Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimmon
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Tuusulantien päässä...

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei kai kovin moni kuitenkaan halua turbolägistä kärsivää moottoria tollaseen aika puhtaasti ajajan autoon. Varmaan myös yksi ajatus on ollut pitää rakenne mahdollisimman yksikertaisena ja edullisena.

    GR86 ois kyllä kiva päästä joskus sitten testaan kun on Suomessa. GT86 ollu tutulla uudesta, mutta en oo silläkään kai kun kerran ajanut. Eihän se mitenkään tehokkaalta silloin tuntunut, kaasuvaste oli kyllä vähän turhankin terävä omaan makuun.
    Missähän nykyaikaisessa turbomoottorissa on sellainen lägi, että haittaa ajonautintoa? Ei ainakaan minun ajamissani ole ollut juurikaan havaittavaa viivettä 😁
    Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

    Comment

    • Juho_
      BTCF Member
      • Jul 2016
      • 1070
      • Suomi

      Boxer kutonen olis kova tommoseen.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10081
        • KVLA

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Ei kai kovin moni kuitenkaan halua turbolägistä kärsivää moottoria tollaseen aika puhtaasti ajajan autoon. Varmaan myös yksi ajatus on ollut pitää rakenne mahdollisimman yksikertaisena ja edullisena.
        Nykyiset tehdasrakenteiset "maltillisesti tehostetut" turbomoottorit saadaan kyllä käyttäytymän täysin vaparin kaltaisesti. Vain teho/vääntö lisääntyy. Polttoaineen kulutus jopa yleensä pienenee maltillisella ajolla. Jälkiohjemoidut ja lisäviritetyt moottorit on sitten oma lukunsa. Tuo yksinkertainen rakenne ja kustannukset lienee kuitenkin syy turbon puutteeseen.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10081
          • KVLA

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Ja jos nyt voimaa haluaa noihin löytyy valmis bolton remmi sekä turbo settejä joilla saa 280-320hv.
          Noilla lukemilla auto olisikin jo ihan eri peli väännön vielä lähes tuplaantuessa.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2297
            • Vantaa

            On nuo subarut muutenkin jääneet jälkeen moottorien kehityksessä. Alitehoisia vapari boxereita käytännössä koko mallisto.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • Coupe-Fan
              BTCF Member
              • Feb 2012
              • 77
              • Helsinki

              Originally posted by kimmon View Post
              Missähän nykyaikaisessa turbomoottorissa on sellainen lägi, että haittaa ajonautintoa? Ei ainakaan minun ajamissani ole ollut juurikaan havaittavaa viivettä 😁
              en nyt mene väittämään että esim. allekirjoittaneen autossa N13 kone tuottaisi ajonautintoa, mutta siinä on kyllä aika pitkä lägi häiritsee jonkin verran
              E91 325XiA 2007 & 320dA 2009

              Comment

              • Juhaska
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 3989
                • Suomi

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Ei kai kovin moni kuitenkaan halua turbolägistä kärsivää moottoria tollaseen aika puhtaasti ajajan autoon. Varmaan myös yksi ajatus on ollut pitää rakenne mahdollisimman yksikertaisena ja edullisena.

                GR86 ois kyllä kiva päästä joskus sitten testaan kun on Suomessa. GT86 ollu tutulla uudesta, mutta en oo silläkään kai kun kerran ajanut. Eihän se mitenkään tehokkaalta silloin tuntunut, kaasuvaste oli kyllä vähän turhankin terävä omaan makuun.
                Oli pakko lihavoida tuo teksti, kun siitähän tuossa GR86 mallissa on kyse

                Iloisesti kiertävä vaparikone alkaa tosiaan olla nopeaan kuolevaa sorttia ja siinä on omat hyvät ja joissain tilanteissa myös huonot puolensa.

