuon tehoisessa mennä, tuommoinen turbo E36 ottaa kuitenkin sen 300kmh vauhtia ni niistä jos pitäis saada pysähtymään ripeästi ni se on ihan sama kun siellä ois Ruisanterot pyörimässä kaliiperin välissä.
          Tämä. Ensin alusta, jarrut ja kori kuntoon. Sitten lisää voimaa hakemaan.

          Korin kuntoon laittamisella tarkoitan ensisijaisesti kantavien rakenteiden kunnostamista.
          Kulkineet/projektit:

          640D F06
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1762
            • vihti

            Voiskos joku neuvoa sitten minkälaiset boltonjarrut pitäisi laittaa durbo kolmekutoseen, eihän kukaan halua hengenvaarallista autoa ajaa?
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15257
              • Ajamisen Iloa

              Originally posted by naikou View Post
              Voiskos joku neuvoa sitten minkälaiset boltonjarrut pitäisi laittaa durbo kolmekutoseen, eihän kukaan halua hengenvaarallista autoa ajaa?
              Ehkä oma kritiikki oli sinällään kohtuutonta että tiedän vain kuinka itse ajaisin semmoisella turbolla. Jokuhan voi viedä kuin morsianta kirkkoon ja pelkkä tieto siitä että hameen alla odottaa riittää eikä tarvitsisi polkea kuin tulpatonta mopoa kesäyönä.

              Ei minulla mitään vinkkejä tohon ole, zetaani laitoin porschesta brembon nelimäntäiset joka nurkkaan ja M3 CSL / Z4M rei-itetyt ja tuuletetut kelluvat levyt alumiinikeskiöillä. Ainakaan jarrut ei lopu koskaan 240hp/1200kg speksillä. Mutta bemarilta löytyy paljon budjetti-ystävällisempiä jarrupäivityksiä, eikö esim E46 330 levyt ja kaliiperi ole aika normaali päivitys, taka-akselille sitten myös jämympää koska jarrujenhan pitäisi pystyä pysäyttämään ajoneuvo vaikka kaasu hirttäisi pohjaan.

              Varmaan riittävästi puristusvoimaa, levymassaa ja jarrujen jäähdytystä sopiva resepti.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2561
                • .

                Originally posted by Remotion View Post
                <kritiikki>Jos minimaalinen bolton etujarrupäivitys jonka kokonaiskustannus on joku satanen - 250€ tuntuu liialta vaivannäköltä kun laitetaan 500-600hp tehoa tasan 30 vuotta vanhaan bemariin niin koko turbottaminen pitäisi kieltää.
                </kritiikki>

                Eikä niillä 328 jarruillakaan mihinkään kuuhun tuon tehoisessa mennä, tuommoinen turbo E36 ottaa kuitenkin sen 300kmh vauhtia ni niistä jos pitäis saada pysähtymään ripeästi ni se on ihan sama kun siellä ois Ruisanterot pyörimässä kaliiperin välissä.
                Etujarrut on samat 325i ja 328i. Takana 328i:ssa on yleensä jäähdytetty levy ja 38mm satula, kun taas 325i:ssä umpilevy ja 36mm satula.

                Kuten sanottu, e46 330i mallien jarrut on hyvät. Takana joutuu tosin käsijarrun kanssa pelata, mutta se nyt ei ole turbotusta kummempaa.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  Originally posted by Freak View Post
                  Etujarrut on samat 325i ja 328i. Takana 328i:ssa on yleensä jäähdytetty levy ja 38mm satula, kun taas 325i:ssä umpilevy ja 36mm satula.

                  Kuten sanottu, e46 330i mallien jarrut on hyvät. Takana joutuu tosin käsijarrun kanssa pelata, mutta se nyt ei ole turbotusta kummempaa.
                  En nää tarvetta edes laittaa taakse E46 330 osia, kun sinne menee esim e46 facelift 320d satula ja Carrier. Tälle kaveriksi E46 328 takalevy
                  Eikä tartte sen Käsijarrun kanssa pelleillä ollenkaan.

