Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5171
    • Kuopio

    #91
    Originally posted by petrolhead View Post
    Joskus vuosia sitten S85:n ovh oli 25000€ jos en aivan päättömiä muistele.
    Reilun kolmekymppiä nykyään.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Hcet
      BTCF Member
      • Oct 2018
      • 124
      • Tampere

      #92
      Eikös tuo tuollaisenaan tee 98 eteenpäin olevien autojen rakentamisesta huomattavasti hankalampaa??

      "Tässä luvussa luetellut muutokset 1 päivänä tammikuuta 1998 tai sen jälkeen käyttöön
      otettuun autoon ja kevytautoon on esitettävä muutoskatsastuksessa autojen ja
      niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista annetun määräyksen, jäljempänä
      automääräys, mukaisilla osoittamistavoilla. Kohtien 3.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4, 3.2.5,
      3.3, 3.4, 3.5, 3.9, 3.10.1, 3.11 muutoksia ei tällaiseen autoon eikä kevytautoon voi
      hyväksyä muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa
      ."

      3.9 on alusta ja 3.11 on jarrut. Eli eikös tuossa lue että ilman poikkeuslupaa uudempiin ei saa vaihtaa alustan eikä jarrujen osia. Toisin sanoen jos pitää vaihtaa tehokkaamman mallin alustan osia että saadaan uusi moottori muutoskatsastettua ei se onnistu ilman poikkeuslupaa?

      Toinen on maasturit. Esim 3.2.5 kohta on puskurit niin eikö uudempiin maastureihin voi vaihtaa esim. Vinssi puskuria ilman poikkeuslupaa.

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        #93
        Originally posted by Hcet View Post
        Eikös tuo tuollaisenaan tee 98 eteenpäin olevien autojen rakentamisesta huomattavasti hankalampaa??

        "Tässä luvussa luetellut muutokset 1 päivänä tammikuuta 1998 tai sen jälkeen käyttöön
        otettuun autoon ja kevytautoon on esitettävä muutoskatsastuksessa autojen ja
        niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista annetun määräyksen, jäljempänä
        automääräys, mukaisilla osoittamistavoilla. Kohtien 3.1, 3.2.2, 3.2.3, 3.2.4, 3.2.5,
        3.3, 3.4, 3.5, 3.9, 3.10.1, 3.11 muutoksia ei tällaiseen autoon eikä kevytautoon voi
        hyväksyä muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa
        ."

        3.9 on alusta ja 3.11 on jarrut. Eli eikös tuossa lue että ilman poikkeuslupaa uudempiin ei saa vaihtaa alustan eikä jarrujen osia. Toisin sanoen jos pitää vaihtaa tehokkaamman mallin alustan osia että saadaan uusi moottori muutoskatsastettua ei se onnistu ilman poikkeuslupaa?

        Toinen on maasturit. Esim 3.2.5 kohta on puskurit niin eikö uudempiin maastureihin voi vaihtaa esim. Vinssi puskuria ilman poikkeuslupaa.
        Tuossa on määräyksen laatijalla käynyt pieni käpy. Tarkoitus ei ole ollut kieltää kaikkia alusta- ja jarrumuutoksia, mutta ihan ymmärrettävästi se on tuosta tekstistä noin tulkittavissa. Esim. alustan osalta myöhemmin kuitenkin erikseen sallitaan esim. alustasarjojen asennukset. Tarkoitus lienee ollut kieltää isommat hommat, esim. akselistotyypin muutokset jne.

        Comment

        • Hcet
          BTCF Member
          • Oct 2018
          • 124
          • Tampere

          #94
          Mutta tuo jousitushan on eri kohdassa eikä siinä ole mainintaa muustakuin jousista ja alustan korottamisesta? Ei mitään tuennan muuttamisesta tms.

