Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Hintahaitarin yläpäähän


    Välimaastoon nelikkoa


    Ja alapäähän vajakkia


    Vois sanoa muutamalla kaverilla näitä olleina että pitävät hintansa hyvin ja käyttökulut on minimaallisia. Samalta merkiltä löytyy sviftiä jne.

    Last edited by BMW525Xda; 14-01-2022, 22:58.

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 818
      • Lappeenranta

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Vois sanoa muutamalla kaverilla näitä olleina että pitävät hintansa hyvin ja käyttökulut on minimaallisia. Samalta merkiltä löytyy sviftiä jne.

      https://www.nettiauto.com/suzuki/ignis/12626972
      Jonkin markkinaoikku näissä pienissä autoissa on, esim tämä



      Meille kakkosautoksi ostettiin 2,5 vuotta sitten Espoon Laakkoselta vastaava kuin tämä. Automaagi piti ehdottomasti saada ja erhdyin näyttämään rouvalle Vulcano Orange väristä kärryä tuolloin. Auto piti hakee seuravana päivänä siitä kun näytin ekaa kertaa kuvaa. On kuulemma maailma paras ja sympaattisin auto, ja on edelleen. Tuolloin saman verran ajettu kuin tuo ilmoituksen auto, nyt mittarissa on 10tkm enemmän. Ajattelin alunperin, että kalliita kilometrejä tulee arvon pudotessa ja kilometrien kertyessä hitaasti, mutta.... Maksoin autosta 15200eur, katsastettu kertaalleen, vaihdettu öljyt, tankattu ja ajettu. Vaikka käyttö on vähäistä, eipä sittenkään per kilometri sysikallista lystiä ole ollutkaan.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        Ostappa emännälle Vitara. Jos ottaa hieman rauhallisemmalla 1.6 koneella niin on vieläpä vapari, eli ei mitään ihmeellistä teknodologiaa mikä alkaisi ukottamaan.

        Itse ostin 1.4 turbon vajaat 4-vuotta sitten, autossa ei ole ollut mitään moitittavaa teknisesti. Vähän normi kitumaasturia parempi nelikko kun saa oikeesti lukitettua vedon eteen ja taakse, tasauspyörästöjen lukkoja nyt ei tietty ole mutta etenee suht kivasti huonommassakin kelissä.

        https://www.nettiauto.com/suzuki/vitara/12641632

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          Originally posted by tiko4tiko View Post
          Ei saa mitään i4 m50 heti ajoon, ellei sitten yksityinen myy. Dealerit Saksassakin 6kk pitovelvoite, juuri ostin i4 demoauton ja luovutus sille kesäkuussa. Toivotaan että tehdastilaukseni saapuu ennen
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Jonkin markkinaoikku näissä pienissä autoissa on, esim tämä



            Meille kakkosautoksi ostettiin 2,5 vuotta sitten Espoon Laakkoselta vastaava kuin tämä. Automaagi piti ehdottomasti saada ja erhdyin näyttämään rouvalle Vulcano Orange väristä kärryä tuolloin. Auto piti hakee seuravana päivänä siitä kun näytin ekaa kertaa kuvaa. On kuulemma maailma paras ja sympaattisin auto, ja on edelleen. Tuolloin saman verran ajettu kuin tuo ilmoituksen auto, nyt mittarissa on 10tkm enemmän. Ajattelin alunperin, että kalliita kilometrejä tulee arvon pudotessa ja kilometrien kertyessä hitaasti, mutta.... Maksoin autosta 15200eur, katsastettu kertaalleen, vaihdettu öljyt, tankattu ja ajettu. Vaikka käyttö on vähäistä, eipä sittenkään per kilometri sysikallista lystiä ole ollutkaan.
            Kyllä, noilla pikku roppanoilla ajelee noita pikku matkoja ihan näppärästi, ei niihin kannata (köyhän) ostaa mitään satkun autoja ellei ole satkun micra .
            Itte olen vetänyt näin talveksi ihan minimiin autoilun kulut just näillä rimpuloilla, ajoa tulee vajaa 50km viikko niin nyt pari kk laskennallinen kustannus on satasen micralle +900€ kun sen arvoon noussut tässä matkan varrella enemmän kuin käyttökuluihin on mennyt, syystäkin voin hymy naamalla ottaa vittuilut vastaan

            Jos vielä tuohon kysyjän tilanteeseen tekisin itse katsauksen niin en tuollaisen matkan (18+18km) takia sijoittaisi 2k€ enempää autoon, jos taloudessa on toinen ns ”kunnollinen” auto. Noissa 2-5k€ kotteroissa kun ei arvo laske enää yhtään ja se arvonalenema on se suurin kulu noilla ajoilla, ei polttoaine tai muut maksut. 15k€ autossa on vielä arvonalenemaa jäljellä useita tonneja.

