Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by pyroz View Post
    Käytettyjen omistamisessa voi tehdä fiksuja kauppoja. Uusien kanssa se ei ole mahdollista. Tuo sama yhtälö pätee niin Corollaan kuin M5:een.
    Esimerkiksi hankkimalla käytetyn 530e, jonka "arvo" on syöksynyt enemmän kuin euro/km.

    Originally posted by van cleef View Post
    Onko täällä moni käytetyn auton ostanut saanut 16 k€:n alennusta autosta? Tai edes 7 k€:n? Yhtään paskaa uuden auton kauppaa en ole tehnyt. Käytettyjen autojen osalta niitä on riittänyt.
    Eräs autokauppias väitti että uuden auton katteet ovat promillen luokkaa.

    Comment

    • Tiik
      BTCF Member
      • Apr 2012
      • 497
      • Vantaa

      Originally posted by nokonzok View Post
      Noin yleisestikin voi todeta, että minkään peruskarvalakkitason ylittävän auton hankinta ei perustu järkeen. Koska jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin kuinka moni oikeasti tarvitsee jotain muuta kuin hinnat alkaen Corollan?
      Tähän suuntaan ainakin itse olen kallistumassa, kun ajotkin vähenevät koko ajan. Eikä hallituspolitiikka ainakaan helpota asiaa.

      Comment

      • van cleef
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1879
        • 01830

        Originally posted by nullzwei View Post
        Eräs autokauppias väitti että uuden auton katteet ovat promillen luokkaa.
        Ostat poistuvan mallin. Elävä esimerkki keväältä -17:
        420d m sport gc hyvillä myrkyillä, lappu 71k€, prefacelift ja diilerin ajamaton esittelyauto. Vaihdossa f31 316d 120tkm mentynä ja ihan kivoilla myrkyillä. Kolmosen reaalinen jälleenmyyntihinta 23-25 k€. Ajattelin, että siitä saa max. 20. Lopputuloksena väliraha 35 k€ ja uudella himaan.

        Vaatii vähän vaivaa ja myös onnekkaita sattumia, kaupantekotaitoa ja vaihtaa aina kalliimpaan. Kusipää ei saa ikinä olla ja ostaa aina poistuvia malleja, mutta ihan sama mulle koko keskustelu. Ostaa mitä pystyy/haluaa/tahtoo/haaveilee. Eletään kapitalistisessa yhteiskunnassa, niin ei tartte Ladaa ja putkaria venata vuosikymmentä.
        BMW m340i x-drive -22
        Audi q5 sportback 55tfsie -21
        Transit custom -18
        Lincoln Town car -89
        Porsche 911 GT3 -08

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          Originally posted by Tiik View Post

          Onhan tuokin toki ennakoitavaa, mutta kuka haluaa / pystyy laittamaan pelkkiin auton pääomakustannuksiin ~3k€ kuukaudessa? :think
          Ja tuonkin auton olisi saanut paljon halvemmalla jos sen olisi liisannut.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5151
            • Kuopio

            Originally posted by van cleef View Post
            Onko täällä moni käytetyn auton ostanut saanut 16 k€:n alennusta autosta? Tai edes 7 k€:n? Yhtään paskaa uuden auton kauppaa en ole tehnyt. Käytettyjen autojen osalta niitä on riittänyt.
            Aika kallis saa olla uusikin auto että siitä saa 16keur alennuksen kättely vaiheessa, kuten juuri sulla alla on. Peruspena kun menee ostamaan uuden 22keur Corollan niin siinä keskustellaan enemmänkin että kuka tarjoaa harjakaiskahvit lähimmällä huoltoasemalla, automyyjä vai ostaja.

