Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • inno.o
    BTCF Member
    • Apr 2014
    • 293
    • Salo

    Originally posted by peltju36 View Post
    Minulla jäi vahvasti se kuva, että muutettavan auton massaa käytetään. Katsuri jopa suositteli, että jos vain mahdollista niin tule punnitsemaan auto ennen kuin viet tehonmittaukseen/säätöön, niin saat heti korkeimman sallitun tehon sinne. Se on vissiin tosi tiukilla mitä tehopaine kerrointa voi käyttää ja kun omamassa saattaa muuttua kun on turbo, pakosarja jne asennettu.
    Tämmöiseen lopputulemaan myös katsurin kanssa tultiin, mutta ei varmaksi hänkään osannut sanoa mitä massaa ja sitämyöden tehopainosuhdetta käytettäisiin. Ja auto tosiaan punnitaan ja tehot katsotaan lapulta, kun tuote on valmis. Ois vaan ennen lapun tulostamista aika kiva saada oikeat lukemat siihen.

    Comment

    • peltju36
      Bimmer Rookie
      • Sep 2018
      • 69
      • Laihia

      Originally posted by inno.o View Post
      Tämmöiseen lopputulemaan myös katsurin kanssa tultiin, mutta ei varmaksi hänkään osannut sanoa mitä massaa ja sitämyöden tehopainosuhdetta käytettäisiin. Ja auto tosiaan punnitaan ja tehot katsotaan lapulta, kun tuote on valmis. Ois vaan ennen lapun tulostamista aika kiva saada oikeat lukemat siihen.
      Sama ongelma itellä. En sitten tiedä jaksaisko viedä auton trailerilla asemalla punnittavaksi ennen säätöä.:think

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5272
        • Pirkkala

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Erikoisuutena että M3 ei ole E46
        Koska siihen ei verrata vaan 330i on mallisarjan tehokkain.
        Näinhän se on tietääkseni kaikkien m- mallien kohdalla
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • ThemeJ
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 997
          • Turku/Raahe

          Massoissa menisin niin että aina käytetään muutettavan ajoneuvon massoja, mutta se tehopainoraja määritetään vertailumallista ja sen painosta. Eli jos vertailumalli painaa vaikka 1300kg ja siinä on 150kw, se määrittää tehopainosuhde rajan johon voit soveltaa omaa 1200kg painavaa autoa. Jos vertailumallia ei käytetä niin siinä tapauksessa tietysti olemassaolevan ajoneuvoon tiedot on käytössä.
          Massat kuitenkin on semmonen asia joihin voi vain valmistaja vaikuttaa, poislukien omamassa.

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Näinhän asia ei ole koskaan ollut. 20% sääntö on koskenut ainoastaan vertailua mallisarjan tehokkaimpaan.

          Vai sitäkö tarkoitit?
          En puhunut prosenteista mitään. Ennen muutos voitiin porrastaa kunhan porrasta ei ylitetä. Eli voit verrata vaikka e30 320i malliin jos haluat kunhan tehot ei siitä ylity.
          Bmw E30
          Bmw 2000Touring Scrap
          Ex. Bmw E30 316
          Ex. Bmw E36

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15257
            • Ajamisen Iloa

            onpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              Originally posted by Remotion View Post
              onpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.
              Vanhoilla säännöillä sait virittää Z3 2.8 coupen 230hv tehoille (+20% mallisarjan tehokkaimmasta olettaen että Z3M on oma mallisarjansa).
              Uusilla säännöillä saa laihduttaa 850kg painoiseksi ja silti virittää vielä saman verran kuin vanhoilla "20%" säädöksillä eli 230hv papereihin. Jos taas et laihduta tippaakaan niin saat ottaa 340hv. Kaikki siltä väliltä sitten, noh, siltä väliltä.

              Tämä uudistus tuo kyllä kivoja mahdollisuuksia moottorinvaihtojen suhteen.
              Last edited by Supra^; 12-02-2021, 00:22.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by Remotion View Post
                onpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.
                Nyt on rahamiehen puheet

                Mutta tärkein kysymys tässä muutoksessa on, helpottiko vai vaikeuttiko trafi rakentelua. Vaikuttaa että paljon tulee pykäliä joilla estetään käytännössä kutenkin luvattu muutos, mm todistukset maahantuojalta jne.

                Omasta mielestä vaikuttaa että ollaan antavinaan mutta pidetään oikeus kieltäytyä.

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3167
                  • 47200

                  Originally posted by Remotion View Post
                  onpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.
                  Öö, ymmärsinkö nyt ihan oikein, että siihen "loppupunnitukseen" lisää painoa mikä lähtee katsastuksen jälkeen kultarahaksi.fi kierrätykseen ja tehot jää. Mitä se reino painaa nyt?

