Kyllä, mulla olisi sähköautossa agrekaatti mukana aina
Eikö se ole jo suunniteltu näissä ja kutsutaan REXiksi .
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Kyllä, mulla olisi sähköautossa agrekaatti mukana aina
Taidat kantaa jerry-kannua auton takakontissa tänäkin päivänä.
Kyllä sähköauton kanssa oppii elämään aika nopeasti; kaupungissa sähköä on saatavilla hyvin, mutta pitkillä matkoilla latausta pitää miettiä ennakkoon. Tosin se iskostuu selkärankaan aika nopeasti tai "lataussuunnitelma" syntyy kun parilla vilkaisulla reittisoftaan tai google mapsiin.
https://abetterrouteplanner.com <- Näppärä softa. Pystyy suunnittelemaan reitin latauspisteiden JA sähköauton merkin/mallin mukaan, mutta parametreja voi myös muuttaa (esim. talvella kulutus on suurempaa kuin kesällä)
edit: Suosittelen ton weppisovellukseen vilkaisua myös tämänhetkisille polttisautoilijoille. Tällöin alkaa hahmottumaan suht' realistinen kuva siitä miten jotain tiettyä sähköautoa pitää ladata, jotta sillä selviytyy pitkällä matkalla
Powerbankkeja ei ole ainakaan vielä, mahdollinen sellainen olisi toki toteuttaa, mutta helpoiten sähköauton lataa hinaamalla, kun regeneraatio lataa akkua.
Tässä muutama linkki, tiedän etteivät ole mitään kovin tieteellisiä julkaisuja, mutta pitäisi toimia kaikilla sähköautoilla. Regeneraatio lataa kun antaa auton "jarruttaa" sähkömoottorilla toisen vetäessä:
Eikä ole edes mitenkään kauhean tehotonta ladata hinaamalla, kuten yllä olevasta videosta selviää.. Eli on taloudellisempaa hinata Ford Raptorilla Teslan akkuun energiaa sen verran että pääsee paikasta A paikkaan B, kuin ajaa suoraan Raptorilla sama matka.. :think
Sähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.
Eikä ole edes mitenkään kauhean tehotonta ladata hinaamalla, kuten yllä olevasta videosta selviää.. Eli on taloudellisempaa hinata Ford Raptorilla Teslan akkuun energiaa sen verran että pääsee paikasta A paikkaan B, kuin ajaa suoraan Raptorilla sama matka.. :think
Sähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.
Juu varmasti kiellettyä. Ei polttiksillakaan saisi ajaa tankkia tyhjäksi. En varmaan pitkää matkaa hinaisi, mutta mistä sitä auto tietää tuleeko se Matterhornilta alas vai onko se Octavian perässä. Samaa liike-energiaa siinä muutetaan sähköksi.
Sähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.
Jossain kohtaa tuntui regeneroinnin maksimi olevan siinä 30kW hujakoilla. Siinä mielessä ei sen kummallisempaa kuin se, jos ajaa 30kW tehoilla jatkuvasti.
Toki autosta riippuvaista tuokin. Joissain maksimit on enemmän. Ja joissain sitä voi säätää.
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Olihan tästä regeneroinnista joku nettijuttu viime vuonna.
Siinä esimerkkinä oli kaivosdumpperi. Ylös mennessä käytti akkuja ja alas tullessa ehti ladata just ja just enemmän kuin käytti ylös mennessä. Eli onko tässä tapauksessa ikiliikkuja? Ainakin siihen asti kunnes akut menee huonoksi eivätkä pysty vastaanottamaan varausta riittävästi.
Jossain vuoristossa tota voisi kokeilla hlöautolla. Esim norja. Ylös ja alas ajellessa, kuinkahan paljon pääsisi ilmaisia kilometrejä? Vai syökö ylös meneminen enemmän kuin alas valuminen lataa? Tiestähän se on vaan kiinni. Mutta olishan se hauska päästä jonnekin "optimoidulle" pätkälle kokeilemaan toimisiko esimerkin kaivosdumpperin kaltainen ikiliikkuminen.
Rakennetaan valtavia tekovuoria verorahoilla kaikille kaupunkilaisille asumalähiöiksi. Saavat aamulla potkaista nuo Datsun Leifit ja muut vastaavat alamäkeen ja latailevat matkalla kaupunkiin töihin ne akkunsa siinä samalla. Illalla pääsevät sitten ladatuilla akuilla takas lähiöönsä ja maailma pelastuu. Paitsi Eleniaa ja Carunaa asia tietysti vituttaa, kun sähkö ei mene kaupaksi. Sitten nuo riistofirmat voivatkin laskuttaa maalla asuvilta junteilta vielä enemmän ja lopulta kaikki muuttavat maalta pois "vuorille". Vihervasemmistolaiset taputtavat käsiään ja ilmaston lämpeneminen loppuu kuin seinään, nerokasta.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Tuo kaivosjättikuorma-auto perustui siihen että kuormattuna ajetaan alas ja tyhjänä ylös. Toisinpäin ei onnistuisi ilman lisälatausta.
Mutta jos asut vuoren päällä niin sähköauton akkua ei kanatta ladata kotona täyteen koska täyteen akkuun ei mahdu kaikkea tarjolla olevaa jarrutusenergiaa jos ajat alaspäin. Ylöspäin ajaminen kuluttaa enemmän energiaa kuin alamäessä saadaan talteen jo pelkästään lataushäviöiden takia joten ikiliikkujaa ei ole vieläkään keksitty.
Mut normaalissa kaivoksessa akkuauto ei taida olla paras ratkaisu. Sähkössä käyttövoimana ei sinänsä ole mitään vikaa, koska isoissa dieselkäyttöisissä kaivosautoissa on ollut sähköinen voimansiirto jo pitemmän aikaa. Akkuja parempi ratkaisu on johdinauto, jos haluaa ajaa kiveä sähköllä.
Joo, toi kaivosautohan oli jossain Alppimaassa. Siinä muuttuu kyllä liike-energia sähköksi, kun jäätävän kokoinen lavetti laskeutuu vaikka 1000 vertikaalimetriä alaspäin. Ei ihan pikku regeneroinnilla saada semmosta massaa pysähdyksiin.
Comment