Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39Fin
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2013
    • 1761
    • HKI/Orimattila

    Originally posted by Kräki View Post
    Itse täräytin nyt a3:sen 2018 2.0tfsiq sedan mallinen.
    Neliveto oli vähän vaatimuksena ja kiva ajella. 430xd oli erittäin hyvä auto,mutta se kun toimi vähänniinkuin vkl autona,niin dieselin pitäminen ei kannattanut löpön hinnannousun takia ja tämän maailman ainoan d.veron kannalta.
    Katsotaan tämä kikkare,kun vain saisi sen huollosta.
    Ei varmasti yhtään hassumpi peli, nelikko vakauttaa kyllä tuntuvasti kesälläkin menoa. Näiden A3 sisustan laatu on kyllä kaikkia kilpailijoita parempi tuossa kokoluokassa.
    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
    E39 523iA Oxfordgreen

    Comment

    • Kräki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2018
      • 1090
      • Espoo

      Tässä on vielä vähän erikoisempana nahka alkantaara sisusta. Audeja ollut monta,eniten mietityttää näissä aina koneet. Uudemmissa tietty parempi,mutta on niissäkin öljyt maistunu.
      Mutta kaikissa on mahdollisia ongelmia. Tietenkin olisi jonkun corollan,jos sekään enää luotettava,mutta en suostuisi edes ajamaan moisella.
      Muutama vuos sitten ostin gte golffin. Ihan kiva koeajolla,mutta kun sen pihalle sai,niin siihen jäi. Ei kiinnostanut ajaa yhtään.
      Ja kk päästä sai lähteäkkin.

      Comment

      • E39Fin
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2013
        • 1761
        • HKI/Orimattila

        Kirjoitetaanpa hieman kokemuksia oikeasta huonojen teiden autosta. Ei ole mikään oikea maasturi tai trendikäs möhkö, vaan vuosimallin 2007 P2-alustainen (siis ei fordin pohjalevyllä varustettu) Volvo xc70. Tällä koeajetulla volvolla oli tietä taivallettu 470tkm ja pellin alla hyrräsi 5-sylinterinen D5.

        Nämä autot ovat siitä poikkeuksellisia, että näitä löytyy yhä tänä päivänä ensimmäisiltä omistajilta yllättävänkin paljon ja sopivasti tietä nähneenä. Ja auton ajamisen jälkeen on helppo ymmärtää miksi. Alusta on yksinkertaisesti Suomen huonoille teille/kaduille paras vastaus riippumatta siitä, asuuko stadissa vai keskellä huonosti hoidettuja hiekkateitä.

        Alusta syö kovassakin vauhdissa epätasaisuudet lähes ihanteellisesti eikä routaheitot saa autoa hätkähtämään, vaikka routaheittoon ajaisi ihan typerän kovaa. Auto ruokkii kuljettajan itsevarmuutta vakaudellaan tilanteessa kuin tilanteessa, sillä auto ei lähde vetelemään tai hyökkää mihinkään suuntaan, vaikka toinen puoli olisikin kuivalla asfaltilla toisen puolen pyörien seikkaillessa loska/lumi/vesipatjalla.

        Tällä autolla tulee ajettua aivan huomaamatta aivan liian kovaa jokaisella huonolla tiellä, jolla normaalisti puristaa ”tavallisilla” autoilla, kuten F15 Bmw X5:llä rystyset valkoisena peläten että jokin paikka antaa periksi tai auto lähtee vesipassista tangentin suuntaan. Auto ei kuitenkaan ole niin raskas/laivamainen, että mutkan lähestyessä tarvitsisi pelätä, vaan auto ottaa tiukatkin mutkat vastaan ilman suurempaa ihmettelyä.

        Lyhyenkin ajolenkin jälkeen mielen valtaa tunne siitä, että autolla pitäisi päästä lähteä pitkälle matkalle erämaahan. Myös auton ergonomia niin penkkiä, rattia sekä näkyväisyyttä myöten on niin hyvä ettei pidempikään matka pääse puuduttamaan kulkijaa. Melko useilla erilaisilla autoilla, kuten G11 7-sarjalaisilla ajaneena valitsisin kuitenkin tämän volvon matkakumppanikseni, jos reissu ei suuntaudu mannereuroopan autobaanoille.

