memebuy23buy

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heguli 31
    replied
    Eilen yhden Hiacen omistajan kanssa juteltiin, niin se sanoi että niiden pa-suodatin on vaihdettava kerran vuoteen. Muuten tulee ongelmia. Etenkin talvella.

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Originally posted by Ovaali View Post
    Mikä se vikakoodi oli? Noissa vanhoissa d4d moteissa ei aina merkkitesterikään auta vianhaussa. Suodattimen siirtopumppu kannattaa tunnustella, pitäis mennä kovaksi muutamalla pumppauksella. Jos ei niin mahdollisesti vuotoa pa-linjassa.

    Jos polttoaineen saanti pumpulle varmistettu niin testerillä tarkistaa suuttimien korjausarvot sekä painesäätimen ottama virta(SCV venttiili), saattaa antaa vihiä vikapaikasta.
    Korjausarvot mielellään alle 2mm³/st
    Säätimen virta tyhjäkäynnillä n 1100mA

    Johdot saattaa olla kärsineitä, monesti on nirhaumia niissä kohdissa joissa pistokkeelta lähtee johdot ja menevät johtosarjan sisään, hankala selittää.
    Nyt selvästi löytyi kokemusta haisuleista. Vikakoodi P1226.
    Ei tänään aika riittänyt suodattimen vaihtoon joten tutkimuksissa ei vielä päästy eteenpäin.

    Leave a comment:


  • Ovaali
    replied
    Mikä se vikakoodi oli? Noissa vanhoissa d4d moteissa ei aina merkkitesterikään auta vianhaussa. Suodattimen siirtopumppu kannattaa tunnustella, pitäis mennä kovaksi muutamalla pumppauksella. Jos ei niin mahdollisesti vuotoa pa-linjassa.

    Jos polttoaineen saanti pumpulle varmistettu niin testerillä tarkistaa suuttimien korjausarvot sekä painesäätimen ottama virta(SCV venttiili), saattaa antaa vihiä vikapaikasta.
    Korjausarvot mielellään alle 2mm³/st
    Säätimen virta tyhjäkäynnillä n 1100mA

    Johdot saattaa olla kärsineitä, monesti on nirhaumia niissä kohdissa joissa pistokkeelta lähtee johdot ja menevät johtosarjan sisään, hankala selittää.

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Originally posted by anv View Post

    Onko tuossa mahdollista että imuputkisto ennen turboa imaistaan lyttyyn? Samat oireet, mutta huomattavasti halvempi
    Ei se ihan hevillä lyttyyn mene. Äsken kävi varmaan 5min tyhjäkäyntia ja myös kierroksilla tallissa enkä saanut menemään vikatilaan.
    Sain delphillä kuitenkin luettua vikakoodit ja polttoainepuoleen viittaisi. Vaihdetaan polttoainesuodatin ja ihmetellään tokeneeko sillä.
    Last edited by Fubar; 28-04-2024, 19:35.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by Fubar View Post

    Tätäkin mietin vaihtoehtona, luultavasti turbo on alkuperäinen, ainakaan viimeiseen 200tkm sitä ei ole vaihdettu.
    Voi tämä toki olla nokan tai kampiakselin tunnistin tms. sähköjuttukin.
    Pitää illalla alkaa purkamaan ja ihmettelemään. Himpun helpompaa vian etsiminen noiden bemareiden kanssa kun pääsee kiinno vikakoodeihin ja livedataan.
    Onko tuossa mahdollista että imuputkisto ennen turboa imaistaan lyttyyn? Samat oireet, mutta huomattavasti halvempi

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Turbo ?
    Tätäkin mietin vaihtoehtona, luultavasti turbo on alkuperäinen, ainakaan viimeiseen 200tkm sitä ei ole vaihdettu.
    Voi tämä toki olla nokan tai kampiakselin tunnistin tms. sähköjuttukin.
    Pitää illalla alkaa purkamaan ja ihmettelemään. Himpun helpompaa vian etsiminen noiden bemareiden kanssa kun pääsee kiinno vikakoodeihin ja livedataan.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Turbo ?

    Leave a comment:


