Originally posted by Tiik
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by T3 View PostLähtiessäni Pohjanmaalta, aina tankki täynnä, trippi ja kulutustiedot nollattu. Päästyäni Helsinkiin/lähialueille, auton oma ajotietokoneen näyttö kertoi kulutuslukemia, joka oli lähempänä 7, kuin 6litraa, joka ikinen kerta. Toisinaan jopa yli 7L:n.
EDIT: Täytyy lisäksi muistaa, että nämä autot olivat uusia, asiakkaille meneviä autoja, joten tästä syystä koitin ajaa niillä suurta varovaisuutta noudattaen ja usein lähdin matkaan paljonkin ennen normaalia aikataulua, koska en viitsinyt jonkun toisen uudella autolla ajaa ihan miten sattuu. Tästä johtuen esim Tre-Hki välillä pidin usein matkavauhtina reilusti alle 120km/h. Siihen suhteutettuna, tuollaisten "mopoautojen" kulutus oli mielestäni matka-ajossa korkeahko. Vertasin niitä lukemia aina mielelläni uusiin dieseleihin, joilla pääsi samalla välillä helposti nelosella alkaviin kulutuslukemiin.
Niin ja olihan noissa pienissä Tojotissa se ohituskiihtyvyys jotain ihan surkean ja umpisurkean välimaastosta. Automaatin toiminta, yhdistettynä pieneen bensakoneeseen sai usein aikaan äänekkäitä naurunremahduksia matkalla.
EDIT2: Kaiken muun päälle vielä se meteli. Ensimmäisen reissun jälkeen muistin ottaa mukaan korvatulpat. Moottoritienopeuksissa pitivät sen verran kauheaa möykkää, että pidemmän päälle olis varmaan tullu kuulovaurio.
Ite ajoin syksyllä Camryllä Ylivieskasta Vantaalle niin perillä kulutusmittari näytti 4,9l/100km. Uudehko liikkeen esittelyauto.
E. Nyt puhuin kyllä paskaa. Motarille saapuessani keskikulutus näytti 4,7l. Vantaalla 5,2. Takaisin Ylivieskassa sitten tuo 4,9.Last edited by Ovaali; 10-03-2020, 06:57.
Comment
-
-
ot
Originally posted by jokes911 View PostJoo, mä seuraan tätä vain ja ainoastaan sen takia että noilla Herlineillä on ollut tapana tahkota rahaa, eikä jaella sitä mitä kummallisimpiin proggiksiin. Ja silti omalla rahalla/nimellä tuossa mukana. :think
Poliitikkojen ohjauksessa/veronmaksajain tukirahoilla houkuttelemana luin jostain (Anttosen sanomana) että St1 oli satsaamassa 200 miljoonaa? biopolttoainelaitokseen, Ruotsissa? Muistaakseni A. oli myös pohtinut hyötyjen ja haittojen mittasuhteita? Mennäänkö asiassa kuin tyylin päin menetetyn Karjalan mäntyä "Olkaa hiljaa muu maailma, kyllä Suomi tietää, Suomi näyttää, mennään biokaasu edellä vaikka viimeistä suomalaisen veronmaksajan euroa myöden"
280 miljoonan tukieuron esimerkki: https://yle.fi/uutiset/3-11207925
Biopolttoaineiden tuotannon ja käytön haitallisuuksista sekä kustannuksista on kirjoitettu niin paljon tutkimuksia puolesta mutta myös vastaan niin että niitä ei tarvitse tänne alkaa peistaamaan. Tässä kontekstissa sähköenergia suoraan taivaalta kennon kautta auton tankkiin eli akkuun tuntuu suorastaan läkähdyttävän hyvältä toimintamallilta.Last edited by nullzwei; 10-03-2020, 08:15.
Comment
-
-
Originally posted by JH. View PostOon nyt vuoden ajellut tuolla sigun Lexuksella ja ollu pirun tyytyväinen. Menee vähällä kaupungissa ja matkassakin mielestäni yllättävän hyvä. 180 hp bensa, jota avustaa 130 hp sähkö, joten suorituskyky ihan hyvä. Vuoden keskikulutus nyt 6,7 ja E90 325iA samalla ajoprofiililla 12,5. Molemmat lukemat on isoja, mutta tämä onkin pitkälti Helsingin pätkäajoa.
Seuraavaksi kiinnostaa päästä bensasta eroon kokonaan käyttiksessä. Harrasteet sitten erikseen. Excelissä Teslat alkaa näyttää jo yllättävän kilpailukykyiseltä vaihtoehdolta.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMissä hankintahinnoissa tuo Lexus oli ostaessasi?MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostTuliko latauskiellolle jotain perusteluita, vai kiellettiinkö ihan vain periaatteen vuoksi? Pahimmille jäärille kannattaisi alkaa vihjaamaan, että latauskielto alkaa pikkuhiljaa vaikuttamaan taloyhtiön haluttavuuteen ja sitä kautta kämppien arvoon.
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostMeillä taloyhtiö kielsi lataamisen, joten nyt ajellaan sit taas bensalla ja raahataan paria sataa kiloa akkuja mukana huvin vuoksi.