            Originally posted by van cleef View Post
            Ostat poistuvan mallin. Elävä esimerkki keväältä -17:
            420d m sport gc hyvillä myrkyillä, lappu 71k€, prefacelift ja diilerin ajamaton esittelyauto. Vaihdossa f31 316d 120tkm mentynä ja ihan kivoilla myrkyillä. Kolmosen reaalinen jälleenmyyntihinta 23-25 k€. Ajattelin, että siitä saa max. 20. Lopputuloksena väliraha 35 k€ ja uudella himaan.
            Jotta jotenkin edes liittyisi topicin aiheeseen niin nythän on ollut uutisointia paljon että autotehtaat joutuisivat polkuhintaan myymään sähköautoja kohta puoliin jotta heille asetetut päästötavoitteet eivät ylittyisi. Eli 2021 alkuvuoden i4set maksaa 100keur ja joulualessa vain 80keur?
            Last edited by jani; 04-03-2020, 11:33.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • van cleef
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1879
              • 01830

              Eihän mulla oikeasti mitään muuta järkevää pointtia ollut kuin, että vastoin tämän foorumin käsitystä, uusiakin voi ostaa ihan järkirahalla. Ja toisena se, että en tiedä uusien corollien kaupasta mitään kun en niitä osta, mutta camryä vähän miettinytkin. Näen vähän vaivaa autokaupan kanssa ja se on aina kannattanut.

              Se, että yksisilmäisesti esim. nimim. Pyroz dumaa kaiken uusien autojen kaupan paskaksi rahan menoksi ei pidä paikkaansa. Toisaalta tiedän myös, että hän on taitava käytettyjen autojen ostaja keski-euroopasta ja hän ymmärtää sen puolen paaaaljon minua paremmin ja tekee sillä sektorilla onnistuneita hankintoja.
              BMW m340i x-drive -22
              Audi q5 sportback 55tfsie -21
              Transit custom -18
              Lincoln Town car -89
              Porsche 911 GT3 -08

              Comment

              • duckland
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 418

                Originally posted by Tiik View Post
                Ymmärrän pointin, mutta uuden auton arvonalenemaa en ainakaan itselleni ole koskaan voinut järkisyin perustella. Tämä toki korostuu BMW:n kaltaisissa melko hinnakkaissa autoissa.

                Esim tuolla "Nettiautosta bongattua"-ketjussakin esillä olleessa 530e-keississä, ensimmäiset 8kk ja 20tkm laskivat auton arvoa yli 20k€, eli yli euron /km.

                Onhan tuokin toki ennakoitavaa, mutta kuka haluaa / pystyy laittamaan pelkkiin auton pääomakustannuksiin ~3k€ kuukaudessa? :think
                kuka pystyy laittamaan m5 koneremonttiin 10k? ei tuo 3k arvonalenema ole mikää kauhea. Pitää ymmärtää että jokaisella meistä on omat osaamisen kohteet. toinen osaa korjata m5 moottorin silmät kiinni ja vaihtaa kytkimen iltatöinä. toiset jotain muuta. meille maksetaan näistä töistä. Joskus elämäkään ei ole reilua. palkat ei korreloi monestikaan työn osaamista ja ihmisarvoa vaan ainoastaan markkinatalouden ehtoja. No meni sivuun aiheesta.

                Mutta 3k arvonalenema on sen ihmisen murhe ketä sen ostaa. Eikä se ole noin yksiselittäistä edes. uuden auton hinnasta vetäsee 8-12% alea niin mistä tuokin arvonalenema on laskettu sitten. 60k hinnasta josta asiakas maksoikin 54k ja myi 40k eli oikea arvon alenema oli 14k ei 20k auton kalleimmille kilometreille. Mutta se kuka sen kärsii niin annetaan hänelle rauha ja onnitellaan sitä kuka nauttii niistä seuraavista kilsoista.

                Kaikesta huolimatta i4 on hieno auto ja itse en malttaisi millään odottaa julkaisua. munuaiset aiheuttaa samaan aikaan hymyn ja oksennusrefleksin. livenä se pitää nähdä onko ne kauheta vai ei. Jos bemarilla meinaa jatkossa ajaa on nuo varmaan hyväksyttävä koska samat on uudessa coupessa myös ja eiköhän next 5 sarjalainen saa myös nuo.