  • Fubar
    replied
    Onko foorumilla Hiace-miehiä?
    Minun uskollinen, ja vasta vähän yli 400tkm ajettu, D4D 100hv hiace kehitti yli 12-vuoden yhteiselon jälkeen ensimmäisen oikean vian jos ruostevaurioita ei oteta huomioon. Ajosta parkkiin pysäytetty auto alkoi työpäivän jälkeen käymään todella huonosti ja savuttaen ja moottorivikavalo syttyi. Yön yli levättyään lähti käyntiin ilman ongelmia ja pystyi ajamaan noin 10km jonka jälkeen käynti muuttui epätasaiseksi ja vikavalo syttyi. Nyt kolmen minuutin jälkeen käynnistyi ilman ongelmia ja taas pääsi hetken matkaa kunnes tilanne jälleen sama. Vedettiin narun perässä pihaan josta jälleen käynnistyi kuin palmun alta ja ajamalla talliin.
    Ensin epäilin että jakohihna olisi hypännyt, mutta ei kai se voi oireilla noin että välillä toimii ja välillä ei? Voisiko olla joku pilveilevä vika polttoaineen syöttöön tai moottorinohjaukseen liittyen?
    Ensimmäisenä ajattelin kuitenkin vielä ajoituksen tarkastaa kun itse menin jakohihnan ja kiristimen vaihtamaan noin 1000km sitten vaikka en oikein usko että ongelma sieltä löytyisi.

    Netistä ei oikein hiacen ongelmiin liittyviä juttuja helposti löydy ilmeisesti myös muiden autot on olleet yhtä vähävikaisia kuin tämä minun yksilö. Tältä foorumilta kuitenkin usein apua on löytynyt mitä erikoisempiin ongelmiin.
    Itse ei ole vehkeitä jolla tuosta vikakoodeja ulos saisi, joten jos siinä joku voi auttaa niin apu on tervetullutta.
    Mukava tuo olisi vielä kuntoon saada jos se kohtuudella onnistuu sillä käyttöarvoa on vielä huomattavasti enemmän kuin rahallista arvoa. Mitään tonnien korjauksia en kuitenkaan ala tekemään, ennemmin myyn Afrikkaan vikoineen päivineen.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Onko täällä forumilla mitään aktiivista juttua huoltokokemuksista? Tuo yksi sticky on kuollut kuin meikäläisen seksielämä.

    Helsinki Motor Company - mitä sille on käynyt 2023 aikana?

    Leave a comment:


  • antti
    replied
    Originally posted by alpine3 View Post
    Iskuhan se on varmaan parempi, mutta ei ainakaan omassa silloisessa -02 m54:ssa ollut muutama vuosi sitten mitään ongelmia öljypohjan irroituksessa ihan perinteisellä räikälläkään. Enkä kyllä ole kuullut että muillakaan olisi ollut.
    Piti käydä keskellä yötä kokeilemassa, kaikki 10mm kannalla olevat lähti yhdellä kädellä pienellä räikällä kuin itsestään... kävi jo mielessä, että hyvä kun on koko pannu pysynyt kiinni ja öljyt sisällä. Ehkä kaveri koijasi hölmöä

    Huomenna vielä takimmaiset E10 ruuvit irti

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Iskuhan se on varmaan parempi, mutta ei ainakaan omassa silloisessa -02 m54:ssa ollut muutama vuosi sitten mitään ongelmia öljypohjan irroituksessa ihan perinteisellä räikälläkään. Enkä kyllä ole kuullut että muillakaan olisi ollut.

    Leave a comment:


  • antti
    replied
    M54 öljypohjan pultit M6 (tai pultit yleensä), kaveri pelotteli valmiiksi, että ovat tiukassa...

    On putsattu ja liuotettu wd40 yms. Ja lämpöäkin tietty voi antaa.

    Kumpi turvallisempi pultin katkeamisen suhteen, isku vai vääntö?
    Last edited by antti; 08-04-2024, 00:57.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Tuo kiinalainen olisi varmaan ihan riittävän hyvä, harmi kun on noin ruma, olisivat noiden turhien podien yms. sijaan panostaneet ulkonäköön.

    Sarlinilla oli näköjään paremman näköinenkin kuin tuo oranssi, saisi kyllä tosiaan olla vähän edullisempi: https://www.sarlinraceteam.fi/p/ahto...r-musta-tausta

    Leave a comment:


  • is18
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Mistäs löytäisi analogisen 52mm ahtopainemittarin, jolle signaali tulee kuitenkin sähköisesti anturilta, ei siis mekaanista mittaria? Asteikkokin pitäisi olla niin että mittaa myös alipainetta, ja bareissa totta kai. VDO:lta en ainakaan löydä mitään, ne näyttävät olevan kaikki mekaanisia. Ja tosiaan itse mittari saisi olla ihan perinteinen analoginen, digitaaliset eivät sytytä.
    Tuosta mallia kiina:


    Ja tuosta mallia kallis:

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Mistäs löytäisi analogisen 52mm ahtopainemittarin, jolle signaali tulee kuitenkin sähköisesti anturilta, ei siis mekaanista mittaria? Asteikkokin pitäisi olla niin että mittaa myös alipainetta, ja bareissa totta kai. VDO:lta en ainakaan löydä mitään, ne näyttävät olevan kaikki mekaanisia. Ja tosiaan itse mittari saisi olla ihan perinteinen analoginen, digitaaliset eivät sytytä.

    Leave a comment:

Working...
X