Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Samu81
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    i4M50 koe-ajettu ajatuksen kanssa. Ei pahaa sanottavaa millään osa-alueella. Kitkat alla niin meno sen tuntuista.

    Suorituskyky aika brutaalia joka vauhdista lähdettäessä. En keksi mitään syytä enään perustella itselleni fossiilisen suorituskykyisen auton hankintaa tulevaisuudessa.

    Edellisen näkökannan vastapainona on kuitenkin omakohtainen kokemus keveistä ja nopeista kilpa- ja siviiliautoista.

    Liekkö ikä tehnyt tehtävänsä, mutta kun puhutaan vaikka sen kuuluisan ajamisen vapauden, kantomatkan, äänien puutteen ynnämuiden vertailukohtien perusteella siitäkään huolimatta kyllä sähkö vie 100 - 0 tuolla tienpäällä tapahtuvassa liikkumisessa.
    Mee ajaa sillä jonnekin edes etäisesti mutkatielle ja ihmettele jotain 2300kg omapainoa "M"-autossa, siihen päälle vielä ukko tai pari niin joo-o, todellista dynaamista ajamista - eiku. Tuo on täysi vitsi M-autoksi. Vähän kuin hankkisi 2tn painoisen Volvo V90 farmarin ja lastaisi sinne 500kg edestä sorasäkkejä takakonttiin ja väittäisi dynaamisen upeaksi mutkapätkien ajajan autoksi

    Toki jos ei muuta osaa / viitsi / jaksa / uskalla autoillaan tehdä kun painaa lappu lattiassa jossain Tampereen ohitustiellä niin varmaan oiva peli moiseen.
    Last edited by Samu81; 24-04-2022, 14:46.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    i4M50 koe-ajettu ajatuksen kanssa. Ei pahaa sanottavaa millään osa-alueella. Kitkat alla niin meno sen tuntuista.

    Suorituskyky aika brutaalia joka vauhdista lähdettäessä. En keksi mitään syytä enään perustella itselleni fossiilisen suorituskykyisen auton hankintaa tulevaisuudessa.

    Edellisen näkökannan vastapainona on kuitenkin omakohtainen kokemus keveistä ja nopeista kilpa- ja siviiliautoista.

    Liekkö ikä tehnyt tehtävänsä, mutta kun puhutaan vaikka sen kuuluisan ajamisen vapauden, kantomatkan, äänien puutteen ynnämuiden vertailukohtien perusteella siitäkään huolimatta kyllä sähkö vie 100 - 0 tuolla tienpäällä tapahtuvassa liikkumisessa.
    Siihen kun tottuu, että on ns. 100 % voimasta välittömästi käytössä, niin on alkuun hyvin erilaista ajaa ennen pyöriä pyörittäviä palotilassa tulipalloja poksuttelevia, kampiakselia ja vaihteistoa vatkaavia laitteita.

    Pitäisi tuo i4M50 käydä testaamassa, Model 3 perffi oli kyllä uskomaton teholtaan...huhhui.

    Ja joo, räjähdyksiä minäkin ottaisin siihen harrastepeliin, kun on syntynyt niinä aikoina. En vauhdin, vaan lähinnä omien aikaan sidottujen mielikuvien tähden.


    ...Toisaalta, saas nähdä millainen on tuleva Porschen sähkö Boxster.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    i4M50 koe-ajettu ajatuksen kanssa. Ei pahaa sanottavaa millään osa-alueella. Kitkat alla niin meno sen tuntuista.

    Suorituskyky aika brutaalia joka vauhdista lähdettäessä. En keksi mitään syytä enään perustella itselleni fossiilisen suorituskykyisen auton hankintaa tulevaisuudessa.

    Edellisen näkökannan vastapainona on kuitenkin omakohtainen kokemus keveistä ja nopeista kilpa- ja siviiliautoista.

    Liekkö ikä tehnyt tehtävänsä, mutta kun puhutaan vaikka sen kuuluisan ajamisen vapauden, kantomatkan, äänien puutteen ynnämuiden vertailukohtien perusteella siitäkään huolimatta kyllä sähkö vie 100 - 0 tuolla tienpäällä tapahtuvassa liikkumisessa.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Aattelin vaan vaan miten on varauduttu, mikä kuitenkin tapahtuu jossain vaiheessa. 2010 Pearl of Scandinavia oli ensimmäinen laiva jossa oli autokannella tulipalo sähköauton latauksen vuoksi. Harvinainenhan sähköauton palo on, mutta niin v*****mainen sammuttaa, puhumattakaan kun se pitää tehdä merellä, ei auta soitella 112. Mutta autokannella kylmäkuljetukset on olleet iät ajat sähköjen perässä, tosin niissä ei sammutusta vaikeuttavaa akkua.
    Toi on kyllä sellanen asia, mihin varmasti on kiinnitetykin huomiota. Pearl of Scandinavian tapauksessa on hyvä pistää merkille se, että kyseinen sähköauto oli kotitallissa tehty Qashqai-konversio. Ei sillä, että se enää mitään merkitsisi.