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6707
                  • PK-seutu

                  Originally posted by van cleef View Post
                  Eihän mulla oikeasti mitään muuta järkevää pointtia ollut kuin, että vastoin tämän foorumin käsitystä, uusiakin voi ostaa ihan järkirahalla. Ja toisena se, että en tiedä uusien corollien kaupasta mitään kun en niitä osta, mutta camryä vähän miettinytkin. Näen vähän vaivaa autokaupan kanssa ja se on aina kannattanut.

                  Se, että yksisilmäisesti esim. nimim. Pyroz dumaa kaiken uusien autojen kaupan paskaksi rahan menoksi ei pidä paikkaansa. Toisaalta tiedän myös, että hän on taitava käytettyjen autojen ostaja keski-euroopasta ja hän ymmärtää sen puolen paaaaljon minua paremmin ja tekee sillä sektorilla onnistuneita hankintoja.
                  Pieni täsmennys. En dumaa uusien ostajia, päinvastoin eihän meille olisi käytettyjä tarjolla ellei joku ostaisi uusia Mutta rahallisesti kovin kannattavaa se ei ole. Auttaa toki jos pystyy tekemään hyviä kauppoja esim. poistuvista malleista. Mutta se sinun esittelyautona ostama 4GC menettää arvoaan edelleen ensimmäiset pari vuotta aikamoista vauhtia sinun ajossa. Se on täysin ok että niin teet tietysti
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • van cleef
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1879
                    • 01830

                    Oli aikeissa työntää se vaihtoon nyt keväällä, mutta onneksi sain himaremontin eskaloitumaan siihen pisteeseen, että jää auton vaihdot nyt tältä vuodelta. Vuoden päästä tutkitaan tilanne ja jos vaihtotarjoukset paskoja, niin ajellaan sitten menee vaan. Vielä viimeinen kommenttini asiaan on se, että vain väliraha ratkaisee. Arvonalenemaa en ajattele.

                    Topikkiin palatakseni, niin kyl toi i4 jollain tavalla kutkuttaa ihan oikeista paikoista, mutta katsellaan sit kun on ajankohtaista.
                    BMW m340i x-drive -22
                    Audi q5 sportback 55tfsie -21
                    Transit custom -18
                    Lincoln Town car -89
                    Porsche 911 GT3 -08

                    Comment

                    • hencca89
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 619
                      • ikaalinen

                      Originally posted by duckland View Post
                      kuka pystyy laittamaan m5 koneremonttiin 10k? .
                      Jos tässä vihjattiin aiemmin puhuttuun e39, niin 10kiloa on pieni raha sijoittaa se autoon jonka arvo ei laske vaan pikemminkin nousee. Eikä noihin tarvi joka välissä ruveta moottoria remppaamaan. Ei ne halpoja ole ylläpitää, mutta kokonaisuutta katsoen ei niin kalliita kuin luullaan.

                      Itse kuulun siihen kastiin että käyttis ei saa maksaa mitään mutta harrasteisiin(vanhoihin romuihin) uskallan laittaa oman lompakkoni ehdoillani suuremman siivun.
                      Sillä niistä saa vähintään hankintahinnan takaisin myydessä.

                      Duunarille aika finansial mistake ottaa tuhansia takkiin autoissa.

                      Meni taas OT:ksi ja köyhän huuteluksi

                      Kyllä tässä ollaan silti sähkökikottimiakin katseltu mutta ne joiden rattiin pystyy itsensä kuvittelemaan, on toistaiseksi ulottumattomissa.
                      BMW E91 320
                      MB W108 280SE
                      SUZUKI GSX-R
                      BMW K100 "cafe"

                      Comment

                      • duckland
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 418

                        Originally posted by jani View Post
                        Aika kallis saa olla uusikin auto että siitä saa 16keur alennuksen kättely vaiheessa, kuten juuri sulla alla on. Peruspena kun menee ostamaan uuden 22keur Corollan niin siinä keskustellaan enemmänkin että kuka tarjoaa harjakaiskahvit lähimmällä huoltoasemalla, automyyjä vai ostaja.