                  Comment

                  • Calypsocoupe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 2932
                    • EFNU

                    Originally posted by Antti O View Post
                    Katsari luki myös minulle tuota uutta sääntöä, ja siellä oli kahdella tavalla.
                    Mutta vaan toinen koski henkilöautoja ja se oli kuten kirjotin aiemmin. Eli normaali päästö+obd riittää ton E46 kohdalla ainaskin.
                    Toki ennen holsetin ostoa kannattaa vielä toiseltakin konttorilta kysyä varmistus.
                    Sorry, my bad, käytin searchiä. Jatketaan oikeasta kohdasta, siinä tulee mielestäni vastaan tämä kohta:

                    3.8.3 Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen

                    ...

                    "Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset."

                    Eli olisi ok jos vakio-ecu taipuu. Onko RE85 "muu käyttövoima"?
                    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Vakio ECU taipuu määritellään miten? Mitä sille saa tehdä jotta vielä lasketaan vakioksi? Esim. 928:iin pystytään tekemään aika paljon enemmän kun melkein mihin vaan muuhun Porscheen koska kaveri on hakkeroinut sytkä ja ruisku ECU:t ja niihin saadaan sisään vaikka mitä kivaa koodia jopa suoraan kesken ajon. Jos vaikka normi Motroniceihin löytyy jostain lähellekään samanlaista niin sääntö on aika hyödytön jarru. Ei vaan taida löytyä.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by Calypsocoupe View Post
                        Sorry, my bad, käytin searchiä. Jatketaan oikeasta kohdasta, siinä tulee mielestäni vastaan tämä kohta:

                        3.8.3 Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen

                        ...

                        "Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset."

                        Eli olisi ok jos vakio-ecu taipuu. Onko RE85 "muu käyttövoima"?
                        Ecun ohjelman muutos liittyy ”lastuttamiseen” luultavasti :think

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1762
                          • vihti

                          Tulkitsin varmaan jotenki omalla tavalla tuon mutta kiinnostaisi että voiko nykyään sitten käyttää niitä mainittuja tehopaino rajoituksia niin ettei tarvi vertailumallia edes esittää, esim. vaikka 320i mallista saako suoraan teholapun viemällä korottaa tehoja vaikka 70konia ilman että tarvii vertailla isompimoottoriseen?
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Originally posted by naikou View Post
                            Tulkitsin varmaan jotenki omalla tavalla tuon mutta kiinnostaisi että voiko nykyään sitten käyttää niitä mainittuja tehopaino rajoituksia niin ettei tarvi vertailumallia edes esittää, esim. vaikka 320i mallista saako suoraan teholapun viemällä korottaa tehoja vaikka 70konia ilman että tarvii vertailla isompimoottoriseen?
                            Teho saa nousta 20% ilman vertailumallia. Tuskin on olemassa 350hv 320i:tä? Turboahtaminen on hyväksyttyä vain jos teho nousee yli 20% eli vertailumallihommia aina.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11134
                              • Oulu

                              Originally posted by Supra^ View Post
                              Teho saa nousta 20% ilman vertailumallia. Tuskin on olemassa 350hv 320i:tä? Turboahtaminen on hyväksyttyä vain jos teho nousee yli 20% eli vertailumallihommia aina.
                              Niin kukaan ei vissiin oo saanu selville mikä vertailumalliksi käy? Käykö se 320i? Dokumentti puhuu vaan et samaa mallisarjaa pitäs olla, tai sit multa on menny jotain ohi :think

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Niin kukaan ei vissiin oo saanu selville mikä vertailumalliksi käy? Käykö se 320i? Dokumentti puhuu vaan et samaa mallisarjaa pitäs olla, tai sit multa on menny jotain ohi :think
                                "Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan
                                samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta
                                varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyt-
                                tää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
                                näille markkina-alueille.
                                Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlai-
                                nen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
                                rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen
                                kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta
                                1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys."

                                Mikä tuossa on epäselvää? Jos teho nousee yli 20% niin vertailumallia käytettävä. Esim. sun e30 tapauksessa se ois edelleen 325i, tai jos oikeen alkaa vänkäämään niin periaatteessa 320is. Joskin vähän tulkinnanvarainen kuten ennenkin, mutta jos lakia lukee tarkkaan niin sehän on europpassa tarjolla ollut malli jota on valmistettu varmaan yli 3000kpl. Jos taas joku automalli olisi sellainen, jossa olis tarjolla yli 20% tehonlisäyksellä tarjolla useampi malli, niin sitten käytettäisiin sitä mallia johon teho osuu. Eli jos perusmalli mitä viritetään olisi alkujaan 100kw ja saisi virittelyn jälkeen teholapun 125kw ja jos olisi samaa mallisarjaa olemassa 130kw ja 200kw malli, niin silloin olisi edullista käyttää 130kw mallia verrokkina.
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