        Kehujen arvoista:
        -Leppoisa ja huolettomuutta ruokkiva ajettavuus kaikissa (etenkin huonoissa) olosuhteissa
        -Ei minkäänlaista taipumusta uraherkkyyteen
        -D5-moottorin helppo huollettavuus, jakopää joka on tarkoitettu vaihdettavaksi hyvälaatuisten osien maksaessa 120€ ja vaihtotyön viedessä tunkin varassa tehtynä tunnista kahteen
        -Näillä kilsoilla alustassa vielä alkuperäiset tukivarret, uudet osat edullisia
        -Ruostesuojaus, tämänkään yksilön korissa ei miltään osin moittimista
        -Loistava ergonomia niin edessä kuin takanakin matkustavalle
        -Osien hyvä ja halpa saatavuus
        -Loistava näkyvyys joka suuntaan
        -Hyviä yksilöitä on löydettävissä kilometreistä riippumatta alkaen 5000€ lähtien
        -Muuttaa kerrostaloyksiön tavarat yhdellä reissulla (poislukien sänky)

        Ei niin hyvää ettei jotain huonoakin:
        -Naftan kulutus on nykyaikaisiin dieseleihin verraten runsasta
        -6-vaihteinen aisinin vaihteistoa ei voi pitää nykyaikaisena, välitykset loppuu kesken kovassa vauhdissa ja useimmat vaihteistot on isommille kilsoille mennessä remontoitu venttiilipöydän pettäessä öljyjen vaihtamattomuudesta
        -Sisustasta löytyy nitiseviä ja natisevia elementtejä, kuten koirakalteri ja takatilan verho
        -Korkea käyttövoimavero
        -Käsijarrun kikkailu pitäväksi, mutta laahaamattomaksi on ikuinen taisto (kuten etuvetoisissakin)
        -Ei sovellu rata-autoiluun, mutta rallin nuottiautona on kuin kotonaan.
        Last edited by E39Fin; 27-02-2022, 14:59.
        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
        E39 523iA Oxfordgreen

        Comment

        • Kräki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2018
          • 1090
          • Espoo

          Originally posted by Kräki View Post
          Itse täräytin nyt a3:sen 2018 2.0tfsiq sedan mallinen.
          Neliveto oli vähän vaatimuksena ja kiva ajella. 430xd oli erittäin hyvä auto,mutta se kun toimi vähänniinkuin vkl autona,niin dieselin pitäminen ei kannattanut löpön hinnannousun takia ja tämän maailman ainoan d.veron kannalta.
          Katsotaan tämä kikkare,kun vain saisi sen huollosta.
          Noniin. Kylläpä onkin vaikea sitten tämän rintajuopon kanssa asiointi. Nyt ollut jo pariviikkoa matkalla,myyjältä tais loppua kiinnostus samantien myynnin jälkeen.
          Piti olla jo viime pe luovutus,mutta ei. Huollon saivat kuulemma tehtyä,mutta muita korjauksia ei,mitä siinä oli(toinen etuvalo mykkä,adap.vakkari mykkä). Olivat kuulemma unohtaneet koko homman,vaikka aikamoinen pimputus alkaa näytöillä,kun käynnistää auton. Kesärenkaat ”jossain”..oisin nekin halunnut pakulla napata jo viimeviikolla sieltä,ettei siihen nakkikattilaan pitäisi änkeä niitä.

          No,itsehän taas kiimapäissäni menin sen ostamaan.
          Se on kumma,ettei voi hoitaa kuntoon autoa ennen myyntiä.
          Paku on,millä pääsee liikkumaan,mutta sekin pitäisi heittää maanantaina lainaan reissuhommaan,niin siitä sitten miettimään,millä duuniin.
          Se kun on vähän liikkuvaa sorttia ja työkalut,yms.mukana,niin eipä oikeen nuo bussitkaan oikein sovellu.
          Tekisi jo mieli purkaa kauppa ja käydä ostaa suoraan ehjä auto,minkä saa heti ajoon.
          Tosin eipä niitä rahojakaan ennen maanantaita takaisin saa,eikä nyt oo toista ylimääräistä 30kiloa ylimääräistä ainakaan tilillä.
          Last edited by Kräki; 04-03-2022, 06:06.

