Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rhodry
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 3270
    • Siuntio

    Update tohon aiempaan, korjaavat tän kuun lopussa mun mielestä näyttelymaalaukseen on tosta vielä aika pitkä matka, ei sillä maksajalla oo mitään väliä jos työt tehdään miten sattuu. Toki jos oisin ite sen 5500€ maksanu tosta ni vituttais enemmän
    BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
    Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
    E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15257
      • Ajamisen Iloa

      Onko kokemuksia aurinkopaneelilla auton akun ylläpitolatauksesta? Rakensin autokatoksen eräälle toiselle autolle ja se on kaukana muista sähköistä. Tuo ois helppo ratkaisu siihen että auton akku pysyis kondiksessa ja akun voisi pitää kiinni ja ovet lukossa hälyttimen kera.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Newbie
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 496
        • Pargas

        Originally posted by Remotion View Post
        Onko kokemuksia aurinkopaneelilla auton akun ylläpitolatauksesta? Rakensin autokatoksen eräälle toiselle autolle ja se on kaukana muista sähköistä. Tuo ois helppo ratkaisu siihen että auton akku pysyis kondiksessa ja akun voisi pitää kiinni ja ovet lukossa hälyttimen kera.
        Ei auton akun, mutta pienen kalastusveneen latuksesta on ja periaatehan on sama 12 voltin akku, valmis sarja jossa paneeli ja säädin maksavat jossain satasen luokkaa, laita googleen hakuun aurinkopaneeli veneen akun lataukseen, niin löytyy vaihtoehtoja. Ovat ihan toimivia.
        "When the facts change, I change my mind."

        Comment

        • aae30
          BTCF Member
          • May 2010
          • 2721
          • .fi

          Originally posted by Newbie View Post

          Ei auton akun, mutta pienen kalastusveneen latuksesta on ja periaatehan on sama 12 voltin akku, valmis sarja jossa paneeli ja säädin maksavat jossain satasen luokkaa, laita googleen hakuun aurinkopaneeli veneen akun lataukseen, niin löytyy vaihtoehtoja. Ovat ihan toimivia.
          tuleeko niissä joku fiksusti läpivietävissä oleva liitos, että sopis ne asentaa kiinteästi paikkaansa auton ulkopuolelle,
          vai tuleeko se eteen hoidettavaksi itse? toimiiko vuoden ympäri?
          Sorry I'm Not Sorry
          E34 540iA 93 sedan
          E34 540iA 93 sedan
          E39 530iA 00 touring

          Comment

          • Newbie
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 496
            • Pargas

            Originally posted by aae30 View Post

            tuleeko niissä joku fiksusti läpivietävissä oleva liitos, että sopis ne asentaa kiinteästi paikkaansa auton ulkopuolelle,
            vai tuleeko se eteen hoidettavaksi itse? toimiiko vuoden ympäri?
            Ei tule fiksua läpivientiä mukana, eli tossa kysessä oli meillä saaressa laiturissa oleva avovene, jonka akku piti pitää vireessä, jotta pilssipumppu toimisi aina tarvittaessa, ennekuin laiturille saatiin vedettyä sähköt. Kytkennän hoidin ns. trukkiliittimellä. Talvista ei kokemusta, mutta yleisesti ottaen ainakaan mökin aurinkopaneelit, eivät talvella juurikaan tuota sähköä, eli sillä kokemuksella sanoisin, toimii maaliskuusta lokakuuhun.
            "When the facts change, I change my mind."

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16467
              • Asikkala

              Mikä öljy koneeseen ? Mopar 440 aito vanhan liiton lohko, 292 nokka ja 10,5 puristukset. Kaveri käyttää koneessa laatua x mutta en ole vakuuttunut että on "oikeaa" Sikäli että mitään tietäisin mutta jotenkin epäilyttää.