                Mutta en ihmettelisi yhtään, että tuolla kepitetään monet tehokkaammat ja ahdetut autot radalla, kun autoja alkaa tulemaan liikenteeseen ja tarjolle. :think

                Manuaaliaski sen olla pitää, niinhän se kävi Porschellakin, että asiakkaat ja fanit halusi autoja vielä manuaalivaihteilla, vaikka PDK onkin ollut monesti nopeampi radalla ja se olisi myös oma valinta.
                ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by Juhaska View Post
                  Mutta en ihmettelisi yhtään, että tuolla kepitetään monet tehokkaammat ja ahdetut autot radalla, kun autoja alkaa tulemaan liikenteeseen ja tarjolle. :think

                  Manuaaliaski sen olla pitää, niinhän se kävi Porschellakin, että asiakkaat ja fanit halusi autoja vielä manuaalivaihteilla, vaikka PDK onkin ollut monesti nopeampi radalla ja se olisi myös oma valinta.
                  Ei ole oikein radalle säädetty gt86, olisi valmis driftinkiin suoraan myymälästä.
                  Läppävaihteisto tuo gt86 tapauksessa hauskuutta +5, varsinkin märällä voi sladissa latoa isompaa, varsinkin esim loivassa moottoritien yms rampissa pääsee hienoja slowersladeja ihan aloittelijanakin. Manuaali pilaa tämän kyseisen auton täysin tehden siitä kankean. Läppävaihteisto on erinomainen toiminnoiltaan.
                  Last edited by BMW525Xda; 19-08-2021, 19:13.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7455
                    • Oulu

                    Originally posted by kimmon View Post
                    Missähän nykyaikaisessa turbomoottorissa on sellainen lägi, että haittaa ajonautintoa? Ei ainakaan minun ajamissani ole ollut juurikaan havaittavaa viivettä ��
                    Ihan vaikka tuossa sigun 335i:ssä. Riippuu tottakai tosi paljon tilanteesta haittaako se mitään vai ei, mutta kyllä sen aina huomaa kun enimmäkseen vaparilla ajaa.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1768
                      • vihti

                      Onhan turbossa aina pikku viive mutta sitä pitää viedä myös eri tavalla kun vaparia niin eihän se sitten haittaa..niin paljoa. Jossain perus skodassa 1.8tsi:llä on aika kivasti menoa tarjolla jo 2000rpm alkaen verrattuna vaikka gt86, mutta tää uutuus gt86 isommalla iskutilavuudella on minulta vielä kokematta, sehän voi olla jo paljon parempi ja oli sille jotkut ihan perustellut syyt miksi eivät laittaneet ahdetulla koneella tätä uusintakaan.
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • Juhaska
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 3989
                        • Suomi

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Ei ole oikein radalle säädetty gt86, olisi valmis driftinkiin suoraan myymälästä.
                        Läppävaihteisto tuo gt86 tapauksessa hauskuutta +5, varsinkin märällä voi sladissa latoa isompaa, varsinkin esim loivassa moottoritien yms rampissa pääsee hienoja slowersladeja ihan aloittelijanakin. Manuaali pilaa tämän kyseisen auton täysin tehden siitä kankean. Läppävaihteisto on erinomainen toiminnoiltaan.


                        Tuossa linkissä näkyy mihin auto pystyy manuaaliaskilla radalla.
                        Filmi alkaa suoraan aikavertailuista.

                        BMW/supra alle sekunnin nopeampi, ahdettu civic type-R karvan yli sekunnin vaan nopeampi ja sitten isohko yllätys, eli golf R joka on taas yli kaksi sekunttia GR86:sta hitaampi ja nuo jenkki muskelitkin helisemässä, kun on tehoa mutta ei ajettavuutta.

                        Jokainenhan saa ajella millä haluaa, mutta itsellä on vielä ehjät polvet ja liikkuvat nilkat, että kytkimen käyttö onnistuu ja ei tule leikittyä liikenteen seassa autoilla, niin itselle manuaaliaski olisi tämän auton kohdalla ainoa vaihtoehto.
                        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by Juhaska View Post
                          https://youtu.be/aGe5Yz5V-Xs?t=843

                          Tuossa linkissä näkyy mihin auto pystyy manuaaliaskilla radalla.
                          Filmi alkaa suoraan aikavertailuista.