          Comment

          • kooma
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 1021
            • Pikis

            Originally posted by Kräki View Post
            Noniin. Kylläpä onkin vaikea sitten tämän rintajuopon kanssa asiointi. Nyt ollut jo pariviikkoa matkalla,myyjältä tais loppua kiinnostus samantien myynnin jälkeen.
            Piti olla jo viime pe luovutus,mutta ei. Huollon saivat kuulemma tehtyä,mutta muita korjauksia ei,mitä siinä oli(toinen etuvalo mykkä,adap.vakkari mykkä). Olivat kuulemma unohtaneet koko homman,vaikka aikamoinen pimputus alkaa näytöillä,kun käynnistää auton. Kesärenkaat ”jossain”..oisin nekin halunnut pakulla napata jo viimeviikolla sieltä,ettei siihen nakkikattilaan pitäisi änkeä niitä.

            No,itsehän taas kiimapäissäni menin sen ostamaan.
            Se on kumma,ettei voi hoitaa kuntoon autoa ennen myyntiä.
            Paku on,millä pääsee liikkumaan,mutta sekin pitäisi heittää maanantaina lainaan reissuhommaan,niin siitä sitten miettimään,millä duuniin.
            Se kun on vähän liikkuvaa sorttia ja työkalut,yms.mukana,niin eipä oikeen nuo bussitkaan oikein sovellu.
            Tekisi jo mieli purkaa kauppa ja käydä ostaa suoraan ehjä auto,minkä saa heti ajoon.
            Tosin eipä niitä rahojakaan ennen maanantaita takaisin saa,eikä nyt oo toista ylimääräistä 30kiloa ylimääräistä ainakaan tilillä.
            Itse olen tullut siihen tulokseen että asiat hoituu paremmin kun sopii myyjän kanssa että korjauttaa kaikki itse ja lasku heille. Lista asioista vaan niin että on mustaa valkoisella. Kokemus on että autoliike teettää pitkin hampain kaiken halvimmassa mahdollisessa paikassa minkä löytävät ja lopputulos on sen mukainen. Laskutuslupien saaminen taas sun omalle käyttämälle korjaamolle tai maalarille ei ole mikään ongelma.
            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

            Comment

            • Kräki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2018
              • 1090
              • Espoo

              Näinhän se varmasti olisi ollut hyvä.

              Comment

              • Samu81
                Bimmer Rookie
                • May 2009
                • 148
                • Espoo

                Pari Subarua

                En tiedä minne kirjoittelisin, mutta en ole ikinä ollut yhteen merkkiin tai valmistusmaahan vannova autoharrastaja vaan alla on ollut kaikenlaista vempainta ranskalaisista italialaisiin ja saksalaisista jenkkilossiin. Brittisporttia ei vielä ole ollut, toivottavasti joku päivä. Olen avoin kaikelle, en naureskele liikenteessä "jenkkiukkeleille" enkä toisaalta "japskijonneillekaan", en vihaa mitään automerkkiä enkä pidä sitä automaattisesti paskana, koska valmistusmaa tms. Koska itse ajattelen mielummin että jokainen heistä / meistä sentään harrastaa autoja, tämä on iso plussa nykypäivän ilmastopropagandasta sairaassa yhteiskunnassamme.


                Nykyään varsinaisina harrasteajoneuvoina löytyy pari japskirimpulaa, Subaru Imprezoita vuodelta 2005 ja 2010. Molemmat tottakai "subarunsinisiä", toisessa kliseisen kultaiset vanteet, toisessa valkoiset.