    Mutta yhtä kaikki, palokuormaahan noissa on kyllä potentiaalisesti tosi paljon, oli ne syttymisen aiheuttajia tai ei.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Aattelin vaan vaan miten on varauduttu, mikä kuitenkin tapahtuu jossain vaiheessa. 2010 Pearl of Scandinavia oli ensimmäinen laiva jossa oli autokannella tulipalo sähköauton latauksen vuoksi. Harvinainenhan sähköauton palo on, mutta niin v*****mainen sammuttaa, puhumattakaan kun se pitää tehdä merellä, ei auta soitella 112. Mutta autokannella kylmäkuljetukset on olleet iät ajat sähköjen perässä, tosin niissä ei sammutusta vaikeuttavaa akkua.
    Samaa mietin päivällä mutta en halunnut kirjoittaa koska taas pidettäisiin sähköautojen vihaajana. Jos mietitään että tavallisia autoja ja rekkoja joissa on erittäin helposti syttyviä polttoaineita kymmeniä tuhansia litroja sisällä ei ole koskaan syttynyt, vaikka autolauttoja on mennyt 60-luvulta eteenpäin päivittäin hirmuisia määriä tuosta yli. Eikä viissiin missään muuallakaan. Mutta nyt sitten oli se 4000 auton laiva joka paloi? Entäs jos oisikin ollut kyydissä 3000 henkeä ihmisiä jotka paloi eikä autoja... Kovinpa pelkään että tämä tullaan vielä näkemään kun sähköautot saattaa syttyä itsestään palamaan.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    En sen kummemmin kiinnittänyt huomiota töpseliin. Töpselipaikat laivan ulommaisella seinällä ja kyllä ne autot olivat normaalisti kylki kyljessä kuten muutkin. En osannut mitään sammutuskalustoon kiinnittää huomiota.
    Aattelin vaan vaan miten on varauduttu, mikä kuitenkin tapahtuu jossain vaiheessa. 2010 Pearl of Scandinavia oli ensimmäinen laiva jossa oli autokannella tulipalo sähköauton latauksen vuoksi. Harvinainenhan sähköauton palo on, mutta niin v*****mainen sammuttaa, puhumattakaan kun se pitää tehdä merellä, ei auta soitella 112. Mutta autokannella kylmäkuljetukset on olleet iät ajat sähköjen perässä, tosin niissä ei sammutusta vaikeuttavaa akkua.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    En sen kummemmin kiinnittänyt huomiota töpseliin. Töpselipaikat laivan ulommaisella seinällä ja kyllä ne autot olivat normaalisti kylki kyljessä kuten muutkin. En osannut mitään sammutuskalustoon kiinnittää huomiota.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tallink megastar.
    Millanen niiten lautaspiste laivalla oli? Miten merkitty, millanen laturi/syöttö, oliko auton ympärille varattu hieman enemmän tilaa, oliko vieressä millaisista sammutuskalustoa - esim auton alle työnnettäviä suihkuputkia.

    Vai oliko auto vaan muiden joukossa, ja sähkö tuli autoon matkalaturilla?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Joo eihän se sähkövatkain kaikkeen käyttöön sovi. Itsellä ajot 95 %:sesti Hki/Tku/Tre/Kouvola/Kotka alueen sisällä niin suht kivuttomasti menee. Kotona 11 kw laturi niin pääsee aina halutessaan täydellä akulla liikenteeseen.