                          BMW/supra alle sekunnin nopeampi, ahdettu civic type-R karvan yli sekunnin vaan nopeampi ja sitten isohko yllätys, eli golf R joka on taas yli kaksi sekunttia GR86:sta hitaampi ja nuo jenkki muskelitkin helisemässä, kun on tehoa mutta ei ajettavuutta.

                          Jokainenhan saa ajella millä haluaa, mutta itsellä on vielä ehjät polvet ja liikkuvat nilkat, että kytkimen käyttö onnistuu ja ei tule leikittyä liikenteen seassa autoilla, niin itselle manuaaliaski olisi tämän auton kohdalla ainoa vaihtoehto.

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2297
                            • Vantaa

                            Originally posted by Juhaska View Post
                            https://youtu.be/aGe5Yz5V-Xs?t=843

                            Tuossa linkissä näkyy mihin auto pystyy manuaaliaskilla radalla.
                            Filmi alkaa suoraan aikavertailuista.

                            BMW/supra alle sekunnin nopeampi, ahdettu civic type-R karvan yli sekunnin vaan nopeampi ja sitten isohko yllätys, eli golf R joka on taas yli kaksi sekunttia GR86:sta hitaampi ja nuo jenkki muskelitkin helisemässä, kun on tehoa mutta ei ajettavuutta.

                            Jokainenhan saa ajella millä haluaa, mutta itsellä on vielä ehjät polvet ja liikkuvat nilkat, että kytkimen käyttö onnistuu ja ei tule leikittyä liikenteen seassa autoilla, niin itselle manuaaliaski olisi tämän auton kohdalla ainoa vaihtoehto.
                            Riippunee radasta ja kuskista. Hidas rata niin varmaan erot pieniä. Top Gearin radalla ei tuo nyt enää häikäisevän nopea ole:

                            List of fastest lap times for Top Gear Track. Updated April 2025.


                            114. Honda Civic Type R (FK8) The Stig 1:25.60
                            185. Toyota GT86 The Stig 1:31.30
                            193. BMW 535D (E60) The Stig 1:31.80


                            Verrokkina muutama aika.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • Juhaska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 3989
                              • Suomi

                              Originally posted by VilleP View Post
                              Riippunee radasta ja kuskista. Hidas rata niin varmaan erot pieniä. Top Gearin radalla ei tuo nyt enää häikäisevän nopea ole:

                              List of fastest lap times for Top Gear Track. Updated April 2025.


                              114. Honda Civic Type R (FK8) The Stig 1:25.60
                              185. Toyota GT86 The Stig 1:31.30
                              193. BMW 535D (E60) The Stig 1:31.80


                              Verrokkina muutama aika.

                              Joo luonnollisesti vaikuttaa myös rata, mutta on tuo hojota kyllä tuossa hintaluokassa pätevän oloinen laite.

                              Ja olisihan siitä voitu tehdä tehokkaampikin ja nopeampi, mutta sitten se olisi varmaan jo hyppinyt liikaa nenille, konsernin toista kahden merkin aikaansaannosta, eli Supraa kohti. :think

                              No turhapa noita on jossitella, mielenkiintoinen kampe siitä huolimatta.
                              ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                              Comment

                              • peLoGo?
                                BTCF Member
                                • Jul 2012
                                • 382
                                • Vaasa

                                Originally posted by VilleP View Post
                                Riippunee radasta ja kuskista. Hidas rata niin varmaan erot pieniä. Top Gearin radalla ei tuo nyt enää häikäisevän nopea ole:

                                List of fastest lap times for Top Gear Track. Updated April 2025.


                                114. Honda Civic Type R (FK8) The Stig 1:25.60
                                185. Toyota GT86 The Stig 1:31.30
                                193. BMW 535D (E60) The Stig 1:31.80


                                Verrokkina muutama aika.

                                Puhutaanko me nyt GR86 vai GT86 Toyotasta?
                                BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                                BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                                Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                                Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                                Ex. BMW F10 530dA -10
                                Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                                Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                                Ex. BMW E60 525i -04

                                BimmerCode & BimmerLink + MHD + ENET

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