            Ja tuollaiselle ajolle ei kannata hankkia DBF tai muita pitkän matkan ajoon suunniteltuja autoja, oikeastaan ei mitään mikä on enemmän saastesuojattu. Ei saa kuin harmia.
            Last edited by BMW525Xda; 15-01-2022, 09:31.

            Comment

            • Tuonela
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 368
              • Tampere

              Originally posted by timppa811 View Post
              Haussa vaimolle työmatka-auto. Ajot 98% tätä samaa matkaa.
              18km/suunta, reilu puolet 100kmh aluetta, loput kaupunkia.
              Nykyään -10 mondeo bensa, haussa pienempi auto ja näinollen pienempi kulutus.
              Vaatimukset:
              - ei diesel
              - budjetti 8-15ke

              Peugeot 208? Focus? Vw golf?
              Vinkkejä otetaan vastaan
              Prius jos haluaa huolettoman auton pienellä kulutuksella ja kuluilla. Itsellä ollut Prius+ (sama perustekniikka kuin normi Priuksessa) yli 6 vuotta, etujarrulevyt/palat vaihdettu 230tkm kohdalla, pari polttimoa ja sulat, siinä "korjaukset"...

              Ollut myös Prius Plugari -12 vuoden verran. Oli se tietysti "hieman" erilainen ajonautinnoltaan aikaisempaan (645CiA) verrattuna, ja se tulikin vaihdettua sen takia Lexaan. Kulutus tuossa oli n. 3L koko ajalta, ja silloin pystyin lataamaan vain työpaikalla.

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 818
                • Lappeenranta

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Kyllä, noilla pikku roppanoilla ajelee noita pikku matkoja ihan näppärästi, ei niihin kannata (köyhän) ostaa mitään satkun autoja ellei ole satkun micra .
                Itte olen vetänyt näin talveksi ihan minimiin autoilun kulut just näillä rimpuloilla, ajoa tulee vajaa 50km viikko niin nyt pari kk laskennallinen kustannus on satasen micralle +900€ kun sen arvoon noussut tässä matkan varrella enemmän kuin käyttökuluihin on mennyt, syystäkin voin hymy naamalla ottaa vittuilut vastaan

                Jos vielä tuohon kysyjän tilanteeseen tekisin itse katsauksen niin en tuollaisen matkan (18+18km) takia sijoittaisi 2k€ enempää autoon, jos taloudessa on toinen ns ”kunnollinen” auto. Noissa 2-5k€ kotteroissa kun ei arvo laske enää yhtään ja se arvonalenema on se suurin kulu noilla ajoilla, ei polttoaine tai muut maksut. 15k€ autossa on vielä arvonalenemaa jäljellä useita tonneja.

                Ja tuollaiselle ajolle ei kannata hankkia DBF tai muita pitkän matkan ajoon suunniteltuja autoja, oikeastaan ei mitään mikä on enemmän saastesuojattu. Ei saa kuin harmia.
                Näinhän se on tuo arvonaleneman kanssa.

                Mutta jos autolla ajetaan säännöllisesti 36km töihin 1) auton pitää toimia varmasti ja 2) turvallisuus (passiivinen&aktiivinen) pitää olla kunnossa, kun vahinko ei tule kellokaulasssa. Puolet on maantieajoa 100km/h tiellä, jossa energia onnettomuudessa on mahdollisesti iso. (tosin ei kerrotu onko tiellä keskikaide/-alue) Eli mitä tahansa kotteroa en ostaisi ympärivuotiseen ajoon tuolle matkalle. 'Tonnin Micran' valitsevan on hyvä ymmärtää valintansa seuraukset tuollaisessa tilanteessa. Olen sanonut vaimolle, että ajaa pidemmät matkat möhkönorsulla mieluummmin, vaikka tykkääkin Minillä ajella. Tuollaisessa ikävässä tilanteessa möhkäleessä on 'hyvät kertoimet' painon ja tekniikan vuoksi, mikä on ollut yksi monista hankinnan syitä.