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #95
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Katsastin 2018 oman E46 remmiahtimelle, samalla 2-paikkaiseksi ja kaaret. Näistä yhteisprosentti 3%. Samalla katsastaja kertoi että 2020 ahtamisen muutoskatsastus väljenee ja helpottuu, esim. AnttiO:n 2005 E46 pitäisi nyt onnistua muutoskatsastamaan ahtimelle kun aikaisemmin valmistusajankohta on estänyt eli 1.1.2001 ennen valmistetut on pystynyt muutoskatsastamaan ahtimelle, jälkeen ei.

            Minulla on kanssa tuollainen G Power remmiahdettu E46 rekisterissä, tosin se oli asenettu jo saksassa ja siksi meni kilpiin ehkä sitten helpommin, kuin jos jälkiasentaisi suomessa?
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • Negatroni
              Bimmer Rookie
              • Nov 2016
              • 188
              • Oulu

              #96
              Originally posted by kimmon View Post
              Jep ja täysalumiininen LS7 ei ole kehno valinta mihinkään kinneriin Laatikosta suoraan 505 heppaa ja jos oikein haluaa kiusata niin uudet männät, nokka, imusarja ja suuttimet niin ollaankin jo +600 lukemissa ja vieläpä melkoisen luotettavasti Olen tälläistä moottoria päässyt käpistelemään sisuskalujen osalta ja se on suoraan tehtaalta jo kuin kilpamoottori. On vakiona jo titaaniveiviä yms. Ihan voi rauhassa unohtaa ne työntötankovinoilut, tuo pata kyykkää melko monta yläpuolisilla nokilla olevaa 6-0.

              Olisi tosi jees mosa jonkun kompaktin BMW:n nokalle ja eihän sitä inssille tartte kertoa, että se on seitsemän litrainen... Samaa sarjaa kuin 4.8:kin.

              https://www.chevrolet.com/performance/crate-engines/ls7

              Ei kait se LS7 ole sen luotettavampi kun mikään muukaan. Muistelisin että venttillit tipahtelee ainakin ja jotain muutakin ongelmaa kansissa taisi olla.

              Edelleen helpointa/halvinta taitaa olla M50 turbo useinpiin laitteisiin. Toki niitä löytyy jo joka kulmalta.
              Henkilökohtasesti siltikin pitäisin mielenkiintosempana vaihtoehtona tukun muita koneita mitä se LS7 mutta kukanenki omalla tyylillään.
              Last edited by Negatroni; 24-09-2019, 18:34.
              E30 4D schwarz M60
              E30 2D zinnoberrot
              E24 resedagrün M90

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #97
                Originally posted by Negatroni View Post
                Ei kait se LS7 ole sen luotettavampi kun mikään muukaan. Muistelisin että venttillit tipahtelee ainakin ja jotain muutakin ongelmaa kansissa taisi olla.

                Edelleen helpointa/halvinta taitaa olla M50 turbo useinpiin laitteisiin. Toki niitä löytyy jo joka kulmalta.
                Henkilökohtasesti siltikin pitäisin mielenkiintosempana vaihtoehtona tukun muita koneita mitä se LS7 mutta kukanenki omalla tyylillään.
                No kyllähän jenkki koneet on paljon yksinkertaisempia kun vastaavan ikäiset BMW moottorit. Aikamoinen lista tyyppivikoja löytyy BMW V8 moottoreista. Siihen nähden kyllä tuo LS7 on paljon luotettavampi kone. Venttiili ongelmat koskee lähinnä viritettyjä koneita, vakioissa ei taida juuri tipahdella.

                BMW moottorit on hienoja toimiessaan, ne vaan alkaa olla turhan monimutkaisia omasta mielestäni. Varsinkin kun testaaminen nyky tyylii jätetään kuluttajalle ja valmistaja pesee kätensä ongelmista. M50/M52 on mukavan yksinkertaista tekniikkaa ja vakiona kestääkin ajaa. Sitten kun niistä aletaan puristamaan saman verran kun isosta viritetystä V8:sta, niin alkaa monesti luotettavuus kärsimään.

                Ei se M50 turbollakaan mikään autoaaksi tekevä ole, tuntuu aika monilta nuokin laukeavan kun vähän pääsee radalle happea antamaan. Tiedän yhdenkin omistajan kolme kertaa nostaneen kannen tämän kesän aikana M50 turbosta. Hän kuitenkin päivätöikseen korjaa BMW:tä, joten ei ole mikään ihan tumpelo.