              Comment

              • rallikuski
                Newbiemmer
                • Nov 2015
                • 12
                • Launonen

                Originally posted by jr66 View Post
                Mikä öljy koneeseen ? Mopar 440 aito vanhan liiton lohko, 292 nokka ja 10,5 puristukset. Kaveri käyttää koneessa laatua x mutta en ole vakuuttunut että on "oikeaa" Sikäli että mitään tietäisin mutta jotenkin epäilyttää.
                Ite laittaisin "classic 20w-50" taikka sitten esim hyvälaatuisen 10W-40 tai mobil 5w-50. Tarkasta että öljy kuitenkin sisältää RIITTÄVÄSTI sinkki-lisäainetta kun kyseessä aika laahaavilla varusteilla oleva moottori (nokka/nostajat muunmuaassa). Jos ei ole reilusti sinkkiä niin sitten redlinen sinkkiä sisältävä lisäaine taikka lucas sinkkilisäaine mukaan ölpän sekaan.

                Omassa vanhaliiton veekasissa missä laahava nokka oon vuosia käyttänyt mobil1 5w-50 ja lisäksi tuo lucas sinkkilisäaine ja nokka on kuin uusi.
                Chevrolet malibu '78
                Mercedes Benz 260E '88
                Mercedes Benz C280 '93
                BMW E91 325d '10
                Volvo 960 '92
                Kirppu '66
                Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
                Polaris RR '09

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1842
                  • Karjaa

                  Vanhoissa ilmajäähypossuissa on suosittu usein harrastajien toimesta Valvolinen VR1 10w60 tai 20W50:stä, jompaa kumpaa niistä varmaan itse laittaisin.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16467
                    • Asikkala

                    Originally posted by Wespa View Post
                    Vanhoissa ilmajäähypossuissa on suosittu usein harrastajien toimesta Valvolinen VR1 10w60 tai 20W50:stä, jompaa kumpaa niistä varmaan itse laittaisin.
                    Tuo 20w-50 on käytössä, onko tässä sinkki (zddp ?) mukana mistä rallikuski mainitsee ? En ole tuoteselostetta etsinyt.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1842
                      • Karjaa

                      Nimenomaan siitä syystä noita VR1:siä ovat possumiehet perinteisesti suosineet että niissä pitäisi olla ZDDP:tä enemmän kuin normi öljyissä. Ja samasta syystä omaan nelipyttyiseen oldschool vesijäähyyni laitoin Amsoilin Z-Rodia viimeksi.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2044
                        • Riihimäki

                        VR1 20W50 minäkin käytin M10 kilpakoneessa. Uskoisin että se on ihan hyvä Mopariinkin. Siinä ainakin oli hyvät sinkit jos eivät ole menneet muuttamaan kaavaa. Jotenkin muistelen vielä että nimenomaan 20W50 oli enemmän kuin 10W60 ja siksi sitä suosittiin.

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17532
                          • Turku

                          Käytin myös V1 20W50 öljyä omassa ex. Possu 928:ssani.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7435
                            • Oulu

                            Joskus aina tulee päähän täysin tarpeettomia ihmettelyitä ja tässä olis yksi mitä en osaa kovin lyhyesti kirjoittaa.

                            Nykyään suurin osa ICE-autoista on turboja, mutta ahtopainemittarit ei ole olleet muodissa enää aikoihin ja siksi on (ainakin mulle) hankala hahmottaa milloin turboauto toimii oikeasti "turbotettuna" eli ahtopaine on jotain muuta kuin nolla. Polttomoottoreiden, ja varsinkin ottomoottorin, ongelmanahan on ollut huono taloudellisuus osakuormalla, eli sillä kuormalla millä autot ylivoimaisesti enimmän matkaa liikuu. Tähän sitten on haettu parannusta korvaamalla vaparit pienemmän iskutilavuuden turbomoottoreilla.