                Jos Fordia on vaihtamassa vain kulutuksen vuoksi noilla kilometreillä niin eipä kannata. Mondeo noin 10-vuotiaana sisältää jo monenlaista turvatekniikka ja ei ole pieni auto, suht turvallinen, ja jo arvonsa menettänyt. Hintaluokka on juurikin n5k€. Jos polttoainekuluja on leikatava merkittävästi, niin silloin pitäisi katsella sähköautoja, tosin sekin on kosmeettista säästöä, koska säästyneen rahan menettää arvonalennuksena kuten aivan oikein toteat.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16494
                  • Asikkala

                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Olen sanonut vaimolle, että ajaa pidemmät matkat möhkönorsulla mieluummmin, vaikka tykkääkin Minillä ajella. Tuollaisessa ikävässä tilanteessa möhkäleessä on 'hyvät kertoimet' painon ja tekniikan vuoksi, mikä on ollut yksi monista hankinnan syitä.
                  Eikö vaimo itse osaa päättää millä ajaa ? Ja oikeastiko Mini pitäisi bannata tämän turvallisuusasian takia ? Kyllä niitä vaan motarilla näkee :think

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by jr66 View Post
                    Eikö vaimo itse osaa päättää millä ajaa ? Ja oikeastiko Mini pitäisi bannata tämän turvallisuusasian takia ? Kyllä niitä vaan motarilla näkee :think
                    Osittain olen tiko4tiko kannalla tuon turvallisuus asian suhteen, tyttäreni saavat kyllä vaikuttaa auton malliin jonkin verran mutta kyllä minä sitten olen loppupelissä ratkaissut asian maksajana niin että kaksi varustetta on pakollisia, ABS ja ajonvakautus, lisäksi kun yksi tytär ajelee pitkiä matkoja espoo-puumala niin e60 kokoluokkaa ja tasoa pitää auton olla minimissään, yksi tytär taas ajelee vain cityaoja niin uudempi micra on ihan sopiva ja halusikin sellaisen. Sitten on A4 diudia ja E mursua myös mutta nämä tyttäret jo kustantaa omat ajonsa ja valitsee autonsa miestensä kanssa.

                    Tuohon aikaisemmin jo kirjoitin että ”yksi ns parempi auto” jolla tarkoitin että pidemmät matkat taitettaisiin sillä.

                    Nämä micrat joita itselläni on ei sovellu ajotaidottomalle (tai someihmiselle) ollenkaan, ei ole mitään turhavarusteita, ei abs eikä ajonvakautusta joka edes jossain määrin auttaisi kun paniikki iskee. Mutta ai että menee pikkutiellä nätisti luisua vasurilla jarruttaen
                    Tuossa kesämicrassa ei ole edes airbageja, ja korihan noissa on tunnetusti sardiinpurkkia hieman heikompaa pelliä joten paljon siiliä isomman kanssa ei kannata kapinoita ottaa, on siksi erittäin jalankulkija ystävällinen auto, kuski nimittäin mielellään väistää kävelijää ettei kuole itse jos sattuu yhteentörmäys.

                    Comment

                    • Juhaska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 3989
                      • Suomi

                      Honda civic tai vaikka jazz, menee hyvin max. 15t budjettiin ja on varmoja pelejä ja ainakin civic myös lämmin talvella.
                      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3639
                        • Raisio

                        Originally posted by Juhaska View Post
                        Honda civic tai vaikka jazz, menee hyvin max. 15t budjettiin ja on varmoja pelejä ja ainakin civic myös lämmin talvella.
                        Hondissa huutaa renkaat eli jos ei tykkää jäätävästä rengasjytinästä, sitten jotain muuta, toki jos korjaamoilla käyntiä pelkää, sitten Honda vahvoilla.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 818
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Eikö vaimo itse osaa päättää millä ajaa ? Ja oikeastiko Mini pitäisi bannata tämän turvallisuusasian takia ? Kyllä niitä vaan motarilla näkee :think
                          Älä ymmärrä väärin, moderni Mini on turvallinen auto ja hyvin sillä voi ajaa moottoritielläkin. Uutena kolaritestissä ollut ns 5 tähden kärry eli kaikki siten kaikki on ok. Ei siitä tässä ollut kysymys.

