Originally posted by MikeDry
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Eikö se ole jo suunniteltu näissä ja kutsutaan REXiksi
.
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
Taidat kantaa jerry-kannua auton takakontissa tänäkin päivänä.Originally posted by MikeDry View PostKyllä, mulla olisi sähköautossa agrekaatti mukana aina

Kyllä sähköauton kanssa oppii elämään aika nopeasti; kaupungissa sähköä on saatavilla hyvin, mutta pitkillä matkoilla latausta pitää miettiä ennakkoon. Tosin se iskostuu selkärankaan aika nopeasti tai "lataussuunnitelma" syntyy kun parilla vilkaisulla reittisoftaan tai google mapsiin.
https://abetterrouteplanner.com <- Näppärä softa. Pystyy suunnittelemaan reitin latauspisteiden JA sähköauton merkin/mallin mukaan, mutta parametreja voi myös muuttaa (esim. talvella kulutus on suurempaa kuin kesällä)
edit: Suosittelen ton weppisovellukseen vilkaisua myös tämänhetkisille polttisautoilijoille. Tällöin alkaa hahmottumaan suht' realistinen kuva siitä miten jotain tiettyä sähköautoa pitää ladata, jotta sillä selviytyy pitkällä matkallaLast edited by gnz; 10-01-2020, 11:12.
Comment
-
-
Originally posted by Carbonfiber View PostTässä muutama linkki, tiedän etteivät ole mitään kovin tieteellisiä julkaisuja, mutta pitäisi toimia kaikilla sähköautoilla. Regeneraatio lataa kun antaa auton "jarruttaa" sähkömoottorilla toisen vetäessä:
https://www.quora.com/Can-you-charge...towing-it-with
Eikä ole edes mitenkään kauhean tehotonta ladata hinaamalla, kuten yllä olevasta videosta selviää..
Eli on taloudellisempaa hinata Ford Raptorilla Teslan akkuun energiaa sen verran että pääsee paikasta A paikkaan B, kuin ajaa suoraan Raptorilla sama matka.. :think
BMW G20 330e M-Sport -20
Comment
-
Sähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
En huomannut perusteita.Originally posted by jani View PostEi toimi.
Tässä kuitenkin peruste toiseen suuntaan.Originally posted by TJK View Posthttps://www.youtube.com/watch?v=RaGVoB4Zn-Y
Eikä ole edes mitenkään kauhean tehotonta ladata hinaamalla, kuten yllä olevasta videosta selviää..
Eli on taloudellisempaa hinata Ford Raptorilla Teslan akkuun energiaa sen verran että pääsee paikasta A paikkaan B, kuin ajaa suoraan Raptorilla sama matka.. :think
Juu varmasti kiellettyä. Ei polttiksillakaan saisi ajaa tankkia tyhjäksi. En varmaan pitkää matkaa hinaisi, mutta mistä sitä auto tietää tuleeko se Matterhornilta alas vai onko se Octavian perässä. Samaa liike-energiaa siinä muutetaan sähköksi.Originally posted by 205/65-15H View PostSähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.Last edited by Carbonfiber; 10-01-2020, 13:51.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
Jossain kohtaa tuntui regeneroinnin maksimi olevan siinä 30kW hujakoilla. Siinä mielessä ei sen kummallisempaa kuin se, jos ajaa 30kW tehoilla jatkuvasti.Originally posted by 205/65-15H View PostSähköautoa jos hinaa niin se luulee että on ikuinen alamäki. Muistaakseni hinaamista ei kuitenkaan sallita, koska paikat saattaa lämmetä liikaa jos hinaus jatkuu pitkään. Renegerointi alamäessä on helposti tehokkaampaa kuin 50kw pikalataus ja jos auto viedään/ajetaan vuoren päälle akku lähes tyhjänä niin akkuun tulee aika paljon virtaa kun tullaan alas.
Toki autosta riippuvaista tuokin. Joissain maksimit on enemmän. Ja joissain sitä voi säätää.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Olihan tästä regeneroinnista joku nettijuttu viime vuonna.
Siinä esimerkkinä oli kaivosdumpperi. Ylös mennessä käytti akkuja ja alas tullessa ehti ladata just ja just enemmän kuin käytti ylös mennessä. Eli onko tässä tapauksessa ikiliikkuja? Ainakin siihen asti kunnes akut menee huonoksi eivätkä pysty vastaanottamaan varausta riittävästi.
Jossain vuoristossa tota voisi kokeilla hlöautolla. Esim norja. Ylös ja alas ajellessa, kuinkahan paljon pääsisi ilmaisia kilometrejä? Vai syökö ylös meneminen enemmän kuin alas valuminen lataa? Tiestähän se on vaan kiinni. Mutta olishan se hauska päästä jonnekin "optimoidulle" pätkälle kokeilemaan toimisiko esimerkin kaivosdumpperin kaltainen ikiliikkuminen.
/haihatteluNyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
Rakennetaan valtavia tekovuoria verorahoilla kaikille kaupunkilaisille asumalähiöiksi. Saavat aamulla potkaista nuo Datsun Leifit ja muut vastaavat alamäkeen ja latailevat matkalla kaupunkiin töihin ne akkunsa siinä samalla. Illalla pääsevät sitten ladatuilla akuilla takas lähiöönsä ja maailma pelastuu. Paitsi Eleniaa ja Carunaa asia tietysti vituttaa, kun sähkö ei mene kaupaksi. Sitten nuo riistofirmat voivatkin laskuttaa maalla asuvilta junteilta vielä enemmän ja lopulta kaikki muuttavat maalta pois "vuorille". Vihervasemmistolaiset taputtavat käsiään ja ilmaston lämpeneminen loppuu kuin seinään, nerokasta..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
Tuo kaivosjättikuorma-auto perustui siihen että kuormattuna ajetaan alas ja tyhjänä ylös. Toisinpäin ei onnistuisi ilman lisälatausta.
Mutta jos asut vuoren päällä niin sähköauton akkua ei kanatta ladata kotona täyteen koska täyteen akkuun ei mahdu kaikkea tarjolla olevaa jarrutusenergiaa jos ajat alaspäin. Ylöspäin ajaminen kuluttaa enemmän energiaa kuin alamäessä saadaan talteen jo pelkästään lataushäviöiden takia joten ikiliikkujaa ei ole vieläkään keksitty.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Ehkei täytä kaivoksen määritelmää mutta siis ajaa kiveä vuorelta alas:Originally posted by OVi View PostEnpä kyllä ole vielä sellaisesta kaivoksesta kuullut, jossa kivi ajetaan kaivokseen..
Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
Nytpä olen tämänkin kuullut.
Mut normaalissa kaivoksessa akkuauto ei taida olla paras ratkaisu. Sähkössä käyttövoimana ei sinänsä ole mitään vikaa, koska isoissa dieselkäyttöisissä kaivosautoissa on ollut sähköinen voimansiirto jo pitemmän aikaa. Akkuja parempi ratkaisu on johdinauto, jos haluaa ajaa kiveä sähköllä.
Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
En ole niin pihiOriginally posted by gnz View PostTaidat kantaa jerry-kannua auton takakontissa tänäkin päivänä.
Eikä tulis tarvetta. Eikä sähköautossa kylläkään agrekaattia, kun öisin saisi aina ladattua "tankin täytee"
Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
Comment