                  Kuitenkin sen ~20mm isompi halkaisija jo siinä levyssä kuin e36 vakiossa.
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • estervainaa
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 665
                    • Kuopio

                    Juu. Itse mietin sitä, että voiko orig kattoluukun vaihtaa lasikuituiseen. Kun se alkuperäinenkään ei ole kantava rakenne ja enempi lasikuituinenkin suojaa, kuin avonainen kattoluukku. Pitää vaikka kysyä konttorilta.

                    Originally posted by pazq View Post
                    Viittasin tuohon kantavaan rakenteeseen että huonosti kantaa..
                    -89 "m5" rataprojekti
                    -02 transporter syncro
                    -01 e53 3.0i
                    -93 318is rataprojekti nro II

                    Comment

                    • JHo
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 297
                      • Vihanti

                      Ei nyt ehkä aivan liity tähän, mutta voiko katsastuksessa akselimassoja verrata saman mallisarjan vertailuajoneuvon massoihin, jotka ovat isommat kuin muutoksen kohteena olevassa autossa. Akselit ja jarrut on muutettu vertailuajoneuvoa vastaavaksi. Auto on 518i e28 ja vertailuajoneuvo 535i.

                      Useammassa paikassa on todettu että akselimassat menevät 518i mukaan, mutta 2016 annetuissa trafin määräyksissä kuitenkin todetaan eri tavalla? Mikäs järki tässä on kun korirakenne on sama ja auto on muutettu jarruiltaan ja akseleiltaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi. Moottorin 20% painorajoitushan on poistunut uusien sääntöjen mukaan.

                      Trafin 2015 ohje:
                      Valmistajan ajoneuvolle tai ajoneuvon kanssa samaan tyyppiin kuuluvalle ajoneuvolle taikka ajoneuvossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa tyypin muun kuin muutoksen kohteena olevan ajoneuvon suurimpia sallittuja akselimassoja tulee muutetun ajoneuvon akselistojen kaikilta osin vastata lujuudeltaan vähintään ajoneuvon valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman ajoneuvon rakenteita. Muutosten seurauksena valmistajan ajoneuvolle sallima suurin teknisesti sallittu kokonaismassa ei saa ylittyä.
                      F87&E28

                      Comment

                      • ThemeJ
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 997
                        • Turku/Raahe

                        Kokonaismassan määrää ajoneuvon valmistaja ja periaatteessa sitä voi valmistajan toimesta nostaa tai laskea. Koskee lähinnä raskasta kalustoa ja ei käytännössä ole kevyellä puolella mahdollista.
                        Asiasta kannattaa kyllä kysyä konttorilta, mutta nuin se pääosin menee. Myös muissa asioissa kannattaa kääntyä konttoreiden puoleen. Juuri luin erään autoalan lehden julkaisun uudesta määräyksestä ja voi pojat . Ammattilaisia on moneksi.
                        Bmw E30
                        Bmw 2000Touring Scrap
                        Ex. Bmw E30 316
                        Ex. Bmw E36

                        Comment

                        • JHo
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 297
                          • Vihanti

                          Jep, kokonaismassat ei ole samoja eri moottorityyppien kesken. 535i kokonaismassa n.300kg suurempi kuin 518i.
                          F87&E28

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15257
                            • Ajamisen Iloa

                            Näin tasa-arvon aikana pyydän ettei käytetä enää kokonaismassoja tai kokomiesmassoja. Ainoastaan kokohenkilömassoja.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17532
                              • Turku

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Näin tasa-arvon aikana pyydän ettei käytetä enää kokonaismassoja tai kokomiesmassoja. Ainoastaan kokohenkilömassoja.
                              Joo. Kokonaismassahan kuulostaa soviniselta ja naista alentavalta .
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • Freak
                                BTCF Member
                                • Apr 2003
                                • 2561
                                • .

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Näin tasa-arvon aikana pyydän ettei käytetä enää kokonaismassoja tai kokomiesmassoja. Ainoastaan kokohenkilömassoja.
                                Originally posted by Laku View Post
                                Joo. Kokonaismassahan kuulostaa soviniselta ja naista alentavalta .
                                Hitto teidän kanssa...
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