Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Itsehän en ajaisi 740km yhdellä 15min stopilla vaikka alla olisi mikä laite. Haiskahtaa taas näiltä "kusematta lappiin" extremetyypeiltä. Toki saa niin tehdä ei siinä mitään. Mutta ei se tee heti säköautoista huonoja
    Ei tuossa nyt mitään exremeä vielä ole lähellekään Meidän jengillä 400km asti mennään/on menty aina ilman taukoja. Ei tuolla vielä pohjoiseen ajeta kusematta ei edes puoleen väliin Suomea, mutta täältä idästä pääsee jo länteen hyvinkin 400km ajolla.

    OT: Yhden extrmen 21h setin vetäsin viime vuonna syksynä: 1600km, 3 taukoa (20m-3h-20m) + yhdet jouksukahvit Laukaan apsilta yöllä Ihan heti en kyllä aja noin pitkää legiä uudestaan, meni nimittäin niska aika jumiin Teinkin sitten saman reissun aivan loppuvuonna. Nukuin kunnolla puolessa välissä reissua, olikin sitten helppo rasti huonosta kelistä huolimatta.

    Tarkoitus ei ollut väittää, että sähköauto olisi huono mitenkään. Seuraavaksi varmaankin hommaan sellasien kunhan tulee nuo uuden sukupolven sähköautot (800V) yleisempään tarjontaan. Markkinoilla on jo nytkin muutamia, joilla ajaa pitkääkin matkaa. Kiinnostaisi kovin että miten pitkään noilla oikeesti pääsisi omalla tyylillä, vai pitääkö muuttaa strategiaa, jossa keskinopeus optimoituu ajamalla hitaaminen

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Viime viikolla kävin muutaman tunnin koeajo lenkit kahdella Teslalla. Molemmat vm.-18 ja mallit olivat Model S 100d ja p100d, toinen ajettu 40tkm ja toinen 60tkm.
    100d:ssä riittävästi tehoa, p100d:ssä jopa liikaa, hirveä tykki 0-100km/h 2.7s.

    Jos vertaan omaan vm.-20 X5 e45:een, laatu ei ole samalla tasolla. Ei nyt olla ihan metsässä mutta jotenkin heppoisemmin kasatuilta tuntuivat. Ajettavuus hyvä mutta ei oman bemun tasolla. Melutaso ihan siedettävä molemmissa.
    Range lähes täysillä akuilla yli 500km molemmissa, olisi siis riittävä omia ajoja ajatellen.
    Tavaratilaan löytyy myös mukavasti vaikkakin matalaa sellaista.
    Bemarissa enemmän luksus auton tuntua.

    Sain todella hyvät vaihtotarjoukset omastani molempiin. Mutta, miksi vaihtaisin ns. huonompaan autoon? Ajo tietysti halvempaa Teslalla mutta ei tuolla omallakaan kauhean pahan hintaista ole. Viime tankki n.1300km 4.6l/100km kulutuksella. Pääsiäisen reissulla vei 700km matka-ajossa 7.4l/100km.

    Autokuume katosi koeajojen myötä ainakin toistaiseksi. Kävin myös kokeilemassa Porsche Panamera Sport Turismoa 4e hybridiä. Tilat ei riitä meidän perheelle ja muutenkin aikamoinen paukkurauta bemarin jälkeen ja sähköajossa surkea vs bemari. Ääntä, pörinää ja pauketta piisaa mutta siihenkin kyllästyy varmasti äkkiä.

    Harrasteauton hommaaminen vielä kesken, siinä mietinnässä E24 tai E31.

    Nämä nyt olivat tälläisen 40vee perheenisän mietteitä, ei herneitä

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Itsehän en ajaisi 740km yhdellä 15min stopilla vaikka alla olisi mikä laite. Haiskahtaa taas näiltä "kusematta lappiin" extremetyypeiltä. Toki saa niin tehdä ei siinä mitään. Mutta ei se tee heti säköautoista huonoja

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.
    Niin tuo nyt oli suoraan ajotietokoneen lukemat.

    Jollain tapaa sähkö-auto vastaisena ihmisenä silkasta uteliaisuudesta pienellä rangella varustetun sähkö-auton hankin ja suoritin sillä nyt ensimmäisen pidemmän matkan joita vuodessa kuitenkin tulee useampia.

    Kokemus oli kuitenkin positiivinen lataamisesta huolimatta.

    Kiireelle on hintansa sanotaan, itsellä sen kiireen vaihtaminen edulliseen liikkumiseen onnistui kaikesta huolimatta yllättävän helposti.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    i3 94ah mallilla pääsiäisen pyhinä pohjoiseen 1060km lenkki. Keskinopeudella 85kmh keskikulutus 16,3kwh sen enempiä säästelemättä energiaa.

    Matka maksoi ~49€ Pikalatureissa 6 kertaa asioiden. Molemmissa päissä "kotilatauksella" täyteen.
    No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.