                          Mutta jos onnettomuuden sattuessa (esim vastaan tulevalla auto on lähtenyt kirjoittamaan urasta tms talvikelissä valtatiellä ja tulee kohti,esim Konginkangas muutama päivä sitten) saat valita oletko kyydissä juuri tuolloin 1,2tn vs 2,5tn painoisessa 5 tähden autossa, kun pelti keulalla alkaa rypistymään. Kummassa haluaisit matkustaa? Varsinkin jos tuo valinta on vain siitä kiinni, että kummat avaimet otti pöydältä. Näitä valintoja ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, koska harvoinhan sitä onnettomuuteen joudutaan, ja vielä vähemmän mitkä voimat sitten vaikuttaa kun rytinä alkaa liikemäärien muuttuessa sekuntien murto-osissa. Jälkimmäisestä ei ainakaan mun vaimolla ole mitään tietoa, mutta hienoa, jos muille asiat on itsestään selvyyksiä.
                          Last edited by tiko4tiko; 15-01-2022, 17:10.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by tiko4tiko View Post
                            Mutta jos onnettomuuden sattuessa (esim vastaan tulevalla auto on lähtenyt kirjoittamaan urasta tms talvikelissä valtatiellä ja tulee kohti esm Koginkangas muutama pivä sitten) saat valita oletko kyydissä juuri tuolloin 1,2tn vs 2,5tn painoisessa 5 tähden autossa, kun pelti keulalla alkaa rypistymään. Kummassa haluaisit matkustaa? Varsinkin jos tuo valinta on vain siitä kiinni, että kummat avaimet otti pöydältä. Näitä valintoja ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, koska harvoinhan sitä onnettomuuteen joudutaan, ja vielä vähemmän mitkä voimat sitten vaikuttaa kun rytinä alkaa liikemäärien muuttuessa sekuntien murto-osissa. Jälkimmäisestä ei ainakaan mun vaimolla ole mitään tietoa, mutta hienoa, josmuille asiat on itsestään selvyyksiä.
                            Onnesta nämä on usein kiinni, sitä vastapeluria kun ei voi valita mutta onni voi pelastaa.



                            Toki jos saa valita niin istun kuorma-autossa kun se 2.5tonnia siihen keulaan tulee

                            Comment

                            • _Bäri_
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2014
                              • 934
                              • Turku

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Hondissa huutaa renkaat eli jos ei tykkää jäätävästä rengasjytinästä, sitten jotain muuta, toki jos korjaamoilla käyntiä pelkää, sitten Honda vahvoilla.
                              Hondissa kannattais renkaisiin panostaa. Esim. Goodyear Soundcomfort renkailla rengasmelu tuskin on niin paha.
                              G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                              Ex:
                              E61 535dA -05
                              E91 320dA -06
                              E53 X5 3.0dA - 03
                              E39 535iA -01
                              E39 520i -97
                              E39 530dA - 00

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 818
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Onnesta nämä on usein kiinni, sitä vastapeluria kun ei voi valita mutta onni voi pelastaa.



                                Toki jos saa valita niin istun kuorma-autossa kun se 2.5tonnia siihen keulaan tulee
                                Oho, onpa rankka tilanne. Tätä tarkoitin noilla kertoimilla, huonoa onneankin voi tasoittaa omilla valinnoilla. Saattaa olla että viodeon kolarin ajanut ostaa seuraavaksi autokseen myös (ison) Volvon:think

                                Vaikka kuorma-autot ja rekat ovat osallisina vakavissa onnettomuuksissa, harvemmin syynä on se, että rekka olisi ajanut väärälle kaistalle tai ollut millään tavalla syypää, muuta kuin olemalla epäonnisesti paikalla. Kuten videonkin tapauksessa.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