                Kuten sanoit, niin M50 turboja on vähän kaikkialla, pienestä avosta ei kovin monelta tässä maassa löydy LS7. Makuasioita, jokainen valitsee juuri sen moottorin mistä itse tykkää.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • RiZ3*
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 353
                  • Helsinki

                  #98
                  Täällä mitään uutta ?
                  The will to do - the soul to dare

                  E93 M3

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    #99
                    Originally posted by RiZ3* View Post
                    Täällä mitään uutta ?
                    Ei ole. Luonnos saattaa tulla täydennettynä uudestaan lausunnolle, pohtivat lisäävänsä samaan pakettiin säännöt traktoreiden kaasukonversioista.

                    Comment

                    • ErikFinn
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2019
                      • 83
                      • Finland

                      Onko kellään mitään aavistustakaan että milloinka nämä uudet pykälät olisi tulossa sitten ihan voimaan? Ei kait nyt sentään ihan vuodenvaihteesta?? 🙄

                      Nimimerkillä "tuore e36 325 omistaja joka haikailee turbotusta"
                      E36 325i Sedan
                      Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11134
                        • Oulu

                        Originally posted by ErikFinn View Post
                        Onko kellään mitään aavistustakaan että milloinka nämä uudet pykälät olisi tulossa sitten ihan voimaan? Ei kait nyt sentään ihan vuodenvaihteesta?? 🙄

                        Nimimerkillä "tuore e36 325 omistaja joka haikailee turbotusta"
                        Eiköhän tuo turbotus onnistu ihan samaan malliin kuin nyttenkin ellei jopa helpommin. Tehorajat muuttunee ilmeisesti parempaan suuntaan, mutta joka tapauksessa ne rajat on niin matalalla että turbokoneessa joutuu kikkaileen

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • ErikFinn
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2019
                          • 83
                          • Finland

                          Juu kiitos Pazi, olisi vaan kiva vähän tietää että mitä tarvis alkaa miettimään että onko pakko olla, esim m3 jarrut, alusta tms, ettei tulis aivan turhia ostoksia kun budjetti on kuitenkin rajallinen. Toki oon esimerkiksi sun loistavia videoita kattonu ja tuhannet kiitokset niistä, aivan loistava info lähde! 😊 Auto on enempikin terapian tuoja ja korjaus/rakentelu se tärkein juttu mulle, ei niinkään ajaminen.

                          Mutta nyt ainakin subbi tälle threadille että infoa sais mahollisimman aikasin kun sitä tulee. Pitää nyt ensin saada pulkka katastettua kun viimenen umpeutu about 10v sitten.. 😁

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Eiköhän tuo turbotus onnistu ihan samaan malliin kuin nyttenkin ellei jopa helpommin. Tehorajat muuttunee ilmeisesti parempaan suuntaan, mutta joka tapauksessa ne rajat on niin matalalla että turbokoneessa joutuu kikkaileen
                          E36 325i Sedan
                          Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

                          Comment

                          • Iemel
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1654
                            • Muhos

                            Tuskin sinne ainakaan M3 jarruja tarvitsee alkaa päivittämään, Trafi ei katso M3:sta ja ns. kansanmallia samoiksi korimalleiksi, joten niitä ei tarvitse verrata toisiinsa.
                            Enkä usko että tuo tulee muuttumaan uusissa säädöksissäkään, joten 328i lienee edelleen se tehokkain vaihtoehto.
                            Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                            Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                            Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                            Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                            Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6207
                              • Helsinki

                              Uudes GTI-lehdessä oli jonkunlainen tiivistys tuosta uudesta laista, siihen ei luultavasti oo kerennyt mitään muutoksia tulla. Siinäkin luki että vuoden vaihteessa, ainakin kuulostaa paremmalta vanhojen autojen kohdalla....Mut katotaan
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              • Jani_88
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2010
                                • 367
                                • jkl

                                Ei tuu vuodenvaihteessa. Menee tod näk ens kesään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