    Meidän pääsiäisreissu 740km/sivu, keskinopeus 95km/h (yksi tauko 15min). Ajettiin kanssa enempiä säästelemättä, koska oli hiljasta suurin osa matkasta - vakkaria asetus +20kmh tauluohjeiden päälle Ja kun takaisinkin pitää ajella niin sähköautolla chargereilla/huoltoasemilla vetelehtimiseen ei kyllä nappaa vieläkään. 69km/h keskinopeudella edestakainen matka-aika olisi ollut +6h, minusta se on erittäin paljon. Ei tuossa nyt tuota matkaa kolmanteen kertaa aja, mutta ei paljoa jää puuttumaan

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Ja kannattavuus mainittiin ehkä myös siksi, että Suomessa on isossa osassa tehokkaampia latureita edelleen hölmö minuuttipohjainen veloitus, jolloin siitä viimeisestä vajaa 10%:sta tulee todella kallistakin keston lisäksi.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Kiitos tiedosta

    Mitä tarkoitat ettei ole kannattavaa (mulle sähköautot / lataaminen vielä ihan uutta), latautuuko se loppupätkä hitaammin tms?
    Viimeinen 10% kestää lataustehon laskun takia lähes saman aikaa vielä mitä tuon 10 -> 90 välin lataaminen.

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Pikalatureissa kannattaa muistaa ettei yli 90% ole taloudellista ladata.

    10-15% -> 90% otti aikaa noin 25-35min

    Lataustauot olivat per suunta 530km matkalla 35min, 35min ja 20min.

    Matka-aika per suunta kasvoi normi autoon noin 30min eli yhden ylimääräisen tauon verran.
    Kiitos tiedosta

    Mitä tarkoitat ettei ole kannattavaa (mulle sähköautot / lataaminen vielä ihan uutta), latautuuko se loppupätkä hitaammin tms?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Miten kauan kestää, että latautuu täyteen julkisilla pikalatureilla?
    Pikalatureissa kannattaa muistaa ettei yli 90% ole taloudellista ladata.

    10-15% -> 90% otti aikaa noin 25-35min

    Lataustauot olivat per suunta 530km matkalla 35min, 35min ja 20min.

    Matka-aika per suunta kasvoi normi autoon noin 30min eli yhden ylimääräisen tauon verran.

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    i3 94ah mallilla pääsiäisen pyhinä pohjoiseen 1060km lenkki. Keskinopeudella 85kmh keskikulutus 16,3kwh sen enempiä säästelemättä energiaa.

    Matka maksoi ~49€ Pikalatureissa 6 kertaa asioiden. Molemmissa päissä "kotilatauksella" täyteen.
    Miten kauan kestää, että latautuu täyteen julkisilla pikalatureilla?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    i3 94ah mallilla pääsiäisen pyhinä pohjoiseen 1060km lenkki. Keskinopeudella 85kmh keskikulutus 16,3kwh sen enempiä säästelemättä energiaa.

    Matka maksoi ~49€ Pikalatureissa 6 kertaa asioiden. Molemmissa päissä "kotilatauksella" täyteen.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    730d xDrive 1332km tripissä ja 75L meni tankkiin. Eikä ole pelkästään matka-ajoa.
    Mulla oli joskus F01 LCI 730d xDrive ja se kulutti aikalailla saman verran kuin F11 520dA xDrive omassa ajossa. Jälkimmäisellä omistusajan kulutus ajotietokoneen mukaan 6,5 l/100 km.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Motivoiva esimerkki ! Sähköön 535d:stä ero lienee vielä isompi .
    730d xDrive 1332km tripissä ja 75L meni tankkiin. Eikä ole pelkästään matka-ajoa.

    Leave a comment:


  • Eemeli
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Noita lukemia en kyllä millään usko. Tuo 27,3kWh on itsessään lukema jolla pystyisi ajamaan kelissä kuin kelissä. Joten minne sen lisäksi 3,4L/100km on mennyt?
    Sattumalta menossa oleva tankki näytti 3,4l/100km ja sähköä 24kWh/100km kyseessä X5 tosin. Kilometrit 965 josta 565km sähköllä ja loput bensalla.

    Sähköajot siis 40,1kWh/100km ja bensakilsat 8,2l/100km, en epäile kumpaakaan, sähköllä veivattu päivittäin muutaman kilsan matkoja sinne tänne ja bensalla tulin motaria ja kehää.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Ihan mukava tuolla on matkaa taittaa, kun ajaminen maksaa 2,60-2,70 e/100km. 520d:llä samaan matkaan meni 14-15 e. Tähänkään autoon tuskin rakastun, mutta toista viikkoa tuo on jo ollut eikä ole vielä edes myynnissä!
    Motivoiva esimerkki ! Sähköön 535d:stä ero lienee vielä isompi .

    Leave a comment:

Working...
X