    Model S 100d ollut pari viikkoa alla ja heitin nyt ensimmäisen Tampereen/Pirkkalan reissun PK-seudulta, lisäksi pieni ehkä 10 km lenkki ko. alueella. Motariajo kesärajoituksin syö virtaa niin, että auto ehdotti (mielestäni lähinnä varoiksi) kotimatkalla 10 min stoppia Akaalla. En nyt pitänyt pahana vaivana, joskaan en olisi siinä polttomoottoriautolla pysähtynyt. Just ois kaffen ehtinyt ABC:lta hakea. Mittarissa +8 km/h rajoitukseen, vakionopeudensäädin ja automaatti-ilmastointi päällä.
    No paljon suurinpiirtein elektronia virtaa tuolla +8kmh rajoitukseen (mittari vai GPS?)? Luulisi, että Tesla S:n arvo on tämän hetken parhaita, matala auto ja muutenkin sähkölinjan häviöt on pienet.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tallink megastar.
    Joo se käy kyllä järkeen. Jos sieltä on saatu tyyliin 8A latausvirtaa (1,8kW lataustehoa), niin ton kahden tunnin matkan aikana autoon saa peräti 3,6kWh ladattua. Jos on auto mikä kuluttaa sen 25kWh/100km niin sillon toi riittää just siihen 14km matkaan.

    Laivalta tuskin on kovin kummoista virtaa tarjolla sähköauton lataamiseen. Enemmänkin kuriositeetti, jonka avulla voidaan sanoa heillä olevan latausvirtaa tarjolla.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    BMW i7 esitelty. Sisustaan on ladattu älytön määrä tekniikkaa, hienoja materiaaleja ja valaistusta. Ulkokuori vastaavasti järkyttävän ruma ihan mistä kulmasta katsottuna tahansa. Penkkakusijat on varmasti eri mieltä tästäkin.



    Ainakaan tätä ei tarvitse näyttävyydeltään kenenkään kadehtia, on meinaan taas sellainen suunnittelun kulmakivi luotu.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tuolla ABRP on leikkinyt paljonkin, sorry seuraava pitkä teksti. Mutta on tässä kivi kenkässä....sanotaan suoraan - käytetyt nopeudet on pitkässä matkassa rehdisti yli mitä tauluissa lukee. Syynä yksikertaisesti se, että liikkellä ollaan lähes aina hiljaisen liikenteen aikana, jolloin pitkässä matkassa alkaa olla selkää eroa millaisia vauhtia käytetään ja riski tikettiin jos ei aja kemaraan on kokemuksen mukaan mitätön. Eli kesäsin esim täältä idästä Turkuun moottorietä vauhti on todellista 142km/h. Tekevät viran puolesta sen vähennyksen niin menee vielä 'järkevällä' hinnastolla, tuon yli hinnasto onnmeilkäläiselle turhan progreessivinen:think No koskaan ei ole kyllä mitään tullut ja näin on toimittu 'miesmuistin' ajan, mutta kyllähän se vielä osuu kohdalle tottakai Ja sama esim pitikin itärajaa ylös pohjoiseen, kyllä se vauhti on 122km/h vakkarissa pitkät matkat. Joskus teksi mieli ajaa kovempaakin kun ei ketään näy missään varsinkaan Joensuu yläpuolla, mutta tasainen kiiruhtaminen on se joutuisin.

    Mitä sähköauto kuluttaa noissa vauhdeissa, kun mennään tasaisesti? Olen yrittänyt vilkuilla testejä Saksan maalta mutta ei niistä oikein saa selvää, nopeudet ei oikein satu kohdillleen, baana-ajo on kaukana tasaisesta liikenteen ruuhkaisuuden vuoksi jne. TM ei anna osviittaa kuin 120km/h asti ja mittauskiin vaikuttaa sää paljon. Mutta kyllähän nuo aika jyrkkään yös sojottavat jo 120km/h nopeudella. Oletettavasti korkea autossa jota nämä enimmäkseen ovat akku tyhjenee nopeammin kuin matalassa henkilöauto tyyppisessä kulkineessa. Itse olen päätyny siihen, että ajonopeuden nostaminen ei lyhyennä ajoaikaa kuin nimeksi, mikä ajoajassa voittaa, niin sen laturilla häviää.