                            Asiaa sivuten aloin joskus mietiskellä, että miten tilanne sitten eroaa eri kokoisten turbomoottoreiden osalta. Ajattelua ehkä helpottaa jos tehdään muutamia yksikertaistuksia. Eli ajatellaan samanlaiset autot muuten mutta yhdessä autossa on 1-litrainen bensaturbo, toisessa 2-litrainen ja kolmannessa 3-litrainen. Kuvitellaan ideaaliset tuulettomat olosuhteet ja tasamaa. Jos nopeutta on vaikka tasaiset 100 km/h niin jokainen näistä pitäis liikkua sitä nopeutta kukakuinkin samalla moottoriteholla (kun unohdetaan painoeroista johtuvat vierintävastuksen erot), mutta toimiiko näistä jotkut tai kaikki moottorit tässä tilanteessa kuitenkin vielä "vaparina" eli ahtopainetta ei ole? Eli onko se turbo siellä vaan "hidasteena" suurimman osan aikaa?

                            Tähän vaikuttaa tottakai suuresti auton kokonaisvälityssuhde jos oletetaan että käytössä on suurin vaihde. Ja ilman välityssuhteiden tietämystä ei voi mitään teoreettisiakaan laskelmia tehdä. Mutta en edes kaipaa laskelmia vaan lähinnä jonkin tason näppituntumaa siitä että missä se ahtopaine menee kussakin moottorissa tämmöisessä tasanopeustilanteessa. Äkkiä ajatellen vaparina toimiessaan 3-litrainen pumppaa ilmaa moottorin läpi samassa ajassa kolminkertaisen määrän 1-litraiseen nähden, mutta onko asia edes näin yksikertainen, vai onko sylinterissä kuitenkin pienellä kuormalla alipaine silloin kun imuventtiili sulkeutuu ja puristustahti alkaa? Ja sitten taas jos 1-litraisessa onkin jo ahtopaine suurempi kuin nolla niin ilmamäärä tietysti kasvaa.

                            Ajattelin asiaa myös hiukan toisin päin, eli mikä sitten olisi se ideaaliolosuhteiden tasanopeus, missä kukin näistä autoista muuttuu ahdetuksi siinä mielessä että ahtopaine nousee yli nollan? Tässäkin tietysti välitykset ratkaisee paljon, mutta sehän on varmaan 1-litraisella pienin ja 3-litraisella suurin, mutta olisi jännä hahmottaa miten iso tai pieni tuo ero on. Ilmanvastushan kasvaa nopeuden neliössä ja samalla tehotarvekin nousee jyrkästi nopeuden myötä jos 100 km/h ylöspäin tilannetta ajattelee (jolloin ilmanvastus on suurin vastus).
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 23-05-2024, 13:14.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1762
                              • vihti

                              Eri valmistajien eri moottoriversiot on niin yksilöllisiä että vaikea lähteä vertaamaan mutta noista litrasista 3-syl tekniikoista melko kaikissa se turbo on mitoitukseltaan niin pienikokoinen että sen ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteisto avulla se tekniikka voisi ylipäätään olla jokseenkin mukava käyttää perhefarmarin kokoisessa arkiautossa vaikka sivutieltä 100km/h tielle kiihdyttäessä saakin valita paljon isomman välin ettei jää jalkoihin.

                              Tähän kun otetaan vielä joku välimallin yks piste äkäinen 4syl nykymoottori vertailuun mukaan niin niissä on sitten jo sylintereiden lepuutustoiminto eli pienellä kuormalla polttaa vain kahdella sylinterillä bensaa mutta toki niinkin isossa kuin satasen vauhdissa niissäkin on kuorma niin iso että kaikkia sylintereitä tarvitaan ja turbokin puhaltaa jo.
                              Last edited by naikou; 29-05-2024, 23:01.
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              • Simo_V
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2008
                                • 272
                                • Helsinki

                                Mistä kivijalkaliikkeestä Helsingistä tai Tampereelta voi ostaa runko- tai kiertokangenlaakerin välyksen mittaamiseen tarkoitettua nauhaa, esim. Plastigauge?
                                sigpic
                                BMW E39 530i '01, BMW E21 315 '82, Saab 900 '92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