Mutta nyt kun öljyn hinta kerran putoaa, niin voisikin sen kunniaksi ajella loppuviikon recharge-tilassa ja katsoa kuinka paljon tommosen keksinnön oikein saa kuluttamaan. :think
Mutta joo, on se eri asia ladata 12kk kuin 3kk vuodesta joten ymmärrän kiellon. Jonkun verran taloyhtössä on jyvitetty euroja tolppasähköille eikä sitä taatusti ole laskettu, että joka tolpasta imetään 12kk /vuodessa joka päivä 2*2,3kWh.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Ihan ymmärrettävää se on että taloyhtiöt tulee kieltämään latauksen taloyhtiön tolpista. Asiaan aletaan kiinnittämään enemmän huomiota kun lataaminen yleistyy. Autopaikoilla olevat tolpat ei mene asukkaan mittarin mukaan vaan taloyhtiön. Ei sellaista seinää ole taloyhtiöllä kuin meidän hallituksella on eli otetaan tyhjästä. Taloyhtiölle se lataamisen lasku tulee ja väistämättä se sähkölasku kasvaa kun lataaminen yleistyy. Minusta ihan fiksu päätös kieltää lataaminen. Miksi se naapurissa asuvan eläkeläisen jolla ei ole autoa pitäisi maksaa naapurin auton lataamisesta yhtään mitään? Ne jotka tarvitsee latausmahdollisuutta voivat sen itse järjestää ja maksaa kulutuksen mukaan niin alkaa sähköautoilun kokonaiskulut hahmottumaan paremmin - ilmaisia lounaita on harvoin.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Just näin. Pikku hiljaa ”ilmainen lounas” eli ilmainen latausmahdollisuus katoaa. Muilla energiamuodoilla autoaan liikuttavien pitäisi oikeastaan boikotoida näitä ”ilmaisia” latauspaikkoja tarjoavia toimijoita, latauspaikan rakennus/ ylläpito sekä lataussähkön hinta on joka tapauksessa piilotettu kaikkien maksavien asiakkaiden hintoihin.
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostIhan ymmärrettävää se on että taloyhtiöt tulee kieltämään latauksen taloyhtiön tolpista. Asiaan aletaan kiinnittämään enemmän huomiota kun lataaminen yleistyy. Autopaikoilla olevat tolpat ei mene asukkaan mittarin mukaan vaan taloyhtiön. Ei sellaista seinää ole taloyhtiöllä kuin meidän hallituksella on eli otetaan tyhjästä. Taloyhtiölle se lataamisen lasku tulee ja väistämättä se sähkölasku kasvaa kun lataaminen yleistyy. Minusta ihan fiksu päätös kieltää lataaminen. Miksi se naapurissa asuvan eläkeläisen jolla ei ole autoa pitäisi maksaa naapurin auton lataamisesta yhtään mitään? Ne jotka tarvitsee latausmahdollisuutta voivat sen itse järjestää ja maksaa kulutuksen mukaan niin alkaa sähköautoilun kokonaiskulut hahmottumaan paremmin - ilmaisia lounaita on harvoin.
Oon varmaan aiemminkin laittanut mutta mites pieni ajatusleikki?
Taloyhtiö 1. Vastahakoinen lataamisenkieltäjä joka ei aio tikkua laittaa ristiin lataamisen mahdollistamiseksi.
Taloyhtiö 2. Investoi latausmahdollisuuteen ja ottaa vaikkapa operaattorin hoitamaan ylläpitoa. Osakkaat investoivat itse tarpeen mukaan omien paikkojensa pistokkeisiin.
Kuukausimaksu 10€/osakas. Sähkön hinta 10c/kWh mutta osakkaalta veloitetaan 20c/kWh. Ja ladataan vaikka sillä 8A teholla (1.8kW) jolloin 10h aikana saadaan 18kWh akkuun (näin yksinkertaistettuna)
Vuoden jokaisena yönä ladattuna taloyhtiö saa yhdeltä osakkaalta 657€. Sitten kun kaatajia onkin vaikka kymmenen, tulee kassaan vuodessa 6570€. Ja kymmenen vuoden kuluttua onkin jo seuraavaa investointia varten ihan mukava pesämuna.
Tai mitä jos tuon kassaan kertyneen summan allokoisi vaikka yhtiövastikkeiden alentamiseen? Siinä kohtaa tulevalla asunnonostajalle olisikin kova päätös tehtävänä:
Ostaako asunto yhtiöstä, jossa ei ole latausmahdollisuutta ja suuremmat vastikkeet? Vai yhtiöstä, jossa on latausmahdollisuus ja pienemmät vastikkeet?
Lisäksi: järjestelmä voi olla myös dynaaminen, jolloin yöllä lataajille annetaan enemmän virtaa ja tasoitetaan sitä mukaa kun muita autoja aletaan lämmittämään.Last edited by GameOver; 10-03-2020, 16:19.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Itse kiertäisin asunnon ostovaiheessa lataamisen kieltävän yhtiön kaukaa.
Meillä ei ainakaan toistaiseksi ole tullut mitään soraääniä ja asia on menossa yhtiökokoukseen nyt keväällä. Ajatus on sallia 16A hidaslataus asukkaan kustannuksella. Sähkön laskutus toteuman perusteella kerran vuodessa. Nopeampia latausmahdollisuuksia voidaan sitten arvioida tarpeen mukaan tulevaisuudessa jos joku kokisi tarpeelliseksi (epäilen).MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks
Käyttis i4 eDrive40
Kesällä E36 M3
Radalla E36 325i track day tool
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostSinänsä on jännää, että tuosta 2h tolpasta en voi ladata autoa, mutta voin laittaa siihen kiinni esim 2kw lämmittimen ja lämmittää tota hallia.
Noin muuten itselleni aivan sama saako ladata vai ei, ajelen bensalla ihan mieluusti.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostVuoden jokaisena yönä ladattuna taloyhtiö saa yhdeltä osakkaalta 657€. Sitten kun kaatajia onkin vaikka kymmenen, tulee kassaan vuodessa 6570€. Ja kymmenen vuoden kuluttua onkin jo seuraavaa investointia varten ihan mukava pesämuna.
.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Comment