                Vanhempi on eräänlainen latolöytö Itä-Suomesta ajokilometrien ollessa 83tkm ja kunto OEM. Vain kone on rakennettu. Sellaisena se saa pysyäkin, miellyttää silmääni juuri tuollaisena ja originaali kunto ilman minkäänsortin "tunarointeja" on jotain mitä nykyään ei enää löydä. Mulla oli nettiautossa hakuagentti kesästä 2020 lähtien tietyillä, suht tiukoilla kriteereillä (mm. tietty vuosimalli jossa on paljon piilossa olevia parannuksia) ja löysin tämän lokakuussa 2021...

                Tässä 2005 -vuosimallissa on vielä pomminvarma 2.0L -tekniikka mutta uudempien vuosimallien alusta, DCCD-voimansiirto ja muuta mukavaa hilpettä jota ei ole vm.2004 eikä toisaalta vm.2006 -> (näihin tuli 2.5L "suklaamoottori" joka ei kestä mitään). Harrastajien mielestä tämä 2005 on haluttavin euromarkkinoiden STI.



                Uudempi on valmiiksi rakenneltu, radalle suht nopeaksi tehty "hachback"- STI. Autolla on ajettu Ahvenistolla alle 1:30 -aikoja sen edellisen omistajan toimesta, itse en osaa-uskalla-pysty moiseen. Tästä olen halunnut enemmän aikakautensa "WRC" Monte Carlo look-a-liken ison WRC-hiilari takasiiven kanssa ja täksi talveksi hommasin siihen kunnollisen WRC-valopatteriston konepellille. Näkyy meinaan kauas, aivan sairaan kauas koska "melkein tieliikenteeseen hyväksytty". Tuon vuoksi autokin piti katsastaa kuukausia etuajassa ettei tarvitse alkaa katsastuksen vuoksi vaihtelemaan konepeltiä valopatteristoineen pois ja takaisin kiinni. Vanteet tässä on jo visuaalisesti samat OZ Racingin kuin tuon ajan asfalttiralleissa käyttivät.

                Tekniikka ja alusta on rakennettu aivan uusiksi, hiilikuituinen kardaani, Öhlisin melkoisen hintava joka suuntaan säädettävä kisa-alusta, koneessakaan ei ole vakiota kuin lohko, AP-Racingin 6-mäntäiset jarrut suurimmat jotka mahtuu 18" vanteiden alle, voimansiirto on N-ryhmäläisten "semi straight cut" -tyyppinen jossa vaihdevälit 1-4 on lyhennetty ja 5 & 6 eräänlaisia "loikkareita". Vinkuu ja kolisee "vedät vaihteen sisään liikennevaloissa" juuri sopivan kilpahenkisesti olematta ärsyttävä. Autossa on paljon osaa sen aikaiselta Tommi Mäkinen Racingilta tilattuna, mm. konepelti, pohjapanssarit, korin sisä- ja ulkopuolisia extrajäykisteitä, kaikenlaista pisteosaa ihan jostain niin naurettavasta asiasta kuin jarrutehostimesta lähtien (parempi jarrutuntuma vs. vakio). Lisämittareita on kojetaululla iso rivi mutta kaikki on tarpeeseen, ei "näön vuoksi". Perusjapskiammareista poiketen pakoäänissä ei ole tavoiteltu mitään +130 desibelejä vaan taajamissa tämä on melko sivistynyt ja vasta suuremmilla nopeuksilla ns. "WOT" auto kuullostaa todella häijyltä.

                Last edited by Samu81; 07-03-2022, 10:07.
                i8 '14

                Comment

                • Kräki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2018
                  • 1090
                  • Espoo

                  Noi on kyllä kivoja autoja varmasti. Tuo uudemman mallin muotoilu on hyvä myös. Joskus ihan katselin moista,mutta kaverini,joka autojani korjailee,niin sanoi,että etsi sitten uusi korjaamo🤣

                  Comment

                  • nonmerce
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2009
                    • 218
                    • northernside

                    Hienoja autoja molemmat

                    Comment

                    • _Bäri_
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2014
                      • 934
                      • Turku

                      Tuollainen STI imppu on vielä pakko omistaa joku päivä vielä. E91 kun meni lunnaiksi niin ostin tilalle turbo Saabin 535 kaveriksi.