    Matka-ajoon, kun lisätään vielä, mitä täälläkin on puhuttu moneen kertaan, että matka-ajossa akkua käyttään 10%-90% eli 80% kapasta niin helposti ainakin omassa mielikuvassa ainakin ajamista tulisi melkoista sinkoilua laturilta toiselle. Otetaan esimerkiksi BMW i4 M50, TM testissä 120km/h 28.5kWh/100km, akku 80kWh ja tuosta käytössä 80% eli 230km on väli latauksille. Puhumattakaan, jos täältä lähtee kohti Turkua, pääsen vajaan 100km ajon jälkeen Haminasta motarille ja 142km/h vakkariin niin lisää elektroneja pitää saada jo Porvoossa tai peräti jo Loviissa (en tiedä mitä kulutus on 140km/h), nopeusrajoituksia ajaen ja himmailen on ladattava viimeistään Lohjalla. Ja i4 on pieni auto, jossa on suht iso akku. Jos auton vaihtaa iX:n, johon koko remmi mahtuu mukavasti kyytiin, niin kulutus nousee varmaan varmasti yli 30kWh (arvaus noihin Saksan infoihin perustuen ~32kWh 120km/h vauhdissa) 40-mallissa akku on samanlainen kuin i4:ssa. Vaikka auton on iso, niin ei se matka-auto se todellakaan ei ole, range on 200km. Isompi akkuinen 50-malli toimii paremmin, mutta eipä silläkään pääse Turkuun lataamatta vaikka ajaisikin max 120km/h. Niin ne esitteen kilometrit vaan sulaa - 600km muuttuu 260km No tilannetta toki voi hiven parantaa lataamalla ennen lähtöä niin täyteen että kennot pullistelee. iX 50 mallissa saa hieman yli 30km lisää rangea ja noissa muissa esimerkeissä hieman vajaat 30km.

    ABRP äppi ennustaa i4M50 tuolla mun standardi matkalle (LPR-Turku, 400km) ajoajaksi latauksineen 4h20min, iX50:lle 2min vähemän ja iX40 tarvii aikaa jo 4h 47min. Tällä hetkellä aikaa kuluu omalla tyylillä kesällä 3h30min +/- muutama minuutti suuntaan jos toiseen riippuen Helsingin ympäristön liikennetilanteesta.

    Minusta nuo erot on vaan merkittäviä. Mutta korjatakaa jos arviota on jotekin pielessä sähköauton puolesta. Hyvä jos tilanne olisi parempi kuin mitä tuossa arvioin, madaltasi merkittävästi kynnystä seuraava auton hankinnan yhteydessä. Kokemusta sähköautosta ei ole kuin yhdestä matkasta Tesla X:llä viisi vuotta sitten, mikä oli kyllä helventinmoista jännitämistä ja säätämistä että pääsekö perille vai ei, kun ajettiin alkuun moottoritiellä liian rouheesti ja laturit oli mitä oli tohon aikaan.
    Joo eihän se sähkövatkain kaikkeen käyttöön sovi. Itsellä ajot 95 %:sesti Hki/Tku/Tre/Kouvola/Kotka alueen sisällä niin suht kivuttomasti menee. Kotona 11 kw laturi niin pääsee aina halutessaan täydellä akulla liikenteeseen.

    Model S 100d ollut pari viikkoa alla ja heitin nyt ensimmäisen Tampereen/Pirkkalan reissun PK-seudulta, lisäksi pieni ehkä 10 km lenkki ko. alueella. Motariajo kesärajoituksin syö virtaa niin, että auto ehdotti (mielestäni lähinnä varoiksi) kotimatkalla 10 min stoppia Akaalla. En nyt pitänyt pahana vaivana, joskaan en olisi siinä polttomoottoriautolla pysähtynyt. Just ois kaffen ehtinyt ABC:lta hakea. Mittarissa +8 km/h rajoitukseen, vakionopeudensäädin ja automaatti-ilmastointi päällä.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Tallink megastar.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    En tiedä mikä meni pieleen mutta tämä on todellisuutta sähköautoilussa.
    Laivassa vieressä oli sähköauto ja laittoi lataukseen laivassa.
    Pois lähtiessä kirosi että vain 14km sai rangea lisää koko laivamatkan aikana.

    Eli älkää luottako laivan syöttöihin. Joko käy hyvin tai huonosti.
    Mikä varustamo/reitti kyseessä?

    Tanskalaislla RO pax aluksilla lataaminen kai vieläkin kielletty, samaten kai Viikarilla, Ruotsin viranomaiset latauksen sallivat, isommat rahtioperaattorit ohjeistavat, että rahdattavien autojen akut saavat olla max 50% varauksessa.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    En tiedä mikä meni pieleen mutta tämä on todellisuutta sähköautoilussa.
    Laivassa vieressä oli sähköauto ja laittoi lataukseen laivassa.
    Pois lähtiessä kirosi että vain 14km sai rangea lisää koko laivamatkan aikana.

    Eli älkää luottako laivan syöttöihin. Joko käy hyvin tai huonosti.

    Leave a comment:

Working...
X