                        Jotta jotenkin edes liittyisi topicin aiheeseen niin nythän on ollut uutisointia paljon että autotehtaat joutuisivat polkuhintaan myymään sähköautoja kohta puoliin jotta heille asetetut päästötavoitteet eivät ylittyisi. Eli 2021 alkuvuoden i4set maksaa 100keur ja joulualessa vain 80keur?
                        Tässä on hyvä pointti! mä veikkaan että nämä hybridikusetukset huomataan vielä ja autovalmistajat joutuvat noista co päästöistä tilille. ilman sähköautoja ne ei pääse tavotteisiin ja mahdollisesti se uusi tekniikka josta pitäisi repiä hyvä kate joudutaan sulattaa, jotta päästötavotteet täyttyy.

                        Jossain euroopan maassahan ne tutkivat kai onko hybridi autoja ladattu riittävästi jotta verohyöty on ollut oikea. tähän suuntaan pitäisi mennä. Itse pidän pelkkänä suurena kusetuksena hybridejä. toimii täysin marginaalisella joukolla ihmisiä. olihan se kerran jännä kun istuin 530e taksissa ja katsoin sähkömittari 100%. kysyin kuskilta mitens toi noin ni totes et ei ne sitä päällä pidä.

                        Comment

                        • Attekun
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2013
                          • 1407
                          • Saarijärvi

                          Originally posted by duckland View Post
                          Jossain euroopan maassahan ne tutkivat kai onko hybridi autoja ladattu riittävästi jotta verohyöty on ollut oikea. tähän suuntaan pitäisi mennä. Itse pidän pelkkänä suurena kusetuksena hybridejä. toimii täysin marginaalisella joukolla ihmisiä. olihan se kerran jännä kun istuin 530e taksissa ja katsoin sähkömittari 100%. kysyin kuskilta mitens toi noin ni totes et ei ne sitä päällä pidä.


                          Sähköllä ajettavien kilometrien osuus 53%. Varsin hyvä lukema mielestäni tässä kohtaa kehityskaarta. Ei tue ollenkaan käsitystä siitä, että niitä ei ladattaisi.
                          Toyota Alphard MS
                          Peugeot e-2008
                          ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Eräs autokauppias väitti että uuden auton katteet ovat promillen luokkaa.
                            Niitäkin on. Jos vaikka PK-seudulla saat helposti kilpailutettua useamman eri jälleenmyyjän yhdeltä merkiltä niin lopulta ne kaupat voi olla sellaisia, että 30K€ uusi auto jättää 160€ katetta. Ja se voittaa kaupan, joka uskaltaa pisimmälle venyttää vaihtarin hyvityksen.

                            Toisena päänä taas, en tiedä mutta uskoisin, että esimerkiksi Porschea myymällä saisi parempaa katetta. Kilpailua ei kauheasti ole ja sekin vähä omien liikkeiden välillä. Määrät on toki pienempiä.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5151
                              • Kuopio

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Eräs autokauppias väitti että uuden auton katteet ovat promillen luokkaa.
                              Ajatteleppa jos autotehtaat eivät möisi tappiolla suomeen autoja vaan ottaisivat niistä täyden hinnan kuten muuallakin maailmassa, siinähän joutuisi myyjä jo omistaan laittamaan rahaa että saisi autoja myytyä
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Tiik
                                BTCF Member
                                • Apr 2012
                                • 497
                                • Vantaa

                                Originally posted by Attekun View Post
                                http://www.aut.fi/files/2116/Ladatta...iitteineen.pdf

                                Sähköllä ajettavien kilometrien osuus 53%. Varsin hyvä lukema mielestäni tässä kohtaa kehityskaarta. Ei tue ollenkaan käsitystä siitä, että niitä ei ladattaisi.
                                Ainakin omassa tuttavapiirissä olevat työsuhdehybridit ovat lähempänä luokkaa 5,3%. :think Firmoille päästörajat rajaavat käyttöön vain plugarit ja täydellä autoedulla ei niitä paljon jakseta latailla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