                      Saa nähä mitä kaikkea 9-3 kanssa saa vielä kokea.
                      G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                      Ex:
                      E61 535dA -05
                      E91 320dA -06
                      E53 X5 3.0dA - 03
                      E39 535iA -01
                      E39 520i -97
                      E39 530dA - 00

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16494
                        • Asikkala

                        Originally posted by _Bäri_ View Post

                        Saa nähä mitä kaikkea 9-3 kanssa saa vielä kokea.
                        Surua ja tuskaa.

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3639
                          • Raisio

                          On kuin Opelilla ajais
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3028
                            • Sjundeå

                            Nyt on kyllä asiallinen Subaru-parivaljakko

                            Mutta eikö toi uudempi ole kuitenkin sillä 2.5-litraiselle koneella? En tiedä siis sen tarkemmin. WRX vissiin oli, ainakin tehoista päätellen.

                            Itsellä on ollut lähinnä pari legacya ja yksi Forester XT, juurikin sillä 230hv ”suklaamoottorilla”. Tosi miellyttävä auto oli lumimyräkkätalvena.
                            -25 Toyota Proace City Verso
                            -23 Nissan Leaf

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • Samu81
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 148
                              • Espoo

                              Originally posted by GameOver View Post
                              Nyt on kyllä asiallinen Subaru-parivaljakko

                              Mutta eikö toi uudempi ole kuitenkin sillä 2.5-litraiselle koneella? En tiedä siis sen tarkemmin. WRX vissiin oli, ainakin tehoista päätellen.

                              Itsellä on ollut lähinnä pari legacya ja yksi Forester XT, juurikin sillä 230hv ”suklaamoottorilla”. Tosi miellyttävä auto oli lumimyräkkätalvena.
                              Uudempi on tehtaalta 2,5L mutta siinä ei siis ole mitään vakiota koneessa, lohkokin on vahvistettu. Toki tuosta kunnia auton edelliselle omistajalle, itse en ole siihen tehnyt muuta kuin tuo WRC-valopatteristo sekä rekisterikilven hankin kun sattui olemaan vapaana; "Subie" on näiden Subaruiden geneerinen lempinimi jenkkilässä "This is my subie..." ym. Brittien käyttämä "Scooby" - sitä ei oikein kirjaimiksi järkevästi saa.

                              Vanhemman tekniikka on tosiaan sisuskaluiltaan vakio, koska tuo 2.0 kestää sopivan määrän tehoa (~400hv) vaikka kuinka rääkkäisi. Muuten kutiteltu Garrettin ahtimella ja muilla ns. "perusvireillä" (Ecutek-ohjelmointi, suuttimet, bensapumppu, ilmanotto, kytkin ja vastaavaa). Tähän vanhempaan erikoiskilven on hankkinut auton 1. omistaja heti uutena.

                              Ihan mukava kombo tosiaan käydä ajelemassa kesäaamuina Uudenmaan mutkateillä.

                              Onhan nää saksalaisiin verrattuna ihan rimpuloita, mutta samalla sellaisia äärimmäisen mekaanisia, analogisia rimpuloita. Kaikki voimansiirto, vaihteiden vaihtaminen ym. pitää juuri sopivasti ääntä ja tuntuu ajohanskaan juuri sopivan analogiselta, ei elektroniikan ohjaamalta kasalta ajoapuja, sähköaivoja, normal, sport, sport+, race -moodeja ja muuta elektronista nykypäivän diipadaapaa
                              i8 '14

                              Comment

                              • poke
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 3112

                                Volvon omistajia kuulolla?
                                mistä löytyisi v70 volvoon vm 2009 helmapellit?
                                siis tarkoitan niitä helmamuovien alla olevia.

                                onko volvojen varaosille jotain hyvää kauppaa mistä niitä saisi tilattua? kutn bemariin on esim Leebmann, Pielmayer jne
                                Kulkineet/projektit:

                                M2 F87
                                530iA E39
                                635 CSi E24
                                518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